Thursday, February 12, 2009

Riff raff ref

Subkhiddin. Courtesy pengadilfam.blogspot.com
Kamaruddin, recently appointed to head the referee's department at FAM

I know what's happening in the FA of Malaysia's referee department headed by Kolonel Kamaruddin Sakhari. Read here after Berita Harian was tipped by Jiwa_Merdeka, one of this blog's commenters.

FAM and its chief at the secretariat, Datuk Azzuddin Ahmad, must act fast, without fear or favour. Sad to note that Allahyarham Mohd Nazri Abdullah raised a number of concerns with Azzuddin before his sudden demise.

The former FIFA referee, who was also the chairman of FAM referees' committee, was planning to have an audience with FAM president Sultan Ahmad Shah if allegations of the department's tendency to act unilaterally and arbitrarily without consulting the committee members were not dealt with. Sadly Nazri passed away in Las Palmas on Feb 2. A man of Nazri's integrity and reputation must have a good reason to voice his displeasure at the way things were being run at FAM.

Some of the allegations include "greenhorn referees appointed to officiate Super League matches while referees who failed the C class exam and were not registered last year were promoted this year".
FAM must realise without a national team to be proud of, our best prospects of having Malaysia represented on the global stage, especially the FIFA World Cup, lie with the referees. They are our best exports!
Subkhiddin Mohd Salleh for instance acquitted himself well in last night's pre-World Cup match between Uzbekistan and Bahrain. Subkhiddin and his two assistants Thanom Borikut (Thailand) and Ma Yuxin (China) are in the FIFA provisional list to officiate at the South Africa 2010 World Cup.

86 comments:

Duda_terhiris said...

"...Saya sudah pun meminta penjelasan daripada Jabatan Pengadil FAM dan daripada kesimpulan awal, tiada kesalahan dilakukan. Bagaimanapun, saya akan menyiasat perkembangan terbaru ini," katanya.


Macam biasa la. Kalau idea bagaimana untuk mmemperbaiki mutu bolasepak akan dijawab "kami di FAM dah buat semua tu. Idea tu memang dari kami"...

Kalau bab unit pengadil atau hal-hal yang berkaitan dengan pengadil, "tiada kesalahan dilakukan...."

Wak arjun n coretan khalayak ada komen?

Anonymous said...

Setuju dengan pandangan tuan. Bagi warga bolasepak negara yang berumur antara 15 hingga 23 tahun peluang terbaik untuk mereka beraksi di dalam pusingan akhir piala dunia adalah sebagai pengadil.

Jadi buatlah keputusan yang tepat. Jangan buang masa lagi.

-Hamzah Sebot@Bumi Hang Tuah-

MC Kerdil said...

No comment. Terima kasih. Jumpa lagi

Mat Bola London said...

Saudara Rizal,

Saudara seorang yang amat hebat. Walaupun dikatakan lari malam dari Wisma FAM, tetapi saudara ambil berat tentang perkembangan di Wisma FAM.

Syabas, teruskan perjuangan.

Rakyat Malaysia memerlukan lebih ramai orang seperti saudara secara jujur dan ikhlas untuk menaik dan menjatuhkan sesiapa yang tidak layak berada di Wisma FAM.

Mat Bola
London

Penganjur Futsal said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Penganjur Futsal said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Zal

Apa dah jadi dengan FAM tak habis2 dengan masalah dalaman, betul juga dengan kata-kata jiwa merdeka, sampai bila kita nak di jajah tak guna kita merdeka selama ini.

Apa yang akan di buat oleh Azuddin ini pun dia tak boleh control, macam mana nak jadi seorang pemimpin atau khalifah bagi bala tentera yang tak banyak ni

Baik kita ubah segalanyalah tak guna kita berselindung di balik bayang-bayang

Tutup jelah fam gantikan dengan orang yang berwibawa

Prebet Pencen said...

Tidakkah semua orang tahu bahawa bahwa kol yg tak tahu malu pernh memohon untuk jawatan setiausaha agung semasa permohonan dibuka oleh pwc/fam

Prebet Pencen

Ref_masyukk said...

Juga no komen

Pengadil Pencen said...

Kita harapkan perubahan segera terhadap unit pengadil tetapi luka semakin parah.

sebagai pegawai pembangunan pengadil saya tak nampak arah mana tujuan fam, bawa masuk kroni tanpa mengetahui agenda sebaliknya, dendam dan bolot.

kalau nak dapatkan pengadil yang baik dan bermutu, fam harus ada pegawai pembangunan negeri yang dibayar macam bayar kat kol tu. elaun pppn RM500 sebulan yg sebelum ini dibayar dah tak dibayar lagi.

belum cite lagi, pasal lantikan 2009, entah pegawai pembangunan yang sama atau mungkin tukar (rasanya semua askar sebab senang nak bagi arahan, kalau bukan askar pun sebab nak jaga hati yang terasa) tetapi kalau lantik orang yang sama, semua pegawai pembangunan penagdil dah setuju nak tolak kalau tidak dibayar sesen pun. lantikan pun tak de lagi. nasib baik boleh guna dengan duit game yg dilantik jauh-jauh. kalau tidak boleh blah le beb. sbb tu ada game muka yg sama aje.

mana ada kerja tidak dibayar gaji.zaman skrg ni nak buang ayer kecik pun kena duit, nak buang ayer besr pun kena duit.

sudah la tidak dibayar elaun bulanan, fam kata akan bayar mengikut aktiviti yang dijalankan tiap-tiap negeri,

skrg ni, kalau ketua unit yg malas tu, dia arahkan pegawai pembangunan untuk maklumkan lantikan berkenaan. apa ingat undang2 askar ke?

Ref_kampung said...

Masya Allah!! rupanya Allahyarham Nazri pun makan hati berulam jantung dengan pe'el orang-orang di Unit Pengadil FAM.

Rizal, sedih baca tulisan anda. Tak sangka arwah sendiri terkilan, menjeruk hati dan memendam rasa apabila keputusan beliau dan jawatankuasanya diperlekehkan begitu saja oleh pihak-pihak tertentu.

Arwah Nazri yang saya kenali, seorang yang amat bertanggungjawab, ikhlas dan sanggup berbuat apa saja hingga ke denyutan nadi beliau yang terakhir.

" Saya tidak penting. Yang libih pinting tuan-tuan suma. Kalu tuan-tuan ingin berjaya, tuan-tuan misti bekerja keras untuk memajukan diri sendri." Itu antara amanat terakhir Allahyarham seperti yang diceritakan oleh seorang rakan kepada saya.

Kepada semua pengadil sekelian, anda bertanggungjawab untuk melaksanakan amanat dan permintaan beliau. Keikhlasan anda dituntut untuk meneruskan perjuangan Allahyarham yang belum silisai itu.

Anonymous said...

Awat hampa semua sibuk, ikut hati depa la, ni sume suara tak puas hati sebab masing-msing tak dapat apa mereka nak. Orang baru mungkin ada cara baru. Dulu bukan main teriak nak orang baru. Na ambik pi, Nak orang tegas hampa bagi kat askar. Misti la depa buat lagu komando, berani mati, Lagi baik lantik askar sume, pengadil bagi pi kat askar, askar kat malaysia memang tak da kerje.
Cuba hampa pakat ramai-ramai pi siasat, awat hentam suka hati. Awat kalu ambik orang AFC tak bagui? Baru pendedahan namanya. Nanti orang kita boleh pi kat tempat orang pulak. Takan tak paham lagi. bagi peluang sikit untuk orang tunjuk terer la. Bukan hampa saja tau buat kerje.
Hampa sume tau kat luaq negeri tu depa buat lagu mane?Katak dalam tempurung.
Malaysia lagi bagui, sentiasa ikut zaman, sat-sat tukar, sat-sat tukar, tak dan spender nak basah tukaq lagi. Kalu nak maju mesti berani tukaq!
Sebenaqnya kita kena lagi keras, bagi pi sume kat askar,depa tegas dan gerenti keras, keras kepala. Tak payah hampa susah-susah nak komen bagi cadangan macam hampa sume bagui. Bagi team nasional pun askar main saje.Gerenti duit jimat dan gerenti fitness giler punya
Malaysia Buleh!......
Ini lah barisan kita....

AYAK HANGAT

Anonymous said...

excellent...checkmate.


for the game. for the world.

Orang-Surau said...

Membaca posting kalian ni, seronok ada, nak marahpun ada, sedihpun ada.

Nampak sangat senario ni berpunca dari ketidak-profesionalnya kalian bekerja. Bertindak mengikut perasaan dan bukan dari hati yang ikhlas.

Tiada permuafakatan antara satu sama lain. Masing-masing tebal dengan sifat ego masing-masing. Kalau beginilah cara kalian bekerja, lambat-laun, pengadil-pengadil yang kalian didik dan bentuk ini akan hapus begitu saja.

Kalaulah juga, Allahyarham Nazri masih ada, alangkah sedihnya beliau kerana bukan sahaja impiannya untuk memperbetulkan keadaan tidak berkesampaian, malah ianya menjadi semakin parah.

Kalian yang masih tinggal tu, cukup-cukuplah bertelagah. Jangan disiksa arwah. Biarkan dia pergi menemui Yang Maha Esa dalam suasana tenang dan aman.

Bekerjalah dalam satu pasukan. Buangkan sifat ego yang ada dalam diri tu. Bersedialah menerima teguran. Laksanakan tugas yang diamanahkan mengikut prosedur yang telah ditetapkan.

Sedarilah, rambut putih yang menutupi kepala ini, seharusnya dapat mencerminkan keupayaan seorang bapa atau datuk memberi contoh yang baik buat anak cucu kita.

Ini tidak, kenkadang kita mengalahkan budak-budak. Tamak, menfitnah, buat surat layang, SMS layang. Malulah sikit pada budak-budak.

Zaman kita dah berlalu. Biarkan anak cucu kita yang menjadi jambatan buat penyambung denai-denai yang pernah kita jejaki sedikit masa dulu.

Refbaru said...

Pun tak mau komen apa-apa

Bonlert Watana Piyon said...

Penganjur Futsal,
hughhhh Hang biar betoi ni.... siap no kampeni hang dapat. Hebat hang!

Betul ke dia jadikan Wisma FAM sebagai tempat operasi kedua dia? Hang jangan cari pasai...


Yan, Kedah.

Anonymous said...

dari pandangan wak yang kurang arif ni, sudah pasti ada kecacatan yang tidak bisa di baiki atau sukar untuk diobati.
Barangkali tongkat ali atau pasak bumi pun kurang ampuh untuk kembalikan keprian FAM yang umpama kucing betina dirogol berkali-kali oleh sekalian kucing-kucing dilorongan tempat hidupnya. FAM yang bangga dengan logo rimaunya udah ilang gigi dan belangnya.
Bagaimana mau carik tukang gigi nak bentuk taring dan tukang tatoo nak lukis belang.
Wasit di Malaysia ada harapan tapi kalu dipimpin oleh kaum yang tidak jelas haluan dan kekeliruan tujuan pasti menuju lembah jahanam.
Yok, carik ongkos digalanggang futsal

WAK WASIT

O. Othman said...

Saudara Rizal,

Apakah zaman cina macau si rodzali itu berkuasa tidak berlaku kronisma? Adnan, Kasim, azimi, zainal,begitu lumayan!

Bagi le org tua yang tak sedar diri buat kerja.

Kol, jangan lupa bagi lebih banyak game kat org-org kite. Jgn lupa Mail, Steve, Black, Panjang.

Org Pk jgn dilupakan, dia bagi kita jam dulu.

Biar apa org nak kata.

Pedulikan mereka, mereka, mereka yang busuk hati


O. OTHMAN
New York City

Siak Pencen said...

Setuju dengan Pak imam sorang tu...

Kita hidup ni bukannya boleh menongkat langit. Bawak-bawak la ngucap bebanyak...

Apa lagi yang tak puas hati ni? Harta dunia ni tak boleh mati. Betul tak pak imam?

Pi tolong pak imam tu bentang sejadah ke, cuci tahi cicak ke, bang (azan) ke, lagi ada pekdahnya daripada asek bercekau pagi sampai ptg mcm ni.

Kalau dok becekau 24 jam lagu mana nak maju?

Anonymous said...

Kami di FA negeri pun kadang-kadang pening dengan keadaan skrg. Sebelum sesuatu perlawanan, kami nak sediakan boucher untuk pembayaran pengadil, tapi nama ref pun kami tak tau. Sapa dia dan dari mana dia, senang la nak sediakan duit. Tapi masa elahnya, jadual senarai nama pengadil pun kami tak dpt.

Abih camno?

Tok Bilal said...

Macam ni la senang cerita.... Dalam setandan kelapa tu, tak suma yang ditebok tupai, ada gak yang elok.

Dalam army ni pun sama... tak suma army ni haprak sangat. Ada gak ok beb. So, jaga mulut tu sikit, nanti kena cili nak?

JuruNikah said...

Bro rizal,

Sebenarnya banyak lagi kepincangan dan urustadbir yaang tidak begitu teratur berlaku di Unit Pengadil tu. Seorang rakan yakni pengadil yang masih aktif (yang tidak mahu namanya disebut) pernah menceritakan kepada saya bahawa,
pernah berlaku pengadil yang gagal fitnes test dilantik mengadili perlawanan tahun ni. Ini kes baru, bukan kes Bardhan cup yang mana skrip dan jalan ceritanya pun sama.

Menurut rakan tu lagi, proses penjadualan tugas para pengadil sebenarnya pernah 'diswastakan' kepada seseorang. Maksudnya di sini, ada orang lain yang mendraf jadual tu sebelum diserahkan kpd si empunya kuasa. Oleh itu, tidak hairanlah, jika dilihat terdapat pengadil yang datang dari negeri tertentu saja untuk mengadili perlawanan yang tertentu.

Cerita terbaru pula Rizal, pelantikan pengadil dan MC untuk Piala KPM bawah 14 dan 17 yang akan memulakan saingannya di Tampin sabtu ini, juga diserahkan kepada FA Negeri. Ni apa cerita Rizal? Bukankah ini pertandingan peringkat nasional yang sepatutnya, dilakukan oleh badan induk?

Kesalahan-kesalahan teknikal dalam jadual liga M seperti pelantikan berganda (dilantik 2 game serentak contohnya, 1 di Sabah dan 1 di Pahang) kerap belaku. Selebihnya, pengadil yang datang dari negeri yang sama dilantik untuk game yang melibatkan negerinya (contoh ref Perlis dilantik game Perlis lwn KL Plus). Namun kesilapan ini cepat disedari oleh ref yang terbabit dan dibuat pembetulan.

Pendek cerita Rizal, kalau nak cerita sampai pagi esok pun tak habis. Keadaan macam tu jugak.

Biarkan depa luahkan perasaan Rizal, org nak kata mcm anjing nyalak bukit pun takpa.

Anonymous said...

FAM macam ni ke rupanya. Bukan sahaja kejurulatihan, pertandingan, pentadbiran bermasalah, rupanya pengadilan pun bermasalah.

Syabas FAM. Dah nak telungkup le tu.

Professional Ball Boy

Reff seMalaya said...

Adakala kita semua harus ambil perhatian, berkaitan perlantikan seseorang pengadil. Sebagai cth di Sarawak boleh dikira ada beberapa org saja reff kebangsaan?
nak atau tidak sesuatu game dibwh FAM kenalah jugak lantik reff yg tak lulus fitness, klu tak sapa yg nak buat game tu (cth game piala KPM nak panggil reff dr semenanjung ke buat game tu?)
Dlm isu pertindihan nama dlm jadual ni bkn skang ni je berlaku, sebelum zaman Kol. pun ada jugak berlaku, jadi tak payahlah nak perbesarkan isu yg taklah sehangat mana pun.
Saya amat bersetuju dgn cara Kol. memberi percubaan kpd reff2 yg baru bg mengadili perlawanan Premier, Super & FA Cup, kerana jika tak dicuba mcm mana nak tau kebolehan & kemampuan seseorg pengadil tersebut. Di peringkat inilah pengadil2 muda harus di berikan pendedahan dlm liga besar. Jgn dok asyik tengok reff2 yg dah nak bersara je buat game, bagilah pulak reff yg muda2 mencuba & belajar dan diajar.
Rumusan yg saya boleh katakan ialah mana2 pun organisasi didlm dunia ini ada pergolakan & permasalahan, jadi kepada seseorang yg bergelar ketua sesuatu unit atau jabatan, kenalah bersedia utk menerima dan jgn cepat melatah dgn segala dugaan yg datang.

Anonymous said...

Kau orang semua pandai sangat cakap, kemukakan permohonan untuk duduk di FAM. Entah-entah 2 x 5.

Syabas RIZAL HASHIM kerana memberi ruang mereka yang seumpamanya melepaskan geram dan perasaan yang terpendam.

Minah Lintah
Park Pong, Bangkok

kaki hisap said...

panas- panas-panas
isu panas panas panas

Rajoo said...

Ermmm selalunya yang kita dgr, pemain dgn pemain bergaduh, pemain dgn ref, coach dgn ref tapi kali ni ref dgn ref pulak. Terbalik kot betul.

Lagu mana perkara ni boleh sampai lagu ni? Agaknya ref-ref tu dah tak tahan kot. Iye lah, kalau dah hati mendidih, apa-apa pun boleh jadikan?

Setelah membaca posting-posting dlm blog rizal ni, dapatlah saya simpulkan bahawa, ianya berlaku disebabkan kelemahan pentadbiran Jabatan Kepengadilan FAM menjalankan operasi mereka.

Sebagai anak Malaysia yang jauh di perantauan ini, saya amat berbangga apabila mendengar ada anak watan kita yang akan mengibar Jalur Gemilang di Piala Dunia 2010 kelak.

Di sebalik itu pula, saya tertanya-tanya, apakah impian anak muda bernama Sukidin itu dapat merealisasikan impian kita semua jika pihak-pihak yang berkepentingan masih bercakaran sesama sendiri?

Konflik ini sebenarnya amat mudah untuk diselesaikan. Pokoknya, semua pihak harus berfikiran posisitf dan mencampakkan jauh-jauh sifat hasad dengki, balas dendam, penyalahgunaan kuasa dan sebagainya.

Yang mempunyai kuasa, jalankan tugas tuan dengan adil dan telus tanpa sebarang sifat bongkak dan ego.

Manakala yang sudah tidak berkuasa, bantulah rakan-rakan itu dengan pengalaman yang ada. Jika tidak mahu membantu, duduk rumah goyang kaki lebih baik daripada menjadi batu api.

Mumbai, India 12 Feb.09

selipar jepun said...

Setuju dgn ref semalaysia. Kalau tak dipecahkan ruyong, mana nak dapat sagunya (betoi ka perumpamaan ni? aku main tibai jer!)

Alaaa takat Liga M, sapa-sapa pun boleh jadi ref. Bukan teror sgt depa main.

Mesti lulus fitness test ka? Ishh, tak payah lulus pun boleh. Depa lari bukan kuat mana sgt pun. Larat kejar, korang kejar, tak larat kalu, berdirilah kat tengah padang. Apa nak susah-susah sgt lari kan...

Benda kecek-kecek mcm ni pun korang nak kecoh satu malaya. small matter la beb.

Anonymous said...

Baru-baru ini seperti pengadil-pengadil dan unit pengadil sedia maklum, pemilihan pengadil untuk dilantik dalam liga malaysia begitu teliti. yang baru masuk hanya layak piala belia dan presiden, yang berpengalaman dan potensi dan menunjukkan kebolehan ada yang dilantik menjadi pengadil dan ada yang juga dlantik sebagai penolong pengadil.

sebagai seorang pengadil kebangsaan yang aktif sejak 10 tahun lalu, saya berasa terkilan dan lebih tepat berasa amat kecewa dengan keputusan unit pengadil sekarang.

mereka yang baru setahun jagung dah buat liga super, liga premier, fa cup tanpa mengambil kira pengadil atau penolong pengadil. sedangkan sebelum ini mereka yang sebelum ini baru masuk, bermula dari bawah.

semasa seminar, pengadil telah dimaklukmkan mengenai bagaimana pengadil dikategorikan dan layak diperingkat mana. tetapi sebaliknya berlaku.

pemilihan Penilai Pengadil/Koordinator Perlawanan juga harus diambil kira oleh FAM. Mereka yang layak dan mempunyai disiplin yang baik sepanjang kariernya sebagai pengadil harus diambil kira. Jangan ada orang yang pernah menipu semasa ujian kecergasan pun dilantik sebagai penilai pengadil. Ini meltakkan kredibiliti FAM boleh dipertikaikan oleh Pengadil.

Sistem dulu, pelantikan Penilai Pengadil main ikut suka, selepas itu ada perubahan. bila ada peningkatan ada pula jin-jin datang mengganggu.

Dulu cakap nak duduk rumah jaga anak dan cucu. Pergi memancing, Pergi masjid dll. Tapi tak berubah juga. Isyarat dah diberi tak dilantik lagi, tapi buat tak faham. buat muka seposen je. Maklumklah dah terlalu senior sangat.

Kita lihat apa yang dah terjadi dengan sistem penilaian sekarang ini.

semua pengadil layak buat apa saja pertandingan anjuran fam.

tanpa kira status penilai pengadil dari negeri sama ke, rabun ke, tak larat jalan, ada penyakit ghout ke, mereka juga boleh menilai sesiapa sahaja tanpa mengira standard mereka.

Bayangkan Penilai yang tak pernah berdaftar sebagai pengadil kebangsaan dan hanya lulus teori pun boleh menilai Pengadil fifa.

Marilah kita sama-sama renungkan, kalau pun kita ada buat kesilapan kembalilah ke pangkal jalan.

jangan lupa jika kita mahu dihormati, kita juga harus menghormati lain.

jangan cakap pasal teamwork atau kerjasama jika kita sendiri tak mampu membuatnya


Pengadil Tua

Mohamad Rodzali Yacob said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

I thnk u r not being fair to the ref dept brother. Plsea investigate other departments as well. we hear a lot of things abotu Fuad and the competitions department, where hundreds of matches being postponed with Azudin's consent. Check what the international department is doing. Don't nitpik on refs alone. Thank you.

Your friend,

TR

KONG K KUAT said...

Lu suma busuk hati, cari makan mana-mana boleh ma, kalu mau manyak wang mikin bisnes ka kelija kah ini macam lah.
Ini lefeli volentier punya ma. Sport punya, kita mau tengok tu supbikin masuk world cup ma, Suma mau tolong ma. Gaduh-gaduh tala baik,
Wa tengok lu olang tua sama sulau punya olang sama jaga masejid punya olang suma selupa bodek. Olang muda suma talak suka sama kolonel,
Ini jam talak baik gaduh gaduh selupa perak serupa anwar sama kapal singh.
Olang muda sama olang tua kalu sama-sama bikin keleja cantik-cantik, supbikin boleh pigi world cup mah.
Lain negeli, selupa siam sana, singaporekah, alab kah, jupun kah, suma tolong sama itu lefeli pigi world cup ma, sini malasia manyak gaduh gaduh.
Hati musuk manyak asam, mau jaga senili punya olang talak baik oh.
Nanti suma suwei oh

KONG K KUAT
Ipoh Mali

Gampang Soro said...

Skuad dah bersedia. Jangan bimbang tuan, We belakang u. Kalau ada apa-apa u dulu.

Gampang Soro

PAYING SPECTATOR said...

There is definitely a rift, and the sad part is, I always thought refs were united in no matter what capacity or position they act. That's why people believe that their grouses will never be heard when it involves the referee. It is generally (pun unintended) believed that all parties will rally behind the ref allowing no one else to win."The ref is always right" so the saying goes.
Now, to read about unhappiness in the referee department and alleged inefficiency, cronyism, malice, and other charges is truly baffling. It shows that refs are actually humans too with very worldly desires and wishes. This group of so called special people are not devoid of normal feelings.
It is an honour to have a candidate from Malaysia to referee in the World Cup.
I would strongly advice all parties concerned to get their priorities right. It is true that in the very near future, the only Malaysians in the world cup may be officials only, Having our man on the pitch directing the grandest show on earth will make us all proud.For that to happen, internal squabbling, inefficiencies, personal agendas, rotten apples and sore losers will have to be thrown out.The whole organisation must work hand in hand to make it happen. It is not Subkhidin's fight alone .It is Malaysia's game plan.
Come on Ref... keep your dirt in the dressing room , don't have to carry it into the pitch to let the whole stadium know where you walked. You don't have to fall in love with your linesman, just get the job done.
All we want is to watch a good game

PAYING SPECTATOR
Cambridge

Anonymous said...

if this was a novel,
nazri could have been send offed by certain people

Anonymous said...

Tuan Ketuai Pengedil, jangan takut, skuad hitam siap sedia membantu. Teruskan perjuangan. Hapuskan terus kroni-kroni sebelum ini. Skuad setuju apa yang tuan buat. Jangan bagi satu game pun kat depa. Biar depa nganga.

Sarjan Meja

Jose Augusta said...

Duda_terhiris,Anonymous, MC Kerdil,Mat Bola London, Penganjur Futsal, Prebet Pencen, Pengadil Pencen,Ref Kampung, Ayak Hangat, Orang Surau, Ref Baru,Bonlert Watan Piyon, Wak Wasit, O.Othman,Siak Pencek, Tok Bilal, Jurunikah,Pengadil Tua,Selipar Jepun, Rajoo, Ref SeMalaya, Profesional Ball Picker,

Anda semua memang hebat. Hebat mengutuk di belakang saja. Depan hangpa kecut telor.

Demi kebaikan bola sepak malaysia secara keseluruhannya, marilah kita sama-sama mengembeling usaha dan tenaga supaya pasukan bola sepak negara kita gah di mata dunia.

Amalan kronisma ke, buat dua kerja, cuba yang baru ke, sat-sat tukar ke ... itu lumrah dunia

marilah kita memberi sokongan sepenuhnya kepada mereka yang betui-betui berusha menaikkan lagi bola malaysia

Jose Augusta
La Bodega Madrid
Sepanyol

Abdul Salamun said...

beginilah jadinya bola sepak malaysia jika ada yang tak nak ambil tahu.

untuk mengetahuinya dengan lebih lanjut, jangan lupa beli BERITA HAIRAN


Abdul Salamun
Chittagong
Bangladesh

Ziico said...

Paying Spectator,
Ganas woi lu punya Inglish, mana lu ada ajar itu macam, gua pun mau pigi.

saya tengok pengedil punya web ada cakap itu pasal teamwork.

lu orang tak boleh ikut ke?

kasi cakap itu org kasi tutup itu blog pengedil sbb tak org mau follow.

kita tengok www,fam.org.my lagi bagus atau bola19 pun ok ma.

Ziico
Brasilia

Jimmy said...

Bapak Rizal,

Cukuplah tu bapaknya, jangan ditambah derita. Kalau susah, tiada jalan penyelesaiannya, buang semuanya, ambil yang baru saja pak. Dari Indonesia , ramai yang bisa. saya juga bisa pak.

Jimmy
Balik Papan
Indonesia

Mat Kecoh said...

Kecoh, kecoh, kecoh

semua fa negeri telah dimaklumkan bahawa pegawai unit pengadil, saudara rodzali telah dinaikkan pangkat menjadi drebar bas.

Mat Kecoh

gadis_pingitan said...

tak habis-habis abg-abg ref ni nak bertekak. Tak gentle langsung. macam ni macam mana nak buat laki?

Anonymous said...

Yang pasti Rodzali memang tiada pangkat dan sampah FAM. Dia memang tak bagus. Sebab tu Lt Jen bawa Kolonel untuk ganti tempat dia.

sekarang semua referee gumbira. mereka akan meraikan perpindahan rodzali ke planet lain. Padan muka dia.

Kapten Pencen

TokMudim said...

Ishhh mulo eh den takdo la nak masok campo cito-cito dlm kain kelian. Maleh den supo bebudak lai.

Tapi ati den mendidih gak bilo donga cito-cito mcm ni ha. Iyo la kan... den ni pun lepri gak zaman british kek malaya dulu ni ha. Tapi takdo la sampai den poie pialao dunio. Den takat pogang bendegho kek ligo nghombau ni hah.
Tu pun tak lamo, den humban bendegho tu kek baghuh belakang nun.

Mano tahan den, angkek jo bendero, siap la den kono maki. Yg den mendidih bona, siap namo atuk den, opah den di sobut eh.

Yg ekau becokau suboh sampai ke potang ni apo cito eh? den raso lah... takdo pekdah eh. Buek doso jo. Kalau sumo handa bona, poei Ghaza tu hah.. lotupkan keto koba israel tu.... dapek sikit pahlo

Ikutkan ati den, nak jo den poei FAM tu. Bia den sunat sesekor. Pisau den ni lamo tak makan anu orang dah. Razali ko....sojar tu ko... puad ko...biar den canteh bagi putuih. Sonang cito..

Menyirap darah den ni hah. Kelly ekau jgn ngengado nak masuk campo. Kang dongan-dongan ekau sekali den libeh. Kogheh pun kogheh la.... mato pisau ni hah bekilek den asah. Sekali sap jo, kudong dek kojo kan.

Ekau rizal, apo tersongih-songih mcm kogho dapek pisang restali ni?

Ekau pun samo olen. Opppsss maap olen.... abang mudim telopeh cakap ni ha. Takdo niat abg nak nyunat ekau de. Buek nyo di donga dek mak ngah ekau, nayo abg kono kojo.
Dio kek dapo tu ha tongah ngayak topung nak buek kue koci. kang di lumor eh muko den dongan topung tu hah... Mak ngah ekau tu bukan ekau tak tau... pantang den joling sikit anak daro sexi mcm ekau, mulo lah dio maleh tanak nasik. Jorang air pun tak hingin dio.

Olen, kobar an kek si sue tu abg mudim kem salam tau. Pelan-pelan ckp kek dio, abg mudim kem salam... salam teramat rindu. Sojak takdo kek kaunter bawah nun, rindu lak abg kek dio. hehehehhe

Hughhh kawari!! yang ekau sonyum-sonyum mcm koghang busok ni ha apo cito plak? Ekau pun duo kali limo dongan si rizal tu ha. Dek kojo ekau la sumo ni ha... Yang ekau dongki bonar sojar tu poei jopun apo cito eh?

Lantak dio la nak poei memano pun. yokohama ko.....yamaha ko....carefour ko...pilah ko.... lantak dek dio. bukan eh mintak duet omak kito pon.

Tok MUdim,
Congkau, Negeri Sembilan.

kaki hisap said...

Saudara rizal
Saya rasa tak akan habis gaduh dalam blog ni

So kat rumah ada lebih kurang 4 pasang glove boxing cukup utk sparring.
)Ou jadi dia punya pengadil

Ha ha ha

Peminat Jengking said...

Balik kerja semalam, singgahlah kejap kat padang mawar pasir gudang. Hajat hati nak tengok piala presedin johor lawan perlis.

saya tengok ref dia org johor sendiri. Kenal dia tu sebab pernah jadi ref antara kilang pasir gudang ni.

Aaaikkk mana boleh. Johor main ref pun johor. Selidik punya selidik, rupanya ref tu mula jadi penjaga garisan je. Tapi ref sebenar tak datang, so dia take over la. Liga anjuran fam pun ada ref tak dtg ye? ingatkan liga antara kilang pasir gudang je.

Orang shahidan kasim said...

Kpd peminat jengking dan seluruh pelayar malaysian sport loose canon,

Ini bukanlah pertama kali kami bermain dengan diadili oleh pengadil tempatan yakni pengadil
dari negeri tuanrumah.

PAda 18 Januari 2009 yang lalu, masa kami main dgn Penang di kompleks sukan bertam, pengadil asal pun tak datang dan digantikan dengan pengadil simpanan sukri nor yang juga orang penang.

masuk kali ni dah 2 kali kami menghadapi situasi yang tidak menentu ini.

ayuh fam bangkit lakukan sesuatu

Tongkat Media Sakti said...

dengar khabarnya jabatan media pun akan berlaku perubahan atau dengan istilah yang selalu gunakan PINDAAN pegawai. Saniah yg menjawat jawatan seiausaha kehormat akan dinaikkan pangkat menjadi pegawai media tanpa kenaikan gaji berpindah tempat dengan ketuanya kerana belum tau cara nak bekerja.

Tongkat Media Sakti

S. Veloo said...

மக்கள் கூடுவதற்கு அனுமதி பெற வேண்டுமென்ற போலீஸ் சட்டம், அதிகாரங்களுக்கு அப்பாற்பட்டதென்றும் கூட்டரசு அரசமைப்புக்கு முரணானதென்றும் மலேசிய வழக்குரைஞர் மன்றம் கருதுவதாக அதன் தலைவர் எஸ் அம்பிகா இன்று கூறியுள்ளார்.

கூட்டரசு அரசமைப்பு விதியை பாதிக்கக்கூடிய எந்த சட்டமும் செல்லத்தக்கதல்ல என்று, செஷன்ஸ் நீதிமன்ற நீதிபதி எஸ் எம் கோமதி சுப்பையா முன், சாட்சியம் அளித்தபோது அவர் தெரிவித்தார்.

“போலீஸ் அனுமதிகள் தொடர்பில் நிலைமை இப்படித்தான் இருக்கும் என்று நாம் கருதுகிறோம். போலீஸ் ஆணையத்தின் கருத்தும் இதுதான். ஆயினும் அதை ஓர் அத்துமீறல் என அவர்கள் குறிப்பிடுகின்றனர்,” தமது வழக்குரைஞர் புரவலன் வினவிய கேள்விகளுக்கு அவர் இவ்வாறு மறுமொழி கூறினார்.

Subkhiddin said...

Alhamdulillah..
bolasepak kita masih ada yang SAYANG,jika tidak sudah tentu tak adalah yang nak buat komen dilaman saudara Rizal yang sangat saya kagumi ini. Sentuhannya sangat bermakna, sentuhannya telah menyatukan kita semua tanpa mengira apapun sokongan dan dokongan kita. Sentuhannya, pada hakikat sebenarnya telah mencetuskan idea yang jika digarap mampu untuk mengukuhkan jentera pengadil dan bolasepak malaysia.
Marilah kita berusaha dan berganding bahu, bilangan kita bukannya ramai manapun tetapi percayalah kita adalah dari kalangan yang sangat istimewa.
"apabila seorang dari kalangan 100 orang pengadil sahaja yang menepuk tangan dalam satu seminar kerana teruja gembira melihat rakannya beraksi"..sdr Nazri pun berkata ceria, tepuklah, kerana siapa lagi yang nak sokong sesama kita kalau bukan kita yang saling menyokong.. tp ingat sokong yang bukan bagi dia rebah tp sokong dengan ikhlas bukan dekat mulut saja sokong tapi dalam hati sumpah habis! ngat Allah tahu..
Saya percaya semua dari kalangan kita ingin melihat sesuatu yang boleh dibanggakan yang lahir dari warga seperti kita, warga yang prihatin kepada bolasepak samada pengadil yang ditauliahkan atau rakan-rakan kita telah meluahkan rasa hati mereka di laman ini.. semuanya sama penting untuk melahirkan lebih ramai masyarakat yang sayangkan bolasepak kita..
InsyaAllah satu hari nanti dengan izinNya pasti ada anak-anak muda kita yang akan membanggakan kita di Pentas Dunia...
usahlah bertelagah lagi, marilah kita bersatu kerana perjuangan ini memerlukan kita bersatu dan perancangannya perlu bermula dari sekarang bukannya dilewat USIA....

subkhiddin MOHD SALLEH

Anonymous said...

woi veloo,
apala lu macha. baru kena samsu haram ka?

Kita worang sibuk mahu kasi repair ini fam, lu main-main ka? Chittt! tarak guna pun worang. tarak pakei wotak. ada wotak kalu kasi guna kapla lutut.

berani kalu lu kasi translate itu la. kasi suma bole arti

Anonymous said...

saudara rizal, sesudah membaca komen-komen yang dipaparkan disini..suka saya membuat rumusan bahawa apa jua yang diperkatakan disini adalah menunjukkan bahawa bertapa ceteknya pemikiran mereka-meraka yang membuat komen-komen ini. memperkatakan tentang kelemahan seseorang atau pun organisasi itu adalah perkara yang paling banyak diperkatakan dan dibahaskan. ianya seakan-akan mengaibkan sesetengah individu dan ianya akan membuatkan perkara sedemikian merebak dan impaknya akan dirasa kan oleh semua yang terlibat.

jadi saya ingin menegaskan disini bahawa setiap tindakan mahupun perkara yang disifatkan sebagai menjatuhkan maruah seseorang boleh / akan diambil tindakan melalui proses undang-undang yang diperuntukan.

oleh yang demikian pihak saya akan menyiasat dan akan mengambil tindakan yang mana diperuntukan oleh undang-undang melalui pengamal undang-undang yang dilantik kelak.

seharusnya mereka-mereka ini peka dengan perkara-perkara yang sensitif dan mengaibkan individu tertentu. oleh yang demikian, saya berharap pihak multimedia akan mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap mereka ini dan juga saudara yang tak terkecuali.

MESSRS KC LIM & CO.

Nyamok-nyamuk said...

RIZAL,

DENGAR CITE, HOTEL DI FAM JUGA TEMPAT KAWAN-KAWAN AKU, AEDIS DAN DENGGI MENCARI MANGSA. PATUT LA ADA PEMAIN YANG MEMAKAI KELAMBU. BANYAK PEMAIN DAH DISUNTIK DENGAN UBAT YANG TAK SEPATUTNYA. JANGAN LUPA SELEPAS KALAH DGN UAE 0 - 5, KERANA MARAH KAWAN-KAWAN AKU SEBENARNYA MARAH DENGAN PEMAIN TETAPI TERGIGIT PENOLONG JURULATIH KEBANGSAAN. SETELAH DISIASAT RUPANYA NYAMUK YANG MENGGIGIT ITU BUTA MATENYA. MORAL CITE, PEGAWAI FAM HARUS PEKA DENGAN KEBERSIHAN DAN PERSKITARAN YANG SIHAT.

Anonymous said...

Mr Vello

Lu punya citer hanya Mr Sam saja boleh baca hidup MIC

TUANKU BESAR TAMPIN said...

Tok mudim hampeh, esea kek sobolah choungkau , sek. tengku bosar tampin

baik tok mudim duduk kek rumah nyunat org lagi bagus, tak yah la nak angkek bendero, asik kono maki jo, buet paneh telingo , esea takui kang kaki tangan esea yg bojalan.

Tok mudim nak ngorat gi kek tompet lain bukan si deh.

lain kali nyayi
batu kikir jombatan bosi, gulai udang sebelango, cuba omak fikir dalam hati esea ni pengadil dah lamo, podeh nya hati menangong goram esea ni kono carut. jang oh jang , apo lagi, tu lah dah lamo omak cakap jangan jadi pengadil, ini tak sibuk sangant nah ambillah kau maki orang, jang oi jang

Anonymous said...

Sincerely hope that this refs crisis does not spill into the stadiums and fields...the result could be more tragedies.

The President of FAM and Exco must solve this fast...with the assistance of FIFA Consultants of course.

For the Game. For The World.

Anonymous said...

we are considering to take this matter into court and looking into all aspects to shut down this blog by the consent from the court. all legal aspect of this matter has been studied by our legal team and we are waiting to file this bloggers and the webmaster to court next week.

Lawyer Buruk said...

MESSRS KC LIM & CO.

BOLEH BAGI CONTACT NUMBER KE?SAYA PUN MAU LANTIK LAWYER MAU SAMAN SAMA ITU RIZAL DAN KUNCU-KUNCUNYA


Lawyer Buruk
Universiti Malaya

Anonymous said...

saman jangan tak saman. satgi ramai lah orang hilang kena colek ni.

Anonymous said...

SAYA CADANGKAN EN RIZAL JADI AJK PENGADIL MALAYSIA...
MESTI TIP TOP
IDUP RIZAL

HARIMAU CNN

KH LIm & Co said...

Kepada rizal dan commentors sekelian,

jangan takut dengan ugutan dalam mencari kebenaran. itu politik murahan namanya.

Firma saya sanggup membela anda semua kelak.


KH Lim & Co

Anonymous said...

Rizal,

We view this issue as SERIOUS and we are taking the nescassary measures to curb this from distroying the image of an individual and organisation. Therefore we will make a police report and also forward this matter to Suruhanjaya Multimedia Malaysia for further action. This issue has been classified as "Damaging" and "Unprofesional" act of an individuals.

It is up to the Police and Suruhanjaya Multimedia to investigate and take the apropriate action to minimize the damaged which has already been done.

anthony das said...

aisey man ini veloo kasi susah suma worang mau baca lah. Saya bule kasi sikit translate tapi campur-campor punya malyu la. Malyu punya cakap saya sikit juga ada tau. sekola punya jam, saya itu form three jugak. Belakang saya punya ama panggil potong susu lagi baik.
மக்கள் கூடுவதற்கு அனுமதி பெற வேண்டுமென்ற போலீஸ் சட்டம், அதிகாரங்களுக்கு அப்பாற்பட்டதென்றும் கூட்டரசு அரசமைப்புக்கு முரணானதென்றும் மலேசிய வழக்குரைஞர் மன்றம் கருதுவதாக அதன் தலைவர் எஸ் அம்பிகா இன்று கூறியுள்ளார்.
INI ITU VELOO ADA KASI TAU, KITA SEROPA ADIK ABANG DUDUK INI NIGRI LA. TARAK BAIK MAU LAWAN-LAWAN. SENDRI ADA RUGI LAWAN-LAWAN KALU. ITU MACAM LA LIBIH KORANG.
கூட்டரசு அரசமைப்பு விதியை பாதிக்கக்கூடிய எந்த சட்டமும் செல்லத்தக்கதல்ல என்று, செஷன்ஸ் நீதிமன்ற நீதிபதி எஸ் எம் கோமதி சுப்பையா முன், சாட்சியம் அளித்தபோது அவர் தெரிவித்தார்.
INI KASI TAU SAMA KITA WORANG, TARAK GUNA MAU IKUT ITU RIZAL SAMA KASAWARI. ITU DUA WORANG MANYAK BUSUK HATI PUNYA WORANG. KASI LAIN WORANG LAWAN-LAWAN. VELOO JUGA KASI TAU, HATI PUNYA DALAM MESTI ADA BAIK BARU ITU PANGGADIL BOLE SAMPEI WORLD CUP. MISTI SUMA MAU KASI COPERATION.
போலீஸ் அனுமதிகள் தொடர்பில் நிலைமை இப்படித்தான் இருக்கும் என்று நாம் கருதுகிறோம். போலீஸ் ஆணையத்தின் கருத்தும் இதுதான். ஆயினும் அதை ஓர் அத்துமீறல் என அவர்கள் குறிப்பிடுகின்றனர்,” தமது வழக்குரைஞர் புரவலன் வினவிய கேள்விகளுக்கு அவர் இவ்வாறு மறுமொழி கூறினார்.
INI FIRST SENTENCE SAYA TAK BRANI MAU KASI TRANSLATE. ADA SIKIT KOTOR PUNYA CERITA. TARAK BAIK KASI PUBLIC BACA. BETUL KA KAWAN?

ITU LAST SENTENCE, ITU VELOO ADA TANYA APA PASEI ITU KHATRAVELU, BALASUNDARAM KASI BUANG? ITU MR KHATRAVELLU MANYAK BAIK PUNYA WORANG. KASI AJAR KALU, SUMA TARAK TIDO PUNYA.

** itu saya punya translation la. ada sikit korang kalu, boleh kasi tanya sama itu mr ponusamy. dia busar punya cikgu sana kepong.

Anonymous said...

amboiiii kemain lagik korang nak naik turun court. Elok gak bawak court, baru kita tau sapa betul sapa salah.

Adil dan saksama
Canglun

Kapal & Co said...

Pengomen-pengomen yang menghentam dan ade unsur-unsur negatif filem jangan takut dengan gertakan kompeni lowyer tu. jangan pising kelapa, pisingan kepala okey.

Kapal & Cu sedia bile-bile mase untuk mewakili toan, poan dan cek untuk lawan dan tawan mereka secara flee. Tapi lu orang semua kena tolong jage same gua, sebab gua takut belum sempat saya ambil kes, itu olang colek dan sorok saya.

Ini toan puanya blog, rizal pon kita kena jage. belanje teh tarik pon bole. sebak dia kadang-kadang lambet update itu komen. lakyat sudah tak sabor mau bacha itu komen.

Semoa olang ade tanye, bile itu rizal lambat update, takut-takut sudah kena colek ke atau kena tangkap sama suruhan jaya pilihan.

rizal, kalu u kena ngap gua dtg tengok u dulu, tapi lu kena kasi tau sama gua bila lu suda kena ngap.

kapal@roket.com

Kapten Pisingan said...

Rizal,

Bukak topik lain le pulak. Tak stim langsung. asyek cite bola je. mcm le sukan lain tak de. boxing ke, tinju ke, catur ke, dam pon boleh......


Kapten Pisingan

Penggali Kubur said...

Syabas Dato' Soh Chin Aun. Pastikan dengan segera semua prosedur yang ditetapkan dipatuhi.

Jangan ada yang bertindak mengikut nafsu sendiri. Membelakangi mereka yang akan dipertanggungjawabkan bukanlah amalan yang murni.

Mana-mana yang tersilap langkah hendaklah mengakui kesilapan secara jujur dan ikhlas.

Kalau juga tidak berkemampuan untuk melaksanakannya jangan coba mengambil kesempatan dengan menegakkan benang yang basah dari orang yang telah tiada dan tidak dapat membela diri.

Sikap dan perangai kita yang sombong, ego dan bongkak akan memakan diri dan hilang kehormatan diri untuk dihargai.

Sedarlah wahai insan-insan sekalian. Semoga Tuhan membuka hati kamu untuk bertaubat.

Penggali Kubur

Penjual Berita Hairan said...

Jangan lupa bacha, BERITA HAIRAN mengenai amalan kronisma.

Penjual Berita Hairan

Anonymous said...

Hoi
Jangan terperanjat kalau kang ada yg kena saman, nanti ada yg jadi macam wartawan lokman metro kena saman dek fam

Kawan2 jaga2 nanti ada yg kena saman

Anonymous said...

Hoi
Jangan terperanjat kalau kang ada yg kena saman, nanti ada yg jadi macam wartawan lokman metro kena saman dek fam

Kawan2 jaga2 nanti ada yg kena saman

Anonymous said...

sudah la rod. jgn nak nak ugut saman2. kau mmg x de kualiti. kroni kau pun 2x5 hampeh.

kau pi bwk bas la. aku tunggu saman kau


bakal lawyer

M. Gurbalan said...

hidup kol. jgn takut dengan ugutan si rod drebar bas FAM tu. Kami menyokong jua apa keputusan kol.

Guru Yahya said...

Rizal

Rodzali tu dulu cikgu kurang ajar kan, ko suruh aje dia tebus hutang dia. Jadi cikgu balik aje lah. Boleh ganti kelas ref yang bertugas, Tak pun dengar cerita kat sekolah ada banyak kekosongan gstt.Ramai cikgu beranak.
selain askar, cikgu juga banyak jadi ref,
Rodzali boleh masuk pool, mana2 cikgu ada game, dia boleh ganti kelas mereka, tak yah buat relief,
Tapi, sesiapa yang ada hajat, kena beratur ambik nomborla, kena booking. Keutamaan pada mereka yang banyak keluar.
Tak yah jadi drebar bas, nanti bas rosak, korang bantai dia lagi, kena ugut lawyer lagi.

Bersatu Guru Membela Guru
Guru Yahya
Jeram

Naim Nair said...

Dei Anthony Das

Lu satu besar punya autakaran. Apa pasal lu kasi tipu itu translation?
S. Veloo pula salah parking, nak pegi pasar pegi restaurant pulak.

Demi rakyat m'sia, inilah terjemahan betul lebeh korang

"Peguam Yambiga menyatakan bahawa tiada peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuaan yang menyebut tentang keperluan Permit Polis untuk masyarakat berkumpul.
Mana2 undang2 yang mengabaikan perlembagaan persekutuan adalah terbatal secara tersendiri
Kami faham bahawa untuk mendapat permit polis beginilah keadaannya dan polis pun fikir begitu."

So bro,
nampak sangatlah banyak penipu, mana intan dan mana kaca,
Mana ikhlas dan mana ada udang sebalik mee
Marilah kita sama-sama leraikan kekusutan ini dari terus 'gubet'(ngomong jowo tu)

I sincerely hope we can overcome this problem amicably and avoid further damage to our reputation.
Threats of legal suits and physical abuse are in bad taste and reflects poorly on our character.Accept criticism and see it positively as a way of getting feedback.I pray Allah all Mighty will shine his wisdom upon the powers that be to guide them in making the correct decision. Godwilling

Remember this pantun:

Langkah masuk rimau di dada
Silap langkah rimau di bedil
Berani, tegas, cergas, adil
Kalimah Keramat Kami Pengadil

For The Good Of The Game

Ayah Pin said...

Guru Yahya,

Suruh dia ganti cikgu-cikgu yang kurang ajar pun okey.

Ayah Pin

MIB said...

Kau orang semua, malam ini ada game kat Std Kelana Jaya. Dalam jadual asal ada MC import dari seberang tambak. jom kita pegi ramai-ramai beri sokongan moral kepada beliau supaya beliau ....... dan kembalikan hak tersebut kepada rakyat malaysia.

MIB

CNN PJ said...

Dah banyak aku baca komen dari korang. Ada yang betul tapi banyak yang ikut perasaan. Baca ni aku nak cerita tentang keadaan sebenar jabatan pengadil atau FAM atau dikenali sebagai family and members only keseluruhannya.
Khasnya dalam unit pengadilan. Aku join pengadil sejak zaman George the jungle lagi. Yang kini dah bergelar DATUK. Dia berhenti pun pasal orang suruh berhenti. Kalau tak sampai sekarang dok ada lagi kot. Yang aku dengar sok sek dari kekawan kat sana tu, dia ditamatkan kontrak pun disebabkan oleh cucuk belakang Rodzali dan kroninya lah. Zaman George ni pun kronism dah ada. Cuba renungkan kembali. Elangkoven budak dispatch tu pun leh jadi Asst. FIFA asalkan tolong buat landscaping atau cat pintu pagar. Kassim KB yang bekerja sebagai drebar JPJ pun leh jadi Asst. FIFA pasal tolong reniew kan lesen sipolan tu. Open dated lagi tu. Masa tu kulit yang gelap semuanya naik mendadak. Yang mana tolong belikan arak untuk sipolan tu bila balik dari oversea appointment sure akan keluar lagi pas tu. Rodzali tu dilantik sebagai Asst. FIFA pasal dek Nazri dan NAY je. Dia tu dulu cikgu sekolah rendah. Kerja sampingan drebar teksi je. Tu pun permit teksi sewa kat orang. Manjang bodek George, Nazri dan NAY je. Bertempek kat FAM 24 jam. Maklumlah tolong uruskan visa dan jemput dan hantar mereka-mereka tu ke Airport setiap kali ada tugasan. Atas dasar kesian bagi lah Rod tu Asst. FIFA kerana termakan budi, bukannya atas dasar prestasi. Kalau dah jalan mengengkang, ada tokoh ke nak jadi FIFA. Bila George keluar masuklah arwah ni ke jabatan tsb. Disebabkan arwah kurang arif tentang komputer, senang cerita buta IT lah. Dipanggilnya budak suruhan (Rod) yang setia ni untuk membantu. Mula-mula pinjam. Pas tu permanent terus. Mula lah budak suruhan ni macam kadok naik junjung. Sombong tak tentu hala. Habis semua pengadil diherdiknya. Sikit-sikit ayat nya cam ni "Bagi tau kat abang (Nazri) kang". Macam budak-budak. Bila abang dah takde, macam laki mati bini lah jawab nya. Zaman Nazri pun ada kroni gak. Standard sangat ke Rosdi Shahrul, Idzha Salim, Hanif, Hafiz nak jadi FIFA. Hmmmmm only god knows.
Sebenarnya ada abanyak lagi nak cerita ni. Tapi masa tak mengizinkan. Bos I dah panggil tu. Nanti I komen lagi dan ceritakan apa yang I tau.

ps: Saudara Rizal yang budiman, jangan tak siarkan komen ni. Ni cerita betul ni. Jangan ada kroni tau. Tak kan laman blog pun nak ada kroni. To be continued......

BBC S'BAN said...

CNN PJ

Ko lah antara bangsat yang memusnahkan pengadil.Sifat ko yang cemburu dan hasad dengki menyebabkan ko mengeluarkan kenyataan seperti itu.
Berkali-kali orang kata jangan sebut nama orang yang tiada. Tak faham bahasa ke.
Dalam semua institiusi atau organisai mesti ada pihak yang tidak puas hati. Ini lumrah manusia. Dalam mana-mana keadaan yang ada persaingan mesti ada yang kecewa. Cara ko meluahkan ini tidak boleh diterima dan tidak boleh dimaafkan.
Sebagai seorang pengadil anda sepatutnya tahu bagaimana nak jaga maruah institiusi tersebut.
U always keep your shit in the dressing room . U never shit on the pitch.

BBC
Seremban

Burung Hantu said...

CNN PJ, kau memang beruk askar yang tak faham bahasa. Kalau nak kutuk, kutuk org yang masih idup. bukan org yg dah tiada.

nampaknya kau memamng beruk upahan askar yang tenggelam timbul yg bongkak, ego, sombong dengan kedudukan engkau dlm askar.

Burung Hantu

CNN PJ said...

Burung Hantu dan BBC Seremban. Pasal apa korang terasa. Nampak gaya nya korang ni kroni beruk-beruk yang dah takde lah tu ye. Sian nya. Dah memang kenyataan. Tak kan nak berselindung. Aku cerita kisah benar. Tak macam korang serkap jarang je. Aku yang buat game mashuk selalu je kena marah. Kalau dah takde game kenalah buat game mashuk selalu. Lain lah dengan yang kaki bodek dan jilat tu. Termasuklah korang berdua. Tu pasal korang banyak game. Ok lah......malas nak layan korang. Aku nak sambung cerita aku tempoh hari. Lepas George The Jungle berenti maka Nazri ambil alih tugas ketua jabatan pengadil. Tup tup selang beberapa bulan dapat lak better offer ke pejabat dukit jalil tu. Tu pun tak kekal lama. Bila Tok Arab amik alih, huh huh dengan Nazri sekali kena campak keluar. Kat FAM pulak drebar teksi ni amik alih tugas. Apa lagi...........berkuasa sungguh lah dia. Tup Tup masuk pulak NAY ni. Maka bermulalah cerita cucuk mencucuk ni. Disitulah bermulanya era kroni ni kalau korang nak tahu. Yang mana nak kan banyak game mula lah rapat ngan drebar teksi tu. Yang mana nak kan jawatan rapat lah ngan NAY ni. Tiba-tiba dimaklumkan jawatan Ketua Unit Pengadilan disandang oleh drebar teksi tu. Maka sorang lagi tu sedihlah. Stress punya pasal, tumbang kat stadium KLFA. Nasib baik kat sana. Kat dengan HUKM. Kalau tak terpaksalah hantar kat batu 13 puchong. Jangan marah ye NAY. Itu andaian je. Alamak.......bos I dah panggil lah. To be continued............

Burung Hantu said...

Kau punya standard memang game mashuk je.

Bukan macam mangkuk hayun yang lain, at least ada juga yang double standar.

Kau habuk pun tarak. Body je macam unta. Akal tarak.

Burung Hantu
Kundasang

Mat Tenggek said...

CNN PJ,

Kau memang haprak. Sebab tu masa kita kat Piala Razak, kau kena hantar balik lepas satu game.

Kalau tak de gang askar, dah lama kau padam.

Nak belagak samseng tengok orang la beb.

Sekarang ni kau cari makan dengan boss, cuci longkang pun sanggup. Dulu tolong kutip saman Majlis Bandaran cukup.

Sekarang kau boleh dapat leboh, jual botol, basuh kereta boss askar engkau tu.

Dala erti kata lain, kau memang dah jadi batman dia.

Mat Tenggek
Radio Shah Alam

FELIX said...

CNN PJ

I think u have your head screwd on backwards or probably u may be sitting on our brains.If u need help there are many places that u can go to n the government provides these services at negligible prices. If u need attention, go join a circus. You obviously do not belong to the referee family at heart.Ur bitterness has clouded your ability to be rational and u have resorted to secreting from the mouth.If u need to fight go join one of those political parties that claim to be "the people's champion".
U are despicable and disgusting.
I hope u are happy that now others are sad and hurt.
I pray that God saves Malaysia from future refs like u.

"FAIR PLAY"

Felix
Malacca

Free Thinker said...

Dear friends................
After what I have read of all the comments that being written in this blog, I was so dissapointed and shame.
Some of U are using peoples identity and nicknames to critisize things that we realy don't know what actually happened.
Calm dowm, relax and be rational.
Don't judge the book by its cover.
From my point of view, FAM takde masaalah. Yang bermasaalahnya kita sendiri yang buat. Melalak tak tentu hala tuju.
Let the own organisation handle themselve. Solve their own problems. They have lots of talented people are working own it. How to develope football in Malaysia. They have their own guidelines. They folowed the rules and guidelines which been given to them. They are experience and educated enough to handle.
We as the public got no right to judge them.
But we have the right to suggest but not critics what they have done to develope football in our country. Just because we loose to UAE last match, we start to critises them in an anger manner.
Same goes to our referees department.
As we know the department has done alot to develope our young referee. Lots of activities has been carryout. We have to admit that. Don't just because of personel interest we start to critics the department and individuals itself.
Since those days, people like Dato' George, Late Nazri, Rodzali and all the committee members has done alot to develope and upgrading the referees so that they will gain respect from other nations. We should thanks them and appreciate what they have done and volunteer themselves for the sake of football.
So we should give them a clap rather than slapping them. After late Nazri left the department, move to AFC, Rodzali has carried out his duty well and excellence. To me he did not do anything wrong. Everything he did were agreed by the committee members. On attitude wise, everybody has their own behaviour and personality. If we think it is not nice or feel uncomfortable with his caracter, to me the best solution is to ignore it and think what he has done right.
As far as we know he is still in the referree department in FAM and need to carryout his duty as a developer for the referrees. We knew Colonel Kamaruddin has joined FAM as the HOD in the referree department, we should support him also, so do Rodzali and the committee members.
For Colonel, although you are well known and established, no doubt you have the experiences to head the department, but still you have to respect the guidelines, rules and regulations that being made to run the department. PLEASE SIT TOGETHER AND DISCUSS FROM TIME TO TIME WITH ALL THE COMMITTEE MEMBERS AND YOUR ASSISTANT (RODZALI). Don't leave him alone because I am sure he has all the ideas how to make things easier. I believe Rodzali has workout lots of things to develope the referees in future. Late Nazri has tought him alot and let him implement it for the benefit of others. We hope over lovely brother (Nazri) will rest in peace. Al-Fatihah.

subkhiddin said...

Assalamualaikum,
Khas untuk saudara ku CNN PJ. Setelah sekian lama saya mengamati gaya dan cara tutur dan susun ayat penulisan (komen) saudara, secara jujurnya saya 100% telah dapat mengenali saudara. Kita sangat rapat bagaikan adik dan abang dan saya sangat gembira dapat mengenali saudara dan sangat berterima kasih dengan tunjuk ajar saudara selama ini. Jasa saudara dalam memberi tunjuk ajar kepada saya selama ini tidak pernah dilupakan dan saya terhutang budi sepanjang hidup saya.
Saudara juga seorang yang hebat dalam kancah pengadilan dan kita pernah bersama-sama dalam mengangkat martabat bolasepak negara di dalam dan luar negara. Banyak aspek pengadilan yang dapat saya pelajari dari saudara ketika itu dan tidak juga berkurangan pada masa kini. Walaupun kita agak jarang bertemu pada ketika ini, mungkin disebabkan kesibukan masing-masing tetapi percayalah saya tidak pernah melupakan saudara apatah lagi jasa dari tunjuk ajar saudara.
Begitulah juga kepada kekanda kita yang telah pergi selamaNya.
Alhamdulillah pada minggu lepas saya berada di Singapura untuk sedikit tugasan ACL Play-Off. Di sana mereka saban minggu mengadakan majlis tahlil untuk kekanda Nazri, mereka sangat menghormati dan mengkagumi beliau. En.Muzamil dan isteri khususnya tidak jemu-jemu memuji kekanda Nazri dan dipraktikkan pula dengan majlis ilmu seperti bacaan yassin untuk beliau. En.Muzamil (peguam jenayah berat di Singapura) memberitahu saya bahawa kekanda Nazri umpama tok guru yang merungkaikan selok belok ilmu bolasepak sehingga membolehkan dia menjadi antara MC yang terbaik pada masa kini. (En.Muzamil adalah 3 calon final MC terbaik AFC 2008)
Saya kagum dan bergenang air mata dengan anugerah ALLAH ini.
Untuk itu marilah kita kembali kepadaNya..usahlah disebut lagi perkataan yang boleh meruntun hati nurani keluarga dan sahabat-sahabat dan sesiapa sahaja.
Ketika menunggu berita pengurusan jenazah kekanda Nazri di rumah kakak, seseorang telah menyebut perkataan yang merujuk kepada 'ras' dan kemudiannya diikuti dengan dialog spt seseorang yang agak pelat India..kakak menangis semahunya dan saya masih dapat rasakan kesedihan yang ditanggung beliau sekeluarga. Anak yang paling kecil 'Aliff' sehingga ke akhir majlis masih tidak dapat mempercayai yang ayahandanya telah pergi buat selamanya. Anak gadisnya yang sulung pula bakal menghadapi peperiksaan tidak lama lagi, tidak henti-henti si gadis ini bertanyakan saya sewaktu kami berada bersama-sama dalam kereta jenazah yang mana itulah perjalanan terakhir kekanda Nazri menuju kepada penciptaNya.
"Ayah baikkan pakcik, ayah baikkan pakcik, muka ayah berseri-serikan pakcik, emak cakap Allah sayangkan Ayah, betulkan pakcik"..
Saya mengiakannya dan saya berdoa agar Allah memberi keberkatan dan kemuliaan dan memakbulkan doa anak kecil ini.
Saya juga berdoa agar tiada kalangan manusia dan jin dan ciptaanNya yang akan mencederakan perasaan dan permintaan anak kecil ini..
Maafkan saya jika ada yang terkasar bahasa sepanjang penulisan ini..tidak ada yang lain cuma terfikir apakah nasib ku dikemudian hari setelah terpandang cahaya di muka kekanda ku...
Al-Fatehah..

subkhiddin MOHD SALLEH