Tuesday, February 24, 2009

Kena kad kuning

Dengar khabar jawatankuasa pengadil di Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) bersidang pagi tadi. Dengar khabar ketuanya dicubit-cubit sayang. Kad kuning saja. Sila lihat tinjauan blog ini.

44 comments:

Anonymous said...

kad kuning je
kad merah and marah tertinggal kat rumah


KAKI HISAP

Anonymous said...

dengar kabar juga referee commitee diam menikus masa meeting. Cakap kat luar je macam nak rak. Sudah la hangpa... hangpa memang tak boleh jadik peminpin. Hangpa mcm orang politik, luaq lain dalam lain. Pirahhhh.

Aku cabar hangpa resign lagi baik. Bagi kat orang yang boleh bela nasib ref. Takat cakap besar time ceramah umum macam bakal bakal wakil rakyat, sapa pun boleh.

Anonymous said...

Bro Rizal, mana you tau kena cubit sayang? U dah dapatkan penjelasan Towkey tu ke?

Citer la sikit. JAdi ke komiti nak resign atau ketuanya dipecat?

Anonymous said...

Datuk Chin Ann dan AJK bukan tak bawa kad merah. Tapi takut nak tunjuk kad tu....

Anonymous said...

KALAU IKUT TINJAUAN BLOG U, LEBIH 60% NAK KAN KETUANYA DIPECAT. BUKAN KAD KUNING....

kaLAU SETAKAT KAD KUNING, TAK DE KESAN APA2 PUN. LEPAS NI BOLEH MAIN KASAR LAGI, PALING KOMAN PUN REF BAGI VERBAL WARNING SEBAB TAKUT NAK KELUAR KAD MERAH......

NGABEH BOGHEH JO!!!!

Anonymous said...

Kaki hisap,

Lebih baik kau pi hisap darah Chin Aun dan komiti dia tu. Biar depa kurus kering. Badan gemok dan cakap mengalahkan Mat S**u pun apa gunanya.... hasil tadak.

Anonymous said...

BRO RIZAL DAN KAKI HISAP,

SELAGI FAM DITERAJUI OLEH ORANG ITU, ORANG INI AKAN DAPAT AMARAN LISAN SAJA. PALING BERAT PUN KAD KUNING MACAM YANG BRO KATA.

APA KATA U CADANGKAN AJK PENGADIL PULAK YANG DIBERI KAD MERAH SEBAB TADAK TELOR.

Anonymous said...

Senang cerita macam ni la... apa kata bro rizal nasihatkan kroni-kroni bro tu supaya bekerja dalam satu pasukan? Yang dah lepas tu lepas la...

Bumi mana yang tak ditimpa hujan?

Anonymous said...

Sudahlah brother apa lu sibuk sangat pasal referee ni, tak bole ke buat cerita lain! Lu dah tau askar mesti cover askar punya la, itu code of conduct mesti observe! apa lah lu buang masa.

Anonymous said...

Kepada semua pengomen-pengomen yang saya hormati,

SECARA peribadi saya turut hampa seperti anda semua apabila hanya kad kuning yang dilayangkan.

Seperti sdr-sdr juga saya adalah seorang daripada 52 orang dalam soalan tinjauan yang mahukan supaya kad merah diberikan.

Tetapi untuk berlaku adil kepada Dato' Soh Chin Aun dan barisan jawatankuasanya, KITA KENA INGAT bahawa kuasa memberi kad merah bukan lah di tangan mereka.

Ketua Unit pengadil adalah staff yang dibayar gaji oleh FAM dan individu yang mempunyai kuasa dan budibicara sama ada mahu beri amaran lisan, kad kuning atau kad merah adalah SETIAUSAHA AGUNG FAM.

Kita kena rasional dan berpijak di bumi nyata!

Maaf jika terkasar bahasa.

Pengundi Tetap
lembah Klang

Anonymous said...

Ref lompat pati,

Kita tak tau keadaan sebenar. mana u tau AJK tu diam menikus?

Membuat andaian tanpa sebarang bukti bukanlah satu tindakan yang cerdik!

Anonymous said...

RENTETAN KES WEIGANG SEPERTI PETIKAN BERITA HARIAN SPT DI BAWAH:

.....Namun apa mengejutkannya ialah ‘sikap tidak endah’ Azzuddin ekoran terdedahnya hakikat betapa isu tuntutannya langsung tidak disenaraikan dalam agenda mesyuarat Jawatankuasa Status Pemain FAM, hari ini.
***********************************
ULASAN SAYA:

Bagaimana wartawan Berita Harian berjaya 'menghidu' apa yang terkandung dalam agenda mesyuarat Jawatankuasa Status Pemain FAM, begitu jugalah agaknya betapa liciknya REF LOMPAT PARTI berjaya merakamkan referee Committe diam menikus semasa mesyuarat JK Pengadil.

Anda memang hebat wahai ref lompat parti

Anonymous said...

Aku pernah bawak team bola bila pengadil buat tak betul selalu aku jerit dan carut daripada luar, kalau ada peluang aku akan pergi ke pengadil tu dan marah. Kebiasaannya pengadil akan cakap sama ada saya tahu apa yang saya buat atau siapa pengadil saya ke awak, awak nak saya bagi kad merah awak keluar sekarang.
Itu senario bila lawan pengadil tapi bila senario macam ni tak akan terjadi

Akhirkata kita butakan mata dan pekak kan telinga

Hasil nukilan

KAKI HISAP

Anonymous said...

Kita tunggu di kalangan pengurus atau jurulatih yang akan dihadapkan ke Jawatankuasa Tatatertib yang akan bersidang dalam waktu terdekat kerana memberi dan mengecam melalui media.

Tetapi mengapa pegawai fam yang mengecam jawatankuasa dibiarkan begitu sahaja.

Nampaknya ada 'double standard'

Askar oh Askar
Mengapa kau double standard
Macam mana aku tak double standard
Jatuh nanti aku punya Standard

Gagak Hitam

Anonymous said...

Kaki hisap,

Dalam sangatlah tu. Tak paham apa yang tersirat. Boleh terus terang bagi clear tak?

Anonymous said...

Rizal, you kan banyak ingat sejarah, peringatkan kawan baik you Azzuddin dia pun pernah jadi chairman committee referee tak lama dulu. Masa tu bukan ke george joseph jadi ketua unit pengadil. Boleh tak bayangkan george hentam azzuddin dalam media tapi tiada tindakan diambil? dalam kes ini sudah terang lagi bersuluh. Kolonel Bersara Tuan Haji Kamaruddin Sakhari mengecam ahli jawatankuasa pengadil dengan mendakwa mereka tidak memberi kerjasama dan dia terpaksa menyusun jadual sampai subuh untuk membuat pelantikan. Ingat, dia kakitangan bergaji di FAM, bukan macam ahli jawatankuasa yang bertugas sukarela tapi dapat elaun sikit setiap kali datang mesyuarat atau dilantik jadi MC/RA. Kalau Nazri Pahang dan HjDol Terengganu kena kad kuning pasal hentam urusetia FAM, macam mana pulak kalau staf FAM bantai AJK? Boleh tak u all imagine KJ sebagai team manager atau pengerusi MSL kena kritik oleh Azzuddin atau Ambiga Finance kutuk Sultan Pahang chairman finance committee? Harap Azzuddin pasang telinga dan bertindak adil. U kan pakar risik. Pasang ajelah anak saudara u kat FAM tu untuk siasat. Jangan bagi dia jaga kit atau duduk depan Salomi aja.

- man laksa -

Anonymous said...

gagak hitam,

Kau pun satu... mcm mana FAM nak dakwa staff dia sendiri?

Lagipun kan.... selagi dia big boss FAM, selagi itulah orang yang kau maksudkan itu selamat.No hal punya la....

Murai Biru

Anonymous said...

man laksa,

Isi yang bernas dan ada kebenarannya. Tapi yang jadi masalahnya, saya berani potong telinga kalau azzuddin sanggup dakwa staff yang berkenaan.

Kita ni hanya lepaskan tension dalam blog rizal. Kita tau apa jua yang kita tulis, macam curah ayaq ke daun keladi.

U tak payah suruh azzuddin pasang telinga and berlaku adil la man laksa. kalau dia adil dan telus, masalah yang macam kenser tahap 3 ni tak terjadi.

Setuju pendapat saya?

Lan Kuey Tiaw

Anonymous said...

kah kah kah kita tengok sapa yang nak kena, memang dah dekat.

surat tamat kontrak jurulatih sampai saat ini belum siap, sebab stail askar taip seketul-seketul.

Kita tengok dan celebrate hari-hari terakhir sathia.

Tiger Prawn

Anonymous said...

salam semua,

apa kata kita suruh berita harian sisat lak 'kronism' yang setiausaha agung buat?
hello brother berita harian, dia dah bawak masuk sedara isteri dia dalam fam tu....tengok jugak le camner lantikan dia - salomi tu isteri kepada kawan sekolah dia...langsung takde iklan ke, apa ke, terus panggil masuk keje...hah, apa lagi, check la!

anti kroni

Anonymous said...

Sila baca Berita Harian pagi hari.
Saya terpaksa berkata macam ni kepada towkey...

" Sudah la apek. Lu wait and see saja lah. Gua gerenti apa yang you mahukan tidak akan tercapai selagi sikap ego, perangai buruk pandai mereka-reka cerita, menfitnah dan tidak mahu mengaku kesilapan sendiri itu tidak dinyahkan dari dalam diri individu berkenaan".

Bukan saya tak mahu bagi peluang kepada individu berkenaan supaya mengubah perangai buruk dia tu, tapi saya yang dah kenal dia hampir 25 tahun, dah masak sangat dah.

Cuma kita doakan agar tuhan akan buka pintu hati dia. Itu jer satu cara yang boleh dia ubah perangai. Cara-cara lain dah tak jalan dah... dah tak relevan!

Anonymous said...

Satu contoh yang PALING BAIK seperti yang ditulis oleh man laksa.

Jangan sibuk-sibuk kata buat jadual sampai ayam berkokok. Itu memang kerja kamu!

Satu lagi.... kalau buat kerja sampai waktu syuruk pun tak de faedahnya kalau kualiti hancur.

Ejaan banyak salah, nama ref tunggang langgang, ada satu tu nama venue di tulis 'asarudin ishak' bagi game yang melibatkan sabah lawan MBJB (piala presiden).

Bila pulak stadium likas tukar nama jadi stadium asarudin ishak?

Anonymous said...

Saya bersetuju dengan pendapat ref parti bebas. Kita tak boleh menuduh AJK pengadil diam menikus semasa meeting.

Apa kata kalau mereka ada buka mulut tapi belum sempat habis cakap, si polan tu dah menyampuk dengan ayat-ayat yang pernah kita baca seperti dalam berita harian " itu semua tidak benar..... ref di kelantan tak datang sebab unit pertandingan yang pinda jadual...ref tak cukup..." dan macam-macam alasan lagi la.

Lepas tu mungkin juga AJK baru jer nak bukak mulut, dah ada yang interupt supaya 'lupakan saja cerita lama. Yang dah lepas tu biarkan berlalu. Kita bina hidup baru...."

So pesan saya kepada sdr ref lompat parti, tak adil la kita nak hentam refcom diam menikus ke... refcom tu kayu ke.... Kita kena siasat dan selidik betul betul.

Anonymous said...

Macam mana AJK tak lawan TEL** dah kena genggam kalau buat apa apa nanti akan di kira langar titah

Anonymous said...

Orang tua tak sedar diri dan sudah tak ada harga diri.

Kau tak baca ke, komen yang orang tulis dalam blog ini. Kau memang tak faham langsung sebab mata yang kau ada, kau gunakan tengok betina, bagi telinga kau dengar lagu siam, bagi akal kau letak kat lutut.

Kau tak sedar lagi ke!!!!!!

Pejuang Tua
Nilai

Anonymous said...

Ref lompat parti...........macam mana ngko tau ada meeting jawatankuasa pengadil. Ngko ni memang dalang FAM. Kerja kat FAM, pas tu kutuk jawatankuasa FAM. Ngko ni memang lupa daratan. Kaki bodek dan tak sedar diri. Ngko balik bawak teksi lagi bagus.

Anonymous said...

Ref Tua Bahlul, bangang, siul......

Lain kali kalau tak tau asal usul jangan masuk campur. kalau dah tuan, nyanyuk duduk kat rumah.

Orang komen selepas meeting JK lah bodoh. Kau baca blog 27 Feb. Kau memang ketinggalan zaman. Lepas tu nak tuduh orang tak tau ujung pangkal.

Kalau kau nak bela sangat orang tua nyanyuk, kau jadi le batman dia.

Aku yang baca blog pun faham.

Parti Cendol

Anonymous said...

woi....
gua ref gak.... tapi baru lagik ler... maser mula2 joint duluk dato' goerge jadik HOD, masa tu pak mael ada lagik semua ada lagik... rod pun masih aktif sebagai ref lagik...pastu Rod plak jadik HOD... dia nie buang habih geng2 MI tua yang ada... termasuk la pak mail dan yg sewaktu dgnnya... kesian pak mail n the geng... Pada gua la... rod nie okey.... kerja ada sistem, kalau jadual ada 3-4 channel utk sampai kpd ref, dari e-mail, sms, blog surat dan sebagainya....tapi PR hancus, ref kena ikut mood dia...hampeh... tamat zaman rod... datang pulak kol...baru pegang 2-3 bulan dah macam2 benda timbul... typing error la ... copy n paste la... macam2... tapi boleh tanya la kat ref yg ada di lembah klang.. kalau dulu buat game persahabatan yg fam panggil ibarat macam amal jariah jer la... bak macam lagu zainal 'iklas tapi jauh' sapa berani tanya pasai elaun game kat rod?... kat sini baguih Kol.... setiap game di bayar.... jadik kesimpulan aku la... Rod n Kol kena bekerjasama.. buang la yg keruh ambil yg jernih... malu la kat orang... orang luar tu bukan tau apa... nak carik salah orang reti la.... kesian la Referee... dah la tahun nie tak dapat baju.... hampeh betul... penat aku lari...tapi kalau dok jadi lagu jugak... aku akan buat rampasan kuasa.... jeng...jeng...jeng...amacam? setuju tak subkidin?

Ref jugak
Lembah Klau

Anonymous said...

Anonymous,
Saya percaya anda bergurau saje tapi dalam gurauan tu ada juga sentuhan..tahniah!
Apa yang penting ialah kejujuran dan sikap saling mempercayai..
Saya ada dengar al-kisah pasal elaun tu..bukannya nak cover sahabat baik saya Rod..saya mengenali beliau dan saya sangat kagum dengan hasil kerja beliau seperti juga yang telah saudara sebutkan di pertengahan penulisan saudara. Kita perlu faham di FAM ada perkara-perkara tertentu yang perlu mengikut saluran-saluran tertentu. Begitu juga dengan saudara Rod beliau adalah kakitangan bergaji di FAM yang wajib mematuhi peraturan tetapi percaya tidak bahawa saudara Rod juga pernah tidak disenangi disebabkan 'cover line' pengadil-pengadil kita samada FIFA or TIDAK.. kadang-kadang kita FIFA or TIDAK bukan sedar perkara ini, yang penting 'masyhuk'..
Saudara Rod ni, nampak aje semacam serius tapi hati dia baik, kami sering berbincang untuk kebaikan pengadil-pengadil kita dan tidak pernah sekalipun 'ter' atau 'ber' bincang untuk menghukum pengadil itu atau ini. Kami pecaya untuk membentuk seorang pengadil yang baik memerlukan masa yang sangat panjang tetapi untuk memusnahkan seseorang pengadil itu cukuplah dengan sebatang pena sahaja.
Percaya tak? Pengadil yang membuat keputusan tepat dan baik pada hari ini adalah kerana 'dia' belajar dari kesalahan rakannya yang terdahulu..begitu juga pengadil yang masih bernafas dan diberi kepercayaan pada hari ini kerana dia telah mendapat mesej positif dari kesalahannya yang terdahulu.
"Kehidupan yang baik adalah melalui kehidupan yang buruk"
Okaylah, Marilah..kita sebenarnya mempunyai tugas dan amanah yang sangat besar..AYUH!! kita dalam apa cara sekalipun memartabatkan bolasepak negara kita khususnya bidang pengadilan negara kita.
"Jadikan Hari Ini Lebih Baik Dari Hari ESOK"

subkhiddin MOHD SALLEH

Anonymous said...

bro suki ulas pulak kol besara tuh

Anonymous said...

he he he.......
hampa londeh la........ tunjuk la apa yang tak patut tunjuk.... cerita la apa saja yang tak berkenan.... yang busuk sapa? yang gelak sapa?... yang nak jatuh sapa? yang seronok sapa?... bodo piang.... apa punya ref... kayu... takdak akai...@#$%*^!

Anonymous said...

hallo sedara subkhiddin...

coba hang duduk di tempat kami ref lembah klang tengok.....

sanggupkah anda meninggalkan kerja atau ambil cuti semata-mata untuk buat perlawanan persahabatan yang dah tau memang x dibayar.....

hang tau tak masa rod jadi HOD berapa banyak 'friendly Match' dengan izin tak di bayar??????

hang tak pa lah sekali ada tugasan berpuluh-puluh ribu duit masyukkkkk.... tapi kami 'ref' yg tak da kelas nih...... dah lah nak dapat game payah pas tu ada yang miss bayar pulak tu????.... macamana nak dapat motivasi......

kalau hang berani hang bagi laa kat rod duit hang yang beratus ribu tu untuk bayar game friendly.... tak usahlah nak bodek-bodek rod tuh..... kalau kol boleh suruh 'acc dep' bayar friendly match mangapa tidak rod?????? dulu....

apa kol pakai duit dia dulu kot???? untuk bayar friendly....(kayanya askar pencen tuuuuuu)......

aku rasa rod tu berkepentingan peribadi.... tengoklah masa dia jadi HOD dulu kejap pegi JB next ke perlis balik ke aloq setaq.... tiap2 bulan mesti ada keluar punya tu apa namanya?????? ko ingat ref ni buta kayu ke semuanya tak reti baca????

semua rod nak sapu bola dia pergi futsal pun dia palam juga.... sedangkan bukannya dia tau pun tentang futsal....... apa dia nak komen bad tu kalau dia tengok game bad yang 'world cup class' tu....

Bro subkhiddin...

aku tau lu kawan baik sama dia.... tapi lu tau ke semuanya???? tentang dia???????

kalau lu nak pergi world cup pun jangan lah sampai macam tu.... lu memang referee terbaik malaysia tapi oleh kerana perkara macam ni lu nak backup dia tu dah kira bagi pasir pada periuk nasi ref baru di lembah klang ni....

ingat bro kalau lu memang dah terbaik macamana sekalipun kalau dah rezki, lu pergi ke world cup juga....buat lah kerja lu saja....

pancung karang tak pergi world cup nangis pulak....

so ingatlah jaga juga sensitif ref semut macam saya ni...... asik hutang saja bila nak bayar????

cuba kalau rod yang tak dapat claim ????? mesti dia usaha sampai dapat ... ini orang lain punya aku rasa dalam hatinya berkata "pergi mam*** bukannya adik beradik aku.....

luahan reperee semut

Anonymous said...

eleh yg kau nak cover si drebas bas tu apa hal sukidin? Aku tau kau memang ngam dgn drebar bas tu... jadi tak hairan la kau kipas
dia mcm kipas cap national gamaknya.

Anonymous said...

Reperee semut,

Gua sokong lu. Kalau nak bodek si rod. biar depa bodek. Rod tu dah tadak power dah. Taraf dia macam peon jer skrg.

Anonymous said...

Itulah hikmahnya bila berlaku semua ini.

Jadi untuk semua rakyat malaysia, Pengadil-pengadil yang ada pada hari ini tidak ikhlas dalam memberi khidmatnya. Khidmatnya semata-mata duit.

Kalau benar pengadil tu ikhlas, semua itu tidak timbul.

Patutlah mutu pengadilan sekarang ini banyak dipertikaikan banyak pihak. Mungkin ada pengadil yang tak cukup duit.

Warga pengadil rupanya tak pernah bersyukur dengan apa yang telah mereka perolehi. Patutlah semua ini terjadi.

Yang tua tak puas-puas, yang muda pula nak jadi macam yang tua.

SYUKUR ALHAMDULILLAH KERANA MU YA ALLAH AKU MASIH DI SINI

Anonymous said...

eX nAVY DAN kIPAS sATEY

JOM KITA BODEK KOL KAMARUDIN. BOLEH DAPAT BANYAK GAME YANG BERBAYAR. BOLEH LE KITA KAWIN LEBIH DARI SATU ......

Anonymous said...

Lu masyuuuk US dolar boleh cakap besar la sukidin. Kami yang asek preseden cup jer ni mana boleh tahan.... hutang berloggok FAm tak bayar.

Yang hang kemaruk bodek si machai rod tu pejadah? Hang ingat hang terer ka? Hang jangan ingat hang ref nomor one hang boleh cakap suka hati hang.

Sat gi tuhan tarik balik anugerah yg dia dah bagi kat hang baru hang tau langit tinggi rendah. Hang jangan bongkak la. Jangan ego!

Anonymous said...

reperee semut,

Kau patut bagi tau pihak media yang duit referee tak berbayar lagi. Baru le cepat dia orang ambil tindakan.

Tapi ada duit ke? Utang kat hotel, along, negeri, travel agen, pun belum bayar.

JANGAN HARAP LAH, REPEREE SEMUT - LU SAPA, yb, datuk, apa pangkat ko, kalau setakat askar cabok jangan harap la

Anonymous said...

reperee semut

apa lah kau bangang sangat?

apa beza rod dengan kol kau tu?

dia sapu liga universiti asean kordinator futsal dengan bola sepak kau tak nak cakap? Kau baca komen-komen yg sebelum ini.

lanun tu pegi futsal felda, kapten tu pegi futsal rtm layak ke? sapa yang kroni?

mana kau tau rod tu pegi tengok reperee? di bawa bas ke atau teksi kau tau ke?

kau nak tuduh, jangan membabi buta?

kalau tak tau, jangan masuk campur.

Anonymous said...

Bro subkiddin,

Maaf nak cakap sikit. Anda tidak perlu membodek sesiapa dan mengutuk sesiapa. Tugas anda sekarang pebetulkan apa yang tak betul sebab Jawatankuasa pengadil dah tak berfungsi.

Ref Malu

Anonymous said...

Assalamualaikum,

kepada semua warga pengadil, apa sudah jadi dengan keluarga kita, kenapa tetiba semua masalah rumahtangga kita nak kita dedahkan untuk tatapan umum, sudah kemaruk sangat kah kita, saya sblm ini hanya dengan penuh sabar membaca segala komen-komen sekalian kerana anggap perselisihan yang berlaku hanya bersifat sementara, namun kepercayaan saya meleset.... saya juga ahli keluarga anda...saya rasa teramat sangat sedih dengan senario yang berlaku sekarang.....(saya tau bila saya cakap macam nie nanti ada jugak kutu akan cakap ' lu sapa mamat...akan maki jugak saya, akan kutuk jugak saya) saya tak kisah apa yang saya nukilkan di sini adalh ikhlas dari hati untuk kebaikan keluarga kita(saya tak kata sy yang terbaik).....saya faham situasi sekarang tercetus gara-gara tidak kepuasan hati kita terhadap ex-HOD and present - HOD... tapi walau apapun ketidak pusan hati kita jagan la sampai kita memburukkan individu2 berkenaan, adakh kita nie baik sangat sampai kita nak burukkan orang....inilah perspektif negatif masyarakat kita...apa teruk sangat kah kerjaya sebagai seorang dreber....apa hina sangatkah bila dah jadi tua....cuba kita selami kemuliaan disebalik setiap situasi berkenaan...kalu tak dak drebar mana mampu bas bergerak sendiri (yang kadang pengadil sendiri menggunakan khidmat bas untuk ke venue pertandingan)....then kenapa kita nak hina ROD sedangkan dia adalah salah sorang daripada keluarga kita, ya mungkin satu ketika dulu beliau membuat pekerjaan itu untuk menyara keluarga beliau namun keadaan sudah berubah.... How he get the FIFA its not the matter, itu dia punya rezeki...bodek ka...tarak bodek ka....itu dia sendiri akan jawab nanti......apa kita sibuk...dia usaha dia dapat.....kadang ada orang tu bodek jugak tapi tak juga dapat....itu namanya rezeki...ada satu bait yang ingin saya kongsi bersama ahli keluarga yang lain.....TANPA USAHA KITA TIDAK AKAN PEROLEH APA-APA, SESUATU YANG KITA PEROLEH TANPA USAHA TIDAK AKAN KEKAL BERSAMA....(saya bukan bodek ROD) ok berkenaan KOL lak...apa la kita nie, satu hari nanti kita akan jadi tua jugak...bkannya kita nie sentiasa muda sampai nak hina KOL ngan kata 'tua tak sedar diri, tak reti bahasa, dah tua duduk rumah sudah la...inikah budaya kita...apa yang kita tulis mungkin tidak jejaskan nama kita(sebab kita tidak guna nama sebenar) tapi adakah kita pernah terfikir individu berkenaan....sedangkan mereka semua adalah keluarga kita....wahai warga pengadil sekalian....saya faham tuan-tuan tiadak puas hati dengan ROD mahupun KOL tapi tuan kena ingat semasa ROD jd HOD ada yg suka dengan dia dan sekarang KOL- HOD ada yang suka dengan dia.....so macam yg di ungkapkan oleh anonymous(saya tak sokong semua yang diungkap oleh dia) mari kita sama-sama bersama perbaiki kekeruhhan yang ada....malu kita...dah la kalu g game orang dok tgk kita satu macam...bila jadi begini orang akan lagi enteng pandang kita sebab dia tau kata kita tidak satu hati bersama....masalah...porak peranda...kita sebagai pengikut harus mengikut pemimpin...itu yang di tuntut....tapi ini tidak bermakna kalu pemimpin kita salah kita tak boleh tegur....kita boleh tegur...tapi kita harus tahu cara dan saluran untuk tegur(saya rasa disini bukan ruang dan tempat yang betul untuk kita meluahkan perasaan)....bukan main redah melalak dalam blog...bersengketa macam nie....nanti jumpa muka depan senyum peluk bukan main.....tapi lam hati...n blakang kutuk rapat...ini adalah hipokrit....referee it's not hipokrit....marilah sedara-sedara sekalian kita bersama membantu memartabatkan dunia pengadil malaysia....saya tidak ingin kredit untuk apa yg sy tuliskan di sini sebab itu saya tidak letak nama saya yg sebenar...bukan kerana takut...tapi saya ikhlas untuk melihat kita bersatu hati...ingat kita ni adalah golongan yg istimewa...daripada lbih kurang 20 juta rakyat malaysia...kita dalam 160 orang sahaja pengadil kebangsaan...we are special..so prove that we are special...we are not an ordinary men...we are extraordinary men...tolong jagan politik kan duni pengadil....kepada rep semut..saya faham rintihan saudara...tapi setiap kejayaan datang dengan pengorbanan...kalu anda kurang mampu..katakan anda tidak dapat memenuhi pelantikan perlawanan persahabatan tersebut daripada anda terima dan kemudian anda merungut tidak mendapat bayaran...(saya rasa anda sudah pun maklum pada ketika itu sekiranya ada lantikan friendly match kat fam memang tiada bayaran)so keptusan di tangan anda....yang saya nampak anda harus salahkan diri anda daripada merungut tiada bayaran...sorry apa yg saya ckp nie bukan untuk menyebelahi sesape....tetapi lebih keapada neutral....ini lumrah manusi bila ada kesalahan dilakukan oleh kita...kita lebih cenderung untuk point ke arah orang lain...sedangkan kita lupa bila kita point jari telunjuk kita pd org lain.... ada tiga jari yg sedang point ke arah kita....peringatan ini bukan sahaja kpd anda tetapi juga untuk saya...skali lagi saya minta kpd semua warga pengadil...marilah kita tamatkan segala sengketa kita di sini dan bersama-sama membantu memartabatkan dunia pengadil malaysia.

Let's get together....

Anonymous said...

saudara suliddin

mengapa membisu jawabla pernyataan referee semut tuu.....

jangan diam membisu aja.....

patut lah dulu masa dia jadi HOD bila ada live aja asik2 muka kau aja yang jadi reperee..... macam lah tak daa reperee lain......

pasal dia cikgu pencen awal ke kau beria-ia backing dia tuh.... maklum lah kau pun kan cikgu yang kurang ajaq jugak kan asik tinggal murid-murid aja buat game masyukkk kat oversea....

sama laa ngan kol tuh kan kalau askar tak baking dia sapa lagi nak di harapkan......


ayuh subkiddin jawab jangan tak jawab

Anonymous said...

dah la tu oii....... menitik ayaq mata aku tgk hampa nie.... awat jadi lagu nie.... hampa nie tak tau malu... UTK BRO SUBKHIDIN.... anda jgn cepat melatah dgn permainan depa nie.... Kpd saudara Rizal.... tahniah !!!! anda lebih hebat dari football player.... anda telah berjaya membuka pekung Referee...

kpd sahabat2 ref sekelian...
mulai sekarang tak payah la kita dok komen lagi kat blog nie... kalau tak puas ati berhenti jer jadik referee abis cerita.... buat apa nak burukkan orang....


ref kelas tiga suku
balik pulau
Kedah Darul Khusus

Anonymous said...

Adik-adik dan anak-anak sekelian,

Bawak banyak bersabar. Tak baik gado-gado macam ni. Buat malu kita jer. Orang lain dok gelak tengok macam ni ke mentaliti pengadil?

Kalau kat luar pun tak boleh bersatu, macam mana dalam padang?
MAna dia team work anda semua?

Menyerang peribadi individu tertentu bukanlah budaya seorang pengadil yang tulen. Sebagai pengadil, anda perlu adil dan telus baik dalam padang mahu pun luar padang.

Masyarakat sentiasa memandang ke arah anda. kembalilah ke pangkal jalan dan bersatu mengwujudkan keluarga pengadil yang harmoni dan boleh bekerjasama.

Apa yang pakcik tengok, awak semua macam kancil. Gajah yang dok bergaduh, awak semua penyek kena pijak.

Ini cuma pandangan pakcik. Nak marah pakcik pun marahla.

Cuma ingat dan fikirkanlah, kerana keperibadian kita yang busuk hati dan suka menikam kawan dari belakang, orang susah untuk mempercayai kita.

Jangan biarkan masyarakat terus memandang rendah kepada awak semua.

Last pakcik nak bagi tau, ada tuduhan yang mengatakan ada seorang pengadil mabuk dan minum semasa mengadili perlawanan. Sampai ke tahap itu orang dah tuduh awak semua.

Bersatu dan kembalilah ke pangkalan jalan.


Pakcik Mat