Saturday, February 28, 2009

A commenter who calls himself freethinker posted the following comment (unedited) under the riff raff ref posting. I have taken the liberty to highlight it as food for thought.

Dear friends................After what I have read of all the comments that being written in this blog, I was so dissapointed and shame. Some of U are using peoples identity and nicknames to critisize things that we realy don't know what actually happened. Calm dowm, relax and be rational. Don't judge the book by its cover. From my point of view, FAM takde masaalah. Yang bermasaalahnya kita sendiri yang buat. Melalak tak tentu hala tuju. Let the own organisation handle themselve. Solve their own problems. They have lots of talented people are working own it. How to develope football in Malaysia. They have their own guidelines. They folowed the rules and guidelines which been given to them. They are experience and educated enough to handle. We as the public got no right to judge them. But we have the right to suggest but not critics what they have done to develope football in our country. Just because we loose to UAE last match, we start to critises them in an anger manner. Same goes to our referees department. As we know the department has done alot to develope our young referee. Lots of activities has been carryout. We have to admit that. Don't just because of personel interest we start to critics the department and individuals itself. Since those days, people like Dato' George, Late Nazri, Rodzali and all the committee members has done a lot to develope and upgrading the referees so that they will gain respect from other nations. We should thanks them and appreciate what they have done and volunteer themselves for the sake of football. So we should give them a clap rather than slapping them. After late Nazri left the department, move to AFC, Rodzali has carried out his duty well and excellence. To me he did not do anything wrong. Everything he did were agreed by the committee members. On attitude wise, everybody has their own behaviour and personality. If we think it is not nice or feel uncomfortable with his caracter, to me the best solution is to ignore it and think what he has done right. As far as we know he is still in the referree department in FAM and need to carryout his duty as a developer for the referrees. We knew Colonel Kamaruddin has joined FAM as the HOD in the referree department, we should support him also, so do Rodzali and the committee members. For Colonel, although you are well known and established, no doubt you have the experiences to head the department, but still you have to respect the guidelines, rules and regulations that being made to run the department. PLEASE SIT TOGETHER AND DISCUSS FROM TIME TO TIME WITH ALL THE COMMITTEE MEMBERS AND YOUR ASSISTANT (RODZALI). Don't leave him alone because I am sure he has all the ideas how to make things easier. I believe Rodzali has workout lots of things to develope the referees in future. Late Nazri has tought him alot and let him implement it for the benefit of others. We hope over lovely brother (Nazri) will rest in peace. Al-Fatihah.

23 comments:

Warga Bola Sepak said...

Dear Free Thinker,

Terima kasih dan tahniah atas komen anda.

Saya amat bersetuju dengan apa yang anda perkatakan.

Namun begitu, apa yang saya nampak berdasarkan komen-komen dan sikap beliau terutama yang ada berkaitan dan tersiar di media-media - kes Kelantan vs KL Plus, tuduhan terhadap Referee Komiti yang tidak bekerjasama, staff di fam yang tidak memberi kerjasama kepadanya, HOD yang ada sekarang ini nampak terlalu egoistik kalau tidak masakan timbul adanya email aduan Allahyarham yang memberi kata dua kepada SUA.

Walau bagaimana saya percaya semuanya banyak terletak ditangan SUA. Jika dia bijak memainkan peranannya dan menghormati antara satu sama lain, FAM tidak akan menjadi bahan kutukan seperti hari ini.

Untuk itu marilah kita berdoa supaya mereka yang berkenaan bermuhasabah diri dan menjadikannya satu pengajaran yang amat berguna untuk kemajuan pengadilan dan bola sepak malaysia

Warga Bola Sepak
Teluk Intan

Anonymous said...

Rest in peace my friend Nazri...i'll take it from here.


For the Game. For the World.

Anonymous said...

Kepada Pengerusi Jawatankuasa Tatatertib, bila nak panggil Pengurus Pasukan Liga Super Perlis yang secara terbuka melalui siaran langung di TV1 pada 10 Januari semasa bertemu Pulau Pinang mempertikaikan mutu pengadilan.

Agaknya semasa siaran langsung tersebut, semua ajk tatatertib sedang tidor dan pegawai-pegawai fam pon tidor juga.

Sekretariat FAM, tolong bukak mata sikit. Jangan DOUBLE STANDART. Kes mana dulu, kena dulukan.

Mungkinkah ada pegawai fam nak cover orang Perlis?

Sebelum ini kes Presiden PB Perlis yang mencerca FAM pun masih belum ada tindakan hingga kini.

Saudara wartawam media sukan jangan lupa untuk terjah kes yang berkenaan.

Beruk Jantan
Sepilok

jeebsion said...

I wonder .. he has got to be kidding, right? As far as I could recall, there've been trillion times of this so call "sit together and discuss" occasion happened and still happening within the association.

Say, we're still waiting for the result?

Anonymous said...

Assalamualaikum .... Selamat sejahtera.....

Bro Rizal....

tahniah diatas koman dan pandangan anda.... saya amat bersetuju dengan usul yang anda kemukakan..... segalanya terletak di tangan HOD sekarang... sebaiknya berbincanglah ...

buang yang keruh ambil yang jernih...

setiap orang ada kelebihan dan kelemahan masing-masing.....

insyaallah dengan terlaksananya kerjasama dan timbulnya harmoni di jabatan pengadilan FAM nanti maka akan memberi keuntungan kepada Warga pengadil malaysia....

subkhiddin said...

Alhamdulillah,

Semoga apa yang diharapkan oleh penulis akan menjadi kenyataan.
Itulah yang sebaik-baiknya kembali berfikir dengan akal yang dianugerahkanNYA..

subkhiddin MOHD SALLEH

Anti Ajaran sesat said...

Kalau semua pihak bekerja mengikut prosedur yang ditetapkan, tidak timbul sebarang masalah.

Tetapi jika masing-masing ingin menunjukkan kuasa masing-masing, ayuh silakan! Tiada siapa dapat menghalang.

Sukidin, anda seorang pengadil yang senior. Anda juga perlu bersuara dan mempebetulkan keadaan. Bersama anda anda hampir 200 pengadil kebangsaan (jumlah yang agak banyak dan mencukupi). Adik adik anda perlukan bimbingan yang berterusan dan bukannya ajaran-ajaran sesat.

Kelabu Asap said...

Sdr Free Thinker,

Tahniah kerana memberi ulasan yang bernas dan masuk akal.

Kalau apa yang saudara syorkan itu akan menjadi amalan atau ikutan FAM, maka masalah dalaman seperti ini tidak akan berlaku.

Saya tidak mahu mengulas panjang. Cuma saya tidak yakin apa yang anda perkatakan itu akan menjadi kenyataan.

Bukan saya tidak mahu memberi peluang kepada pihak-pihak berkenaan, tetapi sejarah membuktikan, idea dikatakan kritikan... pandangan dikatakan menghina...

Itu la FAM yang sebenarnya.

Anonymous said...

maka dengan ini selesailah satu perbalahan

Ejen FBI said...

Berita Terkini,

Free thinker ni budget bagus jer. Ingat aku tak tau hang sapa ka?
Boleh blah la. Talam dua muka mcm hang ni tak bleh buat kawan. Bila hang (CNN PJ) teruk kena belasah, hang menyamar jadi free thinker pulak.

Pirrah. Org talam dua muka macam hang ni kalau jumpa ular dan hang, baik pijak hang dulu.

subkhiddin said...

Assalamualaikum..
Terima kasih saya yang tidak terhingga kepada saudara Anti Ajaran sesat.
Komen dan permintaan saudara akan saya jadikan sebagai satu amanah besar yang perlu saya tunaikan.
InsyaALLAH..

subkhiddin MOHD SALLEH

Sharif Dol said...

Saudara Free Thanker,

Ngko punya komen bagus tapi sayang kau penakut. Kalau kau tulis yang benar apasalahnya berterus terang.

Kau pegi le cakap dengan orang tua tu, ngko tengok dan dengar dengan kepala dan mata ngko sendiri, dia tu nak dengar cakap kau ke ?

Entah-entah kau bermuka-muka kerana nak cover balik yang kau kena belasah.

Orang macam ngko memang tak layak di buat kawan. Depan lain belakang lain.

Sharif Dol
Kg Dusun

Free Size said...

Anonymous said...
maka dengan ini selesailah satu perbalahan

March 1, 2009 7:40 PM


****

Sdr anon 7.40PM, Belum selesai la!
Tunggu dulu sebab ada yang tak kena dan meragukan si free thinker ni

Perisik White House said...

Free Thinker,

Membaca komen ada, terasa terpegun, bangga, dan gumbira sebab masih ada orang yang berfikiran positif dan sanggup memberikan idea-idea yang bernas untuk menyelesaikan masalah dalaman yang berlaku itu.

Hati bertanya, ini mungkin hasil nukilan sdr ABC atau XYZ kerana penggunaan Bahasa Inggeris yang agak baik.

Apabila sdr ABC menafikan itu tulisan beliau dan Bahasa Inggerisnya lebih baik daripada itu, manakala sdr XYZ pulak tidak mungkin, kerana dia berada di kawasan yang tidak boleh melayari internet, maka hati ini berdetik, siapakah gerangan mamat ni?

Melalui semakan yang dilakukan dengan Suruhanjaya Multimedia Malaysia dan dengan bantuan seorang rakan di MIMOS, telahan awal saya adalah tepat.

Anda sebenarnya individu sama yang menggunakan nickname CNN PJ sebelum ini. Mengapa berselindung?
Takut orang hentam lagi sebab anda bermuka-muka?

Justeru, jelas nampak anda tidak ikhlas ketika menulis artikel itu dan sikap bermuka-muka dan talam lima muka anda terserlah & tak boleh disorok lagi.

Sebelum ini anda bertindak keterlaluan dengan mengungkit-ungkit kisah orang yang telah tiada, melaga-lagakan sesama pengadil, memecah-belah keharmonian para pengadil dan memperlekeh-lekehkan peribadi beberapa individu, sekarang anda menukar topik dan berlakon pulak.

Takyah nak belakon la CNN PJ. Lu tak bleh lari punya. Lu nyorok dalam lobang cacing pun, gua boleh siasat sapa lu.

Ular macam lu ni bahaya. Kalau takat pi minum teh tarik boleh la kot... tapi kalau nak buat kawan sejati , kirim salam jer la.

Manusia bermuka-muka dan lidah bercabang mcm gedumbug ni memang tak bole buat kawan.

Perisik White House
Washington DC

p/s nak tau apa makna gedumbug, sila rujuk kamus Tamil=Bahasa Melayu atau tanya Shankaran Nair.

Anonymous said...

bagus saudar free thuinker bernas tulisan saudara

persoalan yang timbul adakah ianya akan di buat oleh pihak FAM dan regim-regim yang berkuasa itu.

Hampir 18 bualan berkuasa apakah tindakkan atau satu kebaikkan yang telah di lakukan oleh rejem ini.

Kalu kita halusi dari segi sudut kenapa kita tak berganjak ke arah yang lain , kenapa kita perlu membunuh idea org lain sedangkan idea itu bernas demi kemajuan bolasepak malaysia. Kenapa kita perlu menguatkan kepongpong politik dan kekuasaan kita sedangkan perjuangan bagi menaikkan mutu bolasepak masih perlu di jalankan.

Kenapa kita membutakan mata dan memekakkan telinga bagi kita menerima idea bagi membantu perjalanan kemajuan bolasepak kita.

Kenapa kita perlu menghalang idea idea berkenaan..................

Hidup dalam Pesatuan sukan sama juga dunia kehidupan dalam Persatuna Politik, bunuh membunuh terlampau ketara sampai tak nampak akan jalan bagi menaikkan sukan tersebut. Apa yang ada dalam akan fikiran manusia yang memeganag jawatan di Persatuan hanyalah untuk mengukuhkan lagi kedudukan mereka sambil perlu memijak mereka-mereka yang cuba bangkit.

Hanya segelintir golongan yang bernama manusia ini yang cuba untuk menaikkan tahap sukan bolasepak negera.

Ayuh semua perjuangan kita belum selesai, peperangan tampa titik nokhtah ini perlu di selesaikan dengan segera jangan biarkan ianya merebak begitu teruk, jangan sampai kita jadi Iraq hancur oleh zionise



FIKIR FIKIRKAN

Ejen SWAT said...

Perisik White House,

betul ke lu cakap tu? Kalau betul, memang Free Thinker @ CNN PJ tu tak boleh buat kawan. Ular kapla dua jugak

Penyokong Felda United said...

Laporan www.kelate.net melaporkan bahawa pengurus Selangor cuba menyerang pengadil semasa pengadil masuk ke bilik persalinan masa half time.

Kepada FAM sila siasat dakwaan ini. Jika benar, sila panggil pengurus berkenaan bicara JK Displin.

Kes-kes salahlaku dan tidak bersemangat kesukanan seperti ini sepatutnya yang menjadi agenda utama FAM dan bukannya menghukum mereka yang membuat teguran membina diakhbar sahaja.

Penyokong Felda United

free thinker said...

Sharep Dol,

Engkau ni tak paham la dgn ngko ni. Aku bagi candangan pun kau kutok aku. Orang macam kau ni lagi tak guna...Tukang hasut number one.

Hang NAdim said...

Jgn buat lawak free thinker. Hasrat kau nak mengaburi mata orang lain tak kesampaian nampaknya.

Tula...lain kali jgn mulut celupar. Skrg suma org dah tau kau ni ular kepala tiga.

Kalau tulis dgn niat ikhlas suma org sokong. Tapi kalau bermuka-mula, kau sorok macam mana sekalipun, akhirnya terdedah gak.
Sian ko ek?

Anonymous said...

dari sumber sumber yang belum disahkan, tuanku presiden 'menziarahi' wisma FAM ptg tadi. Ada sesiapa dapat sahkan?

Penyokong Felda united said...

Laporan www.kelate.net melaporkan bahawa pengurus Selangor cuba menyerang pengadil semasa pengadil masuk ke bilik persalinan masa half time.

Kepada FAM sila siasat dakwaan ini. Jika benar, sila panggil pengurus berkenaan bicara JK Displin.

Kes-kes salahlaku dan tidak bersemangat kesukanan seperti ini sepatutnya yang menjadi agenda utama FAM dan bukannya menghukum mereka yang membuat teguran membina diakhbar sahaja.


Penyokong Felda United

Anonymous said...

sudah la lanun. ngko punya temberang tadak sapa nak dgr. ngko bermuka muka. hati busuk dan tak ikhlas

Wak Penin said...

aku terpaksa baca berulang kali baru nak faham maksud kau, bahasa inggeris kau caca marba. hidup melayu tak sedar diri.
and by the way, why do you need to moderate comments? kalo ko paham le.