Sunday, March 22, 2009

Alahai FAM

Aku dilahirkan di Kluang, Johor tapi disebabkan membesar di Batu Pahat, Ipoh dan kemudiannya Kuala Lumpur, aku tidaklah taksub sangat menyokong mana-mana pasukan bola sepak Johor secara membuta-tuli. Tapi dalam kes MBJB, aku bersimpati lah terhadap mereka. Seperti biasa, Berita Harian tidak sedikitpun kasihan kepada FAM dan sekutu-sekutunya. Bacalah di sini.

32 comments:

Dr. Love said...

SEKIRANYA ada pelajar-pelajar pasca-siswazah yang bercadang untuk melakukan research dan seterusnya menulis tesis sarjana atau Ph.d anda mengenai FAM, bolehlah lupakan niat anda semua.

Pastinya supervisor anda tidak akan bersetuju kerana dibimbangi tesis anda terlalu tebal dan melebihi jumlah perkataan yang dibenarkan.

anak bukit said...

APAkata Berita Harian menukar strategi atau mengambil langkah yang lebih drastik kerana selama ini, apa yang dikritik atau cuba diperbetulkan tidak mendatangkan pulangan yang positif.

Berita Harian juga seolah-olah mengkritik secara bermusim. Jika tuanku Presiden tidak berada di dalam negara, kritikan atau tulisan tentang FAM tidak begitu bermaya. Mengapa ya?

Namun begitu, perlu diingat, walau apa jua yang dilemparkan, FAM tetap dengan style FAM.


Anak Bukit

Rambo said...

Apakah FAM menggunapakai dua undang-undang berbeza berkaitan membuat kenyataan media tanpa izin FAM? Jika Redhuan pantas dihukum, mengapa KJ dan KS tidak diambil tindakan malah didiamkan begitu sahaja?

Anonymous said...

Setuju dgn anak bukit...
Nampaknya FAM tak ambil pot dengan segala teguran yang dibuat.
Dia buat muka seposen dan muka tak malu jer.

semut api said...

DENGAN khabarnya FAM akan mengishtiharkan keputusan perlawanan Kelantan lwn Penang pada 21 Mac 2009 sebagai tidak sah. Ini berikutan kesilapan FAM melantik pengadil yang tidak layak kerana gagal dalam ujian kecergasan.
Zal boleh you siasat kesahihan berita ini....

Semut api
machang

Anonymous said...

Terkini dari Kota Bharu Kelantan, difahamkan perlawanan antara Kelantan menentang Pulau Pinang pada 21 Mac 2009 tidak sah kerana diadili pengadil yang gagal fitness.

Betul ke atau berita palsu?

Siapa nak sahkan berita ini benar?

Dia gagal dimana ye?

FAM tak ada rekod ke atau tak ambil pot langsung?

Anak Bulan

Anonymous said...

semua api, kau jangan main-main bawa cite.

Takkan best Asia match comisioner buat cam tu.

Kau sah dengki dengan dia.

Anak Kerengga

Man said...

giler ke fam nak batalkan keputusan perlawanan tu.

bagi le kemenangan percuma kat dua-dua pasukan kelantan dgn penang 3 - 0 dengan 3 mata

Man
Balik Pulau

tebuan said...

aku dipahamkan kes pengadil kantoi fitness kelantan lwn png tu bukan disengajakan kerana ketua unit pengadil baru saja balik dari Iran. Jadi dia tak sempat semak rekod. maafkan dia dan azzuddin juga macam yang sudah-sudah akan memaafkan dia.

tebuan
kuala kangsar

Anonymous said...

....Wan Nizam, ketika dihubungi semalam, tidak menafikan dia bertindak menyalahi kebiasaan kerana terbabit perbincangan isu membabitkan MBJB oleh jawatankuasa itu......

WAN NIZAM BAKAL DIDAKWA KERANA MEMBOCORKAN MAKLUMAT KPD MEDIA. HARAP MAKLUM

cengkerik said...

MANA BOLEH KENSEL KEPUTUSAN KELANTAN LAWAN PENANG. KALAU REPRI CAP AYAM JADI PENGADIL SEKALIPUN, IANYA TETAP SAH.
MANGKOK HAYUN PUNYA ANAK BULAN & SEMUT API. AKAI TADAK KA?



cengkerik
Kota darul naim

Tak Sangka said...

sanggup ke fam menerima tamparan hebat dengan malu sedemikian rupa.

rupanya pegawai yang digajikan, membuat kerja lain sehingga mengabaikan tugas dan tanggungjawab yang hakiki.

bolehkah ini berlaku dalam sesuatu organisasi yang bercakap tentang ketelusan????

Tak Sangka
Kuala Ketil

ulat gonggok said...

FAM perlu telus dalam hal ini. Kita bukan anti kepada sesiapa tetapi jika terlalu banyak masalah yang menjelma, sesuatu harus difikirkan.

Masalah Unit pengadil ni bermula seawal kes pengadil tak berdaftar Piala Bardhan lagi. Ketika itu mungkin FAM boleh memaafkan individu terbabit kerana memandangkan beliau baru saja 2 minggu bertugas. Adalah tidak adil untuk menghukum beliau pada waktu itu.

Namun rupa-rupanya, badai yang melanda kian mengganas dari hari ke hari. Ini termasuklah kes MC warga Singapura, kes pengadil datang lambat Piala Presiden di Kelantan, Pengadil langsung tak datang dan beberapa kes lagi yang terlalu banyak untuk diperkatakan di sini.

Kes membuat kenyataan media (dengan menghina Jawatankuasa Pengadil) sepatutnya tidak boleh terlepas kerana ianya sudah terang lagi bersuluh.

Tetapi kes seberat itu juga langsung tidak diambil tindakan.

Paling terbaru, pengadil yang mengadili perlawanan di antara Kelantan melawan Pulaa Pinang sabtu lepas, diberitakan tidak layak mengadili perlawanan tersebut kerana baru saja gagal dalam ujian kecergasan yang diadakan.

Kes terakhir ini juga sudah semestinya tidak akan memberi apa-apa kesan terhadap individu tersebut. Bertuahnya badan!

Jika tuanku presiden tidak berkesempatan membaca akhbar, diharap Timbalan Presiden, Naib-Naib Presiden atau ahli Ahli EXCO FAM dapat menegur sekretariat FAM dalam hal ini. Anda semua jangan bersubahat kerana 'di sana' nanti anda akan disoal.

Ulat Gonggok
Miri

Anonymous said...

hoi cengkerik, kau tak percaya. KAFA dah dapat surat mengatakan perlawanan tu tak sah.

JK pertandingan antarabangsa akan buat keputusan dlm mesyuaratnya tahun depan.

Anak Bulan

Anonymous said...

Tidak mustahil FAM akan membatalkan keputusan Kelantan lwn Penang sebab FAM ni susah kita nak jangka...

unggas malam said...

anak bulan,
aku tak caya la. Kau ni macam datang bulan jer....

kalau betul pengadil nya yang tak sah, mana ada jalan nak umum result pulak tak sah. apa la kau ni...

Kalau pecat orang yang buat pelantikan tu masuk jugak la akal sikit...


Unggas malam

Anonymous said...

FAM akan buat u turn dengan membenarkan MBJB terus beraksi dan janji janji manis kepada pasukan lain untuk dapat walkover 3-0 akan dibatalkan.

Anak Bulan said...

ulat gonggok, lu dahsyat la. lu goreng abis.

org tua tu, mesti terduduk punya.

bersambung ..........

Anak Bulan

ulat gonggok said...

anak bulan,
itu bukan goreng, tapi itu fakta, kita menulis atau bercakap perlu kena ada fakta. nanti org kata kita fitnah pulak

Bulan Mengambang said...

Berita sahih,

Pengadil FIFA dari Perak yang sah gagal dalam fitness kelolaan AFC baru-baru ini menjadil pengadil perlawanan Liga Super antara Kelantan lawan Pulau Pulau Pinang.

Apalah nasib pengadil yang lulus fitnes tapi tak dapat game?

Kita tengok apa pegawai FAM nak jawab.

Bulan Mengambang

Anonymous said...

http://myteamfc.sportsmalaysia.net

SUmber: Laman Sesawang My TEam Football Club

FA Cup ‘09 - They Sent A Clown

“THEY SENT A CLOWN TO REFEREE THE GAME”, SAYS MYTEAM’S ANALYST

That was the damning verdict of MyTeam FC’s Match Analyst, Khairi Rizal, who launched a scathing attack on the men in black following the end of the Second Leg FA Cup Quarter-Final between the Scarlet Army and Kelantan, last Saturday in Kota Bahru, in which MyTeam lost 3-1 (4-2 on aggregate).

Khairi who is one of the two writers that have chronicled MyTeam’s fortunes since assuming the post as Match Analyst in November 2007 said that “It was a really appalling display by that man (referring to referee Syed Azhar). Until when are these jokers going to play God and screw-up our chances. It was all too clear for everyone to see that Ali (Fazrul Hazli) was kungfu-ed in the box, from behind for goodness sake, just as he was to strike on goal. Tell me how is that not a penalty?”, said Khairi in an angry tone that completely mirrored the feelings of the MyTeam dressing room, while referring to the 39th minute incident.

“In the first leg they (referring to Football Association of Malaysia) sent a FIFA referee Subkhidin Salleh to officiate the game, but now they sent a nobody. Who is this person Syed Azhar? How could FAM commit such an unknown to handle this high profile game, if not the highest profile quarter-final match of the night.? I don’t mean any disrespect to the other quarter-finalists in the other fixtures, but this match warranted a referee who had b***s. Everyone knew that the high pressure situation in front of 20,000 passionate Kelatanese needed a referee that was brave to make decisions. We knew this would happen, but the scale of how bad his decisions were, caused plenty of unrest within the MyTeam camp”, Khairi elaborated.

At halftime, MyTeam FC’s manager Yakub Hussaini wanted to approach Syed Azhar to question his biased refereeing, but was restrained by his players who were leaving the pitch.

Asked if head-coach Bojan Hodak felt the same, Khairi said these were purely his opinions, but the coach or the entire coaching staff and players, did not disagree with Khairi’s assessment of such an idiotic performance.

Lambasting the referee further, Khairi said “There were many incidents throughout the game that left us totally speechless. On most occasions when our players fouled the Kelantanese players, Indra Putra would say something to the referee, and that resulted in some of the cautions received or freekicks being awarded despite the advantage already being played earlier. What a cowardly act by the referee? He was clearly intimidated by the presence of the Kelantan support though I have to commend the performance shown by both linesman, who were fair in carrying out their duties”.

“In the second half, Ali (Fazrul Hazli) was once again on the receiving end of bad judgement when his attempted lob over Shahrizan Ismail, was blocked by the Kelantan custodian using his hands outside the box. In fact the freekick that led to Kelantan’s third goal, was also a dive by Ramzul Zahini, who ran into Botak’s (Kaironnisam Sahabuddin) legs, rather than being tripped by the Scarlet Army’s skipper. You could see all this on the video”.

After the game, Yakub approached the Match Commissioneer (MC), Che Mod, and in defence of his referee, the MC with the Kelatanese accent, in front of Khairi and a couple of MyTeam players, shockingly said what was to expect of not professional referees.

Ending the interview with MyTeam FC on Facebook, Khairi concluded, “It has been a shameful day for referee’s, and despite all the complaints we’ve made through the proper channels in the past, nothing seems to be improving, instead the standards are plummeting season by season. Referee’s can change the direction of a game, and in this game he was totally against us, as though it was handed to Kelantan on a silver platter. MyTeam are not sore losers, but is just refereeing too much to ask for. Someday some referee will pay for the sins of all his colleagues”.

Anonymous said...

Kapal dah nak karam.

Jangan lupa, beli pisang untuk meraikan kemenangan.

penyengat said...

Setahu aku la, pada zaman pemerintahan George Joseph dulu, pengadil yang kantoi fitnes tak kira la yang dikendalikan FIFA ke.. AFC ke.. FAM ke... ATM ke... akan dianggap kantoi sehingga lulus semula pada fitness akan datang.

Tapi pada zaman kamaruddin ni, maybe dia dah buat peraturan baru. Kantoi ke... cukup makan je ke... suma boleh lantik buat game.

FAM BOLEH!

Unggas malam said...

KEMELUT yang melanda ini tidak akan selesai selagi ada tangan-tangan ghaib yang sentiasa menutup ruang-ruang kosong yang terdedah

Anonymous said...

Myteam ni kalau kita perati sejak mula2 masuk liga M mesti tak puas hati pasal repri bila kalah. Bila menang diam pulak dia. Zaman KJ pun macam tu. Kadang-kadang menyampah tengok myteam punya perangai ni....

Anonymous said...

Boring baca posting-posting yang melibatkan kelemahan unit pengadil FAM ni. Tak kan Azzuddin tak ambil apa-apa tindakan pada si kamaruddin tu kot?
Apa mandram dia pakai ya?

Anonymous said...

Bola sepak dah merosot...Kelantan dan selangor je ada duit banyak....yang lain nak bayar gaji pemain pun susah.....

mamak tanjung said...

patut la hangpa menang 4-1 lawan pineng. hangpa pakai repri haram ka?


mamak tanjung

cengkerik desa said...

Unggas malam,
Boleh lu cerita sapa dia tangan-tangan ghaib yang lu maksudkan?

Abg Gedik said...

Walaupun pentadbiran hancus, team bola haprak, sekurang-kuranga Malaysia boleh berbangga dengan pencapaian pengadil-pengadil kita.

Walau sering dikritik dan ditohmah di dalam negara, di peringkat antarabangsa, pengadil kita masih mendapat pujian.

Sudah ada dua orang rakyat MAlaysia beraksi dalam Piala Dunia berbanding sifar buat pemain.

Abg gedik
Kuala Sepetang

Cikgu Tawarikh said...

kepada geng askar pencen yang dah ada kat fam dan yang akan masuk, jangan lupa teruskan tugas anda untuk menambahkan lagi kehancuran fam sebagaimana anda berjuang menentang musuh-musuh negara di perbatasan supaya kejayaan anda menghancur fam akan sentiasa dikenang.

Cikgu Tawarikh
Kelana Jaya

kawan askar said...

Repri tak lulus fitnes buat game bukan kali pertama berlaku kat M'sia,sebelum ni pun ada repri yang tak lulus fitnes buat presiden cup kat T'ganu.