Wednesday, October 14, 2009

Exit Kedah, enter Azraai

Kedah's exit from the Malaysia Cup last night may hasten Mohd Azraai Khor Abdullah's entry into the FA of Malaysia set-up.

Despite notching their third successive win in Group E with a hefty 4-0 victory over Penang, Kedah crashed out of the country's centrepiece event after failing to be one of the three best runners-up from the five groups.

With the Kedah FA seemingly unable to provide the support Azraai craved, especially in terms of getting a few players on-loan, the former international midfielder is expected to take up a new challenge at Wisma FAM.

The three best runners-up were Perlis, Terengganu and Kuala Muda Naza. They are in the company of the respective group champions, KL Plus, Negeri Sembilan, Johor FC, Selangor and Kelantan.

Quarterfinal line-up

KL Plus v Kelantan

Negeri Sembilan v KM Naza

Johor FC v Perlis

Selangor v Terengganu

Could it be a Selangor-Kelantan final?

7 comments:

Mat Rock said...

APAKAH final yang berkemungkinan menemukan Selangor dan Kelantan merupakan perlawanan terakhir yang dapat disaksikan oleh rakyat Malaysia kerana tahun depan mungkin Liga M tidak akan dilangsungkan?
Apa tidaknya, beberapa jam sebelum tarikh tutup tempoh pendaftaran untuk musim 2010, hanya Selangor, Johor FC, Johor dan MP Muar (Liga FAM) yang mengesahkan penyertaan mereka.

Ke mana perginya pasukan-pasukan lain? Adakah mereka sudah tidak berminat untuk menyertai Liga M kerana banyak rugi daripada untung
atau gagal menepati kehendak dan peraturan FAM?

Perlu diingat, FAM telah menetapkan semua pasukan yang ingin menyertai Liga M 2010 perlu menyelesaikan segala hutang piutang terlebih dahulu.

Di samping itu juga, pasukan Liga Super perlu mengemukakan dokumen sebagai bukti mereka mempunyai suntikan modal berjumlah RM2.5 juta beserta dengan deposit tunai RM150,000, manakala pasukan Liga Premier harus ada peruntukan RM1.5 juta & deposit RM100,000 sementara pasukan Liga FAM perlu ada RM500,000 dana dan deposit RM30,000.

Berdasarkan kepada angka-angka di atas, beberapa buah pasukan terbukti sukar untuk memperolehi sejumlah wang yang begitu banyak.

Hutang lamapun gagal dilangsaikan, inikan pula mahu mendepositkan ratusan ribu.

Sekadar mengambil contoh, Sarawak dilaporkan sehingga kini masih berhutang RM3 juta, Melaka RM1.9 juta. Johor pula sudah kekeringan kantung sejak bulan lepas. Ini belum masuk Pahang, Perlis, Sabah dan Perak yang turut menghadapi masalah kewangan.

Apakah FAM tetap dengan pendirian mahukan setiap pasukan supaya memenuhi syarat seperti yang telah ditetapkan itu atau hanya sengaja ingin mencari publisiti murahan kononnya, tegas dari segi aspek kewangan?

Dijangkakan, beberapa buah pasukan tidak akan mengendahkan peraturan itu kerana mereka sedar, FAM pasti akan menerima kehadiran mereka dalam kancah Liga M musim depan.

Malah, sikap FA negeri yang berani mempermain-mainkan FAM memang sering berlaku sebelum ini kerana FAM sendiri tidak tetap pendirian dan sering berdolak dalik.

Dalam suasana peminat yang terus menjauhkan diri, FAM perlu berubah dari segala segi termasuk pucuk pimpinan atau yang lebih penting sekretariat FAM itu sendiri.

Tepuk Dada, Tanyalah selera.


Mat Rock
Jeniang, Kedah

sejarawan said...

Bro Rizal,
Tolong baca kenyataan FAM dalam NST....
"Azzuddin said teams that pull out from next season's M-League will not face disciplinary action.

"According to FAM rules, only those who withdraw midway through in the season will be sanctioned," he said.

Apakah FAM sudah ada peraturan baru yang tidak lagi menggantung mana-mana pasukan yang menarik diri walaupun sebelum musim bermula.

Satu ketika dulu beberapa pasukan seperti Publik Bank, MK Land, DBKL, Gunasukod Sabah, Beverly Sabah, Ibraco Sarawak dan beberapa pasukan lagi pernah digantung kerana menarik diri sebelum musim baru bermula.

Atau pihak yang berkenaan memang tidak faham dengan peraturan yang ada?

Anonymous said...

Azrai should stay on...2 years in a row Kedah won 'the treble' with the presence of import trio. Everybody knows. And now is the best time for Azrai to show his capabilities. Failed in the first year doesn't mean that you are the failure. Chin up and pick up the pieces and you should start now!! BTW there's nothing in FAM for you to pursue.

Anonymous said...

fam sekali lagi cuba mengatur pengurusan dengan lebih terurus sedangkan segala tindakan tidak terurus dan tidak mengikut aturan yang betul, apa yang hadir di benak fikiran terus dicadangkan dan terus mahu dilaksanakan, "apalah lah sangat bolasepak Malaysia, buruk macamana pun dapat perhatian juga"... mungkin ini yang ada di fikiran mereka, kalau nak kata FAM miskin, mereka antara persatuan sukan terkaya di negara ini, tgk sahaja gaji Aizuddin...

Anonymous said...

itu sebab la aku buat tak tau saja bila korang nak kutok aku ke... tibai ke... janji gaji aku RM20,000 plus lain2 elaun tiap2 bulan masyuuk. Yg korang berkokok siang malam buat letih jer.

Anonymous said...

Kuala Muda Naza will win the title

Anonymous said...

BUAT SEMUA JANGAN JADI AYAM YANG SENTIASA BERKOKOK SAHAJA TAK DI KAIS KAKINYA............