Wednesday, June 3, 2009

Malaysian sports hit the roof!

Nice on paper

Nice in reality

Not so nice, yesterday...where has the roof gone?

It's OK, don't panic - there were no casualties.

It's OK, don't panic - the incident could have occurred during a football match or an opening ceremony witnessed by a 60,000-odd crowd but there was no such thing.

It's OK, don't panic - the authorities are investigating it.

It's OK, don't panic - no heads will roll.

It's OK, don't panic - this is nothing compared to Ibrox' 71, Heysel'85, Hillsborough'89, Bastia'92, Accra'2001 where human lives became collateral damage.

It's OK, don't panic - because disasters of this nature do occur elsewhere and they often claim innocent lives.

It's OK, don't panic - because from now onwards, all contractors, consultants, architects and civil engineers involved in a project of such nature may be encouraged to stay at the site upon completion for at least a year to show the world that the building is safe and secure!

Infos -

Client/Owner: Terengganu State Government
Architecture Firm: Senibahri Arkitek
Principal Architect: Ar. Raja Kamarul Bahrin Shah
Project Architect: Badrul Hisham
Main Contractor (Main stadium): Bina Structur-Genggam Mercu-Emarcon JV
Mechanical & Electrical Engineers (Main stadium): Public Works Department, Terengganu
Civil & Structural Engineers (Main stadium): AZM Engineers- MA Consult-Protech Consultant consortium

Personally I liked the design of the main stadium, which is part of the impressive Terengganu Sports Complex which was first mooted by Wan Mokhtar Ahmad's Government in 1995 with an original cost of RM200 million.

The two sweeping crescent-shaped roofs with a three-dimensional star mounted on the smaller roof were inspired by the official flag of the State. I'm not qualified to comment on the structure but I believe the authorities would go to the bottom of this.

I think many of us have lost faith in the system and for the powers-that-be to restore a semblance of the credibility they once had, the investigation must be conducted in a transparent manner and the guilty party or parties, if there were any, be severely reprimanded. The public perception as of now is that a stadium built by using a substantial amount of the rakyat's money (or maybe oil royalty money) has bitten the dust. Money down the drainage system! I'm sure most of us hit the roof upon being told of this roof debacle.

19 comments:

Arnaz M. Khairul said...

It is more than just the stadium roof that was done in a slipshod manner. The NST uncovered and questioned whether the aquatics complex pool was up to measurement as there were contractors claiming they had proof that it wasn't. We asked them to do an open measurement, with us present in order to clarify the matter.. All they said was they'd done the measurements and it was compliant.. Then the director of the state sports council threatened to sue us... Congratulations Terengganu.

nstman said...

Our toothless MACC has just issued a statement: We have looked into any allegations of corruption in the awarding of the contract for the stadium project. And we have discovered the award was done in a transparent manner and above board. Therefore we have decided to close the case.

lebah madu said...

Stadium ni masa acara sukma dah start (bolasepak), belum siap sepenuhnya lagi.

Ianya disiapkan secara tergesa-gesa untuk mengejar hari pembukaan rasmi Sukma.

Hafizal Ahmad ada di stadium masa tu dan dia turut meluahkan rasa tidak puas hati dlm rancangan SUKMA sehingga dia dihubungi oleh EXCO negeri.

hafizal tolong ceritakan sikit....

lebah madu
kota sarang semut

mayang sari said...

DAH jadi macam satu penyakit di Malaysia ni bila nak jadi tuan rumah sukma, jam tu baru lah terhegeh-hegeh nak buat stadium atau kompleks sukan baru.

Sekadar mengambil contoh N sembilan. Stadium TAR paroi diupgradekan bila dah comfirm jadi tuan rumah. Terengganu, baru nak tanam cerucuk buat stadium.

Kepada Ali Rustam, kena pastikan semua kelengkapan dah siap untuk sukma tahun depan. Jangan ini jam baru nak buat. Nanti jadi macam Terengganu.

Shabberi Chek maybe boleh buat ketetapan, next time sesapa yang nak jadi tuan rumah sukma mesti dah ada suma kelengkapan. Yang baru terhegeh-hegeh nak buat stadium, jangan dioffer jadi tuan rumah.

Kita ingatkan kerajaan pimpinan Ahmad Said yang tumbang, rupa-rupanya stadium baru pulak yang tumbang dulu.


mayang sari
merbok

hani madu said...

Arnaz, what do you expect from a government that takes everything for granted. Politicians think they are God but they are no better than Con-artists. Malaysia Boleh. 1Malaysia.

APEK said...

Jyangan Panic Malaysia Boleh ma.

Apasai itu sukma mau kasi sumua negeri bikin satu-satu. Itu sukma bukan negeli mau lawan negeli la kawan. Itu sukma mau cali balu punya atlikt kasi main untuk malaysia ma.

Sikalang ini macam sudah jadi..apamacam. Itu Alnai cakap pun butut juga. itu kolam lenang ada butut punya kah. sumua bikin pecah lekod juga.

tapi tausa panik la blader. malaysia boleh ma

Anonymous said...

Bro
Plse check with Satwan what is his comment when FAM cancelled the Intercon before in Terengganu especially after this tragedy.
God help Malaysia and FAM. intercon supposed to be in Terengganu

Sukhi Nahir said...

Anyone care to guess how fast before this is swept under the carpet and forgotten? Not only is Malaysian sports generally hitting rock bottom, but now the stadium too is following suit. No wonder the Malaysian sports fans are feeling "crushed", figuratively speaking, hopefully never literally!!!

Sukhi Nahir said...

Anyone care to guess how fast before this is swept under the carpet and forgotten? Not only is Malaysian sports generally hitting rock bottom, but now the stadium too is following suit. No wonder the Malaysian sports fans are feeling "crushed", figuratively speaking, hopefully never literally!!!

Hakim Amir said...

aku mampu geleng kepala jer

frahman said...

Sangat Malu... and i wonder why the State Public Works Department (PWD or JKR) did nothing although the Menteri Besar Datuk Ahmad Said had commented on the problem, as he claimed yesterday.
In fact it was a year ago!!!!! Why the hell nobody from PWD and even the state government to do follow up on the complaint made from the menteri besar. The contractors should take full responsibility and even those people in PWD. Its a nation shame... STOP THE ROT NOW ALTHOUGH I HAVE TO ADMIT ITS TOO LATE NOW...

Anonymous said...

Orang - orang besar Tenganu mcm MB, bekas MB, KP MSN (harap dia dah sembuh) & Menteri KBS sila siasat dengan telus..Kita harus bersyukur kerana tiada sebarang nyawa diragut. Ini cuma satu peringatan kecil kepada orang - orang besar yang pelahap keuntungan. Masa sukma hamba yang ada kat c tu juga kagum dengan stadium tapi punyai 1002 soalan tentang pelbagai aspek bangunan.

Tak Bernama said...

This was from a Bernama report on June 4, 2009 titled 'Tunku Imran Shocked By Stadium Roof Collapse, Wants All Sports Facilities Inspected'

The last paragraph stated:

Meanwhile, Chef-de-Mission for the Asian Youth Games, Marina Chin Abdullah hoped Malaysian athletes would perform well but refused to set any medal target for the championships.

...Marina Chin an Abdullah??! Since when lah!!

Anonymous said...

maybe since she was made the CDM..HEHEHE

mambang said...

Salam tuan,

Reka bentuk yang cantik tidak semestinya indah belaka.

Hari ini suasana stadium di negara kita tidak seperti lalu. Mungkin ini cetusan nostalgia tapi teringin pula merasakan semula suasa perlawanan Piala Malaysia di Stadium Merdeka atau juga Padang Stesyen Seremban.

Malahan suasana perlawanan Piala FAM hari juga tidak dapat menandingi pengalaman menonton perlawanan-perlawanan di Padang Jalan Speedy Teluk Intan (Hilir Perak lawan Kwong Yik Bank) atau Stadium Jalan Ampuan Batu Pahat (NSIA lawan Batu Pahat FA).

Apa pun pandangan di akhir tulisan teramat disetujui. Insiden ini membuat ramai semakin hilang kepercayaan kepada pihak kuasa.

Namun di sebalik itu, tertanya pula dari sudut mana tuan membuat coretan pembukaan dengan deretan OK demi OK.

OK ada macam-macam OK.

Harap OK ini bukan dari Selangor di mana yang semuanya OK ke bawah tikar disapunya.

OK orang Ganu mendalam maksudnya. Biar gelap mana pun hari ini, pasti keesokan cerah pasti datang. (sila rujok http://bustamann.blogspot.com/2004_10_01_archive.html)

Sungguh pun sedih dan marah, jangan pula kita cepat bertindak dan beranggapan yang bukan-bukan.

Mambang Merah

mambang said...

Salam tuan,

Reka bentuk yang cantik tidak semestinya indah belaka.

Hari ini suasana stadium di negara kita tidak seperti lalu. Mungkin ini cetusan nostalgia tapi teringin pula merasakan semula suasa perlawanan Piala Malaysia di Stadium Merdeka atau juga Padang Stesyen Seremban.

Malahan suasana perlawanan Piala FAM hari juga tidak dapat menandingi pengalaman menonton perlawanan-perlawanan di Padang Jalan Speedy Teluk Intan (Hilir Perak lawan Kwong Yik Bank) atau Stadium Jalan Ampuan Batu Pahat (NSIA lawan Batu Pahat FA).

Apa pun pandangan di akhir tulisan teramat disetujui. Insiden ini membuat ramai semakin hilang kepercayaan kepada pihak kuasa.

Namun di sebalik itu, tertanya pula dari sudut mana tuan membuat coretan pembukaan dengan deretan OK demi OK.

OK ada macam-macam OK.

Harap OK ini bukan dari Selangor di mana yang semuanya OK ke bawah tikar disapunya.

OK orang Ganu mendalam maksudnya. Biar gelap mana pun hari ini, pasti keesokan cerah pasti datang. (sila rujok http://bustamann.blogspot.com/2004_10_01_archive.html)

Sungguh pun sedih dan marah, jangan pula kita cepat bertindak dan beranggapan yang bukan-bukan.

Mambang Merah

Wing Kiri said...

Banyak bezanya stadium/padang dulu dan sekarang jika nak compare.

Dulu padang terbuka dan kalau boleh dipanggil stadium pun tempat duduknya tak banyak.

Dulu penonton sanggup datang walaupun jauh dan tidak mempunyai kenderaan sendiri.

Negeri Sembilan yang main di padang stesyen dipenuhi penyokong dari pilah, Rembau, Jempol malah dari perkampungam terpencil Simpang Durian yang bersempadan dengan Pahang. Sekarang apa jadi dengan stadium TAR di Paroi?

Suasana hiruk pikuk di padang bandaran Raub semasa Raub FA lawan Muar FA dalam Piala FAM yang diketuai oleh Hassan Ahmad pada awal 80an. Sekarang padang tu dah dirompak oleh penyangak dan dijadikan dataran yang entah untuk apa tujuannya.

Padang Bentong pun dan dijadikan dataran. Dengan kabar, stadium lama Ganu pun nak diruntuhkan untuk dijadikan dataran.

Itulah senario sekarang. Suatu masa, kita sibuk memperkatakan kemerosotan bola kita. Satu masa lain pula 'kita' sibuk merompak tempat belia-belia kita mengasah bakat.

Jadi tidak hairanlah kalau Johor yang berada pada kedudukan kedua liga premier, hanya mampu menarik tidak sampai 400 penonton setiap kali perlawanan.

Perlis yang pada satu ketika menjadi penghulu liga super, hanya mampu menarik penonton tak sampai pun 2000 orang.

Pahang, penang, melaka toksah cerita la. Boleh main layang-layang kat tempat duduk penonton.

Itulah bolasepak Malaysia.

Wing Kiri 70an
Simpang Durian, NS

Repri 80an said...

Memang benar kata-kata wing kiri 70an. Banyak padang telah dirompak atas nama pembangunan.

Di Selangor, apa dah jadi dengan padang KTM Jalan Ipoh, padang sentul, padang SCRC Puduraya?

Bila padang dah takde, maka kelab-kelab yang dulu banyak melahirkan bintang-bintang pun turut berkubur.

Kemana perginya Muar FA (Johor), Kubu United dan PAM (Melaka), NSIA, PKNNS, NS Cempaka (N. Sembilan)?

Apa dah jadi dengan DBKL dan Cheq Point (KL), MCIS, Talasco, KSS, UMNO, Starbrite, SCRC, TPCA (Selangor)?

Perak pula terkenal dengan KIA dan TKN. Pulau pinang gah dengan PPC, Kilat, Ramblers, Roovers.

Kedah dengan JKR Kedah, PKNK, dan Langkasuka. Perlis pula JKR perlis, dan Utan Aji. Sekarang hanya ada Tambun Tulang. Tu pun dah dekat-dekat 'tinggal tulang' dah.

Pahang bangga dengan Kuantan FA, Perbandanan Stadium Darulmakmur dan Pekan FA. Terengganu pula dengan Sg. Tong, Fajar Hiliran dan PMINT.

Kelantan banyak kelab yang bagus-bagus. Antaranya, JKR Kelantan, SKMK, MBKB, JPS Kelantan, Kilat Kelantan.

Tentera dengan RAMD, Semboyan dan TLDM

Kelab-kelab di atas terkenal dan mewarnai pentas piala FAM. Sekarang ni orang pun tak tau sama ada Piala FAM tu masih wujud atau tidak...

Inilah nasib bola Malaysia...

Repri 80an
Teluk Nipah

Pelapis-future champions said...

hope all our facilities will not face the same fate