Tuesday, February 17, 2009

Macam mana arwah nak jawab?

DIKEMAS KINI, 18 Februari, 2009, 8.37pg.

Timbalan pengerusi jawatankuasa pengadil FAM Datuk Soh Chin Aun sedang mencari tarikh yang sesuai untuk membincangkan dakwaan wujudnya kronisme dalam jabatan pengadil dengan ahli jawatankuasanya.

Sambil melahirkan rasa terkejut dengan kenyataan akhbar ketua jabatan pengadil Kol (B) Kamaruddin Sakhari, Chin Aun berharap isu itu diselesaikan segera bagi mengembalikan keyakinan terhadap corak pengurusan dan kaedah pelantikan pengadil dalam persaingan tempatan.

"Saya tengah cari tarikh yang sesuai supaya semua ahli dapat hadir sebelum saya memaklumkan kepada urusetia FAM," katanya.

Aku pula menaruh keyakinan Lt Jen (B) Datuk Azzuddin Ahmad yang mengamalkan pengurusan "saya yang menurut perintah" akan go by the book dan ikut prosedur walaupun aku sedikit terkejut beliau menerima penjelasan Kamaruddin biarpun tanpa berbincang dengan anggota jawatankuasa yang lain. Satu persoalan, adakah Azzuddin lebih percaya rakan yang sama-sama pakai seragam atau Allahyarham Mohd Nazri Abdullah yang terkenal dengan kejujuran dan kewibawaannya?

Satu lagi, Kamaruddin menuduh anggota jawatankuasa tidak memberi kerjasama. Itu serius. Mereka harus diberi peluang menjawab dan rebut!

Dan tak payahlah nak cakap dapat gelaran AFC's Match Commissioner of the Year 2008 lah, aku pun ada menang beberapa anugerah kewartawanan! Itu bukan soalnya, soalnya adakah kita boleh buat kerja atau tidak! Ada faham? Lupa pulak, jangan lupa pakai spell-checker komputer! Aku dengar dulu ada budak FAM resign pasal menyampah dengan arahan kena tukar deraf surat sampai lapan kali! Kalau ejaan salah macam mana? Oh sebelum aku lupa, adakah jawatan PENOLONG SETIAUSAHA AGUNG wujud hanya pada nama?

Ini tersiar dalam Berita Harian hari ini, 17 Februari, 2009.

Oleh Ahmad Khawari Isa

TIADA langsung penafian ketika dakwaan betapa aturan tugas pegawai-pegawai perlawanan Liga Malaysia dilakukan secara bersendirian - tanpa perlu restu Jawatankuasa Pengadil Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), mudah disahkan.

Ia dilakukan Ketua Jabatan Pengadil FAM, Lt Kolonel (B) Kamaruddin Sakhari, yang sebaliknya mendakwa bahawa tindakan itu diambil gara-gara 'tidak mendapat kerjasama daripada ahli jawatankuasa lainnya.'

"Memang saya yang aturkan jadual tugas pegawai perlawanan. Ada kalanya saya terpaksa berjaga hingga pagi kerana tempoh singkat untuk menyiapkannya. Saya pernah panggil ahli jawatankuasa membantu, tetapi tiada yang datang. Saya sentiasa alu-alukan bantuan mereka, tetapi tiada," katanya ketika menghubungi Berita Harian, tiga hari lalu.

Tindakan itu jelas menyalahi garis panduan yang mewajibkan setiap lantikan pegawai - pengadil dan pembantu pengadil - diluluskan oleh Jawatankuasa Pengadil FAM.

Diajukan persoalan mengenai tindakannya melantik pegawai Jabatan Pengadil Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) selaku komisioner perlawanan Liga Perdana, baru lalu - yang mencetus tanggapan kronisme kerana pegawai itu bukan dalam senarai komisioner perlawanan diluluskan FAM - Kamaruddin tidak dapat menyembunyikan berangnya.

"Dia hadir seminar sebelum musim bermula. Sesiapa yang hadir seminar itu layak diiktiraf sebagai komisioner perlawanan," tegasnya.

Kepada persoalan sama ada dia tahu betapa AFC mempunyai kod etika menghalang pegawai bergaji menerima tugasan luar, jawapan Kamaruddin ialah: "Itu saya tidak tahu."

Apa yang menarik ialah pendedahan isu itu sebelumnya turut menyaksikan Kamaruddin mengesahkan bahawa dia membatalkan pelantikan pegawai AFC itu selaku komisioner perlawanan Liga Super, Sabtu lalu.

Kamaruddin juga menegaskan betapa pelantikannya sebagai komisioner untuk perlawanan AFC tidak wajar dipertikaikan.

"Saya tidak tahu kamu tahu atau tidak, tetapi saya dipilih sebagai Komisioner Perlawanan Terbaik AFC (2008)," katanya.

Ditanya pula senarai kesilapan dan kelemahan Jabatan Pengadil yang dikemukakan bekas Pengerusi Jawatankuasa Pengadil FAM, Allahyarham Nazri Abdullah, ketika bertemu Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad, 30 Januari lalu, Kamaruddin berkata semua dakwaan itu tidak betul.

"Saya sedih kerana dia (Nazri) tidak langsung berbincang dengan saya terlebih dahulu. Dia adalah anak murid saya. Saya sedang siapkan penjelasannya. Semua itu tidak betul," katanya.

Apa yang pasti ketika ini ialah pengesahan terbaru itu harus menjelmakan tekanan terhadap Azzuddin, selaku pemimpin nombor satu Sekretariat FAM, untuk 'melakukan perkara yang betul'.

ends

107 comments:

Anonymous said...

kalau tulisan merah, memang ganas punya.

pastikan dia akan dapat surat tunjuk sebab secepat mungkin.

kalau perlu pecat, pecat le dia.

jangan kesian kan dia lagi.

tolong jangan 'double standard'


Collina
Italy

Anonymous said...

Sebelum ni SU PAhang FA dan SU Terengganu FA pernah diberi surat tunjuk sebab kerana memberi kenyataan kepada akhbar. Itu kes bantai sekretariat.

Kalau kes bantai orang mati dan belasah AJK (termasuk ex officio) macam mana cerita?

Bukankah semua pelantikan AJK ni dibuat oleh Tuanku Presiden? Ini boleh kira kes menghina Raja-Raja melayu jugak ni.

Timbalan-Timbalan Presiden, Naib-Naib Presiden, dan Ahli-Ahli Majlis FAM kenalah ambil tahu sikit. Jangan main lepas tangan je. Kesian kawan-kawan u all kena belasah oleh staff yang dibayar gaji oleh FAM. Kawan-kawan u all tu volunteer macam u all jugak. Tak dibayar sesen pun... Hargailah sumbangan mereka!!

Apa rasa kalau ada ahli keluarga u all yang dah pergi menemui Yang Maha Esa tiba-tiba teruk kena bantai?

Anonymous said...

Apakah FAM sekarang ini bersikap terbuka dan tiada halangan untuk membenarkan kakitangannya yang dibayar gaji oleh FAM membuat kenyataan akhbar?

Jika benar, ini satu langkah berani FAM!

Anonymous said...

Susah nak jumpa manusia seikhlas Allahyarham Nazri bin Abdullah.

Pun susah juga nak jumpa manusia jika ada yang sanggup dan tergamak memburuk-burukkan Allahyarham, apabila arwah sudah tiada bersama-sama kita.

Manusia jenis apakah anda? Layakkan anda dipanggil manusia?

Bertaubatlah wahai umat Muhammad. Semoga Allah mengampuni dosa-dosa anda.

Anonymous said...

Ketua unit pengadil FAM kata, Jawatankuasa pengadil tak bagi kerjasama pada dia. Ini bermakna JK berkenaan tidak menjalankan tugas seperti yang damanahkan oleh Tuanku Presiden.

Dengan lain perkataan, JK Pengadil tidak mematuhi titah Ke Bawah DYMM Tuanku supaya bekerjasama untuk kebaikan seluruh keluarga pengadil FAM.

Untuk makluman semua, JK Pengadil FAM adalah dipilih dan dilantik oleh tuanku Presiden. Keanggotaannya adalah seperti berikut:

Pengerusi: Allahyarham Mohd. NAzri bin Abdullah
Timb. Pengerusi: Dato' Soh Chin Ann
Ahli: Hj. Che Mud Hj. Che Mamat
Encik Nik Ahmad Hj. Yaakub
Hj. Kassim Kair Bacha
Encik Mohmad Adnan Jamil
Dato' Azzudin Ahmad (ex officio)

Saya dapat merumuskan, kenyataan Ketua Jabatan Pengadil FAM itu seolah-olah menggambarkan bahawa, langkah Tuanku Presiden melantik KETUJUH-TUJUH INDIVIDU di atas adalah tidak tepat, sia-sia dan tidak mendatangkan faedah.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Kalau JK Pengadil dah tak mahu bagi coperation, buang saja la. Ambil orang baru yang sanggup bekerja. Tu pun susah sgt nak pikir ke?

Akaeeii ada ka?

Anonymous said...

Hang suma bangang....

Kalau dia berani bantai orang hidop, orang yang dah mati apa lagi la....apa dia nak takot.

Anonymous said...

Persengketaan dan kemelut yang melanda Unit Pengadil ini sepatutnya boleh diselesaikan secara kekeluargaan, bermesyuarat dan bertukar fikiran secara sihat.

Satu pihak dilihat menggunakan akhbar untuk memburuk-burukkan saingannya manakala di pihak yang lain menggunakan blog untuk mempertahankan diri.

Kita dikurniakan akal dan fikiran. Gunakanlah dengan sebaik mungkin.

Anonymous said...

KALAU NAK GADOH JANGAN LIBATKAN ORANG YANG DAH TIADA. HARAP MAKLOM

Anonymous said...

People Please lah

"Please leave the dead alone. It is unfair to quote them, They cannot defend themselves. Let them rest in peace."

Which part of this paragraph do you not understand. You cried and wailed. Now, hardly before the grave is dry you fight amongst yourselves.

Each claiming to be the right one championing referees when in real fact both parties are creating more damage and destroying the very foundation of what was built.

I beg of you, discard your differences, find common ground, work on each others strengths and capitalize on it.

If there is no way to see eye to eye, than somebody must go. Go in peace, don't burn bridges. Leave with dignity.

Do not allow the whole refereeing family to be humiliated like this.

FOR THE GOOD OF THE GAME

PAYING SPECTATOR
Cambridge

Anonymous said...

setuju referee komiti digantikan.

cadangan:

Pengerusi: kpl Halem
N/ Kerusi: sjn Jaflis @ Lanun
ahli: x don
x usof
x mat jin
x pw bala
x lt bad

X Komiti

Anonymous said...

Hare Mera Colonel Saab

Tum joot bolrau!
Mera Naam Inspector Sher Singh he
Yeh FAM sports association he
FAM army nahi he
Tum cooperate he, samjah?
Tum or tumara committee discuss discuss make decision he
Allright my men. Accha hana?
Take mera advice,

Inspector Sher Singh
New Delhi

Anonymous said...

From FAM to football semuanya masalah......cancel je permainan bola sepak ni semua....focus on other sports la mcm ni.....squash and hoki....

macam mamcam kerenah...

rashid hassan

Anonymous said...

"Memang saya yang aturkan jadual tugas pegawai perlawanan. Ada kalanya saya terpaksa berjaga hingga pagi kerana tempoh singkat untuk menyiapkannya. Saya pernah panggil ahli jawatankuasa membantu, tetapi tiada yang datang. Saya sentiasa alu-alukan bantuan mereka, tetapi tiada," katanya ketika menghubungi Berita Harian, tiga hari lalu”

ULASAN: JIKA BENAR SEPERTI YANG DIDAKWA, SAYA INGIN MENASIHATKAN AGAR AJK PENGADIL DAPAT BERGANDING BAHU DALAM MENDIDIK DAN MENGGILAP BAKAT ANAK-ANAK KITA YANG BERKECIMPUNG DALAM BIDANG INI TIDAK TERHENTI SETAKAT ITU SAJA.

MEMANDANGKAN TUDUHAN INI AGAK BERAT DAN BOLEH MENJATUHKAN REPUTASI MEREKA,
MAKA DOKUMEN-DOKUMEN SOKONGAN BERUPA SURAT MENYURAT ATAU EMAIL BOLEH DIJADIKAN SEBAGAI BAHAN BUKTI SEBAGAI MENGUKUHKAN DAKWAAN TERSEBUT. INI BERTUJUAN UNTUK BERLAKU ADIL KEPADA PIHAK YANG KENA TUDUH.
..... bersambung

Anonymous said...

“Tindakan itu jelas menyalahi garis panduan yang mewajibkan setiap lantikan pegawai - pengadil dan pembantu pengadil - diluluskan oleh Jawatankuasa Pengadil FAM”

ULASAN: DARI ASPEK PERUNDANGAN, SEKIRANYA ITULAH PROSEDUR YANG TELAH DITETAPKAN, MAHU TIDAK MAHU, KETETAPAN ITU TIDAK BOLEH DIINGKARI KECUALI, SESUATU KEPUTUSAN YANG LAIN TELAH DIBUAT KELAK.
.... bersambung

Anonymous said...

"Dia hadir seminar sebelum musim bermula. Sesiapa yang hadir seminar itu layak diiktiraf sebagai komisioner perlawanan," tegasnya”

ULASAN: DI ZAMAN SAYA DULU, KEHADIRAN DALAM SEMINAR SAHAJA MASIH BELUM MENCUKUPI BAGI SESEORANG ITU BOLEH UNTUK DILANTIK SEBAGAI MC. CALON BERKENAAN PERLU TERLEBIH DAHULU MENGEMUKAKAN BORANG PERMOHONAN YANG DISOKONG OLEH PIHAK FA NEGERI.

JK PENGADIL AKAN MEMPERTIMBANGKAN PERMOHONAN ITU DAN MEMANDANGKAN BELIAU BUKAN WARGANEGARA MALAYSIA, MAKA JK PENGADIL PERLU MENDAPATKAN PENGESAHAN MAJLIS FAM TERLEBIH DAHULU.

DALAM KES INI, TIDAK DAPAT DIPASTIKAN, BELIAU BERDAFTAR DENGAN FA NEGERI MANA DAN SIAPA YANG MEMANJANGKAN PERMOHONAN ITU KE FAM.

JUGA TIDAK DAPAT DIPASTIKAN SAMA ADA JK PENGADIL TELAH BERSETUJU UNTUK MENERIMA BELIAU SEBAGAI MC ATAU SEBALIKNYA DAN JIKA JAWAPANNYA YA, ADAKAH SUDAH MENDAPAT KELULUSAN MAJLIS?
..... bersambung

Anonymous said...

Kepada persoalan sama ada dia tahu betapa AFC mempunyai kod etika menghalang pegawai bergaji menerima tugasan luar, jawapan Kamaruddin ialah: "Itu saya tidak tahu."

ULASAN: SEBAGAI SEORANG KETUA JABATAN, BELIAU SEPATUTNYA TAHU TENTANG PERATURAN TERSEBUT. LEBIH PENTING DAN MUNGKIN TIDAK DISEDARI OLEH BERITA HARIAN DAN JUGA FAM, FAM SEBENARNYA TELAH MELANGGAR PERATURAN YANG TELAH DITETAPKAN OLEH JABATAN IMIGRESEN BERHUBUNG DENGAN PROSEDUR UNTUK ‘MENGGAJI’ SESEORANG PEKERJA ASING.

TAN SRI ASEH CHE MAT DISERU SUPAYA MENJELASKAN PROSEDUR INI KEPADA FAM. INGAT, UNDANG-UNDANG INI ADALAH UNDANG-UNDANG KERAJAAN DAN TELAH DILULUSKAN OLEH PARLIMEN. PERATURAN INI PERLU DIPATUHI OLEH SEMUA PIHAK DAN FAM JUGA TIDAK TERKECUALI.

Anonymous said...

“Apa yang menarik ialah pendedahan isu itu sebelumnya turut menyaksikan Kamaruddin mengesahkan bahawa dia membatalkan pelantikan pegawai AFC itu selaku komisioner perlawanan Liga Super, Sabtu lalu”

ULASAN: SATU KEPUTUSAN YANG TEPAT SUPAYA KEADAAN TIDAK MENJADI LEBIH RUMIT

‘Kamaruddin juga menegaskan betapa pelantikannya sebagai komisioner untuk perlawanan AFC tidak wajar dipertikaikan.

"Saya tidak tahu kamu tahu atau tidak, tetapi saya dipilih sebagai Komisioner Perlawanan Terbaik AFC (2008)," katanya’

ULASAN: TAHNIAH DIUCAPKAN KERANA MENERIMA PENGHARGAAN TERSEBUT
.... bersambung

Anonymous said...

“Ditanya pula senarai kesilapan dan kelemahan Jabatan Pengadil yang dikemukakan bekas Pengerusi Jawatankuasa Pengadil FAM, Allahyarham Nazri Abdullah, ketika bertemu Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad, 30 Januari lalu, Kamaruddin berkata semua dakwaan itu tidak betul”


ULASAN: SAYA MEMILIH UNTUK TIDAK MAHU MENGULAS TENTANG PERKARA INI KERANA IANYA MELIBATKAN INDIVIDU YANG SUDAH TIADA.

“Saya sedih kerana dia (Nazri) tidak langsung berbincang dengan saya terlebih dahulu. Dia adalah anak murid saya. Saya sedang siapkan penjelasannya. Semua itu tidak betul," katanya”

ULASAN: SEKALI LAGI DENGAN RASA RENDAH DIRI , SAYA TIDAK MAHU MENGULAS. WALAU BAGAIMANAPUN, ATAS DASAR SESAMA ISLAM DAN KITA PERNAH BERTUGAS BERSAMA-SAMA, ADALAH MENJADI TANGGUNG JAWAB SAYA UNTUK MENASIHATKAN TUAN KOLONEL SUPAYA TIDAK LAGI MELIBATKAN ORANG YANG TELAH TIADA. MARILAH KITA BERDOA SUPAYA ROH ALLAHYARHAM DICUCURI RAHMAT DAN DITEMPATKAN DI SISI ORANG YANG SOLEH. INSYA ALLAH.
..... bersambung

Anonymous said...

“Apa yang pasti ketika ini ialah pengesahan terbaru itu harus menjelmakan tekanan terhadap Azzuddin, selaku pemimpin nombor satu Sekretariat FAM, untuk 'melakukan perkara yang betul'.

ULASAN: SUDAH PASTI SEMUA KELUARGA PENGADIL MENGHARAPKAN DATO SETIAUSAHA AGUNG DAPAT MELAKUKAN SESUATU AGAR KEMELUT INI MENEMUI NOKTAHNYA. TIADA GUNA NYA KITA MELUAHKAN KATA-KATA “’AKU SEMUA BETUL’’ DAN “ ENGKAU SEMUA SALAH”. INGAT! SESUNGGUHNYA, MENANG JADI ABU, KALAH JADI ARANG.


SAYA PERCAYA DAN PENUH YAKIN, DENGAN PENGALAMAN YANG LUAS, DATO’ AZZUDIN MAMPU UNTUK MENJADI ORANG TENGAH DAN MELARAIKAN IKATAN INI DALAM SUASANA YANG HARMONI.

AKHIR SEKALI MAAF SEKIRANYA ULASAN INI TIDAK MENYENANGKAN SESETENGAH PIHAK. YANG BAIK ITU DATANGNYA DARI ALLAH DAN YANG BURUK ITU DARI SAYA.


PAK LAH

Anonymous said...

rashid hassan keeper? ohhh pe kabar?

mcm ni bang... kalau ada benda yang tak betul, kita kena tegur.
Kita bertanggungjawab memperbetulkan keadaan. Itu hak kita sebagai rakyat pembayar cukai.

nak bagi kensel bola pun tak kena bang. tak selesaikan masalah.

Anonymous said...

Nak tambah ulas apa yang pak lah dah ulas:

kes 1: Dia hubungi khawari? Ishh macam mana staff yang dibayar gaji oleh FAM boleh buat press statement? Dah tu kalau cakap benda-benda yang positif, maybe boleh dimaafkan kot. Ini tak, siap belasah lagi. AJK Pengadil tak nak respon ke?

kes 2:kalau dah tau ada garis panduan, nape taknak ikut? Peraturan dibuat dan digunapakai bertujuan untuk melancarkan proses pentadbiran

kes 3: Ni nak tanya. Sapadia yang jemput orang AFC tu datang? ada surat menyurat? dah tu dia dijemput atas urusan apa?

Difahamkan beliau dijemput oleh Unit pengadil tanpa kebenaran Setiauasaha Agung dan tanpa pengetahuan Jawatankuasa pengadil.

Melalui risikan yang dijalankan, beliau didatangkan khas bukannya sebagai peserta, saya ulangi BUKAN SEBAGAI PESERTA tetapi nak standby sebagai penceramarah kot-kot Allahyarham Nazri tak sempat datang ataupun keletihan kerana arwah baru saja menjejakkan kaki di KLIA pulang dari Jepun petang sebelumnya.

Untuk menguatkan hujah, risikan juga ada menyebut, semasa seminar individu ini duduk di bahagian hadapan bersama-sama dengan Ahli-ahli Jawatankuasa pengadil dan BUKAN DI BARISAN PARA PESERTA. Ulang suara BUKAN DI BARISAN PARA PESERTA.

Tak baik la pusing-pusing cakap. Menipu tak elok.

KES 4: Senangnya jawab tak tau...
Tak kan main tak tau jer?

kes 5:kalau org AFC tu betul-betul layak, mengapa batalkan pelantikan? berani kerana benar! Buat apa takut-takut.

cerita jadi MC terbaik tu salute jugak. yang betul kita puji... yang salah kita tegur. tahniah!

kes 6: tang bab ni saya bangkang 100%. tak adil kita sebut-sebut hal orang yang dah takde. Mentang-mentang kawan tu dah takde, kita cakap main sedap mulut je. Apa rasa kaum keluarga arwah kalau-kalau mereka baca statment tu. Mintak-mintak mereka tak baca!

kes terakhir: lagu mana paklah, lagu tu juga la saya. harap-harap sangat SU Agung mainkan peranan lebih aktif pi pebetul apa yang tak kena.

Esok masih ada untuk Mu

Anonymous said...

Bro rizal,

Ada latest punya news dari Datuk Soh tak? You kata dia mengadap SU Agung tadi...

Anonymous said...

sdr rashid hassan coach upb my team,

Bila marah-marah nak cakap pasal bola pun malas, tapi kita pi jugak stadium.

Pendek kata kita ni sebenarnya mulut je cakap tak suka bola dah, tapi hati lain.

Macam ni juga la halnya dengan apa saja benda-benda yang tak kena, kita mesti tegor.

Cuba coach tengok sdr Rizal dengan Khawari, atas semangat cintakan bolasepak, mereka berdua tak berputus asa berusaha untuk baiki mana yang patut.

dah Kena sergah macam budak sekolah pun depa tak berundur. malah langkah terus diatur.

Perpatah biarkan luncai terjun dengan labu-labunya dah tak boleh pakai dah shid. Patutnya kita selamatkan labu tu buat pengat ke... buat gulai ke... takle tenggelam mcm tu je.

Luncai tu nak hanyut gasak dia la. Dia yang gatal terjun buat apa?

Anonymous said...

PAK LAH,

TERIMA KASIH ATAS ULASAN PAK LAH. MESTI PAK LAH NI ORANG LAMA YANG BANYAK PENGALAMAN.

MEMBACA ULASAN PAK LAH, SEDIKIT SEBANYAK SAYA DAPAT MERASAKAN BAHAWA, SEBAHAGIAN BESAR DARIPADA KENYATAAN MEMBELA DIRI YANG DISIARKAN OLEH BERITA HARIAN ITU KURANG TEPAT.

TIDAK KETERLALUAN JIKA INGIN DISIMPULKAN SEBAGAI PENJELASAN ORANG YANG SEDANG TERSEPIT SAJA.

DALAM KEADAAN TERDESAK, BERBOHONG PUN SANGGUP.

SAYA JUGA BERSETUJU DENGAN PAK LAH SUPAYA ORANG YANG SUDAH TIADA TIDAK DILIBATKAN DALAM MASALAH CIPTAAN SENDIRI INI.

Anonymous said...

jika kita mahu orag lain menghormati kita, janganlah membuat perkara-perkara yang boleh mendatangkan rasa benci mereka terhadap kita.

satu lagi... jangan mengajar budak-budak supaya bersikap biadap pada kita

p/s jangan aibkan diri sendiri

Anonymous said...

PENGADIL FAM: YANG TERSIRAT DAN TERSIRAT

Jarang sekali kita membaca di mana-mana media sebelum ini akan tulisan ataupun pendapat dari kalangan pengadil-pengadil kita.

Ini disebabkan adanya kekangan ataupun larangan yang menghalang mereka untuk membuat sebarang kenyataan kepada pihak media. Ini berbeza sekali dengan rakan-rakan mereka di luar negeri. PEngadil EPL sering kita baca ulasan mereka terutamanya yang melibatkan isu kontroversi.

Walau bagaimanapun, kematian Allahyarham Mohd.Nazri bin Abdullah, telah membuatkan mereka mula menulis. Mula-mula mereka meluahkan kesedihan dan kehilangan orang yang mereka sayangi.

Keadaan mula berubah apabila sebuah akhbar arus perdana, membongkar isu kronisme yang didakwa wujud di Unit Pengadil FAM.

Bermula dari sinilah, mereka berani meluahkan apa yang tersirat di hati masing-masing.

Mungkin realitinya lebih teruk dan parah, dari apa yang didedahkan
oleh akhbar berkenaan. Jika tidak, mana mungkin mereka sanggup pergi
sejauh ini.

Kekalutan ini sebenarnya telah bermula sejak isu seorang pengadil yang tidak bertauliah dilantik untuk mengadili perlawanan Piala Bardhan, pada awal Disember 2008.

untuk rekod, FAM telah melantik seorang Lt. Kolonel bersara sebagai Ketua Unit Pengadilnya berkuatkuasa mulai 15 November 2008- iaitu ketika perlawanan separuh akhir Pestabola Merdeka berlangsung.

Bercakap tentang Pestabola Merdeka, penulis difahamkan bahawa sebuah hotel di Shah Alam yang pernah menjadi tempat pegawai media FAM bekerja, masih ternanti-nanti bayaran yang belum dijelaskan oleh FAM untuk bayaran penginapan delegasi dan pegawai-pegawai perlawanan kejohanan tersebut.(bersambung)

Anonymous said...

Berbalik kepada isu pengadil Piala Bardhan itu, pihak FAM dikatakan
'memaafkan' pegawai berkenaan kerana adalah tidak adil untuk menghukum seorang pegawai yang baru 15 hari bekerja.

Dalam pada itu, sebelum bermulanya Liga M musim 2009, hampir kesemua
pasukan termasuk Harimau Muda kerap mengadakan perlawanan pemanas badan di sekitar Disember 2008 dan FAM diminta untuk menyediakan pengadil.

Untuk perlawanan persahabatan sekecil ini pun boleh menimbulkan rasa kurang para pengadil kerana mereka yang dilantik terdiri daripada golongan yang berjawatan tertentu sahaja.

Untuk memburukkan lagi keadaan, pelantikan itu telah 'diswastakan'
kepada seorang 'kontraktor' di luar FAM dan bukan dilakukan oleh
pegawai berkenaan.

Liga M musim 2009 yang menyingkap tirainya pada 3 Januari 2009 telah
menyaksikan kewibawaan individu berkenaan mula dipersoalkan.

Antaranya, beberapa muka baru telah dilantik untuk mengadili perlawanan liga super. Kebiasaan dan amalan sebelumnya, muka baru ini perlu menjalani proses penilaian di peringkat liga yang lebih rendah terlebih dahulu.

Rentetan dari itu, muka-muka lama mula diketepikan dan hanya diberi
tugas di liga yang lebih rendah tarafnya.

Di samping itu juga, terdapat beberapa orang pengadil yang tidak
berdaftar pada 2008 (kerana gagal melepasi ujian kecergasan) tiba-tiba dinaikkan pangkat pada tahun ini.

Sekali lagi keputusan ini
dipertikaikan kerana apakah kriteria yang digunapakai oleh
Jawatankuasa pengadil dalam mengukur prestasi pengadil berkenaan?
Orang yang tidak pernah mengadili perlawanan di peringkat nasional,
tiba-tiba dinaikkan pangkat, memang sesuatu yang mengejutkan.

Jadual pertama yang dikeluarkan juga menyaksikan beberapa pengadil
yang gagal dalam ujian kecergasan terus menerima pelantikan, pelantikan berganda ( diberi tugas pada dua perlawanan pada tarikh dan waktu yang sama di dua venue yang berlainan).

Tidak cukup dengan itu, seorang pengadil dari lembah Kelang dihantar bertugas mengadili perlawanan Piala Presiden di Pulau Pinang - Sesuatu yang tidak pernah terjadi sebelum ini atas sebab-sebab untuk menjimatkan perbelanjaan.... bersambung

Anonymous said...

Beberapa orang pegawai perlawanan juga dikesan tidak hadir di
beberapa venue ekoran tidak mendapat jadual perlawanan.

Antaranya Piala presiden pada 18 januari 2009 yang melibatkan PDRM lwn KM Naza, Pulau Pinang lwn Perlis dan Proton FC lwn K. Lumpur.

Pada 22 Januari 2009 pula, ATM lwn PDRM manakala pada 12 Februari
2009 Johor lawan Perlis.


Untuk berlaku adil kepada individu terlibat, penulis mengakui betapa
semua insiden yang berlaku bukanlah sesuatu yang disengajakan.

Walau bagaimanapun, kesimpulan yang boleh dibuat ialah, individu
itu tidak cekap, cuai, gegabah dan tidak mementingkan kualiti kerja.

Penulis juga berpendapat bahawa, individu berkenaan tidak mahu
belajar dari kesilapan yang pernah dilakukan. Terdapat bukti kukuh
bahawa, jadual pelantikan Piala Presiden telah diswastakan
sekali lagi.

Apa yang lebih mengejutkan ialah sikap 'kontraktor' yang berjaya
membida tender untuk 'merangka, menyemak dan menyiapkan jadual'
itu telah bersikap angkuh dengan memukul canang mengatakan jadual telah disiapkannya di hadapan beberapa orang pegawai perlawanan.

Dengan lain perkataan, kununnya beliau lebih dipercayai berbanding dengan AJK.


Di mana letaknya maruah AJK?
Reputasi mereka terjejas teruk . Tidak keterlaluan jika penulis ingin berkata, muka mereka telah dilumuri najis.


MENANTU PAK LAH

Anonymous said...

Pak lah saya sokong sepenuhnya
Macam mana satu jenderal tak buat satu ulasan berkenaan dengan ini kalau kita tengok senario dalam askar pegawai pemerintah akan terima arahan daripada panglima brigade so dalam senario ini mungkin dia dapat perintah jenderal kut

Apa lah tak tahu maluka kita ada jawatankuasa kenapa jawatan kuasa tu di pinggirkan, baik kita tak payah ada jawatankuasa kita kayuh sendiri je

Anonymous said...

Ini lah perangai pegawai yang bersopan santun dan bertamadun:


"Tuan-Tuan,

Sila semak jadual FA pusingan kedua yang dilampirkan. Jika terdapat kesilapan tolong beri tahu saya dengan segere. Terus hantar kepada saya dan bukan melalui akhbar atau blogsport. Terima Kasih di atas kerjasama tuan-tuan.

Kol.
2.23 am "


Burung Hantu

Anonymous said...

ADNAN JAMIL BUAT LAWAK PULAK PEGI PENANG BUAT FOURTH OFFICIAL.

TAHNIAH, BERSIH, CEKAP & TEPAT


Ekspress Malam

Anonymous said...

Gila punya orang, gua punya bapak kasi nama tulis dan eja baik-baik, dia suka-suka tulis dan eja ikut suka hati emak bapak dia. Ini macam punya standard pegawai pun ada.

Bikin malu saja.


Ali Jinnah
Jasin

Anonymous said...

In view of the present situation, I totally support any move to replace the present committee.

Saya sokong x komiti
Tapi saya tak sokong ambik askar, keras kepala semua, ingat semua orang prebet cabok hari-hari cuci longkang kah. Kali ini kita lantik semua guru. Guru ada kebolehan membimbing dan mendidik, kalau cakap pun boleh tahan juga , lagi pun masalah jadual gerenti tak timbul, sebab kebanyakan ada experience buat jadual kat sekolah.

cadangan:

Pengerusi: Nik Ahamad
N/ Kerusi: Ameer Wong

AJK
x Halidi
x Nasardin
x Kamardin md dia
x Smail Salleh
x Raheem aloq staq

AJK simpanan

Subkideen
Krishnan
Sabree

Oleh kerana khidmat Rojali yg cemerlang, kita kekal sebagai drebar bas, walaubagaimanapun, beliau dinasihatkan upgrade lesen kepada E full.supaya tiada pertikaiaan tauliah.
Naim boleh jadi PAR (pion) merangkap tukang buat teh kerana kebolehan mengipas yang luar biasa. Boleh tolong jadi speech writer atau translator juga.

but be careful, must be approved by committee.
Don't simply do as u wish.

M. Arulrajah
Ladang Tumbok, Sepang

Anonymous said...

Rizal

Elok juga ditubuhkan Suruhanjaya Pemantauan Perlantikan Committe. Ini penting agar pemilihan exco telus dan tidak melibatkan kroni, serta orang yang cekap dan ikhlas sahaja terpilih. Ltarbelakang calon-calon juga harus disiasat agar tidak pula dicemari esok-esok dengan cerita-cerita keruntuhan moral, skandal seks, kecenderungan 'syndrom katak', atau tuduhan tuduhan lain yang sewaktu dengannya.

Cadangan

Pengerusi Atok Jarge Jaseph
Naib Peng Dakter Maniam
AJK
x Steve Obinis
x Pak Mel
x Cik Mut
x Kathy Vel
x Ocheman Obama
x Kachim Basha
x Adie Jamel
x Kong K Kuat

Sam Sambrany
Sg petani

Anonymous said...

Dey tambi Arulrajah,
மனோகரன் இசா காவலில் தொடர்ந்து இருப்பாà®°். repri comity?

Lu satu kali tengok seropa adik abang rajoo & Anthony das juga. Apa paseei lu mao kasi picat yitu current punya komiti?

Lu siki mao ingat macha. Yitu Inci keshawary dua pulu ampat jam ada baca yini blog. Lu siki sala ada cakap kalu, dia kasi masuk paper punya dalam.

Yini paper punya worang musti mao kasi baek-baek punya cakap la macha. Apa macam kita cakap sama kita punya amaa ka…. apaa ka… , itu macam la kasi cakap sama dia worang. Ada hormat!

Kita musti mao ingat macha, yini paper punya worang seropa kita juga. Ada maruah, ada hati punya dalam. Takmo kasi treat dia worang , seropa kita cerita sama kici punya worang. Ada rugi ka mao kasi hormat sama lain worang? Tarak rugi punya. Ada betul ka macha? Kasyei tarak kiluwar poket punya dalam juga kan?

By the way ha macha, kita manya tarma kasi sama ini Inci Keshawary and Mr Riza Marican. Yini berdua-dua worang, manya kasi info sama kita.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

SAUDARA burung hantu yang dimuliakan, semoga saudara mendapat rahmat dan petunjuk dari Yang Maha Esa.

Komen saudara yang berbunyi" "Tuan-Tuan,

Sila semak jadual FA pusingan kedua yang dilampirkan. Jika terdapat kesilapan tolong beri tahu saya dengan segere. Terus hantar kepada saya dan bukan melalui akhbar atau blogsport. Terima Kasih di atas kerjasama tuan-tuan.

Kol.
2.23 am "

**********************************

KOMEN SAUDARA INI PULA DIHANTAR PADA JAM 2.30 PAGI IAITU SEPERTI BUKTI BERIKUT:

Burung Hantu

February 18, 2009 2:30 AM


Ermmmm nickname burung hantu memang padan la dengan saudara. Tapi itu bukan persoalannya...

Yang buat saya tertanya-tanya ialah jarak masa kol mengeluarkan perintah melalui email pada jam 2.23 sedangkan saudara pula menghantar komen ini pada jam 2.30.

Ada dua kemungkinan, satu saudara duduk serumah dengan kol dan satu lagi saudara ni entah-entah kol.

Anonymous said...

Burung hantu yang tak tidur malam,

Nasib baik you punya komen tu hantar time i dah berlayar. kalau tak, i lagi yang kena tuduh.

Anonymous said...

SAUDARA burung hantu yang dimuliakan, semoga saudara mendapat rahmat dan petunjuk dari Yang Maha Esa.

Komen saudara yang berbunyi" "Tuan-Tuan,

Sila semak jadual FA pusingan kedua yang dilampirkan. Jika terdapat kesilapan tolong beri tahu saya dengan segere. Terus hantar kepada saya dan bukan melalui akhbar atau blogsport. Terima Kasih di atas kerjasama tuan-tuan.

Kol.
2.23 am "

**********************************

KOMEN SAUDARA INI PULA DIHANTAR PADA JAM 2.30 PAGI IAITU SEPERTI BUKTI BERIKUT:

Burung Hantu

February 18, 2009 2:30 AM


Ermmmm nickname burung hantu memang padan la dengan saudara. Tapi itu bukan persoalannya...

Yang buat saya tertanya-tanya ialah jarak masa kol mengeluarkan perintah melalui email pada jam 2.23 sedangkan saudara pula menghantar komen ini pada jam 2.30.

Ada dua kemungkinan, satu saudara duduk serumah dengan kol dan satu lagi saudara ni entah-entah kol.

Anonymous said...

Now it would be interesting to see where all these end up. Frankly I am skeptical if the winner will be genuinely happy. Fighting within family always cause pain and incurable wounds.What's worst, ill feelings will be harbored. The wounds will never heal for some. Relationships damaged , acquaintances broken and revenge will always be contemplated. Thrust will be lost and everyone will be suspicious of each other.
Reconciliation between opposite factions will almost never be an option.
This could have been prevented if decisions were carefully thought through and consequences were given due consideration.

In the end, will the sport gain, will the champions be better off. Will the championed be better off?
Will we be better off?
WILL FOOTBALL BE BETTER OFF?

For The Good of The Game

Paying Spectator
Cambridge

Anonymous said...

rizal, saya rasa isu ini berbangkit kerana power struggle antara kumpulan referi muda dan referi tua yang berusaha mempertahankan kepentingan puak masing-masing. Gambaran sebeanr sukar diperolehi tetapi saya nampak macam ada kesombongan sesetengah pighak tidak mengaku zsalah dan cuba tegakkan benang basah. Dalam hal ini Soh Chin Aun dan Azzuddin kena pandai menghalusi tuduhan dan isu yang ditimbulkan agar kelihatn berlaku adil kepada semua pihak, bukankah pengadil yang mesti mengamalkan prinsip keadilan? Di sinilah maka pentingnya kebijaksanaan Azzuddin sebagai setiausaha agung untuk menyelesaikan masalah ini. Agak sedih kerana pemergian Allahyarham Mohd Nazri Abdullah membawa kepada masalah ini. Nazri pula dikhabarkan sudah menimbulkan perkara-perakara ini kepada urusetia tetapi tidak mendapat reaksi yang dikehendaki. Nama Nazri saja sudah cukup disegani, bagaimana perasaannya apabila pendapat yang diluahkan tidak diambil endah? Jika setiausaha agung tidak dapat menyelesaikan masalah ini, satu jawatankuasa atas jawatankuasa pengadil kena pantau dan buat pelantikan agar ia menepati semangat meritokrasi dan demokrasi. Tetapi ini akan mencerminkan ketidakuypayaan setiausaga agung untuk bertindak secara proaktif, pantas dan telus. Mengenai jawatan penolong setiausaha agung itu pada nama saja, u tidak berlaku adil kepada saifuddin. U tidak boleh assume dia tidak menasihatkan setiausaha agung. Bagaimana kalau dia sudah menasihatkan setiausaha agung tetapi tidak diendahkan? saya harap masalah ini dapat diselesaikan secara harmonis kerana dalah tidak elok membuka pekong di dada dan ia hanya menimbuilkan kemarahan membuak=buak sertai menggalakkan kebencian dan persaan dendam yang terpendam. Bersatulah wahai referi, tidak kira usia. Perjuangan arus diteruskan. Sekian. Harap maaf jika ada yang tersinggung.

- dean -

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

rizal, anda tanya timbalan setiausaha agung tu wujud pada nama je kan? Entah, saya malas nak masuk campur sebab ini berupa kes yang baru ditimbulkan dan belum ada komen-komen mengenainya.

Cuma berdasarkan kepada beberapa ratus komen yang saya baca dlm blog saudara, nampak jawatankuasa pengadil itu sendiri yang seolah olah tidak pernah wujud dan berdiri hanya bertongkatkan kepada sebatang pokok pisang yang telah rebah.

Anonymous said...

NOTA BUAT SDR KHAWARI,

Hang get ready aku nak pi bubuh hang cukop cukop ni. Hang jgn pandai main tutoh ikut sedap hang jer. Kalau hang anak jantan, hang pi dapatkan:-

1. Check tuduhan seruling bamboo yg dok kata ada Peraturan yang mengatakan staff FAM tak bulih buat press statemen

2. Pi Check betul ka apa yg pengulas celop kata, pegawai afc tu dijempot untuk bagi ceramah jer. Check sekali mana borang atau surat permohonan dia nak jadi mc? FA mana yang sokong dan sign?

3. Check tuduhan menantu paklah (bahagian III) yang dok kata ada referee tak datang handle game. FAM mesti ada rekod. FAM dah ambil action pada mereka mereka yg tak datang tu ke?

Takat ini dulu.

Bentara Muda
Lumut

Anonymous said...

NAINA UBAIDULLAH

Lu pun satu, tak ada siapa pun yang menyalahkan sikhawari dan rizal, mereka cari makan, ini kerja mereka. Kalau ada niat lain pun seperti menaikan mutu bolasepak ke, eloklah itu.
Cuba saudara lihat dan baca turutan komen dan pendapat yang diberi. semua orang ada hak untuk memberi pendapat, dan ruang blog ini adalah satu saluran berbuat demikian.
Bila kita beri pendapat, kadang-kadang serious, lucu, ada yang menarik, ada yang mengarut dan sudah tentunya ada yang tersurat dan tersirat.
Saya hanya memberi pendapat seperti orang lain juga, kalau ada yang mencadangkan dari askar, saya cadangkan dari guru. Cuba saudara baca apa yang tersirat dari mesej saya dan saudara-saudara lain.

janganlah saudara tuduh perkara yang bukan2 semata-mata saudara tiada kemampuan untuk mentafsir sesuatu mesej yang mungkin difaham oleh mereka-mereka yang berkaitan sahaja.

Sekali baca komen saudara, ia nampak seperti suadara menghentam saya. Bacaan kali kedua baru jelas, sebenarnya saudara pun "tembak kambing kena lembu"-perumpamaan yang diguna Kong K Kuat
So kita semua samalah, semua orang nak perkara ini diselesaikan cara baik. Semua orang niat baik.

Kadang-kadang kita kena cermin muka kita dulu sebelum mengatakan muka orang lain hodoh kerana berjerawat

Thank you

M. ARULRAJAH
Ldg Tumbok, Sepang

Anonymous said...

Aku harap agar nama arwah tidak lagi disebut dalam hal ini.

Sebak rasanya bila nama arwah dikaitkan dengan perkara sebegini.

Kita yang hidup ni hendaklah sedekahkan AL-FATIHAH kepada arwah bukannya mengaitkan nama arwah yang sudah tiada bersama kita.

Aku berharap sangat agar semua REFEREE'S FAMILY bersatu dan bukannya menghemtam antara satu sama lain.

Kepada REFEREE'S FAMILY...
Ingatlah bahawa kita seringkali dimaki, dicaci, dihina, dianaktirikan maka JANGANLAH kita bertelagah kerana dengan perbuatan kita ini semua golongan yang ANTI REFEREE akan bertepuk tangan dan bersorak...

Anonymous said...

Dean,

I tahu you siapa... You cuba nak berselindung and you kata masalah ni berpunca dari dua kumpulan ref tua dan ref muda.

You terus terang jer cakap. Tak payah kias-kias dan libatkan pengadil tua & muda. apa yang you nak sebut sebenarnya ialah pertelagahan antaran kumpulan yang sudah tidak mempunyai kuasa tetapi beraksi macam si gila talak dengan kumpulan muda yang mengambil alih kepimpinan kumpulan itu.

Soal Saifudin tu mungkin dia dah cakap kat SU Agung tapi tak jalan jalan atau memang dia tak berani nak bukak mulut sebab nak jaga periuk nasik dia. kang banyak cakap kang.... dengan dia dia sekali tendang.

Tak gitu dean?

semangat 46 gua musang

Anonymous said...

Ayoyo Mr . Arulrajah,
Saya hati punya dalam tarak cakap itu inci keshawari sama itu riza marican tarak baek punya worang. Saya suda ucap banya tarma kasih sama dia worang kan? Lu sendri pigi satu kali lagi tengok saya punya tulisan. Tarak arti kalu, mari saya punya rumah sini penang road ini malam.

Lagi satu mr arul, saya punya muka tarak jirawat punya

Anonymous said...

takutnya nak masuk bidang pengadil ni. tak habis habis cerita ni rupanya.

apa apa pun saja nak tanya bila result national exam yang saya ambil pada 11/12/2008 dulu nak keluar? lama sangat dah tu...

NORITA VIDIYA SHAMSUREEN

Anonymous said...

Singlet Cap Ayam

Lebih ramai Orang Tak Pakai Singlet Dari Orang Yang Tak Pakai Spender

Tolong dengar nasihat Naina Abdullah tentang kemahiran komunikasi

Inilah masalah sekarang. Masalah komunikasi dalam satu pasukan.Bayangkan dalam game, Tiada atau kurang komunikasi antara Ref, Asst dan 4th Official.
Itu sebab di level tinggi mereka menggunakan bermacam-macam alat komunikasi. komunikasi yang baik dapat mengatasi banyak masalah.
Kalau tak mau komunikasi samada tak mau terima input atau hantar output, alamatnya breakdownlah dan hasilnya satu musibah.
This is what is happening now

Pereka Spender

Anonymous said...

SENARAI CALON-CALON HADIAH BERIANAI/NASI KANDAR

1. Paying Spectator
2. M. Arulrajah
3. Pereka Spender

Pencalonan masih terbuka, sila beri komen bernas agar anda dipertimbangkan

Sultan Mohd Alipitchay
Prai, penang

Anonymous said...

Sdr express malam,

Kalau dah sorang committe dilantik sebagai pegawai keempat, ni dah kira kes teruk ni. Apa dah jadi ni? dia dah nak aktif semula ke sebagai pengadil berdaftar?

Atau pihak pihak tertentu sengaja ingin menjatuhkan air muka dia kunun-kunun commitee sorang ni tak layak duduk di kerusi komite tetapi hanya layak di kerusi standby referee?

Dolllah sani
(yang pernah kena pancong dengan kimiti ni)

Kudat sabah

Anonymous said...

Nota kedua buat khawari,

Tolong siasat dan dapatkan bukti dengan tuduhan berikut:

'Terdapat bukti kukuh
bahawa, jadual pelantikan Piala Presiden telah diswastakan
sekali lagi'

Tuduhan ini cukup berat dan dapatkan bukti kukuh seperti yang didakwa itu.

Anonymous said...

you people make me sick!!!

get a life la babi hutan mangkuk tandas!!!

Anonymous said...

Rizal

There are some serious allegations here. Please make sure that there is evidence that support these claims of wrong doings.
for people not involved, it may mean nothing, but to those involved, in is a big deal.

KS Tan

Anonymous said...

Sometimes I feel guilty when I don't watch local games or support our local teams.
Watched Selangor playing yesterday. Boy what a washout.How can anyone even call it professional football.I agree with sathia the coach who was sacked.
Heard some blokes talking and laughing bout the entries in this blog.So I visited this blog.What horror.
NOW I KNOW WHY I DON'T WATCH OR SUPPORT LOCAL SPORTS!
I HAVE NO GUILTY FEELINGS AND MY CONSCIENCE IS CLEAR NOW.

There seems to be more competition off the pitch rather than on the pitch.

MAY GOD HELP YOU ALL
I MUST HAVE DONE SOMETHING GOOD TO DESERVE ASTRO. THANK YOU GOD

Bob D'Cruz
Seremban

Anonymous said...

MAMPUKAH CHIN ANN SELESAIKAN MASALAH?


Selaku pemerhati bebas yang sekali-sekali melayari blog ini, saya telah membuat satu rumusan berdasarkan kepada dua sumber rasmi sahaja - sample dari Berita Harian dan ulasan pengendali blog ini.

Kedua-dua sample ini saya anggap sebagai sumber rasmi kerana Berita Harian dan sdr Rizal perlu dan harus bertanggung jawab terhadap apa jua yang mereka dedahkan.

Bukan saya bermaksud komen-komen lain tidak betul dan tidak boleh dijadikan bahan rujukan, tetapi kita perlu berlaku adil kepada semua pihak supaya tidak dikatakan hanya memihak kepada kumpulan tertentu sahaja.

Melalui Berita Harian, saya dapati pegawai berkenaan sentiasa konsisten dengan jawapan 'itu tidak betul, orang itu tidak benar, saya dah sediakan penjelasan.....'

Sdr Rizal pula dalam blognya mengajukan persoalan "adakah Azzuddin lebih percaya rakan yang sama-sama pakai seragam atau Allahyarham Mohd Nazri Abdullah yang terkenal dengan kejujuran dan kewibawaannya?"

Berdasarkan kepada dua kenyataan 'rasmi' di atas, maka saya boleh membuat andaian amat sukar bagi Soh Chin Ann untuk menyelesaikan kemelut ini.

Pegawai berkenaan sudah pasti bertambah yakin untuk menafikan sebarang tohmahan kerana beliau diapit oleh Setiausaha Agung yang dilabel oleh sdr Rizal sebagai 'lebih mempercayainya berbanding terhadap Allahyarham Nazri'

Amat mudah untuk saya menjangka Azzudin akan tetap mempertahankan pegawai beliau itu walau dengan apa cara sekalipun.

Justeru itu, apakah pendekatan yang akan digunapakai oleh Chin Ann
kelak?

Abdul Hakim Abd. Hamid,
Cheras

coretan_khalayak said...

membosankan - memualkan as usual
pentadbiran sukan @ Malaysia ---

pi mai pi mai tang tu

Anonymous said...

Ulasan Tv semasa Towkay menjadi Kapten Pasukan Malaysia:

"Ya Chin Aun mengawal bola sekarang. Chin kepada Santokh dan Santokh kepada Arumugam. Arumugam,...Arumugam kepada Chin Aun dan kembali kepada Arumugam lagi. Arumugam kepada Santokh dan Santokh kepada Chin Aun. Chin Aun lagi.... terus kepada Arumugam untuk selamatkan keadaan dan ya Arumugam terus mengawal bola...Arumugam kepada Chin Aun......"

Begitulah ynng saya ingat lebih kurang....

Moral of the story: Akhirnya pusing pusing balik balik pi mai pi mai tang tu jugak.

Harap Dato Soh Chin Aun dapat menggunakan segala kemahiran taktikal,saikologikal dan personalitinya untuk membawa kejayaan seperti dia mengemudi pasukan kebangsaan kita untuk mengecapi kemenangan.

Muthu Veloo
RRI, Sg Buluh

Anonymous said...

apa la....

Anonymous said...

apa la.... semua guna nama samaran... kalau berani taruk la nama betoi.... baru syok/stim nak baca..... baling batu sembunyi tangan...

Anonymous said...

meMANG BORING. HARAI -HARI BACA HAL REFPRI YANG TAH BILA NAK SELASAI. TONGGANG LANGGANG FAM NI DARI PEON SAMPAI LA KE ATAS

Anonymous said...

Aku harap kepada yang bukan berada di alam REFEREE, janganlah sesuka hati memberi komen yang tidak membina.

Anda tidak tahu secara terperinci apa itu dunia REFEREE.....

Sekiranya anda yang berada di dunia REFEREE sekalipun janganlah terlalu over bila nak komen.

Ketahuilah wahai keluarga REFEREE ku sekelian....
bahawa mereka yang tidak berada di dunia kita memang mahu melihat kemusnahan keluarga kita kerana pada mereka WE ARE NOTHING TO FOOTBALL..... sekadar untuk melengkapkan anggota di dalam padang.

INGATLAH PESANAN ARWAH SEMASA KITA BERADA DI MSN.....
JANGAN LAH KITA BERSENGKETA ANTARA SATU SAMA LAIN DAN JANGANLAH KITA BERPECAH BELAH KERANA KITA ADALAH INSAN YANG PALING ISTIMEWA ANTARA BERJUTA MANUSIA DI BUMI INI...

Pada abangku SUBKHIDDIN.....
Aku mendoakan agar engkau akan terpilih ke kejohanan paling berprestij di dunia (Piala Dunia).
Dengan terpilihnya dirimu ku berharap persepsi ANTI REFEREE akan berubah dan mereka akan sentiasa menyokong kita baik di padang mahupun di luar padang....

ALL THE BEST TO U.....

Buat Rosdi aku juga berharap agar engkau juga akan mengikuti jejak langkah seperti Subkhiddin...
INSYAALLAH........
Kami rakan training mu sentiasa berdoa akan kejayaan mu.....

Anonymous said...

Berita Terkini

Saudara Rodzali dilaporkan sedang menghadapi trauma kerana dituduh tidak cekap dan menjadi dalang dalam kemelut expose kepincangan Jabatan pengadil FAM.
Doktor menasihatkanya supaya berehat.
Beliau kini sedang menjalani rawatan pemulihan di pusat pemuliharaan orang hutan di Sepilok, Sarawak.

Samson Anak Linggang
Sepilok

Anonymous said...

Tuan referee Ipoh,

Apakah kami yang bukan referee ini tak boleh bagi pendapat?

Ok fine. Tak pe. Kami tak rugi apa apa pon.

Lantak korang lah nak jadi jadi apa pon.

ayah borek anak rintik rupanya. patut la pun huru hara macham ni.....

insan terasa

Anonymous said...

Nota ketiga Buat khawari,

cuba dapatkan bukti dengan dakwaan MC piala presiden Proton FC lawan KL pada 18 jan 2009 memang betul betul tak hadhir. Tak baik tudoh tudoh tanpa bukti

Anonymous said...

PASUKAN T-Team persoal isu pengadil

Oleh Hamid Salleh
bhsukan@bharian.com.my

PASUKAN T-Team dari Terengganu mempersoalkan tindakan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) meletakkan pengadil dan dua pembantunya dari negeri yang sama untuk mengadili perlawanan skuad itu menentang Johor, malam kelmarin.

Pengurus T-Team, Datuk Abdul Rahin Mohd Said, berkata belum pernah ada pengadil dan pembantunya dalam satu perlawanan, datang dari negeri yang sama - Kelantan - kerana boleh berlaku keputusan yang tidak adil.

"Saya kesal kerana pengadil dan dua pembantunya, semuanya dari Kelantan dan saya sudah membuat bantahan kepada Naib Presiden FAM, Datuk Che Mat Jusoh mengenai perkara itu," katanya.



Sehubungan itu, beliau meminta FAM memandang serius perkara itu agar ia tidak berulang lagi pada masa depan.

Dalam perlawanan itu, Mat Suburi Isa menjadi pengadil dan dibantu Mohamad Che Meh dan Azhar Mohd Yusof.

Anonymous said...

Dah banyak aku baca komen dari korang. Ada yang betul tapi banyak yang ikut perasaan. Baca ni aku nak cerita tentang keadaan sebenar jabatan pengadil atau FAM atau dikenali sebagai family and members only keseluruhannya.
Khasnya dalam unit pengadilan. Aku join pengadil sejak zaman George the jungle lagi. Yang kini dah bergelar DATUK. Dia berhenti pun pasal orang suruh berhenti. Kalau tak sampai sekarang dok ada lagi kot. Yang aku dengar sok sek dari kekawan kat sana tu, dia ditamatkan kontrak pun disebabkan oleh cucuk belakang Rodzali dan kroninya lah. Zaman George ni pun kronism dah ada. Cuba renungkan kembali. Elangkoven budak dispatch tu pun leh jadi Asst. FIFA asalkan tolong buat landscaping atau cat pintu pagar. Kassim KB yang bekerja sebagai drebar JPJ pun leh jadi Asst. FIFA pasal tolong reniew kan lesen sipolan tu. Open dated lagi tu. Masa tu kulit yang gelap semuanya naik mendadak. Yang mana tolong belikan arak untuk sipolan tu bila balik dari oversea appointment sure akan keluar lagi pas tu. Rodzali tu dilantik sebagai Asst. FIFA pasal dek Nazri dan NAY je. Dia tu dulu cikgu sekolah rendah. Kerja sampingan drebar teksi je. Tu pun permit teksi sewa kat orang. Manjang bodek George, Nazri dan NAY je. Bertempek kat FAM 24 jam. Maklumlah tolong uruskan visa dan jemput dan hantar mereka-mereka tu ke Airport setiap kali ada tugasan. Atas dasar kesian bagi lah Rod tu Asst. FIFA kerana termakan budi, bukannya atas dasar prestasi. Kalau dah jalan mengengkang, ada tokoh ke nak jadi FIFA. Bila George keluar masuklah arwah ni ke jabatan tsb. Disebabkan arwah kurang arif tentang komputer, senang cerita buta IT lah. Dipanggilnya budak suruhan (Rod) yang setia ni untuk membantu. Mula-mula pinjam. Pas tu permanent terus. Mula lah budak suruhan ni macam kadok naik junjung. Sombong tak tentu hala. Habis semua pengadil diherdiknya. Sikit-sikit ayat nya cam ni "Bagi tau kat abang (Nazri) kang". Macam budak-budak. Bila abang dah takde, macam laki mati bini lah jawab nya. Zaman Nazri pun ada kroni gak. Standard sangat ke Rosdi Shahrul, Idzha Salim, Hanif, Hafiz nak jadi FIFA. Hmmmmm only god knows.
Sebenarnya ada abanyak lagi nak cerita ni. Tapi masa tak mengizinkan. Bos I dah panggil tu. Nanti I komen lagi dan ceritakan apa yang I tau.

ps: Saudara Rizal yang budiman, jangan tak siarkan komen ni. Ni cerita betul ni. Jangan ada kroni tau. Tak kan laman blog pun nak ada kroni. To be continued......

Anonymous said...

Samson a/k Linggang, kau memang teruk macam beruk askar upahan yang lupa diri, egoistik dan bongkak yang masih nak menegakkan benang yang basah..

Kalau kau dah tahu, diam=diam je le. dUntulk makluman kau, dengar cite, dia akan dipindahkan ke Tanjung Rambutan dalam masa terdekat kerana tak tahan dengan rakan-rakan barunya itu di Sepilok.

Burung Hantu

Anonymous said...

CNN PJ, KO BUKAN JE SAJA BERUK, TAPI KERA, MONYET DAN SPESIS YANG SEANGKATAN DENGANNYA.

ORG DAH BAGITAU JANGAN SENTUH ORANG YG DAH TIADA, TAPI SEBAB KAU MACAM LANUN KEPARAT TAK PAHAM-PAHAM JUGAK.

CNN PJ KALAU KAU NAK BODEK BOSS LAMA KAU TU, KAU HISAP LE DIA, TAK DE SIAPA YG MARAH. TAPI JANGAN SENTUH YG DAH TIADA.

SENANG CERITA, KALAU MINTA JE DUDUK TEMPAT RODZALI TU, SEKURANG-KURANGNYA TAK DE LE BOS KAU TU BERTAMBAH MERENG DENGAN APA YANG DIA DAH BUAT.

RODZALI, TAHNAH BUAT ANDA KERANA MENINGGALKNA FAM


Lanun 3 Bini

Anonymous said...

DENGAR CERITA DARI NEGERI CIK CT WAN KEMBANG, PERLAWANAN PIALA PRESIDEN DIMULAKAN LEWAT SEJAM KERANA TIADA PEGAWAI PERLAWANAN. BETUL KE CERITA NI DAN SIAPA BOLEH SAHKAN?

Prebet Sapu
Mindif

Anonymous said...

Nampaknya Dato' Abdul Rahim Said, Pengurus Pasukan T Team mungkin kena surat tunjuk sebab kerana mengeluarkan kenyataan akhbar seperti berikut:

"Saya kesal kerana pengadil dan dua pembantunya, semuanya dari Kelantan dan saya sudah membuat bantahan kepada Naib Presiden FAM, Datuk Che Mat Jusoh mengenai perkara itu," katanya.

Jangan takut Dato' , kalau selagi pegawai jabatan yang mengeluarkan kenyataan akbhar tak dapat, Dato pun mungkin terlepas.

Sebab orang yang buat surat tunjuk sebab adalah orang yang sama.

che min
kemamang, terengganu

Anonymous said...

CNN PJ mereng. kau mintak maaf cepat.
kalau kau nak joint mengutuk, jangan sebut org yg dah tiada, bahlul.

Kapten
Danok

Anonymous said...

Saudara komen terakhir....,

Aku tak kata tak boleh bagi pendapat tapi korang yang bukan berada di alam REFEREE kalau bagi pendapat tu jangan nak menghentam sesuka hati dan mengikut perasaan.

ADA FAHAM....!!!!!

Anonymous said...

Buat T team,

Kita kena bersikap adil bukan saja kepada kepada lawan, pengadil dan penonton.

Adilkah bila kita kalah kita salahkan pengadil kerana datang dari 1 negeri? Bila menang, diam mcm beruk dapat pisang.

Semasa T team lawan Shahzan dan t team menang. KETIGA-TIGA REF ADALAH DARI SELANGOR. Tak dengar pulak anda bising dan shahzan pun tak menyalak pun.

kadang kadang kita kena adil juga kepada pengadil. Dia orang manusia biasa yang sudah pasti tidak sempurna 100%.

Penyokong Shahzan Muda
Kuantan

Anonymous said...

hello abg prebet sapu,

kau ni ketinggalan jaman la. baca la berita harian hari ni. Dah ada berita ref tak datang di kelantan tu.

Balik balik ref yang kena. Nasib korang la ref... tak dapek den nak nolong

Anonymous said...

kehadapan kekanda CNN PJ,

Cakap siang pandang pandang. cakap malam dengar dengar.

kalau kekanda tak puas hati pada rodzali, jangan libatkan orang yang dah pergi meninggalkan kita buat selama-lamanya. Kita dikurniakan akal dan fikiran, gunakan lah dengan sebaik mungkin.
Jangan bertindak macam bebudak yang tiada akal fikiran.

Maaf jika terkasar bahasa.

Adinda CNN Seremban

Anonymous said...

Hoi, apa dah jadi. Dulu referee bardhan cup tu kata ada lesen. smlm kat kota bahru game lambat mula kerana repri lambat, johor, terengganu, repri fail pun suruh buat game, tak de kerjasama antara jab pengadil dgn refri komiti?

Tengok le apa nak jadi seterusnya. !!!

dah kusut masa!!!

X Pegawai Waran Jeff, Please help ur Lt Kol.


Mat Kroni
Pantai Cahaya Bulan

Anonymous said...

Hoi CNN PJ,

Memang sah la kau ni jenis manusia yang takde akal pikiran. dah banyak kali orang cakap, jangan kaitkan dengan orang yg dah mati, tapi kau buat deg jer.

manusia jenis apa kau ni tergamak kata arwah buta IT, arwah kroni?
jangan nanti ada orang panggil kau manusia bertopengkan bina**** dah le.

Anonymous said...

CNN PJ, kau betul-betul bahlul dan tongong.

Rosdi tu kroni skrg, kalau tidak tak kan dia orang lantik rosdi pegi vietnam setelah fail fitness di Arab Saudi.

Kah kah kah bengong punya cnn pj.

ucop yang fail fitness piala malaysia pun boleh pegi sama ke vietnam. cctv di klia masih ada le beb.

Itu semua pun tak betul ke?

mangkuk ayun punya cnn pj

Collina
Italy

Anonymous said...

Hamlau punya CNN PJ. kau bukan sahaja mengutuk arwah nazri, tetapi kau ni perkauman. Setakat ni aku baru jumpa 2 orang yang sanggup mengutuk orang yang dah mati. Sorang kau dan yang sorang lagi tu, tak payah sebut nama dia. Satu malaya dah tau pun.

Reuters, Dubai

Anonymous said...

hoi, korang semua, rod tu bukan saja cik gu korang ajak, drebar teksi tapi drebar lori. jadi dia memang layak kalau jadi drebas bas fam.

dia bukan setakat cucuk dari belakang, tapi hempok kepala sekali.

CNN Pj mengapa le kou tu tongong sangat, mana ada hafiz dlm senarai repri. tak tau le aku, kalau kau pun mcm kol kau yg tanpai mengeja nama org.

balik pegi sekolah tadika le kat lumt ke!!!!!!

Prebet Sapu

Anonymous said...

bodoh punya CNN PJ, KKB tu bukan drebar JPJ.

dia punya pangkat bawah sikit dari pengarah jpj melaka.

sbb tu le babi kat hiway pun kau langgar

Pengadil Pencen

Anonymous said...

Koperal Wanita, tima acih. gua belum beli belita hailan.

Boleh berkenalan ke?

Prebet Sapu

Anonymous said...

Cinabeng kau CNN PJ. Yang kau emosional sgt apahal? Ada orang kutok2 kau ke?

Aku tak kata kau tak boleh bagi komen. Tapi agak agak la. Kau nak kata rosdi tu layak buat game batu gajah je ke, hanif sesuai buat game sekolah rendah seremban II je ke, izhar salim punya standed layak game 9 sebelah kat teluk anson je ke... ITU HAK KAU.
Aku akui kau LEBIH STENDED dari dia orang.

yang aku hangat kat kau, pejadah sebut sebut hal orang yg dah takde.
Aku ni pun bukan lah suka sangat dekat si rod tu, tapi kalau nak belasah, aku belasah dia je. Kau tengok balik tulisan aku yg banyak tibai drebar bas FAM tu. TAPI AKU TAK PERNAH TERLEPAS CAKAP NAK KUTOK KUTOK ORG YANG DAH MATI. Aku tulis ikut tangan, bukan ikut KEPALA LUTUT.

TV4 Kuala pilah

Anonymous said...

Hidop CNN PJ,

tahniah kerana berani dedahkan apa yang terselindung. kau kata to be continued, mananya? cepat la sambung... x sabar nak baca.

Tapi satu jer aku ingatkan kau, jangan sentuh hal arwah nazri. Yang lain tu, aku support kau.
HIDOP CNN PJ.

MAT SABURI
LUMUT.

Anonymous said...

CNN PJ

Ko lah antara bangsat yang memusnahkan pengadil.Sifat ko yang cemburu dan hasad dengki menyebabkan ko mengeluarkan kenyataan seperti itu.
Berkali-kali orang kata jangan sebut nama orang yang tiada. Tak faham bahasa ke.
Dalam semua institiusi atau organisai mesti ada pihak yang tidak puas hati. Ini lumrah manusia. Dalam mana-mana keadaan yang ada persaingan mesti ada yang kecewa. Cara ko meluahkan ini tidak boleh diterima dan tidak boleh dimaafkan.
Sebagai seorang pengadil anda sepatutnya tahu bagaimana nak jaga maruah institiusi tersebut.
U always keep your shit in the dressing room . U never shit on the pitch.

BBC
Seremban

Anonymous said...

CNN Pj & Samson,

kau berdua memang kaki isap. kau pandai cakap aje.

apa yg dah kau sumbangkan utk memperbaiki keadaan ketika ini? Ee lek? poo dah, muuu tallll!!

dia dah nak tertonggeng dah?

Gagak

Anonymous said...

Rizal, bukan saja PSU hanya pada nama tapi SUA pun kurangnya.

Cakap tak serupa bikin.

Kalau betol-betol ikhlas letak jawatan sekarang, jangan nak tunggu titah baru nak buat.

Isyarat dah diberi, tak sedar diri ke????

Please muhasabah diri.

Cikgu Pencen
Alor Gajah

Anonymous said...

Pak Chat

Persengketaan dan kemelut yang melanda Jabtan Pengadil tidak dapat diselesaikan secara kekeluargaan kerana SUA & PSU yang ada hanya pada jawatan saja. Tak tau nak buat apa pun.

saya nampak kesemuanya patut berundur diri dan tak perlu nak pertahankan diri lagi.

mereka tak tau apa fungsi mereka sebenarnya dan sebab itulah perkara-perkara yang sepatutnya tidak berlaku dan sudah menjadi kenyataan yang amat memalukan warga bola sepak.

mereka berlagak sombong kerna mempunyai kuasa dan boleh cakap apa saja kerana mereka ingat mereka sahaja yg botol.

Akal dan fikiran tidak mereka gunakan kerana tiap-tiap bulan mereka dah tentu dapat gaji buta.

Si Buta Hati

Anonymous said...

SUDAH LA la T-team....

kami tak bising pun pasal ref dari negeri sama. masa pahang lawn KM naza, tau tak ketiga-tiga ref dari negeri yang sama? NEGERI ANDA LA... GANU KITE!!

hal kecek pun kecoh.


Penyokong Tok gajah
Gambang.

Anonymous said...

adakah benar, FAM tidak mahu melantik pengadil untuk kejohanan liga universiti yang bermula esok?

apakah sebab musababnya?

macam ada sesuatu yang tak kena?

mungkin tak ada yang mashuk?

repri tak cukup, alasan yang mudah.

bagaimana pula mereka sanggup melantik pengadil untuk kejohanan universiti asean yang baru berlalu?

ada pula pegawai yang menjadi koordinator untuk futsal dan bola sepak untuk kejohanan universiti tersebut, arif dan pakar benar kah dia atau dia nak bolot semuanya kerana tamak haloba?

Biarkan dia jadi luncai!!!

Bukankah semasa kejohanan berlangsung universiti dia ke luar negara?

Tapi khidmatnya percuma, enggak apa? hatinya baik!!!

Aduh! aduh! kenapa begini jadinya???

ada pegawai dibayar untuk 7 hari, tapi kerja hanya sekali atau duduk jadi kerani besar sahaja.

ada juga yang terlibat dgn i metro?

ahaaa,,,,,

Mr. Kasawari, MR Deol, Mr Loose Canon, Mr, Afiz, Mr. Zaid, Mr. Eric, Mr Afizal, Mr Bakar jom dan
mari kita terjah


Din Mamak
UM

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

cnn pj

Aku tak puas hati dengan ko. Sebut aje mana tempat, mari kita selesaikanya.
One to one, man to man
Ko adalah jenis pengadil yang dibenci oleh semua kaum kerabat pengadil. Ko lah musuh dalam selimut.
Orang seperti engkolah yang mesti dihapuskan dulu.Duri dalam daging. "wolf in sheep's skin".
Rasis, aku tak pernah perasan yang kita pengadil ada perbezaan warna kulit.
Cepat minta maaf, minta ampun.

OTAI PDG MARINE
Port Klang

Anonymous said...

Entah hapa hapa T Team ni la. Masa Plus FC lawan selangor pun kami tak bising pun. Siap kalah lagi.

Repri pun dari negeri sama. tiga-tiga dari perak.

relax la T Team!!!


Peminat KL Plus
Bandar Tun Razak

Anonymous said...

perkara kecil pun T Team mahu ambil kesempatan. sarawak lwn Felda pun semua pengadil dari Pulau pinang. Tak pula sarawak atau felda komplen.

Bujang senang
Kuching

Anonymous said...

Gua sokong CNN Pj.

referee sekarang keras kepala, bongkak. Selalu tak datang bila dilantik.

Kalau diri sendiri pun dah tak tau nak urus, macam mana nak uruskan perlawanan? korang kena tahu time management la. jangan perlawanan pukul 4.45, u all datang pukul 5.30. kat kelantan ni sensitif beb, malam jumaat mana boleh main bola.


Ovanis
Pasir Mas

Anonymous said...

yang korang pi layan hamlau tu buat apa? tak kan tak tau dia ni ada sikit mental problem.

dah le tu. pi buat kerja balik. jgn dok buang masa layan manusia bertopengkan bina*** tu.

Dia tu dah la samdol, kang dengan korang2 sekali jadi samdol gak.




South China TV
Hong Kong

Anonymous said...

hoi cnn pj

xx@@zzxx@8%4@ ko, laknat ko.Pe spesis ko, ada tanduk ada ekor ke.Tolong sikit, mallaun cam ko memang layak di baling botol dan air kencing. Ko siap , game ko nanti aku tunggu ramai-ramai.
Memalukan, ko nak komen ke kutuk ke hak ko, agak-agak lah.
Ko ingat orang tada anak bini? Memang pengadil biasa kena maki tapi ko makan kawan.

Buku Lima
Selayang

Anonymous said...

CNN PJ sudah la kau...

berlagak kunun joint refree jaman george. Kunun-kunun otai sangat la kau tu...

Kau tau tak, aku ni joint pengadil jaman arwah Pak Mael lagi tau tak?
Tak de pulak aku kepoh..

Kau kenal ke arwah Pak Mael? Bukan Pak Mael PJ tu la ngok...
Nampak sangat kau ni kelabu asap.
Temberang jer berapi api, tapi arwah pak mael pun tak kenai.

Aku bagi tau MC suruh pancong kau nanti. Tak guna hidop. Bagi markah 5.5 jer. Lepas tu kau masuk peti ais la.

Nak joint meriahkan blog ni takde sapa yang marah. Joint la..

Tulis la berkajang-kajang sekali pun, takde sapa yang halang. Tapi tulisan tu biarlah yang bertanggung jawab sikit. Jangan la biadab sangat, sampai orang mati pun kau sanggup balon. Apa jenis orang kau ni?

Yang pengadil lain dok nganga je baca kan? Korang takde perasaan ke bila bekas mentor korang terok kena belasah? Bangun la sikit dari tidor tu....


TV10 Network

Anonymous said...

apalah korang nih...... memang kita semua berhak memberi komen masing2... tapi adakah kita berfikir sebelum membesi komen?????

atau hanya mengikut perasaan sayang&benci....

wahai teman2 seperjuangan marilah kita buang sikap ego masing2 untuk duduk bersama2 membincangkan perkara yang sedang berlaku dan 'plan' wawasan kita....

bertindaklah sebagai orang yang berakal fikiran yang MATANG....

Anonymous said...

CNN PJ

It is sad that somebody who claims to be experienced had chosen the path of the inexperienced, the immature,the uncultured, and the moronic.
Truly CNN PJ, you have triggered a lot of anger and hate coming your way.
Why you had stooped to such a low level escapes me.
I believe a man should be allowed to voice his views and dissatisfaction whatsoever but really, do you sincerely believe you were enlightening anybody.
Do you think by degrading others people will look up to you. Judging and labeling a person by his vocation also reveals your insensitivity not only to others but especially to the refereeing fraternity.
In this present day and time, in this beautiful country of ours, in a world where all referees are brothers, you exposed your racist side.
And your greatest fault would be, to speak about the dead in such a manner. You have startled a hornet's nest.
Only God can save you know.I pray he forgive you and guide you to the part of the righteous.
Ameen

BROTHER REFEREE
Kuala Pilah

Unknown said...

Assalamualaikum,
Salam Sejahtera..
Tuan/Puan yang sangat saya kagumi,
Saya dengan rasa rendah hati bermohon agar kita dapat lebih bersopan, beradab dan memahami kesakitan yang mungkin dirasai oleh mereka yang masih hidup (khususnya waris/pewaris) apabila mereka yang telah tiada kita sebut dan ungkitkan-ungkitkan keburukan yang entah BENAR, entahkan TIDAK!
Jika benar sekalipun marilah kita berdoa semoga Allah mengampunkan segala-galanya.
Marilah kita perbanyakkan kebaikan untuk mereka.
Sekali lagi saya bermohon kepada Tuan/Puan yang saya kagumi.. Hentikanlah daripada menyakiti mereka yang telah tiada. InsyaAllah Tuan/Puan akan diberkati Allah hendakNya.

subkhiddin MOHD SALLEH

Anonymous said...

suripdin,

Lu ta usa kasi advise itu mcm. Lu kasi tau sampei lu punya mulut keluar dara pun, yitu worang tarak arti punya. Yitu worang seropa tarak reti bahse punya worang. body saja banya tenggi. tapi wotak rindah.