Tuesday, January 18, 2011

Khas buat segelintir penyokong Kelantan


Tengok...sebelum Piala Suzuki AFF dah lama Rembat tampilkan Apek dan Matyo...ini menjelang final Piala Malaysia...tapi takde pun peminat Kelantan ucap terima kasih pun...

Entry ini sebagai reaksi kepada beberapa penyokong Kelantan yang mencemuh dan memaki hamun aku dalam wall facebook aku. Mugo Nopak misalnya menghantar mesej dalam inbox xxxx to rizal hashim!!! think u r so good and better than every one else!!! self proclaimed sports journalist my foot!!! baso gong!!! gilo babi!!! anak haramm!!!!

DjBig E Trwfm pula mengirim posting ini dalam wall FB aku - saudara RIZAL HASHIM, blogers sukan yang KONONYA tersohor, sila minta maaf secara terbuka kpd semua penyokong bola sepak,pengurusan pasukan,YB Takiyudin dan semua rkyt KELANTAN ats artikel anda dlm sisipan REMBAT KOSMO yg berbaur hasutan kenegerian. ULTRAS KELANTAN - TRM - alamak, kat sekolah dulu tak belajar ke Bahasa Malaysia standard...jadi disambut pula dengan
Penyokong Kelantan Fa
kawe suko kelih (tengok) demo kecek ( bercakap ) dale tv tapi rupanya demo anti kelate Muhammad Rizal Hashim biarlah nok buat lagumano...dio silap cuit ore la nih.ore kelate kalu ore wat baik dio balas 10 kebaikan tapi kalu wat jahat so dio balas 10 kejahate


EyiEz Eusoff Mohd penulisan bersifat peribadi! Sekali lg salam jari tengah untuk rizal! Hahahak

Wawan Faiz Bagi kawe, saudara Rizal ni bukan anti-Kelate atau gapo. Dio ni bloger sukan yang bebas. dia juga ore kafe sukan. kawe lamo doh kenal dio nieh. dulu time dio duk puji kelate melambung dlm kafe sukan, naikkan nama kelate menerusi rembat kosmo, xdop sapo napok. time dio bidas Drama Misbun, pahtu kes ni ramai plop nak marah ko dio. tapi bab isu ni kawe xpasti bakpo dio oyak gitu. kalu nak kata dia anti kelate, xtepat sbb dulu dio sokmo backup kelate.

Memang betul orang kita ni mudah lupa!


Nampak tak kepala tajuk KEMUNCAK KEPERKASAAN HULUBALANG MERAH....eh silap, patutlah diaorang tak faham, aku tulis bahasa Perancis...I'm sorry...patutlah peminat Kelantan tak ucap terima kasih...I'm sorry...I'm sorry (intonasi ikut macam budak raja lawak tu, kebetulan dari Kelantan)



Previu Rembat menjelang final Piala Malaysia...kelebihan buat Kelantan...I'm sorry, aku tulis dalam bahasa Sepanyol...yang faham Xavi, Iniesta dan Sandro Rosell saja...I'm sorry...

Kenapa aku pilih Kelantan dalam bahasa Jerman

Kelantan ke final dalam bahasa Urdu

Kasihan Sathia dalam bahasa Tamil

entah amende tah dalam bahasa Mandarin

Kepada mereka yang bermama seperti Ultras Kopites, Mugo Nopak, DjBig E Trwfm, tidak pula tag gambar-gambar di atas iya? Setinggi-tinggi tahniah kerana berjaya mencerminkan mentaliti kalian!

Kepada rakan-rakan facebook yang add aku kerana disebabkan aku blogger ke, selalu keluar tv ke, terima kasih atas sokongan. Aku approve saja, tanpa mengira korang ni sengaja nak maki aku atau tidak. Yang tidak setuju dengan aku, sila delete diri masing-masing sebelum aku delete korang eh.

Aku sentiasa bersikap terbuka dalam menerima kritikan. Masalahnya, ramai yang tidak boleh dikritik, khususnya penyokong fanatik yang buta hati, buta sejarah buta segala-galanya. Bila sedikit silap, dibesar-besarkan, bila buat betul, langsung satu hun pun tak de pujian. Konon 10 kali buat baik, belahlah.

Aku cabar kauorang kalau nak berdiskusi, biar ada kelas sikit la...sikit pun takpe...tahulah u all bertaraf dunia...ketiga.

Khas buat Zarn Reyes dan Wawan Faiz, terima kasih kerana kalian peminat yang terdidik.

Bawah ni artikel yang buat diaorang mengamuk sakan.

Habis madu sepah dibuang


TIDAK lama selepas Muhammad Hafiz Hashim disambut sebagai wira lengkap dengan tengkolok sesudah menamatkan penantian 37 tahun untuk menjuarai kejohanan badminton Seluruh England pada 2003, penulis menasihatinya agar berpestalah selagi boleh.


Ini kerana budaya kita cepat lupa sumbangan dan jasa seseorang individu, sama ada dia seorang politikus, ahli sukan atau kakitangan kerajaan berpangkat besar.


Kepada setiap anggota skuad negara yang menjulang Piala Suzuki AFF Disember lalu hingga diraikan oleh Jemaah Menteri, nikmatilah pesta ini. Hari ini kita hero, esok barangkali kembali jadi zero.


Jadi dalam kita asyik mendongak ke langit, memandang bintang, merenung bulan, usah lupa bumi dipijak, rumput nan hijau.


Kepada pemimpin-pemimpin yang menumpang glamour anak buah K. Rajagobal, jangan sekali-kali ingat kejayaan itu dapat menyembunyikan hakikat kelemahan pengurusan bola sepak tempatan serta program pembangunan seluruh negara yang masih banyak cacat-celanya.


Misalnya, Perak mengambil khidmat bekas jurulatih kebangsaan, Norizan Bakar, sedangkan Raja Azlan Shah Raja Soib masih terikat dengan kontrak. Nasib jurulatih, semalam dipuji, hari ini dikeji.


Begitu juga dengan nasib Indra Putra Mahayuddin, Norfarhan Muhammad dan Azizi Matt Rose, tiga serangkai yang mengharumkan nama Kelantan tetapi tahun ini berhijrah ke T-Team.


Ada ugutan menggantung dan mengenakan denda terhadap mereka kerana kononnya perpindahan itu tidak mengikut prosedur. Yang tukang adu Tan Sri Annuar Musa dari Kelantan, yang menerima aduan Datuk Takiyuddin Hassan, juga orang Kelantan.


Jadi hati-hati, jangan ada sentimen kenegerian. Sebab itu dulu Datuk Seri Raja Ahmad Zainuddin Raja Omar nasihatkan semua pemegang jawatan dalam Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) agar letak jawatan di peringkat negeri.


Siapakah yang akan melindungi kepentingan pemain jika pegawai ibarat durian, mereka umpama mentimun? Penulis cukup benci kalau pemain jadi mangsa keadaan.


Juga apa sudah jadi kepada Jawatankuasa Tabung Pembangunan Bola Sepak Kebangsaan yang dipengerusikan oleh Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Datuk Razali Ibrahim?


Selepas sibuk bermain futsal dengan belia-belia kita, elok juga YB Muar ini menjadikan jawatankuasa itu sebagai wadah merevolusi bola sepak peringkat akar umbi. Usahlah sekejap ke Slovakia, sekejap ke Everton, ditemani pegawai-pegawai yang hendak makan angin saja!


Dalam pada itu, penulis adalah antara tiga warga Malaysia yang terbabit dalam proses undian Anugerah FIFA Ballon d’Or. Selaku jurulatih kebangsaan, K. Rajagobal memilih Andres Iniesta, Xavi dan Mesut Ozil, manakala kapten Norhafiz Zamani Misbah mengundi Xavi, Wesley Sneijder dan Carles Puyol.


Penulis pula memilih Sneijder, Xavi dan Diego Forlan. Sebagai perbandingan, jurulatih Oman, Claude Le Roy, memilih Iniesta, Sneijder dan Forlan. Bos Perancis, Laurent Blanc, mengundi Xavi, Sneijder dan Iniesta. Teraju England, Fabio Capello pula, memilih Iniesta, Xavi dan Maicon.


Jika bersandarkan undian media saja, Sneijder, arkitek di sebalik kejayaan treble Inter Milan selain menyumbat lima gol membantu kemaraan Belanda ke final Piala Dunia, mencatat 7.7 peratus, mengatasi Iniesta (7.53 peratus) dan Xavi (5.96 peratus).


Begitulah bola sepak, tiada formula yang tepat, tiada satu-satu dasar yang sempurna. Bola sepak Malaysia juga jauh daripada sempurna. Mungkin hanya Lionel Messi menghampiri kesempurnaan.


Rizal

Dalam analisis terakhir, puak-puak ni lebih kurang sama la dengan golongan penyokong Indonesia yang gelar Malaysia malingsia dan pelbagai kata nista. Puak ni jugak agaknya yang bergaduh dengan penyokong Selangor hari tu...

119 comments:

Anonymous said...

DARI MUGO NOPAK;

SORRY BANYAK2 BRO. SAYA TARIK BALIK SEMUA KATA2 TU.

encik ali said...

huhuhhu..
adakalanya sy ketawa membaca, adakalanya sedih dengan yg berlaku. pelik, kenapa peminat sukan kita di malaysia nih khususnya sangat mudah melatah..? sy melihat saudara sebagai seorang blogger bebas biarpun sy bukanlah penyokong mahupun org kelantan. tp berdasarkan rasional la kan. mana ada manusia didunia nih hari-hari mereka lakukan perkara baik shj, ada juga terlepas kata mahupun perbuatan. menjadi org berilmu adalah lebih baik menjadi org yang dungu. bertepuk tangan mengecat wajah tatkala pasukannya dicanang hebat seantero malaysia. tp berparang bila pasukannya dikritik disebabkan kesalahan sndiri... bagi saudara rizal, sy langsung tidak melihat ini satu ancaman kpd saudara biarpun adakalanya terdetik di hati kita bahawa terasa juga amarah yg melampau. kita lihatlah mereka ini hanya picisan penyokong yg hanya menyokong bila menang, mengeji bila kalah.. semoga saudara teruskan penulisan sebegini kerana hanya beberapa kerat shj kan yg tiada memahami bahasa ibunda berbanding jutaan lagi penyokong yg tabik pada ketelusan & kejujurann..!~

tuan komrad said...

salam,

ala,rileks bro Rizal.jgn dilayan sangat puak2 malaun macam tu.biasa la ikutkan amarah hati,semua perkataan tak elok keluar.seperti yang saya beritahu,rakyat malaysia ni tak tahu erti profesionalisme,tak kira la pemimpin sukan mahupun penyokong.tak boleh cuit sikit mula la meroyan tak tentu hala.golongan seperti ini tak tahu perbaiki kesalahan diri sendiri,cuma tahu nak salahkan orang lain je.

apa pon yang berlaku,teruskan usaha bro..gua salute sama lu...

setiap perkataan yang ditutur menggambarkan keperibadian si penutur

Mohd said...

bro... lu profesional kan?
watpe layan pendapat org kelas ketiga tu? biarkan je bro...

Anonymous said...

biasala bro dlm dunia penulisan, ada yg suka ada yg tak suka...kalau takut dilambung ombak, jgn berumah di tepi pantai...!

Anonymous said...

A'kum bro...

Maaf mencelah...cuma sebagai rakyat marhaen Kelantan saya pohon saudara simpulkan kenyataan asal saudara dalam sisipan kosmo tersebut dengan lebih 'bertanggung jawab dan adil' kerana saudara seolah-olah telah jatuhkan hukuman sebelum perbicaraan berlangsung..tukang adu atau tukang terima aduan tidak saya nafikan memang orang Kelantan tetapi saudara patut sedar Yb Takiyudin tidak keseorangan dalam membuat keputusan atas aduan TSAM.Mempersoalkan integriti berlandaskan pakaian negeri adalah satu tanggapan yang agak nakal tambahan pula fakta tertuduh dan pihak penuduh belum lagi dibentangkan...keputusan pun belum dikeluarkan..Harap Maklum.sekian.

organix said...

Saudara Rizal, mungkin tindakan mereka keterlaluan, sehingga lupa untuk nampak jasa dan bakti saudara selama ini. Tapi Kalau saudara dapat menjelaskan lagi isu yang berkaitan (mengenai kontrak pemain, susun cara pemindahan pemain dan sebagainya) itu adalah lebih terbaik. Saudara pasti faham yang penyokong kadangkala bertindak mengikut emosi sebagai tanda sayang pada pasukan pilihan mereka. Apa yang dibaca dalam artikel berkenaan, seolah pihak wartawan khususnya, memihak kepada Indra, Farhan dan Azizi sahaja. Kami sebagai penyokong, tidak ada akses yang kukuh untuk berbicara atau berbual dengan pihak FAM, pihak pemain dan pengurusan pasukan. Berbanding dengan saudara yang lebih berkemampuan untuk berjumpa dan mendapatkan cerita sebenar. Bagi kami, apa yang ditulis dalam blog, suratkhabar dan media lain adalah sumber-sumber yang kami ada untuk dapatkan kepastian. Diharap pihak saudara dapat menjelaskan lagi isu ini. Saya mohon maaf bagi pihak penyokong Kelantan.

Abang Suara said...

majulah sukan untuk negara :)

Abang Suara said...

jangan melabelkan pnykng kelantan ni kelas ke 3,samakan dgn pnykng Indonesia,apa kami bkn rkyt Msia.waduh2...

organix said...

Dan saya rasa tak bijak jika saudara melabelkan mereka seperti penyokong Indonesia. Seolah menambah garam diluka. Jadi sama-samalah jadi penyokong yang bijak dan penulis yang cerdik. Salam dari saya

p/s: saya ada di Bung Karno Stadium waktu final AFF Suzuki dan saya lebih suka melihat kelebihan dan kebaikan supporter Indonesia dari mencaci keburukan mereka. "Anda tahu bagaimana media mereka mainkan peranan"

Anonymous said...

sabar bro, btol mereka nie sm dgn "puak" indon yg mudah provokasi org lain wlupun dlm hal yg kecil, pada sy mereka ini hanya ada smngat kenegerian, bukanya semangat sukan..tp sy rs lebih ramai yg menerima kritikan & pandngan bro, berbanding "puak" nie yg xmengerti sebuah "karya" bloger..

Mazram Idzam Ridzal Mahmud said...

Salam bro,

Nampak gayanya ada segelintir fan Kelantan tak puas hati dengan tulisan bro. Tapi saya anggap ini kes terpencil..segelintir (hanya 3-4 kerat)sahaja yg berfikiran sedemikian.

Saya memahami bro sebagai seorang blogger sukan, bro menulis tanpa menyebelahi mana-mana pihak.Non buyers... Kalau salah tetap salah, yg betul tetap betul.

Namun pemikiran setiap manusia adalah berbeda. Kalau fikir melalui sudut negatif maka negatif la jadinya. Begitulah sebaliknya.

Komen2 pedas daripada beberapa kerat fan Kelantan ini sebenarnya tidak mencerminkan atau mewakili mentaliti fan kelantan secara keseluruhannya. Ianya boleh dikatakan bersifat peribadi ditambah dengan pemikiran sempit masing-masing.

Bukannya bro tidak pernah 'back-up' fan Kelantan dulu pd tahun 2009 gara-gara tindakan rusuhan fan Kelantan di Kota Bharu. Tetapi betul kata saudara, peminat cepat lupa semua itu. Yang baik dilupakan, bila ada satu-dua perkara macam ni, dah kena cuit skit terus komen membuta tuli.

Sebagai seorang yang pernah berada di Wisma FAM, mempunyai banyak pengalaman bersama akhbar Malay Mail dan terbaru sbg bloggers sukan, saudara menulis berasaskan fakta dan tidak auta semata-mata.

Jadi kepada Fan Kelantan, usah cepat melatah, jangan berfikiran sempit, menghentam kromo membuta tuli...baca dan fahami setiap penulisan dengan teliti. Jangan bertepuk tangan ke atas kesilapan/keburukan pasukan lain...tetapi tidak mahu menerima kelemahan pasukan sendiri.

Anonymous said...

Salam Saudara Rizal, saya adalah peminat saudara di kafe sukan, blog saudara dan kemana saja saudara diundang termasuk di tv1 bersama Hafizal. Setiap ulasan saudara berfakta dan disokong hujah yg kukuh.

Saudara juga tdak pernah dibayangi semangat kenegerian dlm membuat ulasan. Saudara dari Johor, tetapi saya tidak nampak saudara seorang yg yg mempunyai pemikiran sempit kenegerian. Saya pasti mereka2 yg tidak berpuas hati kerana tidak mengetahui cerita sebenar disebalik apa yg terjadi kpd 3org bekas pemain tersebut. Saya sendiri pun tidak mengetahui cerita disebalik tabir, harap saudara memperincikannya agar tidak wujud salah tanggapan kpd saudara kelak akn mencalarkan imej saudara yg bebas, tegas dan berfakta.

Sebenarnya banyak yg tidak kena dgn Pengurusan KAFA semenjak menjadi juara PM tempoh hari, benda2 yg xsepatutnya didedah pun dihebohkan dlm FB oleh seorang pro secara tidak pro.. ini cukup mengecewakan bagi seorang pemimpin yg disegani membuat kenyataan berbau emosi spt budak 12tahun baru mengenal FB..

Saya juga berharap agar saudara Rizal tidak mengambil hati dan turut beremosi di atas komen2 mereka yg berapa kerat itu, selain menyeru saudara juga lebih berhati2 dgn tulisan saudara.

Saya adalah peminat no1 saudara dan juga peminat no1 pasukan Kelantan krn saya org kelantan..

-JediWarriors

Hazwan Arif said...

aku sndiri yg ramai kawan2 dr kelantan..mmg mngaku sesetengah dr diorang langsung tak boleh ditegur tp bukan semua la..termasuk isu lampu stadium yg dikatakan usaha utk mnjatuhkan Kelantan oleh FAM.mmg susah nk berhadapan dgn pnyokong fanatk yg berbicara mnggunakan kata2 kesat, bkn dgn otak yg suci dan berakal..

syabas saudara~tulisan saudara dlm akhbar hari tu ada betulnya..aku bkn nk mngutuk tp kecewa dgn tndakan sesetngah pnyokong fanatik yg kadang2 terlalu taksub dan bersangka buruk terhadap org lain..sekian..salam

Anonymous said...

bro,entri ni membangkitkan lagi api kemarahan penyokong2 TRW.. penulisan saudara dlm rembat kosmo haritu nmpak sgt cuba provok fans TRW..jd,ape salahnya kalo mintak maaf scra terbuka..dah memang nmpak salah..drpd persepsi org lain,benda sma akan nmpk berbeza..

Dzulhelmi said...

Salam Rizal,

Aku baca artikel ko dalam rembat tu sebagai 'free agent' tapi takde pun rasa kenegerian. Memang betul apa yang ko cakap tu. Tengok je Safee Sali masa main macam taik kat Selangor, memang kena kutuk kaw2. Tapi lepas main cantik puji melangit. Standard pemain bola memang camtu, menang dipuji kalah dicaci. Cuma mentaliti kita sebagai penyokong agak kekampungan, sebab ape? sebab time final je baru nampak muka. Teruskan menulis bro, forget the 3rd class mentality. HATI KRISTAL!

Anonymous said...

biasa lah tuu..pengkritik pun kena dikritik juga...manusia ni tak sama..rambut sama hitam hati lain2pepatah melayu kata..Kalau takut dilambung ombak..jangan berumah di tepi pantai..

Anonymous said...

Bak kata orang putih, empty vessels make the most noise. Keep up the good work Abg Rizal. Berani kerana benar, takut kerana salah. Cheers!

Anonymous said...

satu buat salah tidak semua bermakna begitu.sebab tu di malaysia hang sorang je yang blogger sukan yang bagus,tidak menunjukkan malaysia semuanya mempunyai blogger sukan yang bagus.nak meng'api' mungkin boleh, tapi kalau dengan statement kenegerian yang ditulis, sememangnya api boleh jadi macam2..lagi teruk pun boleh.

all the best rizal hashim because you was labelled us as third class mentality suppoerter.huh!!

Anonymous said...

mengelarkan penyokong kelantan befikiran kelas dunia ketiga dan sama mcm org indon adalah tindakan yang krg cerdik..anda sebagai konon nya blogger tterbaik tak perlu menampah minyak dalam api..apakah hak anda berkata begitu..??hebat sangat kah anda??atau anda lebih kpd syok sdri..apabila penyokong marah anda gelar mereka mcm2..tetapi punca nye anda sendiri..

Anonymous said...

ala saudara rizal,masa mesia kena baham ngan indon 5-1 apa stand kamu?teruk kena kritik baii..

masa mesia menang,bai puji melangit baii..memang hang pun manusia mudah lupa..

Anonymous said...

tertarik dgn kata2 tuan

' kalau x sanggup dikritik, jgn menulis/mengkrtik' (lebih kurang la)

so, kalau tuan x sanggup bertanggugjwb @ x sanggup dikomen oleh org lain, apa yg ditulis dlm rembst kosmo, jgn la tulis..

apa ra..kes kecil mcm ni pun mau diperbesarkan..

tahu la blogger tersohor..

Anonymous said...

salam bro rizal, saya orang kelantan, dan saya membaca penuh artikel bro pada hari berkenaan di kosmo, saya tidak merasa apa2 yg pelik pada artikel tersebut, saya amat malu dgn perangai sesetengah peminat tegar (kononnya) yg melatah tak tentu hala, konon ultras dan sebagainya, tetapi komen dan kritikan seolah-olah tak mengerti apa tujuan asal artikel tersebut...teruskan perjuangan anda, saya selalu ikuti kemunculan anda di media dan saya menjadi rakan FB anda juga....yesszzzaaa!

Berto said...

Dalam setandan pisang, tak semuanya baik, ada yg rosak. Sama mcm mana-mana penyokong di Malaysia ni, baik Kelantan, Selangor, Kedah atau mana2 team pon.

Bro Rizal tak payah layan sgt geng2 yg tak boleh terima kritikan ni, bg diorang, mereka ni sempurna.

Just continue writting bro. Ramai yg masih menyokong anda.

Anonymous said...

salam bro....

lu nak marah balik pada fans kelantan kenapa?lu ingat fans kelantan baca ke rembat kosmo yg lu tulis dan blog ni...so,kenapa lu kata xde fans kelantan ucap terima kasih & lu siap perli tulis dalam bahasa asing..lu ingat semua org baca ke apa yg lu tulis yg lepas2...tersohor la katakan..yg kami marah sebab lu dah jatuh hukum sebelum perbicaraan dan belum apa2 dah cerita pasal pengadu dan penerima adu asal kelantan..apa motif lu cakap cam tu..lu tahu apa kesan 3 abdul tu lari ke t team...kenapa TSAM marah mereka lari..lu tahu susah payah TSAM nk naikkan bola sepak kelantan...sebelum nk cakap pun tggu la habis bicara dulu pasal 3 abdul tu...kalu x nak kena kutuk xpayah jadi blogger la kalu nak semua orang puji lu...

Anonymous said...

sori2 bro.. aku pon ada marah jgak kat ngko.. cuz bce artikel tu dgn makna sindiran.. tu yang mcm nampak ad mcm hasutan kenegerian.. bile aq bce balik.. btollah.. nasihat ngko yang tuu.. aq mewakili semua yang marah ko,mintak maaf banyk2 yep.. cuma aq nak jgak minx ko tolg huraikan ssetengah maksud artikel tu.. mcm perkataan KONONNYA tiga pemain tu menyambung kontrak.. kenapa ad kononnya d situ? kalau bace dgn nada sindiran mmg nampak ko mnyalahkan kafa.. tp lau bce sudut lain.. pkataan tu relevan jgak.. semua ni salah faham cara bacaan jer kot..

Anonymous said...

"Dalam analisis terakhir, puak-puak ni lebih kurang sama la dengan golongan penyokong Indonesia yang gelar Malaysia malingsia dan pelbagai kata nista. Puak ni jugak agaknya yang bergaduh dengan penyokong Selangor hari tu... "

nasib baik hang dok di mesia.kalau dok d england ka,italy ka,dah lama kena tibai ngan peminat,kuikuikui..siap samakn dengan penyokong indon lagi ni..

xpa la rizal hashim.awak kan bagus.dia dah mula apikan sentimen kenegerian,siapa yang mula terima la padah.

my 10sen.

Anonymous said...

Biasanya kalau entri kutuk org kelantan terutamanya penyokong bolasepak mesti tinggi rating komennya.. So maybe encik rizal sengaja mengapi2kan bagi menaikkan rating blog beliau.. so org kelantan buat xtau je..hehe..

mambang said...

Tuan,

Kalau Tuan tidak parokial dan masih ada rasa sayang pada Kelantan minta tolong bagi penghormatan kepada pasukan ragbi Kelantan yang baru-baru ini BUAT KALI KE DUA menjadi Johan Piala Agung.

Sayang amat sayang tiada siapa yang pedulikan mereka. Itulah orang semua nak tumpang glamor sahaja. Betullah seperti tuan kata semua kaki menempek. Jadi memang patutlah saranan tuan berpestalah selagi boleh.

Mambang Merah

zackyuell said...

Rizal,

aku baca artikel tu dan mmg ada kebenaran (dan mungkin ada yg akan terasa hati, memang ada yg terasa pun)tp entry ini rasanya tidak membantu menjernihkan keadaan sebagaimana tindakan segelintir fanatik kelantan yang memaki hamun kau..

frodo_dastan said...

Telatah segelintir penyokong kelantan memburukan lgi persepsi masyarakat kepada mereka.Seharusnya mereka lebih berfikiran positif dan terbuka terhadap ape yg media paparkan kerana itulah sumber maklumat yg menjadi rujukan utama seluruh rakyat malaysia khususnya. Benar atau tidak itu sebaliknya, jadi saranan saya agar tidak cepat melatah atau terus meng'attack' sesape, cuma terus memandang sebarang kritikan itu dari sudut positif. sekian

puwear said...

bro rizal,.. maaf menyampuk,.. tapi siapa dulu yang mulakan isu kenegerian ni?? saya harap bro rizal jgn ungkit lagi isu yang sensitif... warga indonesia pun ganyang malaysia disebabkan oleh provokasi yg melampau dari pihak media,.. thanks bro kerana 'panas' kan suasana,.. apa2 pun terima kasih atas pujian sebelum ini

PokNikYeh said...

"Khas buat segelintir penyokong Kelantan"

Salam Rizal and all(sorry pinjam Bahasa Parsi),

Tajuk di atas dah cukup untuk gambarkan bahawa "hanya segelintir" yg cukup marah dengan beberapa laporan saudara. Terus-terang saya katakan, cemuhan2 lebih teruk dari ini juga pernah dihamburkan kepada Head Coach TRW i.e. Saudara B.Sathianathan. Tapi akhirnya makin ramai yg sanjung beliau selepas meraih kemengangan.

Saya secara peribadi, suka akan komen2 dan tulisan saudara. Tapi saya rasa penting juga kita melihat sekeliling kita bila ada orang menulis sesuatu yg menyentuh perasaan sesetengah pihak. Maksud saya, sebelum saya menuduh orang yg memberi komen, suka saya ingatkan diri saya sendiri, mungkin ada benarnya.

Cumanya, memang betul orang Kelantan ramai yg pantang dicabar atau diprovok! Saya sendiri sebagai orang Kelantan perantau, masih tercari2 jawapan kenapa ramai antara kami yg tidak suka kacau orang lain tetapi tidak akan bergamjak jika diprovok (dikacau).

Akhir sekali, saya harap saudara Rizal teruskan menulis dan memberi komen dengan lebih cemerlang agar sukan kita menjadi lebih maju!

Walahualam!

PokNikYeh

Anonymous said...

salam bro rizal...
gua mmg respek lu selama ini samaada komen lu memihak @ tidak pada pasukan kelate tetapi dlm komen lu ari tu gua rasa lu buat tuduhan melulu dan lari dr status lu sebagai penganalisis sukan...ok,andai kata pembelaan ini memihak pada 3 player tersebut lu kata ini adil sbb lu dh pon bg komen yg mcm tu sebelum nie dan andainya tidak memihak pada 3 player tuh lu mesti kata xadil sebab lu pon dh komen mcm tu sebelum nie...jd org lain pon mesti kate mcm lu la,nie msti sebab kenegeriaan sedangkan yg menjatuhkan hukuman ialah jawatankuasa bkn pengerusinye saje..dan rasanye patut la mintak maaf kalau pon x pada fan kelate tp pada TSAM DAN YB TAKIY...dan rasenye cara lu membalas komen fan2 kelate pon mcm budak2 yg mempunyai mentaliti sangat rendah la bro,lu kononnye blogger sukan yg "tersohor(konon)"telah merendahkan maruah lu sendiri dengan menyamakan kami dengan penyokong indonesia hingga nampak sgt lu bebal hingga xnampak pon kebijaksanaan lu selama ini...walaupon komen lu selama ini ade yg memihak kelate tp mmg lu ade jugak rasa kebenciaan dlm hati lu pada org kelate...nmpk sgt pade gaya penulisan lu berstandart rendah tu bro.

Anonymous said...

benda xde isu pom tp mu sajo bt isu,baso bengong......mase pahang xkene turun divisyen xde plop mu kritik presiden fam.aku xkenal pom mu,prasan popular.....tui....

Anonymous said...

KAMU SEPATUTNYA TIDAK BERCAKAP TENTANG SUKAN... TOLONG CARI KERJA BARU, DAN BERSIKAP PROFESSIONAL DAN SABAR... :P

Anonymous said...

Assalamualaikum kepda semua..



Penulis berasa terpanggil untuk mengupas akan isu ini



di sini dapat di lihat masih wujud sentimen kenegerian yang menebal di kalangan penyokong kelantan, ini yang kita mahukan..Tetapi pada masa yang sama, adakah protes tersebut betul betul memberi impak yang positif?



RIZAL HASHIM



* sememangnya beliau dikenali ramai peminat sukan tanah air sebagai blogger sukan yang terkenal..
* beliau selalu membanggakan diri beliau yang dikatakan memperkenalkan agar beberapa pemain negara dapat beraksi di liga luar negara.
* cukup lantang mengkritik apa yang perlu di kritik dan dirasakan betol oleh nya
* pernah menaikkan kemarahan penyokong kelantan semasa ulasan berkenaan sikap penyokong kelantan semasa menjadi tetamu di sebuah stesen televisyen tempatan

bagi pandangan penulis...



apa yang dikatakan oleh oleh beliau sebagaimana dipetik didalam blognya dan sisipan kosmo " rembat " yang berbunyi



Ada ugutan menggantung dan mengenakan denda terhadap mereka kerana kononnya perpindahan itu tidak mengikut prosedur. Yang tukang adu Tan Sri Annuar Musa dari Kelantan, yang menerima aduan Datuk Takiyuddin Hassan, juga orang Kelantan.

Jadi hati-hati, jangan ada sentimen kenegerian. Sebab itu dulu Datuk Seri Raja Ahmad Zainuddin Raja Omar nasihatkan semua pemegang jawatan dalam Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) agar letak jawatan di peringkat negeri.

Siapakah yang akan melindungi kepentingan pemain jika pegawai ibarat durian, mereka umpama mentimun? Penulis cukup benci kalau pemain jadi mangsa keadaan.



adalah amat tidak wajar...

sekiranya beliau merasakan apa yang ditulis adalah betul , maka beliau tidak seharusnya cuba bermain api dengan mengungkit bahawa beliau pernah menulis tentang kejayaan kelantan dalam keluaran yang lepas...

usah dikenang barang yang lepas bro.....



sila baca blog beliau:

http://rizalhashim.blogspot.com/2011/01/khas-buat-segelintir-penyokong-kelantan.html



apapon.. diharap semua penyokong penyokong kelantan bersikap lebih rasional dari emosional, disinilah kita dapat menunjukkan kematangan kita dalam menyokong pasukan kita..



biarlah beliau merujuk beberapa nama dalam blog beliau dan kata kata seerti di bawah

Dalam analisis terakhir, puak-puak ni lebih kurang sama la dengan golongan penyokong Indonesia yang gelar Malaysia malingsia dan pelbagai kata nista. Puak ni jugak agaknya yang bergaduh dengan penyokong Selangor hari tu..

beliau tidak perlulah menyamakan mereka ini sebagaimana penyokong indonesia.. atau mengatakan kemungkinan mereka yang bergaduh dengan penyokong selangor..



dalam hati aku, BRENGSEK BETOL LAH MAMAT NI..



apa motif beliau berkata demikian?



beliau juga mencadangkan dan mencabar agar diadakan diskusi .. perlu diingat, beliau sekali lagi memperlekehkan mereka mereka ini dengan perkataan kelas ketiga.. hallo bro... siapa yang menentukan kelas kelas ni? ada exam ke?

kelas nombor empat ada kat mana? nombor tercorot nombor berapa? siapa nombor dua? nombor satu dimana?



adakah saudara RIZAL HASHIM ini cakap serupa bikin?



Aku sentiasa bersikap terbuka dalam menerima kritikan. Masalahnya, ramai yang tidak boleh dikritik, khususnya penyokong fanatik yang buta hati, buta sejarah buta segala-galanya. Bila sedikit silap, dibesar-besarkan, bila buat betul, langsung satu hun pun tak de pujian. Konon 10 kali buat baik, belahlah.



kalau dah bersikap terbuka, mengapa nak dipanjangkan lagi dalam blog lu bro..... agak agak aaa... diam diam sudey.... cit poorah... mengungkit la pulak... macam budak tak ada kelas...



KEPADA PENYOKONG KELANTAN.. PERLU DIINGAT.. DAH ADA PEMERHATI SEKARANG... WALL GROUP PON DAH RAMAI PENGUNJUNG.. TAHNIAH.. SECARA TIDAK LANGSUNG .. DAPAT MENINGKATKAN KEPOPULARITIAN.. MUNGKIN BOLEH MENGATASI APEK? HAHAHAHA.. APAPUN, PENULISAN KITA MENCERMINKAN SIKAP KITA... SELAMAT MAJU JAYA...



NANTI ADA IDEA ,, AKU TULIS LAGI...

ASSALAMUALAIKUM

Anonymous said...

http://www.facebook.com/pages/Menulis-Menggunakan-Keyboard/169232493122169

Anonymous said...

lipak semata2..

Anonymous said...

bagi saya, memang saya merasakan itu satu provokasi terhadap pasukan kelantan.. kita boleh lihat ayat blogger yang menyamakan kelantan seperti indonesia.. as a blogger, kamu seharusnya tidak merendah-rendahkan seseorang.. tak ad ertinya melatah.. ini bukan soal melatah.. ini berdasarkan maruah.. seperti yang kita tahu datok taki as pengerusi jawatankuasa, so. adakah dia sorang yang akan menjatuhkan hukumun?? adakah pihak pemain dan pasukan terlibat tidak di berikan peluang untuk mengemukakan hujah.. setahu saya, pihak jawatankuasa bagi tempoh untuk mereka memberikan hujah masing2.. di sini tak kan timbul isu si pengadu dan si tukang adu yang merupakan sama negeri akan berusaha menjatuhkan pemain terbabit.. blogger nampaknya telah menuduh dan mula '' bermain api'' bagi menghangatkan penulisannya... syabas2.

Anonymous said...

cuba kita tulis balik. " khas buat segelintir blogger sukan yang bajet hebat". ada terasa tak?

bila sebut segelintir kelantan, satu kelantan yang terasa.jadi berhati2 dengan kenyataan anda saudara Rizal Hashim.

bermain api,terbakar rumah. jadi,jangan main api.

pcb kelate.. said...

http://www.facebook.com/pages/Buletin-Utama-TV3/152609904781275#!/pages/Rizal-Hashim-Sila-Minta-Maaf-Secara-Terbuka-Kpd-Semua-Penyokong-TRW/185401301478214

Anonymous said...

komen aku?
aku penyokong TRW y boleh terima kritikan tapi kalau hanya kritikan itu yang betul dan benar..

penulisan rizal aritu mungkin lebih kepada satu tuduhan...so jgn samakan tuduhan ngan kritikan...

tapi gapo2 pon,,aku bharap TRW terus maju walau ramai y tidak senang melihat team ini berjaya!!!

Anonymous said...

soho sgt ke rizal nih..?..kawe tutup tv kalu die jd pengulas sukan..kawe minat abdullah awang lg..

ayyie said...

Assalamualaikum sahabat dan saudara seIslam saya. Sangat2 tertarik tentang isu ini. Saya Pun orang kelantan. Saya pun fanatik Pada perkembangan bola sepak kelantan yanG berlaku semenjak 2 3 menjak nih.Pertama2 sekali, sy ingin pohon ampun dan maaf atas keterlanjuran saudara seMalaysia dan senegeri saya itu,sangat2 dikesali kata2 beliau tuh, sehinggakan boleh mencerminkan sifat,peribadi rkayat kelantan keseluruhannya. Pinta saya, agar saudara dapat memaaafkan suara2 sumbang tersebut yer.maaf sekali lagi. dan saya pinta sauadar supaya tidak malabelkan keseluruhan rakyat kelantan sebegitu.harap sangat,..saya paham bagaiman perasaan mereka, tp bagi saya, sukan adalaa wadah terbaik dalam memupuk perpaduan antara rakyat. itu yang sebaiknya,seperti cogan kata, Footbal for United. itu menyatukan, penyatuan. jadi tak perlu untuk ejek mengejek, berbalah, kerna Kita suma dalam satu negara yang aman makmur (dr segi politik sgt sensitif utk disentuh).sukan jangan diplotikkan dan mempolittikan sukan adalah satu risiko yang sangat besaq kesannya.jngn lah kite cepat sangat nk blame Org tuh n org nih, kerna kite sendri xperfect.kata2 nih dtjukan buat sume pminat sukan tanah Air.

Sukan itu memupuk perpaduan. melalaui sukan Lah kite sume leh Bersatu dan bersorak keriagan, dengan wajah tersenyum bangga,yang kalH usah ditangisi dan di ejek, tp, kata2 semngat tnpa putus harus di tuju, barulah kita boleh dikatakan semanagat kesukanan yanG tinggi dan profesional

khas Buat penyokong2 kelantan, usah kita lakukan kesalahan budak2 sekolah, tunjukkan bahawa gelaran Negeri Serambi Mekah itu bertepatan dengan kelakuan rakyatnya.insyaAllah. terima kasih saudara Rizal Hashim kerna menyiarkan entri ini..

Anonymous said...

Alamak Rizal Hashim melenting macam punggung kena paku payung...Bawak bertenang la Saudara...Kalau takut dipukul ombak jangan berumah di tepi pantai..

XABI ALONSO
LARKIN

Anonymous said...

eh trkenal ke blogger nie,,xknal pn aku,,mngkn ko syok sdiri nie,,taktik yg plg baik utk menaikkn trafit blog yg xtrkenal nie dgn membuat ulasan yg camni.

Anonymous said...

bro rizal.. Wa minta maaf .. Gua mau salam .. (guna jari tengah )

Anonymous said...

xboleh ke bg gelaran yg lebih elok drp "tukang adu"..dh mmg Tan Sri tu Presiden KAFA..dh mmg kerja dia,so apa yg kau nk bsing2 kt situ..dan salah tetap salah..yg kau backup cam pemain yg kna tindas tu apsal..kau dah tau cerita ke??

Anonymous said...

bro rizal gua minta maaf gua (salam jari tgh yer)

Anonymous said...

--fan kelate kutuk penulis, penulis kutuk fan kelate balik..
--pembaca plak ada yang kutuk kelate, ada backup kelate..

tp akhirnya,nmpk lbh krg je sume, x nmpk dh yg mne btl yg mne salah... sume pn sme sje...

podshop/podboy/evagurl said...

tiliklah kesalahan diri sdnri, jika ad, betulkan...

note ini utk semua manusia.

Merah Kuning lambang kegemilangan said...

Pak Do Daud
Kata MRH, "Aku cabar kauorang kalau nak berdiskusi, biar ada kelas sikit la...sikit pun takpe...tahulah u all bertaraf dunia...ketiga...!!!
Agak2 lah kalau nak beri ulasan pun..
Ini ke penulis dan blogger yang tersohor? (Kata2 yg selalu kel...uar daripada mulut Akhbar Shaari dlm Kafe Sukan)

Jgn salahkan rizal. salahkan diri sendiri krn asyik mengagung2kan si dia. kontroversi mcm nie, dah berlambak2 komen. si dia yg ketawa krn ramai peminat. kalu tak suka boikot. kalu suka, diam je ler.

Anonymous said...

salam bro rizal..

lu kata lu profesional..tp bila dh kena hentam skit..balas balik..mcm xleh trima..kalo pro..org x layan benda2 remeh camni...nampak sgt x pro...

lg satu..knapa kalo bincang bab pnyokong klate ada jer ayat " semangat kenegerian ". mmg la semua kena ada smgt kenegerian...sbb tu wujudnya penyokong..takkan kami org klate nk sokong kedah atau slangor..mesti la nk sokong klate..pelik...kalo xde semangat kenegerian..xde la kami g tgk bola ramai2 kat stadium...

dAzz said...

Salam, En. Rizal.

Halalkan saje (bab kate shebby). Diorang ni dlm facebook brani la kata macam-macam. Cuba ajak mari kafe sukan skali diorang ni.

Anonymous said...

trying to be smart but looks stupid.

Anonymous said...

Buat mereka yg menggunakan ayat-ayat seumpama "Kalau tak nak dikritik, jgn menulis...." dan yg sejenis dengannya, anda harus baca kembali apa yg ditulis oleh penulis komen. Apa yg mereka tulis bukannya kritikan.Itu adalah hamun. Saya rasa kalau komentar-komentar tersebut berupa kritikan, MRH mungkin dapat menerimanya. Kalau dia tak dapat terima juga barulah kita guna ayat "kalau tak nak dikritik, jgn menulis..." atau ayat lain yg seumpama dengan nya. Kalau tulisan kita dikritik, boleh kita bersabar. Tapi bila dihamun dan orang lain menyokong dan memberi justifikasi bahawasanya hamun yang diberi itu adalah kritikan....saya rasa itu adalah pandangan yg kurang tepat.

bukan nama sebenar

Anonymous said...

Assalamualaikum kpd tuan blogger...sy harap pandangan sy ni m'bawa kebaikan kpd semua pihak. Di sini sy tersentuh dg artikel tuan blogger rujuk n komen2 dr semua...
Hakikatnya tindakan KAFA mengikut prosedur dan salah satu cara nk mendidik pemain bola sepak ke arah profesional...statement pihak KAFA agak pendek,ringkas dan tegas cuma pihak media m'ghangatkan cerita dg mengulas pjg cerita tanpa mengambil kira sensitiviti dan tanpa disedari wujudnya politik dlm penyampaian sukan bola sepak.
Kita sedari sukan menyatukan kita tanpa mengira aspek kenegerian mahupun kaum...sukan amat menyihatkan pemikiran dan merangsang ekonomi...adakah tuan blogger mengambil kira effect dr quote komen2 & msg yg tuan blogger terima dr pihak yg mentalitinya kurang profesional?Mmg btul penyampaian mereka rendah mentaliti...tp sbgai blogger n jgk pengulas media sukan terkenal,Astro...sy agak kecewa sekiranya isu ini tidak dpt diselesaikan secepat mungkin...spatutnya...isu seperti ini di 'transparency' agak menunjuk tuan blogger seorg profesional...biasalah manusia beremosional tentang bola sepak...pd sy sekiranya hal ini dibiarkan...akan memburukkan lg keadaan & melambangkan ketidak integriti dalam usaha MEMBANGUNKAN SUKAN KITA...mohon agar hal ini di bawa ke meja perbincangan agar dpt diselesaikan secara baik...

- Peminat bola sepak malaysia yg suka mengkaji-

Anonymous said...

sdr kurangkan cerita tentang negeri2 ni...saya tak selesa nak membacanya kerana saya memegang falsafah semua kita ialah rakyat malaysia...di ulangi MALAYSIA.

genamo said...

rizal...pikir elok2...entri blog lu tu, tu ke cara lu respon pada penyokong2 kelantan ni?...lu pn ada fakta salah yg lu akui sendiri...lu xcuit sensitiviti penyokong ke?...lu xtau ke sensitiviti ni relatif?...perasaan orang xsama...sapa pula lu nk label2 org?...tulisan lu yg lepas2 tu, lu nk wat tiket utk apa yg lu bua...t skrg ni ke? gua hrp lu pikir elok2...ada cara ln nk respon tp lu pilih cara ni...apa daa

Anonymous said...

di sebalik ketajaman dan kecerdikan tulisan mu,masih terserlah kebodohan mu..berfikir la dulu sebelum bertindak..

penyokong perlis...

genamo said...

rizal...pikir elok2...entri blog lu tu, tu ke cara lu respon pada penyokong2 kelantan ni?...lu pn ada fakta salah yg lu akui sendiri...lu xcuit sensitiviti penyokong ke?...lu xtau ke sensitiviti ni relatif?...perasaan orang xsama...sapa pula lu nk label2 org?...tulisan lu yg lepas2 tu, lu nk wat tiket utk apa yg lu bua...t skrg ni ke? gua hrp lu pikir elok2...ada cara ln nk respon tp lu pilih cara ni...apa daa

free thinker.. said...

sape rizal hashim ni...x kenal pun aku..perasan btl lak mamat ni...hebat sgt ke blog dia ni...blogger sukan ek..sukan ape? sukan main telur dlm suar blh la dia ni..setakat mulut je bising mengomen tapi satu ape x tau x pyh la nk bg komen ape2...profesional ke mamat ni...aku tgk otak dia mcm kat lutut je..buat kenyataan yang belum tahu lagi keputusan nya..adakah FAM menjatuhkan hukuman berdasarkan keputusan datuk takiyuddin je..mmg terbukti KEBODOHAN rizal hashim yg perasan popular ni...sape sgt si bangsat ni yang melabelkan pemikiran kelas ke 3..klau dh jadi blogger tu terpaksa la terima ape pandangan org lain bkn nya nk melenting x tentu psl...jadi si bangsat rizal hashim ni pemikiran kelas ke brp plak..aku rasa pemikiran bangsat ni kelas ke 10...asam garam blogger kena terima apa maklum balas dr viewer bkn nk melenting mcm ko bangsat..layak kah ko melabelkan rakyat kelantan sama dengan indon..pemikiran ko ni hebat sgt ke..mmg hebat sgt bagi ko la tapi bg org len npk ko mcm xde otak..nk melabel sama2 rakyat malaysia pun agak2 la...tu hal sensitif..cuba la ko g cr otak ko yg tercicir kat mana2 tu sampai pegi guna kepala lutut bila nk komen..
berharap ko ni insaf2 la..jgn takbur sgt..balasan di hari akhirat nti igt2 la ...jgn nk menabur fitnah sampai memecah belah bangsa sendiri..

Anonymous said...

Salam saudara Rizal, sy rasa tajuk artikel ni mungkin akan membangkitkan kemarahan sesetengah pihak. Ditambah lagi dengan komen dari segelintir pembaca yang menuding jari ke arah penyokong Kelantan. Bagi sy tiada beza dari negeri mana penyokong tu berasal. Kita tgk kat kedai mamak kalau ada live EPL, rata2 penyokong fanatik juga seolah2 hilang pertimbangan bila pasukan mereka kalah. Cuma bagi saya satu sebab kenapa penyokong Kelantan ni yang selalu disalahkan atau dituduh ialah kerana pasukan Kelantan mempunyai penyokong setia yang ramai, yang sanggup memenuhkan mana2 stadium demi pasukan mereka. Walaupun statistik penduduk Kelantan tidaklah seramai penduduk negeri lain, tetapi mereka mempunyai satu semangat kenegerian@ sayangkan tempat asal yang tinggi berbanding negeri lain. Itulah untungnya Pasukan Kelantan. Jika kita rumuskan hanya 5% dari pemyokong yang bertindak liar, maka 5% dari penyokong Kelantan pastinya lebih ramai dari 5% penyokong negeri lain.Betulkan?
Berkenaan satu komen tentang pasukan kelantan mengamuk di stadium shah alam tempoh hari, sy ada menemani kawan saya duduk bersama penyokong Selangor untuk menyaksikan perlawanan, apa yang boleh saya katakan, laporan media agak berat sebelah.
Nasihat saya buat saudara, selaku penulis, bertindaklah dengan bijak dan adil. Saudara perlu mengelak dari menulis sesuatu yang membngkitkan kemarahan orang lain. Jika terjadi juga, jangan mudah melenting..gunakan segala kritikan sebagai asas membina kekuatan dan pemperbaiki kesilapan, bukan dengan mengadu domba dan mengajak orang lain melakukan ksilapan yang sama dengan kita. Wassalam

abahkau said...

Biasalah segelintir penyokong kelantan ni fanatik tak bertempat.. kalau kritik sikit melenting tak tentu pasal.. kurang matang dan kita boleh nilai sendiri aksi mereka di stadium..

Penyokong Fanatik Kijang emas said...

Assalamualaikum..Saya sokong encik rizal hashim kita!!walaupun saya tidak terlibat dalam 'keje-keje' hina dan maki encik rizal,saya tetap rasa bersalah kerana saya juga rakyat kelantan..sepatutnya,saya mempengaruhi mereka agar tidak cepat menunding jari ke arah encik rizal...berbilion maaf saya pohon bagi wakil penyokong kelantan.(yang buat onar)Sebagai blogger,saya juga sedih apabila selalunya blogger dikritik secara membinasa..bukan membina..apa-apa pun saya harapkan agar encik rizal sabar dan tabah hadapi semua ini..

Anonymous said...

knapa laparkan ucapan terima kasih kalau tulis yg positif pasal bolasepak klate? ikhlas ke x?

Anonymous said...

Aku bukan nk kutuk tp berapa A ko dpt lam SPM??? leh lawan Mardihah budak Maahad P dr ngri kls ketiga yg dpt 18A x??? Pikir macam lelabi baru nk merangkak..

Anonymous said...

Salam bro,

dari apa yang saya baca, ada pro n kontranya pada dua2 pihak. saudara merupakan penulis/penkritik sukan profesional, sepatutnya sebelum menulis apa2.. kena kaji dulu fakta yang ingin saudara tulis.

peraturan telah tetapkan, pemain yang masih mempunyai kontrak dgn pasukan lain tidak boleh berpindah tanpa keizinan dr pasukan tersebut. peraturan ini bkn malaysia saja yang guna. boleh di katakan seluruh dunia pakai.

Kalau kena dgn cara T-team ingin memancing pemain tersebut, rasanya pihak kafa akan melepaskan dgn rela hati.

saya rasa, saudara pun tahu. bukan kelantan sahaja yg failkn kes ini. negeri lain pn ada jugak yang failkan kes yang sama.

tentang DSAM dgn TAKIYUDDIN pula. mmg mereka berdua org kelantan. Tapi mereka berada dalam FAM bukan atas tiket KAFA sahaja. yang mna DSAM dari tiket KAFA dan TAKIYUDDIN dari tiket Persatuan Bolasepak Melayu Malaysia.

Jadi, jgn campur adukkan persatuan negeri dgn bolasepak melayu. Jawatan yang dorang sandang sekarang pn dari permilihan yang betul.

Bagi saya, penyokong kelantan melatah bila saudara membangkitkan isu kenegerian dalam tulisan saudara serta seperti menyalahkan persatuan dalam kes 3 pemain tersebut.

saya percaya, peminat kelantan tetap ingat jasa 3 pemain tersebut tetapi tidak dapat terima apa yang pemain2 tersebut lakukan apabila berpindah ke pasukan lain. Adakah pemain tersebut melakukan 1 perkara yang profesional?.. perlu di igt liga kita sekarang sudah profesional. jadi semua pihak kenalah begitu juga.

Bukan 3 pemain itu shj yg meninggalkn kelantan pada musim ini. kenapa yang lain tidak kena tindakan yg sama??.. ini kerana mereka keluar dengan jalan yang betul.. itu je persoalannya.

akhir kata, kalau ada salah dr saya.. minta saudara betulkan. mungkin saudara lebih tau pasal dunia bolasepak dr saya. iyalahkn, saudarakan profesional, siap boleh wat undian untuk Anugerah FIFA Ballon d’Or lg.

Anonymous said...

nie bkn saje penyokong TRW marah tapi seluruh rakyat Kelantan.. mula2.. kecik.. tp sekarang dah besar.. kenape dye berani kata orng kelantan seprti dunia kelas ketiga? sprti orng indo? marh saje la kepada orng yang maki hamun rizal hashim.. jangan 1 kelantan yng kena.. bnyk dye kata. tp kna kepada orng kelantan yang x brdosa..xtahu pape pn jd mangsa.. apa nie? pk la ckit.. pro la.. kta bloger tekenal.. aku yng xtahu pape pn. yng tebaca.. jd marh.. peace!!! dari ONE.. yang xthu ape situasi sekarang...

Anonymous said...

salam, nampaknya bergasak hebat isu ni. saya terpanggil untuk mencoret sesuatu sekadar pandangan.

rizal, sebagai blogger, pengulas dan penulis, berhak untuk menyampaikan ulasan dan komen. namun komen perlu bersandarkan hakikat, pengetahuan, pengalaman dan daya fikir. tulisan harus profesional atas dasar kepentingan sukan dan jangan menjadi perbadi.

begitu juga, penyokong, penggemar, peminat sukan, hatta peminat pengulas itu sendiri, boleh membuat luahan hati dan perasaan, tetapi tetap bersandarkan hakikat dan atas dasar kepentingan sukan itu sendiri.

setiap dari kita ada pandangan masing-masing dan ada pandangan yang sama dan tentu pula ada yang berbeza. pertembungan pendapat aalah sesuatu yang positif, selagi ia tidak dijadikan hal peribadi, apatahlagi ada emosi.

hak penulis pun ada, hak peminat pun ada. tapi jangan jadikan ia pertembungan peribadi. ingatan rizal agar hati-hati boleh diterima, tetapi harus lebih berhemah. maka, ia akan lebih bermakna dan tidak dilihat menuduh.

pemnyokong boleh membalas dan menegur cara berhemah, maksudnya berbahasalah lah kita. tak perlulah ada nada menghamun.

sekian sekadar pandangan.

bekas penulis sukan.

TAYAR PANCIT said...

biasa la bro kalo sekali salah kite kene hentam..time kite puji2 diorg tak nampak pon..saba2.

Anonymous said...

sudah menjadi lumrah manusia membalas balik jika kita dmaki...tp balaslah dgn menggunakan ayat2 yg cerdik dan dpt menjadikan si pemaki ini merasa malu akan kebiadapannya..sbelum ini saya menyokong anda jika ada yang mengkritik dan memaki anda..kerana anda tidak pernah menyebelahi mana2 pihak dan sekadar mengingati..tp jawapan balas anda dlm mslc ini membuat saya betul2 sedih dan terfikir "betul ke rizal yg tulis ni"..memang anda tujukan segelintir penyokong kelantan...tp ayat2 anda membuat sluruh rakyat kelantan terasa..memang betul2 terasa..satu lg tak baik jika kita ungkit kebaikan2 yang telah kita buat..ape pun selamat maju jaya untuk bro rizal..jdkan ini sebagai asam garam dlam bidang yg dceburi..dan sy tetap sentiasa membaca mslc tulisan anda ini..

Anonymous said...

mau tak bengang member...dok tulis ayat2 menegur,tiba2 kena maki hamun kata anak haram la,itu la,ini....

kot ye pon marah kat bro rizal,jgn la keluar perkataan2 kurang elok....

dari pemerhatian gua,orang2 kelantan memang kurang ajar,tapi bukan semua.perangai mereka memang ganas dan mengamalkan berpuak...lebih 2 lagi kalo jumpa orang johor..kira macam berlaga angin la...

dari profesional terus jadi koboi.nasib baik bro pon tak keluar "ayat suci"...

tolong la muhasabah diri memasing.kita semua bukannya maksum...

Anonymous said...

Salam,
Saudara Rizal, maafkanlah mereka. Tidak semua penyokong Kelantan begitu. Ramai juga yang berfikiran rasional.

emiey said...

as'kum kepada semua rakyat kelate.
ape kate semua rakyat kelate yang kenal mamak ni pakat wi napar tawar butir sore kalu jupo tepi jale gak.x yah takut la.kalu kene denda po RM200 je napar ore.ajar ckit mamak kure ajar ni.biar dia tau langit tinggi rendah

Anonymous said...

Saudara,
Saya x kenal sapa MRH ni.. tapi berdasarkan pengamatan saya, tulisan dalam rembat dan entri ini sedikit tidak adil kepada fan klate.
Sebagi peminat sukan bolasepak negara, sy lihat MRH seolah sengaja mengapi-apikan fan TRW. Sebagai org yg tersohor dlm industri sukan bolasepak negara (kononnya) MRH patut lebih sensitif dlm menyalurkan maklumat yang betul.. bukan sekadar menghentam semua pihak (bukan sajah TSAM, KAFA, PAFA dan Timb Ment KBS.. Mungkin MRH terguling-guling ketawa membaca feedback marah dari fan TRW.. rating makin tinggi laa.... tapi menunding jari kepada KAFA, FAM dan Fan TRW kurang bijak.Entri ini pun disengajakan untuk membangkitkan kemarahan fan TRW dengan menyamakan kami dgn indon (org indon pun marah digelar indon)... mcm mana nak berterima kasih kalau turut dihina? MRH patut lebih bijak dalam menangani isu ini... jgn mudah melenting bila tulisan anda dikritik... dan menuduh pula org kelantan kurang ajar... sy sbg org klate dan fan TRW amat bangga dengan semangat kenegerian ini.. Ini membantu kami yg merantau di negeri lain utk bersatu menyokong TRW...
Akhir sekali sebagai kesimpulan "Jari Tengah Utk MRH" kerana menyamakan fan TRW dgn INdon... Tahniah. Teruskan usaha anda...

The Red ULTRAS Warrior..

Anonymous said...

salam bro,

gua rasa lu punya profesionalisme lebih teruk dari artis la...lu cuba tgk brapa byk FB/blog yg diwujudkan semata2 x puas hati kat seseorang artis...ada artis tersebut balas balik...padahal artis x buat salah pon kat seseorang cuma peminat jer x puas hati..tapi dalam kes ini, lu dulu yg mula melalui lu punya artikel yg buat fans kelantan x puas hati...itu pun hanya segelintir jer..bukan semua..tapi lu boleh balas balik dalam lu punya blog dan siap ungkit2 lagi serta kata mcm2 kat org kelantan...nampaknya pemikiran lu yg kelas pertama lebih teruk dari artis yg mana kebanyakan x habis sekolah pon....

Anonymous said...

Bro rizal, jangan peduli cakap pemint Kelantan itu lah, depa hanya tunjuk muka bila team Kelantan dah naik, masa kat Liga Perdana dulu, haram jadah stadium kosong. Tapi sekarang inilah kononnya nak mengaku penyokong setia, penyokong fanatik. Piiiirahhhh

Anonymous said...

Memang depa ni semangat kenegerian kuat, jentik sikit aje nama kelantan mulalah meraban, tapi orang bakar dan pijak bendera Malaysia, semuanya kecut... hero kampung. Kalau nak berlawan pun panggil geng, bila sorang2, pijak semut pun tak mati.

Anonymous said...

Bro rizal,

SEMEMANGNYA ANDA BLOGGER YG HEBAT!
Dah nak cecah 80 komen kluar...Tapi malang kebanyakannya hanya la maki-hamun penyokong TRW. Jelas sudah perangai sebenar mereka...
Bukti dah nyata, bagaimana perangai segelintir penyokong TRW di Stadium, begitu juga perangai mereka di Blog saudara Rizal.

Player TRW HEBAT, penyokong????

Anonymous said...

xpe la abe rizal kitow.teruskan menulis.kalau rasa nak tulis pasal kelate lagi gak,baguslah.nanti banyak la ore ucap terima kasih tu(dah lapar sangat terima kasih gak,ambikkk)..

rasa nak tulis jah, segelintir penyokong johor bla bla bla (hok negatif la)..masuk dalam blog pahtu bubh dalam wall FB demo.mesti teraso jg

Anonymous said...

Kan betol aku ckp.. stakat ni dah 77 komen hang dapat rizal, tunggu sehari dua lg mau cecah lebih seratus..

Glamer..Glamer..

PUBLISITI MURAHAN!!!

Anonymous said...

Askum saudara,

Saya sbagai fan TRW terkilan dgn kata2 saudara yg m.yamakan kami dgn pyokong indon dan juga dtahap kelas ke-3, asal saudara ni cerdik sngt ke, boleh lwn ke nor MADIHAH yg juga orng KELANTAN tu...ha,bukanke saudara menyamakan kami dgn pyokong indon dan juga dtahap kelas ke-3...
Saya harap saudara mintak maaf atas statement kurang ajar saudara terhadap TSAM dgn YB takiyudin bcuz jka saudara enggan melakukan demikian saudara telah memanjangkan lg isu ini dan secara tdk lngsung penyokong TRW terus meanggap saudara sbgai musuh mereka....
ikhlas dari fan TRW......

Anonymous said...

biaso la..kalu kelate cepat jah napok..kalu ore negeri lain..buat dunno jah blako..dulu aku igt ag MRH pernah sound penyokong klate kot wisel penamat maso mulo2 klate nk naik dulu..tp,kalu penyokong lain, xdop nk sound pom..time klate dh naik baru nk puji2 kelate..time mulo2 nk naik..xdop nk puji pom..penyokong mcm monyet la,xbertamadun la...mcm2..arap2 liga super thn 2011, media jgn bias la k..

Anonymous said...

bro rizal..xsalah klu nak tegur..tp jgnlah sinis2 kat org kelantan. indon ke, klas ke3 ke, bahasa tamil spain ke..klu bro jadi org klate pon akan terasa cam kena hiris. mmglah org lain xrasa sgt..cuba org kutuk atau sinis family bro..ada terasa x?..walaubagaimanapon kami ucapkan terima kasih ats himpunan berita bro berkaitan trw. salam maju jaya

ultras malaya

Anonymous said...

saya setuju dengan bro, penyokong negeri tu tu mmg mcm negara sebelah...tp negara sebelah x bakar stadium, mereke bakar stadium...

Anonymous said...

sy memang setuju dgn bro, penyokong negeri tu mmg mcm negara sebelah..tp negara sebelah x bakar stadium, mereke bakar stadium...

Anonymous said...

sudoh-sudoh la wei...rizal doh minta maaf tu dale fb dio , kito keno jadi oghe juruh la kalu org mitak maaf bo la dok kato nya...tutup buku ok.

Anonymous said...

Penulis dengan yang mengutuknya tu.. 2 x 5 je juga..
sama jenis mengata dulang paku sepih-SERPIH_SERPIHANNNN

Gambar yang dia pamer tu pun masa final Piala Malaysia Coz Kelantan yang menang.. dah terpaksa lapor.. kalau tidak nanti di cakap tak ikut perkembangan..

Darion Daron said...

saya tahu setiap orang ade kebebasan untuk bersuara.
tapi kemungkinan tindakan segelintir mereka yang terlalu ikut perasaan dan sekaligus melontarkan kata cumuhan yang xxxx.

Anonymous said...

terima kasih atas permohonan maaf saudara rizal kepada peminat kelantan. smoga terus sukses dlm dunia sukan..amin..

ultras malaya

Anonymous said...

Tanyalah 10 rakyat Msia, 9 drnya menyampah kat org Kelate termasuklah aku..walaupun 9 org yg menyampah tu berkawan ramai ngan org Kelate..

Tengku Sidek said...

keadaan mungkin dah reda.boleh bagi komen..huhu.TAPI BRO RIZAL.YNWA (sebab saya penyokong Liverpool..huhu).biarkan apa orang nak kata..sebab biasalah, kita ni memang sukar nak mengakui kelemahan dan kesilapan sendiri...jangan kata orang lain..SAYA SENDIRI PUN!!!! ada terbaca kat atas ni..''RH macam bagus sangat''..adoi..tak baca track record ker..jgn dilayan..Go Bro Rizal..you will have all my support..

saffmukmin said...

semua penyokong TRW mengucapkan terima kasih kepada en rizal hashim.saudara memang jantan apabila sudi memohon maaf.saya pun selaku penyokong TRW memohon maaf untuk semua penyokong TRW.ayuh sama sama kita memeriahkan Liga kita nanti!!!~

Anonymous said...

Takpelah bro Rizal.. dorang kan negeri serambi mekah.. sume dorang buat betul... orang lain xleh start dulu.. kang dorang balas teruk.. dorang start dulu xpe... dah la media selalu berat sebelah, cite buruk pasal dorang.. mana pernah cite baik.. lagipun dorang kan champ.. team lain mane pernah jadi champion.. stadium dorang kan dari dulu dari main liga fam lagi full house.. stadium lain ade?..... hahahaha..... sigh...

cik ct wan kembg said...

encik pnulis...
sy xtaw pape pun sal sukan ni..tp sy xsuke org yg mnghina klantan tambahan pulak nk samekn dgn indonesia...Alhamdulillah salah silah kluarga sy semua dr klantan dan mpunyai sifat2 yg baik..tidak ad sifat marah atau mlatah..mungkin ad sgelintir yg rosak bgitu..tp sama je kan...di stiap ngeri mesti ad yg baik @ yg kurg ckit...jd adatla tu...ingat,iman xdpt diwarisi..kjahatn pun xdpt diturunkn ke ank2...sy agak terasa hati dgn kmen2 insan yg berlabel intelek terhadap ngeri kami..sdgkn kalian tidak tahu sejarah pnuh ngeri klantan..sy doakn kalian diberi hdyah..krn Allah akn blas smua pbuatan ,lisan mahupun tulisan anda...sesungguhnya Allah xsuke kita mnyakiti saudar seislam kita..apa kata kt muhasabah dri bersama2..mhrapkn blasan mnusia smpai bl pun kt rse xckup..jk kt rse kt da buat kbaikn..InsyAllah Allah akn mbalasnya dgn blasan yg lbih baik
wasalam~~

Anonymous said...

salam bro. aku ni fen ko kat dlm fb. aku memang suka akn komen2 ko tapi aku selalu tengok dari sudut positif. memang rakyat msia ni terlalu negarif bukan semuanya tetapi kebanyakkannya..... aku setuju dgn pandangan ko. teruskan usaha gigih mu dan jgn amik peduli kata orng....semoga terus dgn kemntar2 yg bernas....dan akir kata.... jgn ko ken aisa dah bro...wish u luck....(frm DZ Abidin)

Anonymous said...

salam to all,

saya rasa perkara ni dah selesai..tuan blog saudara rizal hashim sudah mohon maaf..dan mgkin ada yg x perasan, muga nupak adalah org pertama yg mohon maaf atas kata2 beliau..jadi diharap semua dapat ambil yang jernih dan buang yang keruh, semoga saudara rizal terus maju dengan idea2 yang bernas beliau dan TRW juga terus cemerlang lagi utk liga super tahun ini dan dapat mengekalkan piala malaysia

khattab

Anonymous said...

Perkara dah selesai tp komen2 dlm ni dari mereka yg anti-kelantan belum selesai, mcm2 dilabelkan org klantan ni..

Aku tertarik komen di atas "9 drpd 10 org m'sia menyampah kat klantan termasuk aku", WTF..?

Tp aku faham.. dah berpuluh puluh tahun aku hidup kat KL, yg aku tahu mrka hanya berani di alam maya bkn di alam realiti..

Bila berkawan ngan kita pijak semut xmati, bila belakang mengutuk mengata.. Standard la perangai melayu campuran indon..

Anonymous said...

Salam Rizal Hashim...
Wa bukan mau masuk campur lu punye blog tp wa mau bgtau same lu klu btl lu punye tulisan tak de sentimen kenegerian mesti kelantan punya takde memberontak. Lu pikir la sendiri tulisan lu bleh menjadikan sentimen pergaduhan... Tak salah mengkritik tp jgn mengkritik kenegerian gua anak jati kelantan mesti sayang gua punya negeri.. tak tau plak lu org mana x syg lu punya negeri.. klu indon kutuk negara kita lu pn mesti mrh kan.. tanah tumpah darahku... lu kena lihat lu punya diri dulu ada baik sgt ker???? apa pn kita 1malaysia sama2 bermaafan lah... Bola Sepak bkn salah satu syarat nk masuk SYURGA.. RENUNG-RENUNGKAN SELAMAT BERAMAL .....GOMO KELATE GOMO....

Razak said...

adeh Fans Kelate nie cepat betul melenting...kita tengok la nanti, stadium Kelantan akan kembali kosong hujung musim nie sbb Kelantan akan jadi lauk jer spjg musim 2011...

xde nyer fans Kelate yg fanatik. diorang fanatik time menang jer...time kalah kosong balik stadium haha..

Dhiya-Su said...

sy org ke -100 ke komen ni?hehe..

pertama kali, bila sy bc artikel tu, sy xde rs pn sentimen kenegerian ke hapa, sebaliknya sy rs 'mungkin ada juga kebenarannya' yg xsemua org tahu ataupun tahu tpi buat2 xtahu....

terdetik jgk dihati, penulis artikel ni boleh 'nampak sesuatu' dan berani mengutarakannya..syabas

so, terimalah seadanya..xperlu nak melenting ke hapa..

Anonymous said...

Bro Rizal... Kawe raso demo tok payoh laye la kritikan mugo nopak sumo tu... tu sumo kritikan hok tok membina... supo ore hok tok ngaji, bodo... ore hok tok tahu gapo buleh kato belako... cumo demo jange cepat melenting dan balas dengan caro tok molek.. kalau tidok demo akan jadi supo dio.. teruskan mengulas dengan bebas tapi adil...

Anonymous said...

penulis cuma ckp kpd SEGELINITIR penyokong yg kurang ajar tu aje bukan sume penyokong kelantan... yg len yg nak mengamok tu apasal ke sama jgk..

Anonymous said...

kpd penyokong ngri lain yg ckp kelntn pengecut, ngri sape yg belom pape dh tarik diri dr piala AFC??

Ahmad said...

org kelantan, 50% sgt bijak n lg 50% sgt bodoh. yg bodoh tu la yg bakar stadium, uat rusuhan, bergadoh kt tmpt org, sentimen kenegerian melampau mcm kelantan tu maju n hebat mcm dubai n slalu bangga dgn statement 'bako molek'. sbijik mcm yahudi bai! yahudi malaysia r from kelantan! tp yg bijak tu la yg menaikkan nama kelantan, pasukan bola sepak kelantan, yg relevan dlm mmbuat sesuatu tindakan, yg bijak merencanakan development kelantan, yg berbuat baik pd semua org, yg sedar tingginya langit bila berada dinegeri org, yg tidak tgl mmber bila jmpe geng senegeri, yg tidak bpuak tp bergaul dgn semua org dari mana2 negeri.


ya, mungkin comment ini agak emo tp realitinya cmni lah. xpercaya?? tgk dkt page facebook THE RED WARRIOR MALAYSIA. betapa yahudinya mereka dlm mmbuat comment. bangga diri, takabbur, lupa asal usul, riak n etc. mmg bukan semua tp 50-50. semoga anak kelantan yg bijak dpt mengubah mentaliti rakan2 mereka yg bodoh n berperangai seperti yahudi itu.

Anonymous said...

dey macha.. rizal...
lain kali kalau nak orang kelantan baca pujian lu.. post dalam harakah la.. macha...haha
kau ingat orang kelantan baca ke paper kosmo kau tu...haha

lu pun 2x5 saja.. mentaliti kelas ke 3 dan tak tahan kena provok... pirrahh... hey dey.. balik india la...

Anonymous said...

nk cari populariti la 2...hahaha..kalu smart xpo la jugak..hahaha..xsoh jd blogger la..g jadi operator kile jah...g alah larkin..byk kile kok 2..hahaha

Anonymous said...

Lucu la... Kelantan itu la, kelantan ini la.. Aku heran, kalau pasal kelantan paling byk cerita.. Mcm2 kalau psl kelantan.. Buka la minda sikit.. Yg dok kata org kelantan bodoh, suka bergaduh, bakar stadium, n mcm2 lg la.. Aku dah pegi mcm2 tempat, xpenah aku jumpa suma org baik, suma org cerdik.. Sama je suma, baik klntn, slgor, sabah, srwk, johor n lain2.. Cuma yg beza, kelantan paling popular utk dikritik..

Anonymous said...

Post yg melibatkan bola telah menjadi cercaan bersifat kenegerian. Lain kali sdr kena berhati-hati ya, sbb tulisan saudara di baca semua orang. yg berlaku telah berlaku...pengajaran untuk org kelantan jangan panas tak tentu hala, kita bercakap tentang bola je ok. stop.

tHeWertStOck said...

salam bro rizal...gua mmg org kelantan...im ultras kelantan...gni bro...dlm hal nie...fan salah...bro pun salah...bro mmg blogger sukan yg bebas...tp kata2 bro amat menyakitkan hati diorg bro...bc mula2 pun gua terbakar sbb kata2 bro mcm xde cara...straight..mmg perlu trus trg...tp perlu ke 'tersgt trus trg'...ibarat...org ckap kat bro la...klu de org ckap kt bro yg saudara bro ni sekutu ngan indon...ckap lak yg saudara2 bro ni sekutu yahudi...padahal beberapa kerat je yg sekutu....cara bro ckap mcm sumer...gni la....fan akan mntk maaf...bro pun mntk maaf....bro...kita dlm malaysia...kdg2...selisih faham akan berlaku...bro sbg blogger sukan yg feymes...karya yg bgus....bg gua....bro xkan gne perkataan2 mcm tu...klu bro rase xnk di kritik...bro wat secara diam2....k....gua minat ngan lu bro....lu bgs dlm bnyk ske...bnyk isu lu tau bro...gua xpnh miss tgk kafe sukan...sbb gua nk tgk lu bro...gud job bro...

saya pemainbolakeranjang said...

biasala tu bang asam garam seorang blogger sukan. tak loose cannon lah kalau semua orang suka hehehehehe.

Anonymous said...

salam ,bro..memang di akui u pandai berkata2 tapi kata2 u tu membuatkan orang naik angin esp bila u berbicara pasal kenegerian(kelantan)..ape yg leh sy simpulkan, u belum matang lagi dalam penulisan sukan dan belum cukup umur lagi untuk memberi hukuman tanpa soal selidik..Plss jgn bangkitkan isu yg melibatkan sensitiviti negeri..satu jari menuding kat kami,9 lagi jari pasti dan pasti menuding pd u..dan janganlah mengungkit perbuatan baik yg pernah kita lakukan,ibarat memecahkan telur ke atas lantani..nothing,nothing saudara rizal..tiada ape2 di sisi allah..

Anonymous said...

org kltn sama dgn org indo..bckp mgnakan emosi..kita buat ssuatu dgn ikhlas bkn mgharapkan pujian atau snjungan..mgkin jga mmpunyai smgt kngerian yg kuat

Anonymous said...

sabar la bro,sy ni org kg awak jgak. buat pa nk dilayan dgn pnonton kelas ketiga tu. awak sndiri yg akui awak ni golongan high class. pelik jugak,buat malu org johor. maknanya awak ni blogger kelas bawahan jgak la. dah padan dah pnyokong kelas ktiga bergaduh dgan blogger klas ktiga. pgkritik yg profesional tdak mudah melatah. ternyata anda tdk layak tuk mjadi blogger tersohor.

anonymous said...

" Dalam analisis terakhir, puak-puak ni lebih kurang sama la dengan golongan penyokong Indonesia yang gelar Malaysia malingsia dan pelbagai kata nista. Puak ni jugak agaknya yang bergaduh dengan penyokong Selangor hari tu"

aper maksud kau ni..mmg ko ni patut kena kutuk dgn penyokong pasukan kelantan..ko ingat ko tu baik sngt ke..cermin diri la wei..

Anonymous said...

tak baik wei yahudikan org kelantan..tak ingat dosa ker

yuzairi said...

jadilah orang yang menyatupadukan silatulrahim..bukan pandai mencela dan manbuka keburukan orang sehaja..muhsabah diri dan jgn rasa diri kita tu perfect...jangan rasa orang lain jahat kita baik dan jngan suka kata orang lain jahat tapi kita baik...yakin kah kita..mungkin kita tu lebih teruk dari orang lain..