Wednesday, April 29, 2009

Shabery needs to be schooled

YB is widely accepted as an abbreviation for Yang Berhormat but as our faith towards politicians began to wear thin, it can also mean Yang Bekerja, Yang Bodoh, Yang Bongok, Yang Bingai...anyway Sports Minister Datuk Shabery Cheek has my sympathies.

Notice the way he was put on a pedestal here and here before he was brought back to earth with a bump here and here all by the same paper, the paper I used to work for. Athletes reacted angrily and he has been portrayed as if he is at loggerheads with Education Minister, Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin. Shabery needs to know when to open his mouth and when to keep his mouth shut. Otherwise it's going to be an open season for many!

15 comments:

Anonymous said...

bro,

malay mail didnt come clean with the story...i was there and malay mail, thru its sports editor, chose to omit several important details...what they did was to print what they want, and condemn it to their hearts content...this is not journalism, this is shameful... i am embarrassed with this approach....how can this people sleep at nite? just to score some points and then hope can put the minister to ransom?: hello, its old tricks la, when they used to rule the roost...
]
i dont think the sports editor is in the position to claim higher ground, what more when he is practising croynism openly...what qualificiations that his son has to be enjoying such prominance as columnist? what kind of journalistic background that he has, expect being the son of the sports editor? working under the same roof with them, i am trying hard not to vomit each time i see this things happening!

please la! i really hope he read this because he should be really ashamed of himself...and please let him know that he can no longer claim to be the great one, because he was not even great the first time! hah!

Anonymous said...

Salam Rizal
Sperti yang saya telah katakan bukan sahaja di blog saudara, malah blog lain, rakyat perlukan dan dahagakan menteri menterinya yang bijak. Shabery tidak dalam kelompok bijak ini.
Saya memerhatikannya dari jauh,menginterpritasi kenyataanya di media dan blognya dan dia tidak bijak. Apatah lagi mendapat penasihat sekelilingnya ibarat parasit. Sedih bro, menteri malaysia begini. Dia layak dapat satu kepujian iaitu menjadikan Kemaman daerah yg paling banyak menganggotai UMNO. Selebihnya tugas di Kementerian Penerangan, dia hancur big time and dia akan hancurkan harapan rakyat Malaysia pada belia dan suka. Alahai.

Rio Johannians

Anonymous said...

bro anon nombor satu kat atas tu,

bukan cronysim la, tapi nepotism....kalau ada anak beranak atau adik beradik diangkat guna kuasa yang kita ada...ha ha ha

anyway, memang saya setuju dengan anon yang malay mail tak buat cerita sebenar...saya dalam jawatankuasa penganjur kejohanan hoki tu dan ianya bukan seperti kejohananan mssm yang diguna untuk mengenalpasti bakat pemain-pemain.

ini adalah hanya karnival hoki yang bertujuan untuk memupuk minat terhadap permainan hoki, itu sebab permainan hanya berlangsung selama 10 minit....

sebagai pembaca akhbar arus perdana dan juga pelbagai blog, saya harus akui bahawa keyakinan saya terhadap akhbar arus perdana kian terhakis kerana apa yang dilakukan oleh malay mail...ini bermakna menyembunyikan maklumat penting semata-mata untuk memastikan agenda sendiri diketengahkan...kalau betul sports editor dia bertanggungjawab, perlulah berani untuk mengaku, bukannya suruh orang terima atas semangat kesukanan ke, semangat freedom of expression ke, dsbnya.

yang penting, perlu menulis tentang kebenaran, tak gitu bro rizal?


cikgu sekolah

Anonymous said...

ha ha ha...interesting bro.

do you know that the sports editor was once, with his close buddy in nst, use their so called clout as 'influential sportswriters, to ask for a shophouse from the ex dg of nsc?

talk about higher ground! please dont throw stones to people when you are in the glass house, bro...you are to dirty to try and expose other people dirts!

tony francis menemis

Anonymous said...

Hello brother,

I played hockey and football for PJ district about a decade ago and all matches were either in the afternoon or evening.
I think is unfair to condemn the Sports Minister about it.
Malay Mail is going crazy with issues. First it was the Hockey World Cup then with Haresh Deol's bribery classic and now this.
I'm an avid reader of the Malay Mail and apart from Frankie D' Cruz articles the other sections carry crap.
The worst of the lot is the sports section.
Gone were the days when Graig, Satwant and Rizal used to write classic sports stories.
Malay mail should revamp its sports section and also bring back these writers.

Anonymous said...

bro, seorang pemain hoki yang komen dia ada dalam malay mail semalam tu kata yang reporter yang call dia langsung tak cakap yang dia kena ulas kenyataan menteri..tapi cuma tanya yang ada orang kata sistem sukan kat sekolah tak penting...sebab tu dia bagi komen camtu.

ini sudah jadi kes menipu ni bro...apa nak jadi nie...

bukan ke ini namanya wartawan yang tak tahu malu, sebaliknya memalukan aje profesyen kewartawanan...apa yang orang kat atas di malay mail tu buat, melangut aje?

ini kes bapa borek anak rintik yang teruk sangat...sebab sports editor menipu, anak buah pun ikut menipu...giler betul le

kelabit

Anonymous said...

i propose loose cannon to challenge the sport minister to a live debate.


for the game. for the world.

Anonymous said...

Bro you should be fair to shabery by highlighting the different slant by utusan malaysia. i suggest you link the story to your blog and let your readers decide. you cannot be siding your old paper and former colleagues just because they are your friends. you must remain objective if you consider yourself a credible blogger

Anonymous said...

sekadar perbandingan, apa yang Malay Mail kecoh-kecoh sangat, ada agenda ka? Lu pun satu, apasal lu link malay story lu tak link utusan?


KUALA LUMPUR - Kementerian Belia dan Sukan (KBS) mahu menggunakan pendekatan baru dalam menghasilkan atlet berpotensi tinggi dan mewujudkan impak lebih besar di peringkat antarabangsa.

Menterinya, Datuk Ahmad Shabery Cheek berkata, pendekatan baru yang mahu dilaksanakan oleh KBS itu adalah mencari bakat-bakat baru pada usia muda oleh badan tertentu.

Katanya, pendekatan yang digunapakai ketika ini adalah kaedah lama dan tidak lagi relevan dalam mencungkil atlet berbakat negara pada masa depan.

Jelasnya, jika pemilihan atlet pelapis hanya bergantung kepada kejohanan peringkat sekolah sahaja, ia sudah ketinggalan dan ia tidak akan memperbaiki tahap pencapaian sukan Malaysia di pentas antarabangsa.

"Kita tidak mahu lagi bergantung kepada kejohanan yang dianjurkan di peringkat sekolah (menengah) sebagai medan mencungkil bakat-bakat baru.

"Pemilihan atlet negara tidak seharusnya daripada cara tersebut. Ia adalah kaedah lama dan negara pasti tidak akan mencapai perubahan jika cara ini diteruskan.

"Saya melihat bahawa perlunya ada satu badan yang bertanggungjawab mengenalpasti bakat di peringkat umur muda lagi (enam atau tujuh tahun)," katanya selepas mengadakan tinjauan di Stadium Hoki Tun Razak, dekat sini semalam.

Ahmad Shabery berkata, untuk menghasilkan atlet berprestasi tinggi dan berdaya saing di peringkat dunia, golongan tersebut perlu dibentuk dan dikawal sejak dari kecil lagi.

Sebagai contoh katanya, pemain badminton Indonesia, Taufek Hidayat sudah mula mencipta kejuaraan ketika berumur 16 tahun dan mula dibentuk sejak usia muda, katanya.

Untuk itu katanya, jika Malaysia masih mengamalkan gaya pemilihan atlet kebangsaan menerusi kejohanan peringkat sekolah, ia sudah terlambat kerana golongan tersebut sudah berusia dan sukar untuk dibentuk.

Jelasnya, KBS perlu menggunakan mekanisme baru dalam menghasilkan atlet yang lebih berdaya saing dan berpotensi tinggi.

Ditanya sama ada badan tertentu itu akan diwujudkan di bawah KBS atau pihak swasta, Ahmad Shabery berkata, satu penyelidikan terperinci akan dilakukan.

Tambahnya, dia juga akan mengadakan perbincangan yang lebih mendalam bersama Kementerian Pelajaran mengenai sistem pembelajaran untuk golongan muda yang terpilih dalam pendekatan baru KBS tersebut.

Sekarang lu decide siapa betul..............siapa harus disekolahkan...............lu ka, shabery ka, johnson ka, haresh ka atau reporter utusan ka?

Anonymous said...

aku tak kenallah esditor sports tu
itam Abdul Hamid: tapi dari pa yang aku baca, malay mail, dan aku rasa ini kerja-kerja orang yang sama... sering hentam orang atau buat komen terhadap orang-orang yang tertentu yang mungkin tidak sebulu dengan beliau. dia ni mungkin ada agenda sendiri. Dan tentusekali tidak profesional sebab tidak meletakkan fakta-fakta sepenuhnya. hanya yang untuk bantu dia je. bila baca paper lain, jelas sekali dia berat sebelah dan ada agenda tersendiri.

Anonymous said...

si johnson tu tahu tak apa keistimewaan jadi columnnist nie? ada ke dia letak budak setahun jagung macam haresh tu, yang asyik ikut telunjuk dia je, jadi columnist?

dosa lebih besar dia ialah letakkan anak dia, si jonathan tu jadi columnist gak...apa kehebatan anak dia tu? bila masa press conference, nak bukak mulut pun takut...

kepada bos johnson ni, tengok-tengok la sikit...buka mata tu...dah la malay mail makin teruk kebelakangan ini, ada ke biarkan pula johnson tu memalukan langsung paper malay mail dengan cara nepotisme dia yang terbuka tu...

apa nak jadi ni?

anti tony francis
nst

Anonymous said...

So many haters. Good to see all getting hyped up. It shows that you people do read the paper which you all claim as 'crap'.

Anonymous said...

bro johnson criticised and blaming everybody in hockey all his life. as we can see hockey did not improve. it simply mean his views or ideas if any wr thrown to the waste paperbasket becos they are useless. he accused sports officials of misbehave as if people didnt know his true colours. please learn to accept other people's views.

Anonymous said...

johnson is never one to accept criticism...in fact, he can never accept it...he can only criticise people and when it hits his own self, he will instead use whatever he has, most of the time thru his writing, to inflict further damage to the people who is merely stating the facts....

allo anonymous who try to defend malay mail, i know la you are sensitive because johnson is your father.,..but he has too many dirty and dark secrets which is too difficult to hide....so better own up or just shut up!

pirah!

tony francis menemis

coretan_khalayak said...

rizal,
semua orang tidak lari dari buat kesilapan , jika anda silap akuinya , paparkan sisi yang lain laporan ini , yang lain tidak perlulah salahkan rizal 100%, mungkin dia terlepas pandang sumber yang lain ,

namun artikel Malay Mail bagaikan mahu memaparkan betapa yang duduk di Kementerian itu ada orang yang lebih sesuai , mungkin "orang itu" di sebalik kisah ini ,spekulasi-mungkin "orang itu" orang yang sudah memasang angan-angan untuk duduk di Kementerian ini setelah Pemilihan UMNO yang lalu......