Wednesday, February 4, 2009

Kenyataan pedas-pedas



KENYATAAN AKHBAR KELAB PENYOKONG BOLA SEPAK KEBANGSAAN

Kelab Penyokong Bolasepak Kebangsaan ingin menyarankan kepada Presiden Bolasepak Malaysia berserta Ahli Majlis yang sudah tidak mampu mentadbir bolasepak negara dengan betul agar mengundurkan diri dengan cara yang terhormat.

Ketidakpuasan hati para peminat dan pengikut setia bolasepak negara sudah sampai ke kemuncaknya.

Tahap kesabaran untuk memberi lebih banyak ruang kepada kepimpinan FAM bagi mencari kaedah dan pendekatan yang baik bagi mengatasi kemerosotan bolasepak negara sudah tertutup rapat.

Tempoh kepimpinan Presiden FAM selama 25 tahun dengan jumlah pendapatan serta perbelanjaan yang besar tetapi tidak menjelmakan sebarang kemajuan seharusnya menyedarkan mereka bahawa keempukan kerusi di Wisma FAM perlu dikosongkan segera.

Keyakinan peminat bolasepak negara sudah hilang dengan pelbagai keputusan-keputusan baru yang diambil yang langsung tidak menunjukkan betapa seriusnya mereka untuk memperbaiki segala kelemahan yang ada, sebaliknya meletakkan kesalahan kepada orang lain tatkala polisi dan dasar yang diketengahkan acap kali menjadi bahan ketawa dan ejekan mereka yang lebih mengetahui akan keperluan sebenar bolasepak Malaysia.

Kepimpinan FAM khususnya Presiden seharusnya mencontohi tindakan yang diambil oleh mantan Timbalan Presiden FAM, Tengku Abdullah Sultan Hj Ahmad Shah yang mengundur diri dengan cara yang terhormat di atas kegagalan pasukan negara dalam kempen Piala Asia 2007.

Keputusan yang diambil beliau adalah kerana rasa tanggungjawabnya di atas segala kelemahan yang tidak mampu diatasi lagi tatkala menduduki jawatan berkenaan.

Sebagai ketua di dalam organisasi tersebut, baginda tidak dapat melepaskan sifat tanggungjawabnya di atas segala kemerosotan yang berlaku.

Apapun pendekatan terbaik yang perlu diambil pada peringkat ini ialah dengan pengunduran diri seluruh kepimpinan FAM dan struktur organisasi pentadbiran dan pengurusan dirombak dan dikemaskini selaras dengan cadangan yang pernah diusulkan oleh Persekutuan Bolasepak Antarabangsa (FIFA).

Beberapa individu profesional yang memiliki pengetahuan pengurusan dan pentadbiran bolasepak serta mampu memberi sepenuh perhatian dan tumpuan terhadap pentadbiran harian bolasepak perlu dibawa masuk.

Apapun tidak dinafikan bukan semua bekas pemain dan jurulatih yang memiliki pengetahuan dan selok belok pengurusan seperti yang hangat dicadangkan dalam pertemuan dengan Menteri Belia dan Sukan tetapi kewibawaan sebagai pentadbir dan pengurus yang baik.

Kaedah-kaedah serta pendekatan yang baik seharusnya mampu dijelmakan. Tumpuan utama yang perlu diambil sekarang ialah bagaimana kita mampu menarik semula minat orang ramai untuk membicarakan secara positif tentang bolasepak negara.

Perancangan jangka masa pendek untuk menarik semula peminat dan penonton bagi memenuhi stadium bagi menyokong pasukan negara perlu dirangka segera dan disusuli dengan perancangan jangka panjang yang melibatkan 10 hingga 15 tahun yang akan datang.

Sesebuah sukan itu akan disanjung bilamana ianya mampu menghasilkan keputusan sepertimana squash dan badminton. Jika tiada keputusan maka umum tidak berminat untuk membicarakannya apatah lagi untuk terus memberi sokongan.

Kelab Penyokong Bolasepak Kebangsaan menyeru agar kepimpinan FAM yang ada sekarang agar dapat segera bermuhasabah diri dan keempukan dan kemewahan yang telah dinikmati selama ini seharusnya menjadi titik noktah kepada mereka.

Tiada tunjuk perasaan perlu dilakukan untuk menunjukkan rasa marah dan kecewa yang tidak terhingga kepada mereka, cukuplah dengan ulasan-ulasan yang sering dicoretkan di dalam akhbar mewakili perasaan segenap lapisan peminat bolasepak MALAYSIA.
Sekian. Wassalam.
AZMAN HJ EUSOFF
Presiden
Kelab Penyokong Bolasepak Kebangsaan

Sekumpulan bekas pemain pula tidak segan silu menyatakan ini

18 comments:

Anonymous said...

kah..kah..kah..kah...sape nak berundur?..kah..kah..lu tgk perangai exco2 tu(kebanyakan hipokrit umno cth raja ahmad..sultan..hardcore umno)..nak undur..kah..kah..mcm suruh sama dgn suruh UMNO undur...pweeetttt...cuba lah naik kat tingkat 4 wisma FAM. tgk sendiri bilik baru sultan.fuhhh ratus ribu beb..nak suruh undur.. kahkahkah.. comel s/u baru dia...meleleh air liur aku

Anonymous said...

aku sokong kenyataan azman.
tepat, terang lagi bersuluh. The buck stops at the President.

He is right too that not every ex internationals would be a good administrator/manager. Nevertheless, their input would be valuable to the development of football. A case of been there, done that.

blogger botak

Anonymous said...

Bukan saja ahli-ahli majlis yang perlu bermuhasabah diri, tetapi Ketua unit pengadil juga perlu mengundurkan diri sebelum keadaan semakin parah dan semua pengadil lingkup.

Anda umpama seekor tikus yang membaiki labu.

Terlalu banyak rungutan yang didengar mengenai sikap anda yang double standard, tidak telus, pilih kasih dan memacam cerita yang tak elok untuk ditulis di sini.

Anonymous said...

Kurang sikit pasal nak ambil bekas pemain jadi pengurusan tak semua bekas pemain yang boleh jadi pengurusan yang cekap
Apa dah jadi dengan azuddin apa dia dah buat kat fam, dia juga banyak kepincangan apa jadi hubungan beliau dengan jawatankuasa pertandingan tempatan

coretan_khalayak said...

kenyataan sindir menantu macam ni mana ada orang nak layan - keputusan dari rundingan FAM dgn Menteri Belia & Sukan , belum jumpapun dah boleh agak macam mana result - Siapa yang lantik Menteri Belia & Sukan ni?
tepuk perut tanya selera la bro,

wak arjun said...

Salam All, khususnyer Sdra Azman.

Terima kasih kerana sudi luangkan masa.

Macamni la Man. Tak payah dah nak tulis panjang2. Bukannyer depa nak layan. Apa yg wajib ialah - KOSONGKAN STADIUM. Duduk rumah. Luangkan masa dengan keluarga. Ataupun buatlah apa saja aktiviti lain yg lebih bermanafaat.

Selagi kita kunun2nya serius tetapi masih juga nak ke stadium kunun2nya nak beri pengharapan dan sokongan, maka wal hasil balik asal.

Golongan TIDAK TAHU MALU di FAM mungkin, mungkin akan tersedar bila kutipan tiket jatuh merudum seperti gergasi2 kereta di USA. Itupun kalau depa ada HARGA diri.

Apa yg kelas sangat dengan Liga Super, Piala FA dot dot dot ni?

KOSONGKAN STADIUM....

rizal hashim said...

Wak Arjun, my my my you are one angry man. Hehe

rizal hashim said...

Blogger botak, who to replace them? Any ideas?

Even a team of professionals would not be able to transform our fortunes overnight. But we should start afresh and give the new team time to implement their ideas. Trouble is FAM must first amend their constitution to allow the league to be run separately! And for FIFA to recognise FAM, elections must be held in a democratic and transparent manner. The votes lie with the State FAs! A total revamp must take place at the grassroots first!

Adelin said...

Salam semua. Saya berkesempatan ke perjumpaan bekas pemain & menteri ari tu. Jadi Observer je..Tak dpt nak bersuara sebab tak de cap a/bangsa, sekadar ex Nat. Youth player. Tabik kat menteri sebab ari cuti tu sanggup ke sana. Dia minat mendengar, tulis bermacam-macam sampai tak cukup sehinggakan Dato' Zol bangun ambik paper, tambah utk Pak Menteri. Datuk Zol & rakan karibnya Datuk Ramlanpun tulis berjela-jela. Cuma Datuk Paduka Mumtaz tersenyum memanjang, tak dapat nak baca fikirannya. Sayangnya sahabat saya Azman terlepas nak ke sana sbb ada agenda lebih penting, katanya. Anyway nasihat saya, Man, u didn't missed any damn thing. Hasil pertemuan Menteri / Hulubalang2 FAM jelas mengecewakan!! Pertemuan umpama mcm Sdr. Anon paling atas cakap la, U**O gathering/get-together. Kalau setakat keputusan mcm2 tak payah eek buat pertemuan. Tak de apa yang drastik!! Saya juga tak bersetuju dgn Sdr. LC (tuan punye blog ni..) 're-start afresh' berapa kali? sampai bila? To change the constitution tu betui sangat. Banyak sngt 'dead wood' kat FAM yang patut kena buang SEKARANG!!! 2 Dep. President + 4 Vice President..berapa banyak daa!!! What are their contributions?!?! Dtg meeting ambik elaun, balik happy. DAA as ex player seharusnya tidak dipersalahkan 100% dia ke battle field berseorangan sebenarnya. Diapun tak de eksekutif power sbb always nak refer kat Exco @ Council, abis kuat dia sign borang cuti & mcm-mcm borang lain la. State FA to be blamed for this!! Dia orang yang mengikis harta / duit FAM tapi tak de hasil. KBS & FAM juga patut luluskan penubuhan Persatuan Kelab B/Sepak M'sia. Ia nak membantu bukan menyusahkan!! Jgn takut dgn bayang2. Takat ni je la dulu nt kalau ada yg response saya jawab lagi..Jgn lupa sedekah fatihah pd Almarhum Nazri.

Anonymous said...

rizal,
we are not looking at instant result. Yes, even a pro cannot change our football overnight.At the rate M'sian football is going right now, 5-10 years turnaround time is reasonable.
The new team must revamp the whole thing, constitution, MSL, sponsorship, legal, media relations, grassroot, education,affiliation, player's relation etc.
Would amending the constitution take care of the state FAs? A learned chap will pick one of its kind.
A complete blueprint so to say.
Input from those in the know i.e explayers/coaches/managers must be secured to consolidate the proposal further.

Pretty much like you and me at the helm?

blogger botak

wak arjun said...

Bro Rizal. I am ok Sir. Marah sikit2 je. Gotta take care of my high blood maaaa ;-).

Anyway this is NOT a new topic. This kelakar by FAM. It has been in existence for sometime dah. Much has been said. Basically NIL has been achieved. Nada. Nil. Zilch. But yes, so much money have been spent. Where to? U tell me. Beratus2 JUTA. WOHHH!!!!

So apa lagi nak cakap? Revamp. Total. Start from grassroots as you said. Fine. And what else? For a start, to show that the masses mean business, Empty the Stadia la. Time is bad. Credit crunch's haunting practically everyone. So? Why waste money?

Extremely stupid or ignorant clowns would need extremely harsh treatment. No?

KOSONGKAN STADIUM....

oni said...

kau amik ni rizal. tolong.... anak2 malaysia sayang bolasepak bukan main2.....

Revolusi Bolasepak Malaysia, Bukan Mimpi Di siang Hari http://tronohtranquility.blogspot.com


29 January 2009
Bicara Bola

[Ini hasil cuti selama 4 hari sempena Tahun Baru Cina. Celoteh sepanjang 12 mukasurat Microsoft Word tentang apa yang aku fikir perlu dilakukan jika kita mahu bolasepak Malaysia bangun kembali. Kamu bebas untuk mengedarkan artikel ini dalam Internet atau dicetak dan disebarkan. Apa saja, asalkan kita dapat mengubah nasib bolasepak Malaysia. Segala soalan lanjut atau luahan pendapat, sila kongsi di ruangan komen]

Ke mana arah kita, kini di kedudukan 158 dalam ranking FIFA, Liga Super kita di kedudukan 18 dan diberi Gred D dalam Asia dan selepas kekalahan memalukan 5-0 di tangan UAE masih segar dalam ingatan?

Bolasepak kita terus merudum jatuh. Dan kita masih tercari-cari formula untuk memartabatkan bolasepak kita sedang FAM terus dengan janji-janji membawa perubahan drastik mereka, seperti lazimnya setiap kali pasukan kebangsaan kecundang.

Serentak dengan itu juga pelbagai pihak muncul dengan idea dan saranan untuk mengubah nasib bolasepak Malaysia. Ada yang mencadangkan agar pucuk pimpinan FAM diubah, ada yang mahu pemain import kembali dibawa masuk dan ada yang mahu pasukan kebangsaan dibubarkan.

Ada juga, seperti yang aku baca di Utusan Malaysia, memberi idea yang tidak masuk akal, seperti menghantar skuad pelapis negara untuk bermain dalam liga simpanan di Brazil atau Argentina, disertai guru agama Islam dan tukang masak masakan Malaysia jika perlu.

Aku juga mampu untuk memberi idea dan saranan demi memartabatkan bolasepak Malaysia. Malah jika diikutkan hati aku boleh menyediakan satu kertas kerja dan pelan pembangunan setebal 1000 mukasurat jika perlu, disokong dengan fakta dan kaji selidik. Tapi aku bukan pegawai FAM, jauh sekali dibayar gaji oleh FAM. Dan berstatus sebagai orang luar peluang untuk idea aku diterima pakai oleh FAM agak tipis. Apatah lagi bila aku bukannya kerabat raja atau orang kenamaan berpangkat Datuk.

Oleh itu syor di bawah ini adalah seringkas mungkin idea dan saranan aku untuk bolasepak Malaysia. Ia bukanlah satu jaminan pasti yang akan mengembalikan martabat bolasepak kita, tapi paling tidak ianya adalah langkah yang perlu diambil dan dipertimbangkan jika kita tidak mahu bolasepak Malaysia terus hanyut dan tenggelam.

Apa langkah pertama kita?
Tuanku sultan wajib berundur. Sultan Ahmad Shah telah memimpin FAM semenjak 1984. Biarpun laman web rasmi FAM mendakwa Sultan Ahmad Shah telah memperkenalkan modernisasi dan profesionalisme dalam bolasepak Malaysia sepanjang tampuk kempimpinannya, kita semua tahu ianya hanya istilah kosmetik. Bolasepak Malaysia tidak kemana-mana sepanjang tempoh presidensi Sultan Ahmad Shah. Pasukan kebangsaan tidak pernah layak ke Olimpik sepanjang tempoh tersebut, apatah lagi Piala Dunia. Kita layak ke Piala Asia 2007 atas kapasiti tuan rumah bersama, hanya untuk diaibkan oleh gergasi Asia yang lain. Liga kita bertukar taraf dari amatur ke semi-pro dan kemudiannya professional, tapi umum tahu bahawa realitinya liga tempatan masih jauh dari berstatus pro. FAM yang pernah dikenali sebagai persatuan sukan yang kaya dan berduit, kini dilanda masalah kewangan yang meruncing. Begitu juga dengan persatuan-persatuan negeri yang kucar-kacir pentadbirannya dan lemah dari segi pengurusan kewangan. Setiap kali kita menemui kegagalan, Sultan Ahmad Shah turut meluahkan perasaan kecewa dan sedih, kemudian berjanji untuk melakukan perubahan drastik. Tapi hakikat yang sebenar bolasepak Malaysia terus diheret jatuh oleh kerana kegagalan pucuk pimpinan FAM sendiri. Selama 25 tahun di bawah presidensi Sultan Ahmad Shah, bolasepak Malaysia tidak mempunyai apa-apa untuk dibanggakan. Adakah itu rekod perkhidmatan yang cemerlang atau sebaliknya?

Pertukaran presiden FAM, bagaimana pula dengan yang lain?
Mempunyai ijazah dari universiti luar negara dan pernah terlibat dalam program realiti TV bolasepak bukan satu kelebihan untuk memegang jawatan penting dalam pengurusan bolasepak Malaysia. Begitu juga bagi mereka yang mempunyai pangkat Datuk atau kedudukan politik. Sebaiknya FAM ditadbir oleh mereka yang mempunyai kredibiliti dalam bolasepak, yang pernah terlibat dalam sukan tersebut atau yang mempunyai kelulusan dan kepakaran dalam bolasepak. Posisi dalam FAM patut lebih terbuka dan ditandingi oleh mereka yang berkelayakan, bukan ahli politik atau orang kenamaan yang lebih mengutamakan kepentingan peribadi dari pembangunan bolasepak. Angel Maria Villar (Presiden RFEF) ialah bekas pemain pertahanan Sepanyol manakala Theo Zwanziger (Presiden DFB) pula ialah bekas pemain amatur untuk kelab VfL Altendiez. Bukankah ini sepatutnya menjadi teladan untuk kita mengikut jejak kemajuan bolasepak Sepanyol dan Jerman?

Rombakan yang sama juga di kalangan persatuan bolasepak negeri (FA negeri)?
Sesuatu yang lucu, kerana kebanyakan FA negeri dikepalai secara automatik oleh menteri besar negeri tersebut. Maka apabila sesebuah negeri bertukar kerajaan pemerintah selepas pilihanraya (kes Selangor FA selepas 8 Mac 2008), FA negeri turut terheret dalam kancah politik. Pucuk pimpinan yang rata-rata terdiri dari orang UMNO terpaksa diganti dengan ahli politik PKR. Atas alasan munasabah apa yang digunakan sehingga memaksa jawatan dalam FA negeri diisi oleh orang-orang politik, yang belum pasti lagi mahir atau tidak dalam pengurusan bolasepak? Seharusnya FA negeri dipimpin oleh mereka yang mempunyai kemahiran dan pengalaman bolasepak, baik dari segi permainan atau pengurusan. FA negeri sebaiknya hendaklah bebas dari pengaruh politik, kerana badan-badan sukan lebih cenderung menjadi mangsa kepentingan peribadi ahli politik bila mereka terlibat dalam badan sukan tersebut. Mempunyai kedudukan politik bukan satu jaminan individu tersebut boleh menjadi pemimpin sukan yang bagus.

Bolehkah rombakan pucuk kepimpinan ini membawa FAM dan FA negeri keluar dari kemelut yang melanda?
FAM pernah bergelar persatuan sukan paling kaya di Malaysia, tetapi pengurusan yang tidak profesional dan kepimpinan yang tidak cekap kini meletakkan FAM antara persatuan sukan yang paling miskin. Senario yang lebih teruk pula melanda sebahagian besar FA negeri yang ada, hingga kes seperti kegagalan membayar gaji pemain merupakan satu perkara lumrah yang menjangkiti sukan bolasepak kita. Sudah tiba masanya amalan profesionalisme diamalkan dengan betul dalam setiap persatuan bolasepak, bukan sekadar dijadikan istilah kosmetik untuk menyedapkan telinga. Pentadbiran hendaklah ditadbir dengan cekap, pengurusan hendaklah diurus dengan telus. Dengan tiadanya ahli politik atau orang kenamaan yang hanya mengejar populariti dalam persatuan bolasepak, ianya hendaklah diganti oleh mereka yang datang dari bidang profesional masing-masing. Jika FA England mencapai perolehan sebanyak GBP237.9 juta untuk tahun 2007, sementara DFB (Jerman) diiktiraf sebagai persatuan sukan paling mewah di dunia, tidak ada sebab untuk FAM dan FA negeri gagal mencatat keuntungan hatta RM1.00 pun, asalkan mereka memupuk profesionalisme dalam persatuan mereka.

Adakah pertukaran pucuk kepimpinan ini memadai untuk mengembalikan martabat bolasepak Malaysia?
Aspek pentadbiran persatuan hanya berperanan dalam memastikan bolasepak Malaysia diurus dengan baik dan teratur. Namun begitu sebagai satu bentuk sukan, bolasepak hanya boleh maju melalui perlaksanaan aktiviti yang berterusan. Aku merujuk pada konteks liga tempatan, yang menjadi nadi pada pembangunan bolasepak di mana-mana negara.

Kita harus ingat, negara bolasepak yang kuat lahir dari liga yang baik. Tetapi liga kita diletakkan sebagai Gred D dan tangga ke-18 dalam Asia.

Apa yang tidak kena dengan liga tempatan kita?
Hampir setiap negara di dunia mempunyai liga bolasepak mereka sendiri. Liga bolasepak di Malaysia bermula semenjak 1982, pada masa itu ianya berfungsi sebagai pusingan kelayakan untuk menentukan pasukan yang layak untuk pusingan kalah mati bagi merebut Piala Malaysia. Hari ini sistem liga bolasepak Malaysia terdiri dari:

Peringkat 1: Liga Super - 14 pasukan
Peringkat 2: Liga Perdana - 14 pasukan

Di bawah peringkat 2, tidak wujud apa-apa liga atau kejohanan yang dapat dikenal pasti, here be dragons kata orang putih. Satu masa dulu FAM pernah menganjurkan Piala FAM, kejohanan untuk pasukan kelab sekaligus diambil kira sebagai liga peringkat ketiga. Namun kerana kurangnya sambutan ia telah dimansuhkan.

Hakikat bahawa liga bolasepak Malaysia hanya terdiri dari 2 peringkat dan disertai oleh 28 pasukan menunjukkan kemiskinan bolasepak kita. Jika setiap pasukan membariskan 25 pemain (utama dan simpanan) bermakna di Malaysia seramai 700 orang (25 pemain x 28 pasukan) bermain bolasepak secara aktif setiap musim.

Sebagai perbandingan sistem liga bolasepak Jepun terdiri dari piramid 6 peringkat, peringkat tertinggi, J-League I saja mempunyai 18 pasukan. Apa lagi England, yang mempunyai piramid sistem liga sebanyak 24 peringkat melibatkan 7,000 buah kelab atau pasukan. Malahan Indonesia sendiri mempunyai sistem liga terdiri dari 5 peringkat.

Jadi kita perlu gandakan peringkat yang ada dalam sistem liga bolasepak Malaysia?
Ya, kita tidak akan kemana-mana dengan hanya sistem liga 2 peringkat dan 28 pasukan. Malahan sistem yang terlalu kecil ini menghalang para pemain bolasepak dari terlibat dalam lebih banyak perlawanan semusim.

Kurang perlawanan semusim, maksudnya?
Format Liga Super dan Perdana di Malaysia ialah perlawanan timbal balik 2 pusingan. Kerana setiap liga terdiri dari 14 pasukan maka untuk satu musim sebuah pasukan akan menempuhi sebanyak 26 perlawanan liga. Bandingkan ini dengan jumlah 38 perlawanan liga semusim yang ditempuhi oleh setiap kelab EPL, tidak termasuk kejohanan lain seperti Piala FA, Piala Liga dan kejohanan peringkat Eropah bagi kelab yang layak. Jelas kita dapat melihat bukan saja jumlah individu yang bermain bolasepak secara aktif di Malaysia sangat sedikit (hanya 700 orang), malahan jumlah perlawanan yang mereka tempuhi semusim mungkin tidak lebih dari 40 perlawanan (mengambil kira Piala FA, Piala Malaysia dan perlawanan untuk skuad kebangsaan).

Bagaimana ini semua dapat membantu bolasepak Malaysia?
Jerman, negara bolasepak yang maju sebagai contoh, mempunyai 26,000 kelab bolasepak berdaftar dan sejumlah 2 juta individu yang bermain bolasepak secara aktif (pro atau amatur). Ini ialah kekuatan tenaga kerja bolasepak mereka, bezanya dengan apa yang kita ada ialah ibarat langit dan bumi. Dalam erti kata lain, they have larger pool of talents to unearth.

Mempunyai lebih banyak perlawanan semusim akan mendedahkan pemain bolasepak tempatan kepada lebih banyak aksi yang diperlukan untuk mengekalkan tahap kecergasan mereka. Manakala mempunyai lebih banyak pasukan yang terlibat secara aktif dapat memberi peluang kepada lebih ramai individu terlibat dalam sukan bolasepak dan membuka potensi untuk bakat baru dicungkil.

Apa struktur atau format terbaik untuk sistem liga bolasepak Malaysia?
Sepatutnya Liga Super dan Perdana di Malaysia terdiri dari sekurang-kurangnya 18 pasukan atau lebih. Kita juga perlu mengembangkan sistem liga kita dari hanya 2 peringkat kepada 3 atau 4 peringkat, bergantung kepada keupayaan kewangan yang ada.

Pilihan alternatif yang lain ialah mengekalkan 2 peringkat liga kebangsaan, sementara mewujudkan liga-liga peringkat wilayah sebagai peringkat ketiga dalam sistem liga kita. sendiri. Lebih kurang seperti yang diamalkan di Jerman dalam liga peringkat 4 mereka, Regionalliga. Pasukan-pasukan dari Perlis, Kedah, Pulau Pinang dan Perak yang tidak layak ke peringkat Liga Super atau Perdana, mungkin boleh bersaing dalam liga wilayah atau tempatan sekaligus sebagai pusingan kelayakan untuk naik ke peringkat seterusnya dan dibarisi oleh pemain amatur.

Sebagai contoh:

Peringkat 1: Liga Super - 18 pasukan (pro)
Peringkat 2: Liga Perdana - 18 pasukan (pro)
Peringkat 3: Liga-liga wilayah atau tempatan (amatur)

Ia bukan format yang perlu diikut sepenuhnya, tetapi boleh diolah mengikut kesesuaian. Apa yang penting ialah memastikan setiap pemain (terutama yang bertaraf pro) bermain jumlah perlawanan yang cukup semusim dan wujud jumlah pasukan bolasepak yang banyak untuk memberi peluang kepada pemain bertaraf pro atau amatur terlibat dalam bolasepak secara aktif.

Tetapi kita hanya mempunyai jumlah pasukan negeri yang terhad dan pasukan kelab yang sedikit?
Inilah masalah kronik yang melanda bolasepak Malaysia. Di sebalik modernisasi yang dicanangkan oleh FAM, hakikatnya liga tempatan kita masih disertai oleh pasukan-pasukan bolasepak negeri, dicampur aduk pula dengan pasukan kelab yang pelik namanya dan tidak dikenali langsung. Sedangkan liga-liga bolasepak di negara lain terdiri dari kelab-kelab yang lazimnya mewakili bandar-bandar di dalam negara tersebut.

Sewajarnya liga tempatan ditandingi oleh pasukan-pasukan kelab. Kita tidak boleh berharap pada pasukan negeri yang terhad, Malaysia hanya mempunyai 13 negeri dan 3 wilayah persekutuan.

Tetapi satu lagi masalah ialah kita juga tidak mempunyai banyak kelab-kelab bolasepak kerana melaburkan wang untuk membangunkan kelab bolasepak di Malaysia bukan satu pelaburan yang menguntungkan.

Bagaimana ini berlaku sedangkan di negara lain kelab-kelab bolasepak mendapat sambutan yang baik dari peminat bolasepak negara tersebut?
Kita harus melihat kegagalan kelab bolasepak tempatan dari sudut kewujudan kelab itu sendiri. KL Plus, UPB-MyTeam, Kuala Muda Naza, Proton FC, Felda United, Sinar Dimaja Mai Sarah FC dan lain-lain adalah antara kelab yang bertanding di dalam Liga Super dan Perdana. Persoalannya ialah apa relevan kelab-kelab ini kepada peminat bolasepak tempatan?

Adakah KL Plus khusus untuk kakitangan Plus Berhad, Kuala Muda Naza dan Proton adalah kelab untuk pemilik kereta Naza dan Proton dan Felda United untuk para peneroka Felda? Dan Tuhan saja yang tahu agaknya dari siapa dan untuk siapa kelab dari Pulau Pinang yang bernama Sinar Dimaja Mai Sarah FC itu.

Setiap individu menjadi penyokong kelab mereka kerana minat. Tetapi apa yang menjadi faktor lebih utama ialah kerana adanya hubung kait sesuatu kelab itu dengan latar belakang penyokongnya. Borussia Dortmund mempunyai gerombolan besar penyokong mereka dari bandaraya Dortmund, kerana di bandar inilah tempat lahirnya kelab tersebut. Di bandar Kashima (Jepun) pula, rata-rata penduduknya menyokong Kashima Antlers, kelab yang berpengkalan di bandar Kashima.

Begitu juga PSMS Medan (Medan, Indonesia), Adelaide United (Adelaide, Australia) atau Columbus Crew (Columbus, USA). Tetapi bagaimana agaknya Felda United, yang bermain di Stadium Petronas di Bangi dapat menarik kedatangan penyokong dari Felda Lurah Bilut yang terletak jauh dari Bangi? Atau menarik sokongan penduduk Bangi yang bukannya peneroka Felda, melainkan nama Felda United ditukar kepada Bangi United barangkali?

Jadi perlu ada satu hubung kait di antara sebuah kelab dan komuniti tempatan?
Sense of belonging. Setiap kelab perlu mempunyai kriteria tersebut, setiap peminat bolasepak juga perlu perasaan itu. Jika Sinar Dimaja Mai Sarah FC yang asalnya dari Kepala Batas, menukar nama kepada Kepala Batas FC dan bermain di pekan Kepala Batas, paling tidak 2 atau 3 ribu penduduk Kepala Batas merasakan sense of belonging dengan kelab itu dan majoriti rakyat Malaysia tahu asal-usul kelab tersebut.

Kerana tiadanya sense of belonging ini atau hubung kait antara kelab dan komuniti tempatan menjadi punca sebahagian besar kelab bolasepak di Malaysia gagal. Hasilnya pasukan kelab dalam liga tempatan bermain di dalam stadium yang hanya diisi oleh mungkin beberapa puluh penonton. Dalam jangka masa panjang, ia hanya akan merugikan kelab tersebut. Bagaimana sebuah kelab dapat menjana pendapatan bila mereka tidak ada kumpulan penyokong yang besar dan tiada wang pungutan hasil jualan tiket perlawanan?

Kita juga harus mengambil kira bahawa dengan adanya hubung kait antara kelab dan komuniti tempatan, ia boleh menjadi pemangkin dalam mewujudkan minat komuniti tempatan untuk terlibat dalam bolasepak. Ambil senario bolasepak di England sebagai contoh, kelab-kelab liga bawahan seperti Chesterfield atau Kettering Town FC mempunyai hubungan rapat dengan komuniti tempatan dan sebaliknya penduduk Chesterfield atau Kettering Town melihat prospek bermain untuk kelab komuniti mereka sebagai satu penghormatan.

Ini menggalakkan lebih ramai individu untuk bermain bolasepak secara amatur dan secara tidak langsung membantu dalam proses mencungkil bakat baru.

Bermakna kita harus biarkan pasukan negeri berkubur dan menggalakkan pertumbuhan kelab bolasepak untuk bersaing dalam liga tempatan?
Kebanyakan peminat bolasepak tempatan menyimpan nostalgia Piala Malaysia, salah satu kejohanan bolasepak tertua di Asia. Kita tahu Piala Malaysia sebelum ini ialah pertandingan bolasepak antara negeri dan kini atas rombakan FAM ia turut disertai oleh pasukan kelab.

Untuk memansuhkan kewujudan pasukan negeri akan mengakibatkan pasukan seperti Selangor yang merupakan sebahagian dari tradisi Piala Malaysia hilang dari lembaran sejarah. Bagi peminat bolasepak tempatan yang memendam nilai sentimental dengan pasukan negeri masing-masing, ia sesuatu yang sukar untuk diterima.

Oleh itu cadangan aku ialah untuk mewujudkan kelab-kelab bolasepak di setiap ibu negeri bagi menggantikan pasukan negeri masing-masing. Sebagai contoh Alor Setar menggantikan Kedah, Ipoh mengambil tempat Perak dan Shah Alam sebagai pengganti Selangor. Kelab-kelab yang berpengkalan di setiap ibu negeri ini dilihat sebagai pewaris kepada pasukan negeri yang dimansuhkan, dan setiap rekod pencapaian pasukan negeri menjadi milik kelab pewaris tersebut.

Jika Selangor pernah menjuarai Piala Malaysia sebanyak 32 kali, Shah Alam juga akan diiktiraf sebagai telah menjuarai piala tersebut dengan jumlah yang sama, sebagai kelab pewaris kepada pasukan negeri Selangor yang dimansuhkan.

Tapi apa salahnya jika pasukan negeri dikekalkan?
Banyak salahnya. Kerana wujudnya pasukan negeri hari ini kita melihat setiap FA negeri lebih tertumpu dalam menguruskan skuad bolasepak mereka sedangkan peranan mereka sebagai persatuan bolasepak adalah lebih meluas. FA negeri sepatutnya berperanan untuk mengurus tadbir sukan bolasepak negeri masing-masing. Fungsi mereka ialah membangunkan bolasepak peringkat negeri dan menjadi badan bertanggungjawab dalam menganjurkan liga atau kejohanan bolasepak peringkat negeri.

Tetapi hari ini kita melihat FA negeri lebih tertumpu dalam menguruskan pasukan negeri mereka lalu mengabaikan pembangunan bolasepak negeri masing-masing, yang sebenarnya merupakan pembangunan peringkat akar umbi yang dapat meneruskan kesinambungan bakat bolasepak tempatan.

Lalu kita mansuhkan pasukan negeri dan wujudkan kelab bolasepak di setiap ibu negeri dalam Malaysia sebagai pengganti?
Ya, dengan 13 negeri yang ada kita bakal mempunyai 13 kelab berpengkalan di setiap ibu negeri, menjadi kelab utama yang mewakili negeri masing-masing. Oleh kerana kelab-kelab ini merupakan kelab pewaris dari pasukan negeri yang dimansuhkan, fanbase support yang besar adalah terjamin untuk mereka.

Dan kita juga harus ambil kira 3 wilayah persekutuan (Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan) sedia ada yang juga dapat mengetengahkan 3 buah kelab lagi bagi mewakili wilayah masing-masing. Sementara negeri-negeri yang besar dan maju seperti Selangor, Perak, Johor, Sarawak dan Sabah mempunyai potensi untuk mewujudkan kelab-kelab di bandar utama yang lain, seperti Petaling Jaya, Taiping, Batu Pahat, Miri dan Sandakan sebagai contoh.

Mengambil kira 13 kelab di setiap ibu negeri, 3 kelab dari wilayah persekutuan dan mungkin tambahan 10 lagi kelab dari bandar-bandar utama lain di Malaysia kita sudah mempunyai 26 buah kelab bolasepak, masing-masing dengan faktor belonging bandar yang diwakili serta hubung kait dengan penduduk bandar-bandar tersebut.

Dan dengan tumpuan tiap-tiap FA negeri dalam membangunkan kelab bolasepak di negeri masing-masing, prospek untuk bolasepak Malaysia mempunyai paling kurang 40 buah kelab bertanding dalam liga tempatan adalah cerah.

Menarik, tetapi terjaminkah peluang untuk kelab-kelab ini mendapat sokongan peminat tempatan?
Jika kamu tinggal di Kuala Pilah dan ada kelab tempatan bernama Kuala Pilah Rovers mewakili tempat kamu yang bersaing dalam Liga Super, adakah kamu akan menyokongnya?

Sebuah kelab bernama Bangi United mempunyai prospek untuk meraih lebih ramai peminat bila mereka beribu pejabat di Bangi, berpengkalan di Bangi, bermain di Bangi dan mempunyai perkataan Bangi pada nama kelab mereka. Ia jauh lebih baik dari mempunyai kelab bernama Felda United yang bermain di Bangi, sebuah kawasan urban yang tiada penempatan Felda.

Sepatutnya Felda United berpengkalan di Jengka, dan mungkin namakan kelab mereka FC Jengka. Aku yakin mereka dengan mudah boleh mendapatkan sokongan padu dari penduduk bandar Jengka.

Kita patut lihat pada Jepun dan J-League mereka, yang ditandingi oleh kelab-kelab yang mewakili bandar-bandar seluruh Jepun. Atau hanya perlu lihat di negara jiran Indonesia dan Liga Djarum Super mereka, yang disertai oleh PSMS Medan di Sumatera hingga ke Persipura Jayapura di Papua Barat. Setiap kelab yang bertanding mewakili bandar-bandar tempat mereka bermain dan mendapat sokongan padu dari komuniti setempat.

Sense of belonging.

Dan pengurusan kewangan kelab-kelab ini?
Sewajarnya ia diuruskan secara berhemah dan profesional. Setiap pengurusan kelab hendaklah diuruskan oleh mereka yang pakar dan berkelayakan dalam bidang masing-masing.

Adalah penting untuk melihat setiap kelab bolasepak yang diwujudkan sebagai satu entiti perniagaan dengan dua objektif utama. Pertama, memajukan kelab bolasepak itu melalui pencapaian dan kejayaan mereka dalam sukan yang diceburi. Kedua, pengurusan operasi harian kelab secara baik dengan matlamat untuk mencapai keuntungan kewangan demi kelangsungan hidup kelab tersebut.

Jatuh atau bangun setiap kelab bergantung kepada kebijaksanaan pengurusan mereka, dengan pengawasan dari pihak FA negeri masing-masing dan juga FAM.

Bagaimana dengan penajaan untuk kelab-kelab tersebut?
Aku melihat penubuhan kelab bolasepak di Malaysia boleh berlaku melalui dua cara, penubuhan yang dicetuskan oleh entiti perniagaan dan badan korporat yang bertempat di komuniti tersebut atau oleh komuniti tempatan.

Penubuhan kelab yang dicetuskan badan korporat bukan sesuatu yang asing. Malah di Korea Selatan dan Jepun kelab-kelab bolasepak kebanyakannya bermula dari inisiatif korporat seperti Hyundai dengan Jeonbuk Hyundai Motors dan Mitsubishi yang melahirkan Urawa Red Diamonds. Di Malaysia juga kita mempunyai kelab yang lahir dari inisiatif korporat seperti Proton FC dan Kuala Muda Naza FC. Cuma apa yang perlu kelab-kelab ini hendaklah mempunyai sense of belonging dan hubung kait dengan lokasi geografik tertentu.

Proton FC sebagai contoh mungkin lebih baik jika dikenali sebagai Tanjung Malim FC, kerana kilang Proton yang terletak di Tanjung Malim dan prospek mereka mendapatkan sokongan komuniti tempatan lebih cerah dengan hubung kait yang wujud. Proton boleh mengekalkan hak milik mutlak ke atas kelab tersebut dan bertindak sebagai penaja utama.

Bagi kelab yang dicetuskan melalui inisiatif komuniti tempatan, penajaan boleh diperolehi melalui pemasaran kepada badan-badan korporat yang lain, lebih-lebih lagi jika badan korporat itu bertempat di bandar yang sama dengan kelab tersebut. Contohnya Batu Pahat mungkin boleh ditaja oleh Harta Packaging atau Gurun ditaja oleh Modenas, yang mempunyai kilang pengeluaran di sana.

Malahan, kita juga dapat melihat bagaimana kelab-kelab kecil dan bawahan juga mampu memperolehi penaja dari entiti perniagaan tempatan, seperti kelab bolasepak Kajang yang mungkin boleh ditaja oleh Sate Kajang Haji Samuri.

Formula penajaan bolasepak adalah mudah. Para penaja berminat untuk memberi tajaan sekiranya jenama mereka dapat dilihat oleh ramai orang. Jika kelab-kelab bolasepak mempunyai belonging dan hubung kait, ia mampu menarik penyokong yang ramai dari komuniti tempatan dan membuka pasaran yang luas bagi para penaja.

Tetapi kelab seperti Sinar Dimaja Mai Sarah FC tidak mempunyai sense of belonging, tidak mampu menarik penyokong yang ramai dan bukan prospek pemasaran yang baik untuk mana-mana penaja.

Itu perancangan bolasepak di peringkat liga profesional, bagaimana pula dengan pembangunan untuk golongan remaja dan kanak-kanak?
Andai tumpuan menguruskan skuad bolasepak telah dilalihkan dari perhatian FA negeri, melalui pemansuhan pasukan negeri, peranan yang lebih besar boleh dimainkan oleh persatuan tiap-tiap negeri ini dalam pembangunan bolasepak di peringkat akar umbi.

FAM mempunyai rancangan untuk bekerjasama dengan Kementerian Pelajaran dalam program pembangunan bolasepak di sekolah, tetapi sistem yang lebih baik ialah melatih bakat-bakat muda ini melalui program apprentice dengan kelab-kelab yang wujud di kalangan komuniti tempatan yang ada.

Ia secara langsung memberi faedah kepada kedua-dua pihak, kelab bolasepak mempunyai bekalan bakat baru yang mudah diperolehi dari kalangan komuniti sekitar sementara golongan kanak-kanak dan remaja dapat bergiat dengan lebih aktif dan berterusan dalam liga remaja atau simpanan peringkat daerah dan negeri.

Jika kita serius untuk melaksanakan ini semua, adakah mana-mana negara lain yang boleh dijadikan model untuk kita mencontohi program dan struktur bolasepak mereka?
Satu masa dulu, delegasi dari Japan Football Association (JFA) pernah datang ke Malaysia untuk belajar dari kita saat mereka mahu memulakan liga bolasepak profesional di Jepun.

Hari ini, J-League diiktiraf sebagai liga bolasepak terbaik di Asia dan antara yang terbaik di luar Eropah. Untuk tahun 2008 saja, J-league memperolehi jangkaan pendapat berjumlah RM373.7 juta. Berapa ringgit pendapatan yang diperolehi oleh liga bolasepak kita?

Model yang terbaik sekali untuk kita semua ialah Jepun dan J-League mereka. Biarpun mereka pernah menuntut ilmu dari kita tapi itu tidak bermakna FAM tidak boleh menebalkan muka untuk belajar kembali dari JFA. Yang pasti pentadbiran bolasepak Jepun lebih arif dan faham bagaimana untuk mewujudkan liga bolasepak yang bagus, sedangkan FAM pula pernah ditaja sejumlah RM300 juta oleh Dunhill tapi disia-siakan begitu saja.

Dan kita juga boleh menggunakan Jepun sebagai model untuk mewujudkan budaya kelab bolasepak. Kebanyakan kelab di Jepun bermula dengan insiatif korporat, tapi kini melalui pelan J-League Hundred Year Vision, kebanyakan kelab bukan lagi hakmilik korporat tetapi kini merupakan entiti yang bebas. JFA juga menggalakkan kelab-kelab bolasepak di Jepun untuk membina ikatan erat dengan komuniti tempatan mereka dan bergantung pada sokongan masyarakat atau syarikat setempat.

Sasaran J-League Hundred Year Vision ialah untuk mewujudkan 100 kelab profesional di Jepun yang mendapat sokongan dari komuniti tempatan dimana mereka berpengkalan.

Hakikatnya kita tidak perlu melihat jauh ke England atau Jerman, cukup dengan hanya mengambil Jepun sebagai contoh. Untuk 100 tahun lagi sekalipun belum tentu Malaysia boleh menjulang Piala Dunia, tapi jika kita boleh mempunyai liga seperti J-League, kelab-kelab seperti Kashima Antlers atau Jubilo Iwata dan layak ke Piala Dunia seperti Jepun, itu sudah bagus.

Maka, rumusan yang boleh dibuat ialah, untuk maju dalam bolasepak kita perlu mempunyai FAM dan FA negeri yang profesional, budaya kelab bolasepak di setiap bandar-bandar Malaysia, sistem liga yang komprehensif dan penglibatan segenap lapisan rakyat Malaysia dalam sukan bolasepak?
Andaikan senario di bawah ini benar-benar berlaku.

Presiden FAM bersetuju meletakkan jawatan, diikuti beberapa pucuk pimpinan yang lain selepas mesyuarat khas yang diadakan pada 31 Januari 2008. Untuk beberapa minggu kemudian rombakan besar-besaran berlaku di setiap FA negeri dan liga bolasepak yang sedia ada dibubarkan.

Bolasepak Malaysia melalui tempoh yang kucar kacir dan tidak menentu. Media menggelarkannya sebagai ‘revolusi bolasepak’. Namun menjelang Mei individu-individu dari golongan profesional bolasepak dan berkelayakan mengambil alih pentadbiran dalam FAM dan FA negeri.

Serentak dengan itu satu ketetapan tidak rasmi mula diguna pakai, sukan bolasepak Malaysia hendaklah bebas dari jangkitan politik atau pengaruh pihak istana. Setiap yang dilantik ke jawatan masing-masing dipilih berdasarkan merit, bukan pangkat atau gelaran.

Satu rancangan baru dirangka untuk pembangunan bolasepak Malaysia. Perubahan dibuat dalam struktur liga tempatan dengan pemansuhan pasukan negeri dan pertandingan dibuka untuk kelab-kelab bolasepak sahaja. Setiap pasukan negeri diganti dengan kelab bolasepak yang berpengkalan di ibu negeri masing-masing, dari Kangar ke Kota Kinabalu.

Menjelang penghujung 2009, 13 kelab bolasepak bertapak di 13 ibu negeri dalam Malaysia, dan 3 buah lagi kelab bolasepak wilayah persekutuan iaitu Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan. Empat negeri bolasepak utama, Selangor, Perak, Pulau Pinang dan Kedah (mengikut jumlah kemenangan Piala Malaysia) diberi kelebihan untuk membawa masuk kelab kedua, Petaling Jaya, Taiping, Butterworth dan Sungai Petani.

Pada tahun 2010, musim pertama Liga Super Malaysia bermula dan peminat bolasepak Malaysia menikmati buat kali pertama perseteruan antara bandar seperti Alor Setar lawan Ipoh ataupun local derby antara Shah Alam dan Petaling Jaya yang berjiran. Dua puluh kelab menentang satu sama lain bagi merebut kejuaraan liga.

Tahun 2011, pelawaan dibuka kepada setiap negeri untuk mencalonkan kelab dari bandar lain di negeri masing-masing untuk Liga Perdana Malaysia (liga peringkat 2). Kita melihat munculnya kelab bolasepak Sibu dari Sarawak, Kuala Lipis dari Pahang atau Segamat dari Johor (mungkin dengan nama penaja Jakel Trading tertera pada jersi mereka). Liga bolasepak Malaysia kini terdiri dari dua peringkat liga (Super dan Perdana) dengan hampir 40 kelab bolasepak di dalamnya.

Liga-liga peringkat 3 diwujudkan pada tahun 2012, Utara (Perlis, Kedah dan Pulau Pinang), Pantai Barat (Perak dan Selangor), Selatan (Negeri Sembilan, Melaka dan Johor), Pantai Timur (Kelantan, Terengganu dan Pahang) dan Borneo (Sabah dan Sarawak), diurus secara bersama oleh FA negeri yang terlibat. Juara-juara liga peringkat 3 ini layak untuk ke peringkat 2 dan beraksi dalam Liga Perdana. Setiap FA negeri juga sudah mula menganjurkan liga negeri mereka, yang melibatkan pemain amatur dan remaja pada tahun 2014.

Menjelang 2016, populariti Liga-M mula menarik perhatian para pemain bolasepak dari negara-negara yang lebih maju bolasepaknya dari Malaysia. Namun begitu demi memastikan pemain tempatan tetap mempunyai peluang untuk beraksi, setiap kelab hanya dibenarkan kuota 3 pemain import. Jumlah penonton yang ramai memenuhi stadium, kerana wujudnya sense of belonging antara mereka dan kelab, menarik perhatian penaja untuk mencurahkan wang tajaan dalam Liga-M.

Liga Super mencatatkan keuntungan berjumlah RM101 juta penghujung 2017 manakala Liga Perdana memperolehi RM75 juta. Astro mewujudkan satu saluran khusus untuk siaran langsung perlawanan dan laporan harian Liga-M setelah mengenepikan bidaan RTM dan Media Prima untuk hak penyiaran bernilai RM50 juta.

Sejumlah 80 kelab wujud di seluruh Malaysia menjelang 2019, separuh darinya bertaraf profesional. Manakala seramai 2500 pemain tempatan status pro dan amatur beraksi dalam Liga-M, dari kelab besar seperti Shah Alam hinggalah kelab amatur seperti Keningau.

Tahun yang sama juga Malaysia layak ke kejohanan Piala Asia dan tahun 2020 layak ke Olimpik buat kali ketiga, selepas 40 tahun menghilang dari pentas Olimpik. Kini, tahun 2021, Malaysia sedang beraksi dalam pusingan kelayakan terakhir untuk melayakkan diri ke Piala Dunia 2022.

Itu senario yang mungkin hanya tergambar dalam mimpi, tetapi sebenarnya tidak mustahil untuk direalitikan.
pada 3:19 PM 36 komen

#aku dah forwardkan sume ni pada akhbar2 utama negara kita. tapi media malaysia lebih ketagih kisah cerai norman-abby dan wedding mawi-ikin dari topik2 elok sebegini. ataupun journalist sukan tidak ada taring bagai abg rambut ketak yg selamba menerjah sesuka hati atas nama kewartawanan. mungkin journalist2 hiburan kita kene take over kolum2 sukan baru ada tanjak??! tolong rizal....tolong...

Anonymous said...

cadangan oni mmg sgt baik. tapi..kah..kah..kah..raja ahmad masuk dlm meeting dgn menteri kbs hari tu pun 15 minit je sebelum bergegas kluar..sebab perancangan nak tbuh krjaan..mcm mana nak fikir u punya plan..mungkin dia ada fikir rancangan sdr ni masa dia berak kot.tgk apa dah jadi dgn Road Map robert alberts. exco pernah kata ini lah plan terbaik yg FAM pernah ada..sokong 100%. dan plan tu pun berjalan semasa dia jadi technical director. pilot projek dah buat di phg..disekolah2..beiau sendiri memantau...lepas dia kena blah oleh puak2 exco ni.... kah..kah..kah lepas tu balik cerita lama lah...buat plan baru ...fikir idea baru..buat jk baru..buat joint commtitee...ooiiii kepala hotak kau org semua ni..ingat duit mak bapak kau orang ke!!!! semua benda nak mula balik. oiii menteri..datuk2 kau buat apa program pun selagi duit tu masuk melalui ADUN melalui ketua cawangan..melalui jkkkkkangkang tu...dapat habuk la..budak kampung nak minta bola sebiji pun susah...minta butuh boleh kot. Jepun patut datang jajah sekali lagi msia ni..bagi penampar jepun kat jkkk..tu..bagi mati tercancang...bengonggggg. termasuk exco2 FAM..

Anonymous said...

byk mana pun engkau tulis tak akan mengubah nasib bola m'sia. You know for a fact that this will never end unless some drastic action be taken.
Game for an online petition to remove the office bearers?
Initiate something and see how the idea of putting up a petition is accepted?

Work with Azman, Fan Club and present that thing to powers that be.

adik

Anonymous said...

bro noi

ada yg saya setuju ada yg kita boleh repair sikit apa yg bro cadangkan tapi sayang seribu kali sayang apa yg bro buat tak akan di pandang sebelah mata pun kerana.

1) Bukan kroni
2) bukan askar
3) Bukan dalam kepongpong fam
4) bro bukan ahli sukan
5) bro bukan pemain kebangsaan
6) Bro tak kenal org fam

so kita ni sekarang cuma macam nak meluahkan hati masing2 je nak lepaskan apa yg berbuku tapi tak di saut oleh org sebelah pun.

saya rasa kalau bro bagi FAM jawapan dia cuma satu" KAMI DAH BUAT SEBELUM NI TAK ADA HASIL DAN MACAM NILAH KAMI BUAT SEBELUM NI TAK ADA MASALAH"

kalau nak ringkaskan ayatnya ialah "MEREKA2 INI GOLONGAN ORANG YANG SUKA DUDUK DALAM TEMPURUNG KELAPA TAKA NAK KELUAR, MELIHAT CAHAYA MATAHARI YANG TUHAN KURNIAKAN"

Ikhlas Daripada
ABANG JEM & PAAKCIK MENANG MOTO

oni said...

revolusi ada maksudnya yang lengkap dalam mana2 kamus. cadangan kawan aku tu bukan melepas batuk ditangga. kalau media boleh berusaha bersungguh2 follow sebutan kes cerai bell ngasri dalam mahkamah sampai boleh dpt snap gambar die terlena, kenapa wartawan sukan tak boleh. aku masih menaruh harapan ade journalist mcm abg nas rambut ketak yang selamba pegi terjah sape2 yg die nak. wartawan mcm tu yg kite nak dlm sukan. atau kite panggil die je pegi terjah fam persoalkan pelbagai perkara yang diorg sendiri di fam tatau nak jawap. ni tidak, buat talk show tapi suara2, idea2, kritikan dan pendapat semua amat sopan, lembut dan berhati2 ya amat. mana slogan yang wartawan laungkan? mata pena lebih tajam dari mata pisau konon. sekali lagi, revolusi bolasepak malaysia bukan mustahil. kau boleh rizal. tolong....

David Villa said...

tak payah lah nak susah antar kenyataan akhbar berjela2 bro..hang pun apa kurang nya..bukan tak pernah diberi peluang dulu untuk melatih pasukan belia kebangsaan..tapi tak mampu nak menyahut cabaran dari FAM.. keluar TV selalu, dan cerita lain takde, asyik kritik FAM je org ni lah, itu tak betul lah..awak tu betul sgt ke? sempurna ke? keluarga sendiri pun tak terirus kan..macam mana nak urus kan pasukan kebangsaan??

hang buat je lah kerja hang sekarang dan jaga keluarga hang tu baik2..jangan sampai yang dikejar tak dpt, yg dikendong berciciran..

Red Devil Kola Perlis said...

Berapa banyak cadangan daa...

Here more to come..lol:

I think we should just:

1. Get rid of the royal and the politicians. Keep those excos who can juggle 100 balls. It going to be hilarious. Point to ponder: we are good during pak khir johari time....
2. Reformat the league from U12 - premier league.
3. Like oni said introduce regional league. I think we easily can get many divisions from there. Good player team then selected to premier league teams. Teams from the regional league will unable to afford premier league, scout should play their role to identify these talent.
4. State should also hire professional scout to identify talent. These talent can be from anywhere, kampung league, kilang league, university league even futsal barn. Then polish them into high quality and dicipline players.
5. No such thing as Teacher cum footbal coach thingy. Youth coach should be professional, not from school but football association.
6. Enhance the quality of our football live coverage (RTM). I think just copy the EPL live style, or just get the ESPN malaysia to take over, they are better i think. Just to attract more to watch Malaysian football (Busuk2 pon bola kita jugak).

For the last 25 years, lots of suggestion has been churned up. Seems it not working to us. How la...the problem seems showballing. Keep up the good work guys