Sunday, April 25, 2010

Less trumpet blowing

New Straits Times writer Arnaz M. Khairul calls for less trumpet blowing when it comes to the cycling track team. He is spot on.

Read More Azizuls, less trumpet blowing.

26 comments:

Anonymous said...

For your information the gold medal delivered by syamil or black to his closed friends were also came from development program under Program Bakat Khas run by NSC at sports school. To blow another trumpets need background check don't just simply blow any trumpet maybe it will become a drum or trumboline. A writer who is known to be cycling die hard should know his fact better then the commoners like us. Give the credit to the people who deserve it don't just write on behalf of somebody who always belanja you teh tarik.

Cikgu soud is the one should be given all credit under his charge azizul gear up his potential, black facing his on track demon and many more.
They're new generation of cyclist coming from the pipeline and all needs time and patients. Azizul didn't fall from the moon to become champions overnight. He been coach by grassroot coaches like soud and rozaimi to be what he is now.
You and all the so call expert writers should always check any stories before publish it and give any recognition by simply highlight whatever necessary. Don't just because you are expert the other do not.

Anonymous said...

What arnaz trying to said..that MNCF doing it development program?? Mana ada kejohanan bro?? Mana ada jurulatih?? Bagi la kredit pada msn yg mula program pembangunan zaman dato mazlan dulu. Hj fazin buat banyak program masa kerja msn. Aku masih ingat la cerita bagaimana niat dato mazlan nak tumpu acara trek kena gelak oleh org persatuan dan org tu yang la ne dok kaut glomur bila pasukan trek berjaya. Tanya dato mazlan kalau tak caya. Persatuan ini bila success baru nak claim bila masalah lepas gitu je. then bila azizul berjaya cakap semua program persatuan. Arnaz bias la bro. Kalau pun baik dgn naib presiden x payah la bodek sampai begitau sakali. Kalau org luar dari sukan basikal tulis aku terima la. Aku yang dok terlibat dari dulu sampai sekarang..puihhh
Aku nak cadang kat msn la biar program pemabangunan ne persatuan buat msn abgi duit je. Aku rasa arnaz suka la. Sbb boleh la dia buat program dgn persatuan. Win win situatiion!$

Anonymous said...

Good write up even not so good fact

Anonymous said...

Bro kena check dulu..syamil tu budak bakat khas msn bukan product sekolah sukan semata-mata. Bakat khas basikal memang dok di SSBP dan SSBJ. Program latihan msn buat sekolah bagi penempatan. Kalau bukan program bakat khas basikal msn mana sekolah ada program latihan utk basikal.

rizal hashim said...

apapun, tuan-tuan sekelian, artikel Arnaz mengajak kita lebih banyak bekerja, kurangkan bercakap. tidak salah kalau demikian semangatnya.

Musang Nakal said...

Sokong saudara Rizal (meskipun pilihanraya kecil sudah berlalu semalam). Perbincangan, musyawarah,kritikan perlu dalam usaha membangunkan sukan. Namun ianya perlu disusuli dengan tindakan. Tanpa tindakan, segala apa yang kita cakapkan itu langsung tidak berguna...

Anonymous said...

ye la tapi kalau bagi kredit kat orang lain salah la....

Anonymous said...

dah banyak kerja. yang best sekali yang tak bekerja asyik claim credit. hahahahahah pandai arnaz

Anonymous said...

Tak boleh komen banyak tuan rizal kalau arnaz dah tulis camtu. tujuan kami hanya nak bagitau kepada umum terutama peminat sukan bahawa pihak MSN sentiasa cuba melaksanakan program latihan yang terbaik untuk terus melahirkan pelumba basikal. memang la bukan senang. tapi kalau usaha kami tidak di hargai nak buat macam mana. bukan senang nak statify hati semua pihak. macam2 dah buat. kem latihan, klinik, kem khusus utk wanita, lantik lebih ramai jurulatih, beri lebih banyak peruntukan kepada negeri supaya bakat dinegeri dapat terus di cungkil (dan untuk rekod jupha hasil program PLN di perlis yang dilaksanakan oleh jurulatih kita persatuan berbasikal negeri perlis memang bantu tapi bukan banyak. Uncle maniam memang tolong. tapi kalau tak bagi kredit kat kami tapi bagi kat persatuan sahaja tak adil la. pegawai kami yang berhempas pulas buat program on behalf of persatuan kat sana kena bagi kredit la. kalau nak sebut banyak lagi tapi tak pe la, arnaz lebih terror mengetahui pasal berbasikal dari kami yang dok buat program sejak tahun 2000 ne.

Anonymous said...

PKBM buat development?? bior betull?...jarang-jarang sekali dengar statement ni...yang diaorg tau semua tunggu duit...kalau takde duit...kata msn takmau bantu lah...takder syarikat koprat nak sponsor lah....tak percaya??...turun padang aaaa...jangan tunggu result jer..lepas tu hentam......

Make love..not war

Tour de Lotus said...

Arnaz biasak la...kalau tak bodek Naim, bodek Tony Fernandes....

sukasukan said...

Salam Bro Rizal, gud day mate buat Arnaz, wtiter cycling tersohor tanahair.

Sya xmo komen byk cos nmpknya ramai dah org msn yg buat program basikal tu dah mengomen utk tajuk ni.
cuma saya nk tegur, mmg betul pkbm suka ambil kredit benda yg bukan dia punya, tp pd masa sama, msn kan gomen, jd keje utk negara bukan utk nama.
arnaz keje utk nama tp saya faham, kita semua human, jd bila dh penat buat keje, dpt nama kat org len, mmg la bengkak.
apapun, tuan-tuan sekelian, artikel Arnaz mengajak kita lebih banyak bekerja, tp dia masih alpa utk cari facts dgn tepat. Kurangkan bercakap, mmg patut terutama pd peg pkbm yg x bekerja tp nk ambik kredit. tidak salah kalau demikian semangatnya, jika org msn pun tidak melatah cpt sgt.

p/s: tunggu rizal tiup trumpet kat arena.

Anonymous said...

hehehe...arnaz terror...naim...lagi terror

Anonymous said...

Tuan sukasukan...setuju. Tapi kalau dah selalu sangat kena la melatah cepat...bagi signal sikit kat mana-mana yang berkenaan...

Pelapis-future champions said...

terima kasih tuan/tuan semua. saya bagi pihak warga pelapis akan meneruskan kerja kami walaupun tiada yang memberi kredit. atas teguran tuan arnaz, saudara rizal dan rakan-rakan peminat sukan akan saya ambil perhatian sewajarnya.

azrainpelapis said...

Untuk makluman fakta sebenar dan nak memperbetulkan keadaan sebenar bagaimana hasilnya nak dapat Atlet seperti Azizul dan atlet yang ada sekarang ni. Azizul masuk program Berbasikal MSN (Bakat Khas) dari tahun 2004, Syamil 2006, Mohd Haris 2004, Akmal Amrun 2003, Amir Mustafa 2003, Fatehah Mustafa 2003, Adiq Husainie 2005, Edrus Yunus 2003, Hafiz Suffian 2002, Junaidi 2000, (sekarang semuanya training di MELBOURNE under John Beasley) dan ramai lagi atlet yang masih berlumba dalam negara ni semuanya program MSN yang kita ambil dari sekolah lagi. Program ini juga adalah kerjasama bersama Pihak PKBM dan KPM kita libatkan kesemua agensi. Tetapi bila program ini berjalan hanya tinggal MSN sahaja yang full support dari segi kewangan, Pihak KPM membantu dari segi kemasukan pelajar ke SSBJ dan SSBP. Mesyuarat JKK yang dihadiri pihak PKBM dan KPM tiap-tiap tahun kita maklumkan apa program yang kita buat pada program Junior. Tetapi semua kerja dari segi program latihan semuanya dari MSN dari segi kelengkapan basikal,road, trek, spare parts, pakaian, elaun, latihan dalam negeri luar negeri , pertandingan dalam luar negeri malah yuran sekolah pun semuanya tanggungan MSN. Sekolah Sukan Bukit Jalil dan Bandar Penawar hanya menawarkan tempat persekolahan dan asrama sahaja dari segi program latihan semuanya dari MSN. Cuba tanya atlet ni sekarang masa dia orang junior siapa yang lebih take care dia orang dari segi kebajikan. Sebab itu diaorang lebih kenal officer MSN @ Cikgu Sekolah dari pihak PKBM. Tentang pembangunan di negeri- negeri program kesemua di bawah tanggungan MSN. Di bawah MSN (Dulu PROGRAM Pembangunan sekarang Pelapis) terdapat 19 pusat latihan, 26 jurulatih dan 334 atlet Negeri yang aktif dan terkini semenjak dari tahun 1997 sehingga sekarang program ini dirancang dengan MSN memilih jurulatih yang benar-benar komitmen terhadap latihan sebelum diterima kedalam program bukannya pilih kasih.. Sekarang terdapat Program Pelapis Kebangsaan di Bukit Jalil dan Program Pelapis Serantau di Ipoh dan Pulau Pinang yang mana atlet-atlet Pusat Latihan Negeri yang berbakat dan berpontensi akan diserapkan di Program Pelapis Serantau dan yang terbaik akan diserapkan ke Pelapis Kebangsaan ini bagi memperluaskan lagi tapak atlet-atlet muda diberi peluang latihan yang sistematik. Ini MSN masih mengekalkan momentum program dengan penambahbaikan mengikut kesesuaian masa dan tempat walaupun bertukar Pengarah, Pegawai atau Bahagian tetapi program yang telah di rangka jangka panjang tetap berjalan. Kesemua pusat latihan ini diberi bantuan peralatan basikal, kejohanan dalam negeri serta elaun dan gaji juga dibiayai MSN.

azrainpelapis said...

Tentang kisah benar Azizul mula-mula meletup di Kejohanan ACC Junior di Kuala Lumpur, beliau masuk program MSN tahun 2004 itu pun coach Cikgu Suod dan Nicholai tengok Azizul masa race Sportexcel Junior di bawah PLN Dungun (PROGRAM PEMBANGUNAN MSN) tapi masa tu Azizul race peringkat remaja tak pernah menang dalam event trek junior tetapi kayuhan dia ligat. Hasil penilaian jurulatih bawa masuk Azizul ke dalam program BAKAT KHAS MSN dan letak di Sekolah Sukan Bukit Jalil untuk tumpukan dia dalam event trek untuk sprinter dan sebab dia masih bersekolah kita letakkan di SSBJ tetapi semua program latihan dan pembiayaan di bawah MSN. Azizul ni juga first time masuk ACC JUNIOR TAHUN 2005 di India tiada medal langsung acara sprint dan keirin cuma dapat pingat perak team sprint rider pada masa tersebut rider Edrus (18 thn), Azizul dan Mohd Haris (18 thn) masa tu umur dia 17 tahun dan setahun selepasnya tahun 2006 dia dapat 3 pingat emas, keirin, sprint dan 1km itu nasib baik tak jadi 4 pasal event team sprint Malaysia kalah sebab tayar bocor, jadi 3 tahun nak developed Azizul untuk training high performance semasa peringkat junior supaya jadi Champion. Kalau MSN tidak kenalpasti dan tidak membuat tindakan susulan serta tidak diberi latihan jangka panjang yang baik pada tahun 2004 pada masa sekarang ini Azizul kemana agaknya? Tentang Syamil juga, dia ni under program MSN juga kita ambil dia masa dia masih bersekolah lagi selepas SUKMA Kedah 2006 itu pun dia tidak menang medal satu pun di SUKMA KEDAH. Kita panggil dia dan buat program latihan berterusan, terus dapat gold medal acara 1km di ACC BANGKOK setahun selepasnya (2007). Atlet yang dapat no .3 Gavernor Cup MELAKA baru-baru ini Syahrul Mat Amin juga budak program MSN kita ambil semenjak dari sekolah lagi dari tahun 2005. Adiq Husainie dari tingkatan 2 ( 2005 ) MSN ambil dan diberi program latihan dan hasilnya sekarang dia dapat bronze medal di Kejohanan World Junior Championship 2009 di Moscow iaitu peringkat Kejohanan peringkat tertinggi Remaja Dunia bagi sukan berbasikal Trek dan sekarang di bawah program Elit kendalian John Beasley. Kejohanan ACC di UAE baru-baru ini John Beasley bangga dengan pencapaian atlet Junior dan di dalam laporannya Junior Group is on the right track. Cuma dia bagi komen dari segi fizikal dan menuntut komitmen yang lebih tinggi dari pelumba muda ini. Secara keseluruhan pungutan pingat di ACC UAE bagi pasukan junior adalah terbanyak berbanding kejohanan tahun-tahun sebelumnya dan paling menyeluruh pungutan pingat dimana kita memperolehi pingat di dalam kesemua acara trek Sprint, Endurance bagi kategori Lelaki dan Wanita. Untuk membangunkan atlet berbasikal pada masa sekarang sehingga dapatnya Azizul ini bukannya mengambil masa yang pendek dan memerlukan komitmen yang berterusan dan tanpa bantuan MSN sepenuhnya kita tidak dapat hasil apa yang kita dapat sekarang. Kita sentiasa bekerjasama dengan Persatuan Kebangsaan, Kementerian Pelajaran, MSN Negeri dan Persatuan Negeri. tapi jangan la sampai menidakkan usaha kami selama ini.

rizal hashim said...

Kepada Azrainpelapis, terima kasih banyak-banyak. Dulu saya banyak menghabiskan masa di MSN, macam rumah kedua dalam mencari berita dan maklumat. Tapi orang MSN tahu, dalam melawat, saya belasah, sampai nyaris kena ban dengan Datuk Mazlan.

Saya cukup gemar dengan orang yang tidak lokek fakta dan statistik, macam Zubir, Rasu Maniam, Shapawi, Hamdan (shooting). Diaorang akan bagi dengan syarat atas persetujuan bos. Haji Fazin pun kita tahu antara orang kuat program basikal.

Kalau tanya persatuan, dia orang tak de detail. Jadi kepada semua wartawan sukan, pandai-pandailah cari maklumat sahih.

Anonymous said...

Heheh abang bain, sangat tepat dan jitu. Kalau wartawan nak belajar boleh la belajar dgn abang bain.

shapawi said...

Salam Saudara Rizal,Saudara Arnaz dan rakan2 semua...

Apa yang penting bekerja dalam bidang sukan ini adalah keikhlasan kerana semangat kesukanan itu sendiri ujud dari keikhlasan pada diri sendiri. Kalau semua yang kita lakukan berasaskan pada keikhlasan maka barulah akan ujudnya kepuasan dalam hidup kita. Semua atlit, pegawai termasuk wartawan mesti ikhlas dengan diri sendiri dahulu sebelum kita ikhlas dengan orang lain. Keikhlasan tidak perlulah diwarwarkan kerana ianya akan menjadi tidak ikhlas kalau tersilap caranya. Teruskanlah keikhlasan kerja kita kerana InsyaALLAH akan ada balasanNYA nanti!!!Wasallam...

Anonymous said...

Bos besar dah bagi komen tu so kena kerja semua

sukasukan said...

Salam Bro Rizal dan how do you do mister sharrr parr wee in england.

Mmg betul kena ikhlas buat keje, bkn stakat sukan je, dlm solat pun sama. tp we r human, bound 2 trglincir buat silap, apatah lagi melatah.

but its nice to hear mr shapawi himself menasihati agar kita ikhlas, and i hope bukan saje utk peringatan buat anak buahnya di msn, tp jugak peg persatuan sukan yg len.

so arnaz pun jugak kena ikhlas terima aib drp komen2 dlm blog ni. jgn cas terror sgt n konon bijok bangat mengenai cycling. haa, kan skrg dh malu kena bertalu pasal facts u x betul.

p/s: tunggu gak mana-mana budak msn yg berani komen lps mister sharr parr wee kita, mengomen...

Pelapis-future champions said...

big bos mister sharpawi komen ken ikut la bro sukasukan....sifu besar tu...

shapawi said...

Salam bro...

MSN : Bersabar n teruskan bekerja dgn ikhlas. Yang penting,kita tahu dan ikhlas dgn kerja2 kita wp orang lain tak menghargainya.

sukasukan : Alhamdulillah...InsyaALLAH kami di MSN akan sentiasa berusaha kearah kecemerlangan sukan negara.Rasanya kalu nak bagi facts...tak cukup buku nak tulis kot!!!

shapawi said...

Salam bro...

MSN : Bersabar n teruskan bekerja dgn ikhlas. Yang penting,kita tahu dan ikhlas dgn kerja2 kita wp orang lain tak menghargainya.

sukasukan : Alhamdulillah...InsyaALLAH kami di MSN akan sentiasa berusaha kearah kecemerlangan sukan negara.Rasanya kalu nak bagi facts...tak cukup buku nak tulis kot!!!

shapawi said...

Salam bro...

MSN : Bersabar n teruskan bekerja dgn ikhlas. Yang penting,kita tahu dan ikhlas dgn kerja2 kita wp orang lain tak menghargainya.

sukasukan : Alhamdulillah...InsyaALLAH kami di MSN akan sentiasa berusaha kearah kecemerlangan sukan negara.Rasanya kalu nak bagi facts...tak cukup buku nak tulis kot!!!