Thursday, August 27, 2009

Rest in peace, ref...

UPDATED, 7.00am Aug 28, 2009

Ref Halim in the centre of attention

Only months after the football fraternity mourned the sudden demise of Mohd Nazri Abdullah, the country has lost another prominent man-in-black, Kapten Abdul Halim Abdul Hamid.

Referee Subkhiddin Mohd Salleh broke the news to loose cannon a short while ago.

"I was informed that Kapt Halim passed away at the Kangar Hospital around 9.20pm due to complications relating to his spinal cord."

Halim who was an assistant referee at the FIFA World Cup in France'98, was 47. He leaves behind wife Wan Manirah Wan Mustafa and four children, Nur Alya Haifa, Mohd Shah Iskandar, Nurul Aisya and Hani Hilmi.

According to former referee, Jaflus Musa, Halim was not well in recent months due to back problems.

"When we had a refereeing course in Ipoh two weeks ago, I literally had to drag him everywhere. According to the doctors, the cause of death was spinal cord compression."

Halim was the assistant referee when Kim Milton Nielsen sent David Beckham off after the incident with Diego Simeone in the famous England-Argentina clash in St Etienne. Simeone later admitted he conned the referee into the decision.

To Halim's family who lost their loved one during the holy month of Ramadan, our deepest and heartfelt condolences.

Al-Fatihah.

17 comments:

tony mariadass said...

This is sad. I have known him since the days when he was refereeing league matches. Then later, I had encounters with him as he officiated FAM Cup and M-League Div 2 matches where The Malay Mail team competed. He was certainly one of the rising stars among the referees and it was no surprise that he was chosen for the World Cup matches. He had a pleasant character and one of the few referees with whom as a sports journalist and coach of a team, I could hold conversations and discussions about the game and decisions. He was among the very fit referees in the country and his demise is indeed shocking. He will definitely be missed in the soccer fraternity.
May God Bless his soul and deepest sympathy and condolences to his family.
I have indeed a lost a good friend among the referees community.

Persatuan Bolasepak Melayu Kedah Darul Aman said...

malaysia kehilangan seorang lagi pengadil yang cukup berkaliber...

Al-Fatihah...

merang kelate.net said...

kita kehilangan seorang lagi bekas ref yang berpengalaman luas di peringkat antarabangsa.

selepas Allahyarham Nazri Abdullah pergi meninggalkan kita sekitar bulan Januari lalu...kita di kejutkan dengan pemergian Kapten Abdul Halim Abdul Hamid.

Al-Fatihah...semoga ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman.

Adnan said...

Sekali lagi, kita kehilangan seorang permata yang istimewa. Pernah bermain dalam liga Semi-Pro dan seterusnya menjadi pengadil.

Perwatakan yang sentiasa ceria di luar padang dapat menghidupkan suasana manakala di dalam padang beliau serius menjalankan tugas.

Semoga roh beliau sentiasa terpelihara dan ditempatkan di sisi orang-arang yang soleh. Insya Allah.

Al-Fatihah

hafizal hamad said...

akum....

takziah buat keluarga allahyarham kapten...

Sepanjang mengenali allahyarham....suka membantu,kelakar setiasa senyum.

setiap kali ada live bola di perlis,pasti akan minum bersama selepas perlawanan...

Tuhan lebih menyayangi allahyarham...Amin

Anonymous said...

Dari Dia kita datang, kepada Dia kita kembali. Kita yang tinggal ini, rebutlah peluang yahg sementara ini untuk beramal soleh dan menjauhkan perbuatan bongkak dan ego.

Semoga Allah mengampuni segala dosa kita semua.

Hakim Amir said...

Inalillah ....

Al-Fatihah kepada Arwah Kapten Abd Halim. Another great loss for Malaysia.

infomajlisilmu said...

Salam wbt.

Nice blog for knowledge seeker at www.infomajlisilmu.blogspot.com

Ahmad Azanor Huslan Bin Ahmad Zanian said...

INNALILLAH HI WA INNA LILLAH HIRRA JI'UN....

Buat keluarga allahyarham kapten diucapkan takziah.

Selepas pemergian allahyarham Nazri Abdullah dan juga allahyarham Roseli Adnan kini seluruh keluarga pengadil bolasepak Malaysia kehilangan seorang lagi ahli keluarga pada tahun ini.

Sebagai seorang insan kita cuma mampu berserah dan redha dengan kehendak Ilahi. Apa yang mampu kita lakukan adalah sedekahkan Al-Fatihah dan berdoa semoga roh mereka ditempatkan bersama-sama orang yang beriman...
AMIN....

Kapten....
Jasamu mendidik ku dan teguran mu akan ku kenang sepanjang hayat... Terima kasih Kapten..

AL-FATIHAH....

Haizul Azmi said...

Sedekah Al-Fatihah kepada arwah Kapten.

Great men require no great epitaph...

epain said...

Al Fatihah buat allahyarham..

kali terakhir jumpa arwah di bangkok 2 tahun lepas...

salute arwah sebagai referee yg tegas dan berwibawa...dlm masa yang sama mempunyai sense of humour...

al fatihah

Anonymous said...

my deepest condolences...Kapt Halim...FIFA World Cup Referee, my friend, my team mate, our hero.

MALAYSIA SUPER TIGER.

for the game. for the world.

serdang ref said...

May your soul rest in peace, The football family will be missed you forever but not your great achivement by officiating World Cup matches. Malaysia proud of you...

Anonymous said...

Al Fathihah utk beliau dan takziah utk keluarganya. Seorang yang periang & serius ketika menjalankan tugas. M'sia kehilangan seorang lagi Ref yg berkaliber...

XABI ALONSO
LARKIN

Anonymous said...

Terkejut tp redha dgn kehendakNya. Masih teringat ketika mengendalikan prog Dunhill Liga Malaysia kami berusaha keras utk menunjukkan kehebatan Allahyarham dgn menyiarkan clipping aksinya ketika bertugas membantu 'Si Panjang' dari Denmark pada perlawanan England - Argentina. Kebetulan juga pada masa itu saya mengacarakan perlawanan tersebut untuk siaran di TV1 dan jelas penyingkiran Allahyarham dari Piala Dunia France '98 ada kaitan dengan keputusan kontravesi Nielsen keatas Beckham. Apapun benar seperti kata Xabi Alonso, Malaysia kehilangan seorang lagi pengadil berkaliber...Al Fathihah

HAJEEZAR

Anonymous said...

Terlebih dahulu takziah buah keluarga Allahyarham.

Kehilangan demi kehilangan dan kita tidak berdaya menghalangnya. Setiap kali kita kehilangan sebutir permata, kita akan sebut yang patah akan tumbuh, yang hilang akan berganti. Masalahnya adakah yang hilang itu ada pengantinya dan yang patah itu ditumbuhi oleh permata yang lebih baik. Sesuatu yang patut menjadi renungan bagi semua yang masih hidup. Allahyarham P.Ramlee dan Sudirman masih belum ada penggantinya.

frahman said...

I have indeed lost a fren whom i have known for more than 10 years... salam takziah buat keluarga allahyarham kapten... al fatihah