Tuesday, February 1, 2011

Juri Soccerkids TV3

K. Baskaran, penerbit Soccerkids TV3, tidak pernah melupakan aku. Dari musim pertama sehingga kini, sentiasa aku dipelawa menjadi juri pada final. Jangan lupa saksikan program Soccerkids di TV3. Tonton di tv kemudian boleh baca blognya di sini. Tahun lalu Haresh Deol menganggotai juri. Aku bersama jurulatih Harimau Muda B, Ismail Ibrahim dan penolong jurulatih Bawah 17 kebangsaan, Sivam Manickam, menjadi juri edisi tahun ini.


Baca tulisan ku dulu di sini

6 comments:

Tengku Firmino said...

Terbaik bro dan Tahniah..harap dapat cari talent2 terbaik yg datang nya dari bumi Malaysia..Good Luck to you Bro Rizal...

Lagenda Buaya said...

baik untuk masadepan negara...
ini lah wajah2 bakal mewarisi skuad negara pada masa akan datang...
tapi diorang perlu bimbingan yang betol....

Haresh Deol said...

This edition would have been my second but I politely declined as I had to attend another function which you were there as well.
Oh well, next year perhaps? :)

Happy holidays Rizal. Warm regards to all at home.

CHE BOB said...

Salam...Thniah dr saya...harapan saudara dpt membuat sesuatu yg bernas bila dah menjadi salah seorang yg terlibat dgn Soccerkids TV3.Saya tak tau sejauh mana penglibatan saudara dalam permainan bolasepak (mewakili sek or daerah or negeri}tapi saya percaya tak semestinyer seseorang yang tidak pandai bermain bolasepak boleh menjadi jurulatih yg baik or juri yg bagus. Sbb zaman saya sekolah dahulu ada seorang cikgu yang "kaki bangku" dapat membawa sekolah saya menjadi juara peringkat negeri.
Harapan saya gunakan ilmu or idea saudara membantu dalam mempertingkatkan sukan bolasepak ini. Semoga berjaya mencungkil bakat2 baru.....

rizal hashim said...

tengku sidek,
Lagenda buaya dan che bob,
terima kasih atas maklum balas. konsep soccerkids ujian pemilihan dibuat panel jurulatih. juri hanya dipanggil untuk membuat penilaian pada final untuk memilih pemain harapan, pemain terbaik...itu saja..che bob, saya main untuk sekolah rendah saja...

haresh enjoy the festive season

HS KAMAL said...

K.Baskaran terbitkan program ni, bukan kerana nak cari bakat-sebenarnya nak buat duit dari penaja2.
Baskaran pernah talipon saya semasa dia nak majukan edisi pertama. dia minta saya kenalkan jurulatih2 yg layak dlm pembagunan akar-umbi. aku pun rekomen coach sukumaran bekas jurulatih johor dan national bawah 16
msn. Aku nasihat dia sukumaran org yg paling layak dlm pembagunan akar-umbi.
Tetapi tiba2 baskaran ubah fikiran dan berkerjasama dgn gopal dari fam yg korup. Mungkin baskaran takut pada org2 yg jujur kot? Sebab dia sendiri tidak jujur cakap tak serupa bikin.Di malaysia org2 seperti inilah selalunya dpt berada dihadapan untuk merosakkan sukan kita.
Sebagai seorang jurulatih, salah satu perkara penting adalah kebolehan berkomunikasi dgn jelas agar sasarannya dpt memahaminya dgn jelas. berapa banyak jurulatih yg kita ada pada hari ini mampu dlm aspek ini. Dlm pemerhatian saya ramai yg tidak layak. hanya kerana mereka ni kaki ampu mereka mendapat tempat untuk menghanchurkan bolasepak di semua peringkat.

Apabila kita mengambil khurusus jurulatih, topik komunikasi sangat2 di tekankan-sebab apa?
ianya penting untuk membentuk dan memberi kefahaman yg tepat pada sasaran. Kerana ianya akan meninggalkan kesan dlm diri mereka buat selama-lamanya. oleh yang demikian, semua jurulatih2 yg terlibat di peringkat akar-umbi harus memahami peranan mereka dlm proses pembentukan minda dan pembangunan sukan. Supaya dpt mengelakkan diri drp menjadi bahan ketawa, di kalangan jurulatih2 yg arif dan faham tentang peranan seorang jurulatih(role of a coach)

Gopal sebagai instructor fam, telah menghasilkan ramai jurulatih2 yg lemah dan tidak kompiten selama ini.

Saudara rizal, kalau ada kesempatan, temudugalah jurulatih2 lesen C,B dan A.Tanya mereka apa yg terkandung dlm principal of ATTACKING & DEFENDING.