Wednesday, July 29, 2009

Coaching referees

I did not know my late Ayah was a football referee until I came across a picture of him as the man in black in a group photo. Though it was years before I became a journo, I could instantly pick out one familiar face in that picture - Datuk Peter Velappan.

"Eh ini gambar Peter Velappan, AFC secretary ni Ayah," I told Ayah.

"Ye ke?" he responded.

"Game kat mana ni?"

"Dekat estet...Ayah pun tak ingat."

It's a shame I did not keep that picture. Velappan, of course, went on to become one of the most respected figures in world football. Ayah was a grade 3 referee and did not pursue his footballing interests. He cut his teeth alongside Othman Kamaluddin or better known among the refs as OK.
Becoming a referee is not an easy task. While it is one area one can pursue a career with, to reach the top of the profession takes a lot of hard work. And a thick skin. Ask Tan Sri Zain Hashim, T. Nadarajan, S. Kathrivale, Datuk George Joseph, Kol Kamaruddin Sakhari, the late Mohd Nazri Abdullah, Steven Ovinis and Othman Omar, just to name a few.

So I salute teachuhman's relentless effort to coach referees, read here. I hope they would one day reach the top.

15 comments:

Merak Di Rimba said...

Zaman dulu memang ramai pengadil yang hebat-hebat. Ini ada kaitannya dengan prestasi dan mutu bolasepak kita yang tinggi pada masa itu. Jika mutu permainan tinggi, ini akan memberi kesan kepada prestasi pengadil dan begitulah sebaliknya.

Justeru itu, tidak hairanlah tahap pengadil FAM tidak begitu menonjol pada masa sekarang kerana mutu bolasepak kita jatuh merudum.

Selain drp sdr. Subkiddin Hj. Salleh, siapa lagi pengadil yang boleh kita banggakan? Dalam setahun dua ini, beliau mungkin akan menggantung wiselnya dan siapa yang tinggal?

Dari senarai pengadil FAM yang pernah kita tontoni dalam liga tempatan amat menyedihkan. Sekadar mengambil contoh pengadil FIFA yang mengadilil perlawanan terakhir Selangor lawan Pahang, banyak keputusan yang meragukan dan kurang tepat.

Dalam sebuah blog pengadil tempatan, dilaporkan bahawa pengadil itu tidak memberikan kad kuning kepada penjaring gol Pahang yang sengaja menutup muka dengan jersi ketika meraikan gol tersebut.

Tindakan Penjaga gol Pahang menjatuhkan Amri Yahya juga dilaporkan tidak diambil tindakan yang tepat kerana menggagalkan satu peluang yang jelas untuk menjaringkan gol. Tiada kad merah yang diberi dan cuma tendangan penalti saja.

Begitu juga dengan gol kedua Selangor jaringan Amri yahya, melalui rakaman video www.bolatoday,com, adalah jelas 4 orang pemain Selangor telah curi ayam.

Pengadil dan penjaga garisan malam tu kedua-duanya adalah FIFA dan mereka ini lah bakal pengganti Subkiddin.

teachuhman said...

Zal

Thanks a lot. Now I understand where all that feel comes from. You seem to understand it more than others. So somewhere along the line, you inherited some referee blood.
Only a referee knows a referee, only a referee understands a referee, only a referee feels a referee

Thanks bro, it is people like you who give me strength and spirit to go on

Anonymous said...

sounds a bit like malaysia

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1202881/200-playing-fields-sold-Labour-How-justified-ahead-Olympics-ask-critics.html

Anonymous said...

Kebiasaannya para pengadil, match inspector dan FAM sendiri akan membela apa jua keputusan yang dibuat oleh para pengadil mereka. itu sebab pengadil FAM tak maju-maju sebab terlalu dimanjakan dan susah sangat untuk mengakui kesilapan mereka

Anonymous said...

Dalam banyak-banyak pengadil, jangan sesekali kita lupa Hamzah Sebot dari Melaka!

Terbaik yang pernah mengadili Liga Semi Pro!

Cekik Jangan Tak Cekik!

Anonymous said...

Cek respek kat Osman Omar yg bagi kad merah kat arwah Mokhtar. Awat jadi lagu tu no, arwah yang tak pernah marah pihak lawan kena buang padang kat Singapor kalau cek tak silap la. Dia kena boo tapi dok cool je. Arwah cikgu Zainal juga cek suka sama dengan arwah Nazri. Sedeh smua dah arwah, yang terbaik pulak tu..al fathihah kepada mereka :(

Anonymous said...

Gan Kim Beng dari Melaka juga hebat apa. Satu2nya ref yang berdiri di belakang jaring gol semasa sepakan penalti dibuat....
heheheheh

otai 60an said...

S. Kathrivale pun apa kurang. Bila dia pakai sepasang putih masa pestabola merdeka, suma penonton hairan termasuklah jamaluddin alias pengulas radio rangkaian nasional pada masa tu....

Ane ni boleh dan mampu lagi beri sumbangan kpd pengadil Malaysia tapi dibuang dan dilupa begitu saja oleh FAM

Ronny said...

Malunya muka saya tengok pengadil dan penjaga garisan dari Malaysia perlawanan Selangor - Pahang tu. Tak tau mcm mana nak tarok muka rasanya bila member-member perli ini ke standard FIFA referee Malaysia...


Ronny,
Geylang.

Anonymous said...

Layarilah http://www.bolatoday.com/2009/07/selangor-5-pahang-1-malaysia-super.html
dan anda yang bijaksana dan mempunyai akal fikiran, buatlah penilaian sendiri. Tepuk dada tanya selera.

anti double standard said...

Untuk menjadi pengadil memang mudah tapi untuk muncul sebagai pengadil yang baik agak susah.

Pengadil perlukan ketua atau pemimpin yang adil, tidak memihak dan tidak double standard semasa membuat keputusan. Jika berketuakan individu yang tidak mempunyai ciri2 di atas, maka tidak hairanlah pengadil yang dilahirkan juga akan bersikap seperti ketuanya.

Jika ada pengadil dari negeri lain digantung kerana prestasi yang buruk, mengapa pengadil dan linesman yang mengadili perlawanan Selangor lwn Pahang itu terlepas? Adilkah ini?

Diberitakan kedua-dua pengadil itu akan mengadili perlawanan Selangor lwn Bandung esok. Siaplah Bandung nanti....

Hang jebat said...

Apadah jadi dengan FAM ni. Dua unitnya bertelagah sesama sendiri. Satu unit memang terkenal dengan hobi suka meminda jadual perlawanan dan satu unit lagi terkenal dengan sikap ' kau salah dan aku betul'

Perlawanan terakhir yang sepatutnya pada 24 dan 25 Julai lalu telah dipinda kepada 1 dan 2 Ogos. Unit yang keras kepala itu juga turut menganjurkan seminar untuk ahli-ahlinya. Oleh yang demikian, wasit-wasit yang akan mengepalai game pada 1 dan 2 Augustus tu nanti adalah terdiri drp wasit second class kerana wasit elit sedang berseminar.

Mengapakah agaknya dua unit ini tidak mahu beralah? Tidak kah terfikir bahawa perlawanan terakhir itu sangat penting bagi pasukan terbabit?

Satu hal lagi, mengapa panglima atau laksamana terbilang yang ada di FAM tidak boleh menasihat atau menyelesaikan masalah dua unit itu?

Abg Ram said...

Nak cerita pasal unit keras kepala ni pun tak guna. Macam anjing menyalak bukit je. Hulubalang dan penglima terbilang FAM akan tutup mata dengan apa saja yg dibuat oleh luncai-luncai unit tu.
Perlawanan Piala FAM antara UITM lwn Penjara Melaka Ahad lepas di UITM Shah Alam pun boleh kutip orang awam sebagai pengganti pegawai keempat yang tak hadir.
Liga anjuran FAM lebih teruk dari liga estet dah. Boleh tangkap muat sapa saja.

Anonymous said...

tutup jgn tak tutup mata. FAM maha kebal

Anonymous said...

Zaman George Joseph tak dgr pulak cerita pengadil tak dtg. Ni apa citer ni?