Saturday, October 23, 2010

Kasihan Sathia

Aduh, B. Sathianathan dikenakan hukuman gantung enam bulan sehari sebelum separuh akhir kedua Piala Malaysia malam ini?

Kasihan Sathia. Kenapalah FAM kejam sangat? Satu dunia maklum Kelantan ada separuh akhir malam ini tapi jawatankuasa disiplin FAM bersidang Jumaat...untuk membincangkan kes Sathia yang berlaku tiga bulan lalu membabitkan kenyataannya dalam sebuah akhbar.

Benarkah ada elemen sabotaj? Benarkah Sathianathan tidak dipanggil membela diri?

41 comments:

apizISMAIL said...

btol la kot..FAM kena lebih rasional dlm ambil sbarang tindakan....jgn terlampau individualistik....

Anonymous said...

saya rasa mmg ada unsur2 sabotaj atau balas dendam terhadap. Sathianathan. kes 3 bulan lepas baru bersidang jumaat lepas apa cerita FAM?

Jimi.

Kuceng said...

kelakar.. fam ckp nak maju la, nak berubah la demi masa depan bola sepak negara tapi hakikatnya xboleh dikritik langsung. apa kes? selagi muka2 'itu' yang ada dalam fam, jgn harapla bola sepak malaysia nk maju

Anonymous said...

SYABAS DAN TAHNIAH BUAT WARGA KERJA FAM

MAJULAH SUKAN BOLA SEPAK MALAYSIA.

ariffin, Bdr Baru Bangi said...

yelah tu.

kenapa berdengki dgn kelantan?
mcm ni ke nak membangun bolasepak?

Ahmad Albab said...

Jangan hairan dan jangan tanya.... Itulah cara sekretariat FAM bekerja. Kalau kita banyak cakap nanti, dia senang lepaskan tengkuk dan cakap " Ini titah drp presiden....". Itulah ayat paling selamat.

Anonymous said...

Inilah punca Sathia digantung,kerana mengeluarkan kenyataan-"sekiranya stadium tuan rumah tidak boleh digunakan maka stadium luar harus
dijadikan stadium berkecuali untuk menjadi gelanggang
pertarungan"-perlawanan liga super antara Terengganu dan Perlis di
SSINS.

jeebsion said...

Apa yang tak individualistiknya? What do you expect when a Sultan (or two) involves in an organization that was professionally built on the ground of nation's football development?

- Exactly like what it is now. Meetings and conferences held met no quality results whatever, driven mad by intimidation. The people at large is no longer at focus, let alone the reason of the erection of such organization.

You think they have healthy discussions in FAM nowadays? Monarchism is no place for discussion, it is a place to receive ONLY instructions!

Anonymous said...

Nampak sangat ada yang tak kena dengan FAM. Macamana DB boleh jatuh hukum sedangkan tertuduh tidak dipanggil utk membela diri seperti kes2 sebelum ni. Mengapa kes ini saja dibincangkan sedang game Selangor mln Kelantan tidak langsung dibicarakan ke DB. Yang paling musykil AHLI j/kuasa semua baru tau ke mereka nak buat keja.

Anonymous said...

sabotaj,dengki,iri hati dan nampak langsung tak profesional itu la FAM.Malas nan layan bolasepak malaysia tapi terpaksa juga ambil tahu sebab aku minat sukan.

Ariff

Anonymous said...

ya la, takkan hukuman gantung di saat kritikal ni. Mana faktor budi bicara..3 bulan boleh tunggu..1 minggu sahaja??

abe yae pukol gambar said...

standard la abg rizal... somebody in FAM yang should being fired!!!! orang yang suka pakai tanda nama tuh, mcm kerja kerajaan.... prejudis terhadap media!!!!

Anonymous said...

sebenarnya apa yang FAM buat hanya dia saja yang faham, nak hukum boleh...tolonglah berlaku adil..apa yang di bangkit oleh sathianathan tu memang benar. hukumlah semua yang bersalah. janganlah tunggu kelantan saja yang buat silap.. tepuk dada tanya sendirilah apa agenda yang ingin FAM buat.

mazda enthusiast malaysia said...

tapi sepatutnya gantung 6 tahun terus..6 bulan macam terlalu pendek untuk kesalahan besar seperti itu..dalam masa yang sama kes pemain selangor menanduk pemain t-team dan kes kekecohan di stadium perlis..lontaran batu bata bila plak nak bersidang..??kalau fam ni parti politik dah lama kena bungkus

Anonymous said...

jangan kritik fam...semua tindakan fam betul dan x boleh dikritik...sbb itulah bola sepak kita makin "maju" berbanding negara serantau...majulah sukan untuk fam..mundurlah sukan utk kelantan...

Ardley Muhamad said...

akan ada jawapan dr FAM.. pasti.... pusing tetap kena pusing.. sbgai org Klantan.. n peminat bola sepak, x tau la hati ni nk trus sokong bola sepak m'sia atau tidak.. tawar rasanye..

** klau kes kt stdium shah alam jd kt kota bharu.. confirmed.. 100% akan kena kat KAFA.. tp, sbb di s'ngor.. what more i can say..

** mmg stadium SINS (KT) x sesuai utk buat game liga (high level).. remember what Peter BUtler said??? sesuai utk buat pdg ragut jerk.. so?? klau stadium tu stadium di KB.. confirmed 100%.. klantan akan kena main kt stadium berkecuali..

** klau khairul anuar baharom tu player Klate (pls don't..) confirmed kes dia akan trus dibuka...

what more nak kata??

Anonymous said...

FAM mmg hantu yg tak boleh ditegur, teguran yg Sathia luahkan itu adalah biasa sahaja kenapa sampai 6 bulan digantung kalau nak ambil tindakan sangat pun cukup dengan amaran keras sahaja.

Tetapi yang sewajarnya FAM perlu jawap balik dengan jelaskan secara teknikal terhadap komen Sathia tersebut.

Kejam betul FAM dan selagi orang tua itu menerajui kepimpinan FAM maka selagi itulah FAM jadi bebal dan bolasepak Malaysia akan terus malap.

Bert said...

FAM sekali lagi menunjukkan ketidakmatangan mereka dlm menangani kes-kes sebegini. Nampaknya FAM masih berdendam dengan Sathia yg mengeluarkan komen2 pedas terhadap Liga Malaysia selepas dipecat dari jawatan coach kebangsaan.

Pelik bin hairan, kenapa FAM masih menerima angurah persatuan sukan terbaik negara??

Balan said...

Tak guna la kita nak cakap berlapek2 dan berkias2. Semua ini adalah atas tanggungjawab sekretariat FAM kerana semua Jawatankuasa di bawah FAM, setiausahanya adalah 'raja' di sekretariat tu. Walaupun dia tidak boleh membuat keputusan, tapi dia adalah penasihat. DIa yg pegang semua polisi.

Adakah 'raja' ini harus dibiarkan kekal di FAM?

Anonymous said...

HUKUMAN YG SANGAT SANGAT BOLEH DIPERTIKAIKAN. W/PUN FAM TETAP FAM MCM MANA ORG KRITIK PUN,DIA BUAT PEKAK AJE....

Anonymous said...

kes khairul anuar baharom hantuk haris safwan mcmana???

Anonymous said...

Diharap TAN SRI ANUAR MUSA selaku timbalan presiden FAM akan dapat menyelesaikan masalah ini dengan sebaik-baiknye demi menjaga nama baik beliau selaku Presiden KAFA dan Timbalan Presiden FAM secara khasnya dan juga FAM pada amnya....WAN SHAH

Anonymous said...

Diharap TAN SRI ANUAR MUSA selaku timbalan presiden FAM akan dapat menyelesaikan masalah ini dengan sebaik-baiknye demi menjaga nama baik beliau selaku Presiden KAFA dan Timbalan Presiden FAM secara khasnya dan juga FAM pada amnya....WAN SHAH

Mat Kempas said...

Kita tengok berani ke FAM nak amek tindakan pada coach dan pengurus Johor FC yang menyerang pengadil.

FAm ni satu hal lemau... budak baru belajar dia bagi jadi ref game semi final yang amat penting. Semi final bukan gelanggang yang sesuai untuk dijadikan ujian kepada ref...akai ada ka!

muteaudio said...

Sy rasa Tan Sri Annuar Musa tak payah masuk campur. Kalau dia masuk campur, tindakan beliau dalam kes ini kelak akan mengundang padah kepada KAFA dan juga beliau. MEreka yg x suka dgn kehadiran TAM dlm FAM mungkin akan menjadikannya alasan utk menggantung TAM. Dalam situasi skrg, lbh baik TAM berdiam diri drpd membiarkan dirinya terjerat. I think he knows better and Sathia understands TAM's predicament.

Rizal,
Adakah menangguh 1 minggu lagi akan membuatkan FAM jd lebih bodoh? Atau mungkin "Lbh baik kita jatuhkan hukuman cepat2. Kalau tak WIsma FAM akan roboh!"

What more can I say other than I'm dumbfounded, flabbergasted, stupefied and speechless by this dumb decision. Felt like re-visiting 'Dumb and Dumber'. With decision like that, the guys in DB made moronic Jim Carrey & Jeff Daniels look like geniuses.

I hope you don't mind with my language.

Anonymous said...

KALAU FAM JADI PARTI POLITIK, DAH LAMA BOLEH BUNGKUS..

INGAT KEPIMPINAN BARU, ADA LA PENINGKATAN SKIT..TAPI....

KALAU MCM NI, MMG BOLASEPAK MALAYSIA TAKKAN MAJU....

ADIOS FAM..

Anonymous said...

bro apa kahabar

Persoalan 1

Macam mana persuruh jaya sukan boleh bagi FAM sebagai salah satu persatuan yang bergerak dengan betul pentadbirannya.

Kenapa ambil masa 3 bulan baru nak buat DB meeting , kenapa kita tak buat DB setiap bulan. persoalannya kenapa lambatsangat mana pergi nya jenderal yang kuku besi tu.

2) kenapa FAM amalkan pemerintahan kuku besi, kenapa kita tak boleh bagi komen lang sung kalau macam tu baik semua pemain dan pegawai ikut sahaja apa yang nak di buat dan jangan lawan kerana ianya TITAH PERINTAH TUANKU

sampai bila kita nak jadi macam ni

Anonymous said...

buang je pasukan kelantan drpd liga bolasepak, baru satu dunia tahu FAM cekap buat kerja.

majulah bolasepak malaysia, bangga dengan FAM, sebab pengurusan kita bagus berbanding dengan negara afrika.

Anonymous said...

this is the kind of show people have to put up with when the entire management is only about 1 person and his son.

it's a very dark day for Malaysian football.

Anonymous said...

TAHNIAH KEPADA AFD DAN SELURUH ANAK BUAHNYA

Anonymous said...

FAM=Kamb*ng hutan

Wang Kelian said...

Bro Rizal,
Anda juga sepatutnya harus digantung kerana mengkritik dan menglabel FAM sebagai Kejam macam mak tiri.

Meluat nak tulis panjang panjang pasal FAM ni

adios.

Anonymous said...

TAHNIAH DAN SYABAS SEKALI LAGI KEPADA WARGA KERJA FAM

LAWAK BOLA SEPAK MALAYSIA

SIAPAKAH PEGAWAI FAM YANG BERTANGGUNGJAWAB BERKAITAN HAL INI?????

Anonymous said...

according to Satwant Singh's blog, N.9 should be declared as the champion as Kelantan is without an A license coach.

If this were to happen then FAM and N.9 would stand as the losing parties coz Kelantan can afford to forgo the gate takings as all their matches are sold out while N.9 has pretty low gate takings compare to Kelantan, and without this finals is like a slap in the face for FAM.

The conspiracy is so obvious to suspend Sathia now. Its a tit for tat situation - Sathia vs FAM.

Anonymous said...

gua setuju dengan wang kelian rizal sebagai ex fam boleh di gantung sebab lu kutuk fam walau bagai mana pun pihak JKPT boleh consider utk menarik balik penggantungan ini.

APA LAH FAM SAMA SATU BUMBUNG PUN ANTARA SATU JAWATANKUASA PUN TAK ADA KOMUNIKASI.

INI LAH DI NAMAKAN TITAH TUANKU
KATA BAPAK JENDERAL

Mat Kicap said...

SURAT TERBUKA KPD INCHIK AHMAD KHAWARI ISA,

Inchik Khawari,

Saya nak mintak tolong pada inchik selaku org kuat astro supaya melobi pihak atasan astro supaya membenar ataupun mensubkan program raja lawak kepada FAM. Kepercayaan harus diberikan kepada FAM kerana mereka telah berjaya melaksanakan dengan jayanya episod raja lawak slovakia musim lepas.

Lanjutan daripada peristiwa 'pembebasan dengan jaminan FAM' kes sathia, langkah ini dilihat boleh dijadikan sebagai petunjuk bahawa, FAM berkebolehan untuk mengendalikan program raja lawak musim ini.

Bermula dengan penggantungan nam bulan yang boleh dikira lawak, pembebasan sementara itu juga tidak kurang lawaknya sehingga ramai yang guling guling atas lantai.

Manakan tidak, dengan hanya sepucuk surat tanpa perlu mengadakan mesyuarat JK Rayuan, sathia sudah boleh dibebaskan (walaupun dengan jaminan). Ni memang lawak giler ni...

Chairman JK Rayuan gunakan kuasa vetonya kah tanpa perlu mendapat persetujuan ahli ahli lain?

Inchik khawari juga boleh rekomenkan Incik Rizal Hashim sebagai juri tetap atau paling koman pun sebagai pengacara program yg akan dikendalikan oleh FAM kelak.

Sekian dan diharap mendapat pertimbangan pihak inchik.

Mat Kicap

Anonymous said...

Ini petikan Utusan:
''Berdasarkan polisi terbaru sekretariat FAM, segala keputusan yang dicapai oleh mana-mana jawatankuasa, harus dimaklumkan secara rasmi kepada semua ahlinya, sebelum dihebahkan kepada media.

''Ia antara sebab FAM tidak menghebahkan kepada media terlebih awal, bukan mahu menyorok sesuatu, '' katanya.

Yg ni nak bag tau ahli ke?


Lawak giler ni.


Sah pemenang raja lawak ...
Maknanya:

Anonymous said...

President receives Malaysian honour
(FIFA.com) Tuesday 26 October 2010
Print
Email my friend
Share

FIFA President Joseph S. Blatter has been awarded the honorary Order of the Sri Sultan Ahmad Shah Pahang (SSAP) by Sultan Ahmad Shah, the current Sultan of the state of Pahang in Malaysia.

The SSAP, which carries the title Dato’ Sri, has been conferred on Mr Blatter in conjuction with the ruler’s 80th birthday. Sultan Ahmad was born in 1930 at Mangga Tunggal Palace in Pekan Pahang. His official and royal consort, Tengku Ampuan Afzan binti Tengku Panglima Perang Muhammad, is a member of the Terengganu royal family and he succeeded his late father in 1974.

In a letter addressed to the FIFA President, Dato’ Sri Haji Adnan Bin Haji Yaakob wrote: “On behalf of the Government of the State of Pahang Darul Makmur, I would like to congratulate you on this conferment and I hope you will continue to render excellent service to the Ruler and the State of Pahang Darul Makmur.”

Responding to the honour, Blatter wrote: “It is with honour and pride that I accept the Order of the Sri Sultan Ahmad Shah Pahang in conjuction with the 80th birthday of His Royal Highness The Sultan of Pahang. It is with high respect that I accept this award."

Anonymous said...

Utusan 26 Okt 2010

Sebelum itu, Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad menjelaskan, penggantungan Sathianathan mengikut prosedur yang ditetapkan.

Sambil menjelaskan situasi sebenar, Azzuddin berkata Lembaga Disiplin FAM sudah meneliti kes tersebut sejak Julai lepas.

''Hukuman yang dikenakan terhadap Sathianathan dan Che Ku Marzuki, dijatuhkan pada 21 Oktober selepas Jawatankuasa Lembaga Disiplin yang dipengerusikan Datuk Taufik Tan Sri Razak bersidang kali pertama.

''Sebenarnya kes ini sudah lama dalam perhatian Lembaga Disiplin, namun ekoran pemilihan Kongres FAM pada 31 Julai lalu dan mesyuarat Jawatankuasa Eksekutif kali pertama berlangsung pada 24 Ogos, maka tiada sebarang keputusan diputuskan, kerana Lembaga Disiplin yang baru masih belum terbentuk.

''Pelantikan dan pengesahan pengerusi serta ahli dalam setiap jawatankuasa hanya selesai pada 4 Oktober baru-baru ini, maka selepas itu, barulah Lembaga Disiplin dapat bersidang dan mendapati Sathianathan dan Marzuki melanggar peraturan, '' jelas Azzuddin pada sidang media perlawanan akhir Piala Malaysia di Stadium Bukit Jalil, semalam.

Azzuddin turut menjelaskan kekeliruan yang timbul mengenai tiada hebahan media mengenai hukuman terhadap Sathia.

''Berdasarkan polisi terbaru sekretariat FAM, segala keputusan yang dicapai oleh mana-mana jawatankuasa, harus dimaklumkan secara rasmi kepada semua ahlinya, sebelum dihebahkan kepada media.

***********************************

Dari 4 Oktober 2010 sehingga ke hari ini, Johan Raja Lawak tak mampu nak kemas kinikan jawatankuasa kecil dalam laman sesawangnya.

Ini bermakna, jk kecil itu hanya ada seorang ahli sahaja.


Tahniah sekali lagi buat semua warga kerja FA.... M......

Anonymous said...

From AFC Website

Kuala Lumpur: The most prestigious award of Asian football – the AFC Diamond of Asia – will be conferred on Malaysian Prime Minister Dato' Seri Najib Tun Razak this year.

The AFC Annual Awards function will be held at the Sunway Resort Hotel and Spa on November 24, 2010, here in the Malaysian capital.

This prestigious AFC award is bestowed upon an individual for exemplary contribution towards the development and promotion of football, on and off the field within the Asian continent. This honour is a way for AFC to acknowledge the recipient's sterling services.

The AFC Executive Committee decided to honour Dato' Seri Najib Tun Razak for his continuous support to AFC in his capacity first as the Deputy Prime Minister and later after taking over the highest office in Malaysia on April 3, 2009.

“We (the AFC Executive Committee) felt that Asian football benefited in a great way with the help and support of Dato' Seri Najib Tun Razak,” AFC President Mohamed Bin Hammam said.

“Malaysia is the home of AFC since 1965 and he was instrumental in granting AFC a special status in this country.

“His contribution to develop the game in the continent and his determination to take Asian football to greater heights should be recognised by all the stakeholders of the game.”

The recipient of this accolade enjoys a distinguished position within AFC and ranks only after the AFC Executive Committee in terms of importance within AFC's protocol and hierarchy.

Mat Utan Aji said...

Ingat wan Jamak kena singkir dari bench NS masa suku akhir lawan Perlis? Mengapa dia masih duduk kat bench dlm 3 games selepas itu?

Kalau zaman Dato' Paul Mony, org2 mcm ni akan digantung sehingga JK Tatatertib bersidang. Tapi zaman sekarang, semua boleh... Hidup FAM