Thursday, December 1, 2011

Takraw panas, pegawai kena gam

Kasihan Datuk Ahmad Ismail...dalam program Dengan Izin di Astro Arena awal tahun ini, presiden Persatuan Sepak Takraw Malaysia (PSM) itu dedahkan dia sudah jual tujuh rumah untuk belanja hidupkan sukan itu...

Kekalahan kepada Indonesia di Sukan SEA baru-baru ini menjadikan kedudukan TokMat lebih panas daripada biasa. Baca laman web sepaktakraw.my di sini


Saudara Rusdy hubungi aku untuk maklumkan mengenai laman webnya, aku bertanya berapa harga baju aku nak beli, tup-tup dia kata nak pos, dahpun dapat...terima kasih!


Baca lapan saranan Gabungan Penggiat Sepak Takraw Nasional (GPSN) di bolarotan.com di sini


Saudara Mohsen Amdan, pengendali blog bolarotan.com, turut menghadiahkan aku dan Akbar baju bolarotan selepas Kafe Sukan Ogos lalu...terima kasih.

Kafe Sukan akan bincangkan sepak takraw Isnin depan. Dengar khabar TokMat dah gam semua pegawai agar jangan cakap dengan media. Aik, betul ke TokMat?

29 comments:

Mohsen Amdan said...

Bukan itu saja, wakil negeri yg menyokong GPSN juga telah diberi amaran.. by the way.. Mohsen Amdan, bukan Mohsen Adam

Mohsen Amdan said...

Bukan itu saja, ahli psm gabungan juga diberi amaran jika menyokong GPSN ... Oh ya.. Mohsen Amdan, bukan Mohsen Adam

rizal hashim said...

sorry Mohsen, akhir-akhir ini selalu silap eja nama orang...ehehe terima kasih. selamat berjuang

ariffin_Bdr Baru Bangi said...

tak tahu nak kata apalah pasal takraw ni.

ni nak lepas geram pasal anugerah 100plus.....sorry rizal walaupun off topic...sbb tak sabar ni.

selangor dpt anugerah FA terbaik berdasar kriteria apa?

nak kata pasal dpt banyak piala utk tahun 2010 (tahun2 sebelum merdeka x masuk kira ye)...tak ada.

nak kata pasal padang best....tak ada

nak kata pasal best gate collection....pun tak ada, kelantan lagi banyak

nak kata pasal penonton paling berdisiplin......sama aje dengan penyokong negeri lain

habih tu apa yg bestnya?

mungkin sebab selangor ada setiusaha yg pandai buat duit, kalu dia kata tiket final RM50, tak berganjak walaupun dirayu oleh 2 orang MB dan rayua dari Timbalan Presiden FAM sendiri...memang hebat..mungkin kerana itu Selangor dapat anugerah best FA.

satu lagi pasal best defender......rasanya dia banyak menghabiskan masanya atas katil so apa kriterianya..berapa game diambil kira

yg lain2 tu kira oklah...no objection.

boleh rizal komen sikit

Anonymous said...

Ahmad Ismail dah jadi presiden seumur hidup takraw malaysia. Shahidan kassim pun sama, dah macam sultan bola pulak. Terbaek!

Anonymous said...

Abg Ipin..betui la. Den pun heran mcm mana budak yang main Nogori tu dapek Pemain Pertahanan Terbaek...sapa lah yg memilih ni..heran Pok Cik..Apa lah dosa Marzuki tu yo???

XABI ALONSO
LARKIN

Anonymous said...

biarkan persatuan takraw dgn kerja mereka yang murni - lepas ni kita boleh lihat pasukan kita jadi lauk dgn team2 yang baru belajar main takraw!

TANJUNG RHINOS RC said...

apabila pasukan kebangsaan menjadi biasa-biasa shj.. :D

Imran Razib said...

boleh ke rombak PSM??sebab program diorang tak menjadi r..tengokla 5 tahun lagi,myamnmar,korea dan negara lain advance drp kita yg semakin merosot.

Unknown said...

ni masalahnya sukan malaysia...jenis pemimpin tak sedar diri,berlagak sombong dan perintah mengikut regim.kalau la malaysia tiada undang-undang,dah lama golongan sebegini kena tembak macam gadaffi..

Dak Abol said...

asalamualaikum saudara Rizal,saya terpanggil dengan perbincangan anda dengan Dato Ahmad ismail dan dalam kafe sukan bersama dengan mahat adnan,suhaimi yusof dan lain lain tak saya kenali..
dalam isu sepaktakraw ni memang cukup mengecewakan seluruh rakyat malaysia yang merasakan bahawasanya sepaktakraw ialah maruah sukan negara Malaysia dan sukan tradisional orang melayu zaman dan berzaman dan kita jugalah pencipta permainan sepak takraw yang dimainkan didalam gelanggang.

Dak Abol said...

Dalam memperkasa sepaktakraw ni supaya tidak diperkotak katikkan oleh negara negara baru yang bermain sepaktakraw ni...
langkah paling utama ialah diharap dengan rasa malu wajibnya Dato Ahmad Ismail meletak jawatan dan janganlah bercakap macam orang pandaidan tin kosong. diikuti oleh yang lain lain yang tidak berguna dalam menjaga maruah sepak takraw ni...jika diperhatikan sejak tahun 1993 lagi, tiadanya kemajuan sepak takraw malaysia dan hanyalah kekalahan yang memalukan yang dicipta seperti kalah kepada myanmar,korea selatan dan terbaru kekalahan yang tidak boleh diterima akal oleh peminat iaitu kalah kepada indonesia ,kalah ketiga tiga regu yang mewakili sukan rakyat Malaysia.tidak masuk akal.....//?????? very poor dan low standard
adakah ke, alasan ini yang boleh kita terima dari seorang jurulatih yang agak berumur "pasukan indonesia telah dibentuk dari tahun 2001 lagi",kalau mereka telah membentuk pasukan sepaktakraw dari 2001 lagi,kenapa pula psm dan jurulatih jurulatih psm tidak terfikir dalam membentuk pasukan kebangsaan dan pelapis dan sentiasa membuat perancangan yang rapi terhadap pasukan sepaktakraw ni......sesuatu alasan yang menunjukkan kebodohan ketara jentera pengurusan psm dan anakbuahnya.

Dak Abol said...

saya ingin menyatakan pendapat saya agar dapat difikirkan kita bersama dalam menjaga maruah sukan sepaktakraw dan memperkasakan skuad kebangsaan kita ni sebagai penjaga maruah negara...

1. Program pembangunan bermula akar umbi melibatkan juga bangsa bangsa lain selain bangsa melayu lagi iaitu diperingkat sekolah rendah,sekolah menenggah,kolej,universiti,negeri dan negara dengan sokongan padu kpm,isn,msn,psm dan paling utama sekali kerajaan
peringkat sekolah rendah,kejohanan daerah dari peringkat bawah 10 tahun,12 tahun dengan permainan menimbang bola takraw sebanyak 3 kali dan mematikan bola bukannya cara main 'jaru' yang merosakkan permainan dan asas timbangan bola'control ball' dapat diterapkan...asas utama ini ialah perlu ditekan di peringkat sekolah rendah dahulu dan dilatih sejak awal lagi servis kuda ini dan bukannnya servis sepak yang banyak diamalkan lagi rata rata pemain sepaktakraw malaysia ni,ini dapat dilihat semasa kejohanan kfc-utusan,masih terdapat servis sepak yang diamalkan oleh pengiat sepaktakraw ,sebab tidak membantu dalam mempertaruhkan maruah sepaktakraw diperingkat antarabangsa,sepatutunya ada juga annugerah servis kuda terlaju dan anugerah servis kuda yang jarang kandas bukannya tekong terbaik.....

Dak Abol said...

2. mermatabatkan sukan sepaktakraw dengan bantuan dan sokongan kerajaan:

a) mengadakan satu stadium nasional tertutup khas untuk final kejohanan sepak takraw seluruh Malaysia dan kejohanan berprestij antarabangsa mahupun kejohanan dalaman sebagai satu penghormatan untuk sukan sepaktakraw itu sendiri iaitu stadium tertutup ,kubah berbentuk separuh bola sepak takraw.ini cadangan saya sepatutnya diwujudkan di negeri melaka sebagai asas sejarah yang terpahat disitu semasa kesultanan melaka dan sebagai industri pelancongan juga disamping terpapar juga gamabar zaman kegemilangan sepak takraw d setiap dindingnya sebagai pameran atau juga muzium kecil seperti sebagaiman kita pergi didalam setiap stadium pasukan bolasepak ternama di eropah,kenapa kita sendiri tidak menjunjung dan memertabatkan sendiri sepak takraw itu sendiri di bumi malaysia ini sendiri.

Dak Abol said...

b) Dengan bantuan dan galakkan kerajaan juga dalam membantu psm mencari penaja seperti petronas,air asia,tm,celcom dan lain lain dalam mengwujudkan satu liga semi-pro dan profesional dengan asasnya pasukan negeri dengan pemantauan psm yang baharu,satu liga seperti liga super sepak takraw dimana ada permainan home dan away bukan je secara perlawanan satu tempat sahaja,dalam membentuk jati diri,psikologi menghadapi bermain ditempat lawan dan taktikal teknikal perlawanan profesional,bermain dihadapan penyokong sendiri berbeza bermain di hadapan penyokong pasukan lawan,ini sebabnya pemain sekarang bila bermain sambil lewa sahaja sebab just seronok bermain tapi ada hati yang satu didalam jiwa seperti dikatakan oleh suhaimi yusof,..yang paling ketara lagi pernahkah kita terfikir kali terakhir kita menjulang piala raja thai ,piala keagungan pemain pemain sepaktakraw thailand....kali terakhir di era zaman raziman dan adnan saidin selepas tu tiada lagi,pemain yang bermain tidak berdaya mengalahkan thailand dan kita mudah sahaja dikalahkan walaupun tempat keramat kita iaitu di negara malaysia.ini kita sentiasa berfikiran positif dalam menjayakan hasrat ini,jang fimkir ramai penonton dahulu,buat dahulu jadikan kemeriahannya dahulu..

Dak Abol said...

c. Salah satu hasrat kerajaaan program satu malaysia iaitu kejohanan peringkat sekolah,kolej ,universiti dan kebangsaan iaitu kejohanan sepaktakraw yang melibatkan regu yang dibarisi oleh gabungan bangsa bangsa selain bangsa melayu bermain sepak takraw....saya rasa saudara faham dan memenuhi hasrat kerajaan yang murni dan boleh dimurnikan lagi dengan bantuan dan sokongan gabungan parti barisan nasional....

Dak Abol said...

3. Dalam memperkasa permainan sepak takraw ialah sistem permainan lama malaysia dan tak relevan lagi ialah iatu satu killer satu feeder satu blocking sepatutnya kita wajib praktikkan iatu dua killer dua feeder dua blocking yang sekarang banyak dipraktikkan oleh mana mana negara seperti korea selatan dan indonesia,semasa sukan sea indonesia,pasukan indonesia menggunakan sistem ni,bermaknanya bola dapat dimatikan oleh apit kanan dan kiri dalam keadaan terdesak,sistem satu killer satu feeder yang diamalkan oleh pasukan malaysiadah tak relevan lagi dan merosakkan keampuhan seseorang killer berdasarkan sistem kiraan mata sekarang dan permainan pantas era sepaktakraw sekarang ,ini sebenarnya hakikat jurulatih malaysia terima bukan memberikan satu alasan yang bodoh yang tidak dapat diterima oleh peminat,dalam corak bertahan semasa menerima rejaman dari pihak lawan,seharusnya
kita bertahan secara "zig zag" bukan kekuda "L",blocking oleh apit kiri,pemain lain hendak menghadap badan secara mengiring,peha dan kaki dalam keadaan bersedia untuk memetik rejaman bola bukan berhadapan dengan rejaman dengan kakangan kaki memang tidak sempat memetik dan takut rejaman yang laju tidak dapat dielakkan dan menimbulkan perasaan takut,kalau double blocking tekong akan menerima rejaman dalam kedaan mengiring ditengah tengah peha dan kaki dalam keadaan bersedia...
kenapa peratus servis kuda pasukan malaysia hampir 50% kandas dan kluar garisan dan peratusan 0% ke 3% servis kuda pasukan thailand yang tersasar dean 2% je yang kandas,ini patut difikirkan, sebenaranya kita kurang memperaktik servis ini dari peringkat akar umbi lagi masih lagi menggunakan servis sepak dalam kejohanan di setiap negeri...ini leh dibincangkan lagi rizal dan cuba perhatikan diseluruh tanah air kita ni kalu tidak percaya dengan komen saya ini..dan buat satu kajian terperinci servis kandas servis kuda dan servis sepak,pemain diserata malaysia masih lagi ada yang mengamalkan servis kira play safe tapi berguna untuk membantu keampuhan pasukan negara.

Dak Abol said...

4. Menggunakan kepakaran tekonologi terkini sebenarnya dah lama digunakan oleh sukan sukan lain seperti besbol dan bolasepak(melatih penjaga gol) seperti mesin pelontar bola dengan kelajuan yang boleh laras, untuk sepak takraw psm dengan kerjasama isn dan encik zulkifli mencipta satu mesin servis kuda dengan kelajuan boleh laras serta sudut kaki/mesin melontarkan bola semasa untuk melatih satu regu untuk menghidupkan first ball,sebenarnya inilah kelemahan paling utama pasukan malaysia dalam sistem bertahan yang pernah dikatakan oleh encik mahat adnan,berlatih denagan servis yang agak laju berdasarkan servis tekong thailand sebagai panduan dan bukannya berlatih servis selalu sangkut sesama sendiridan semasa di kejohanan tempatan,ini saya dapat perhatikan di kejohanan tempatan kekerapan servis kuda tersangkut di jaring oleh pasukan pasukan negeri ataupun kelab.

Dak Abol said...

5. selain mengwujudkan pemain semi-pro dan profesional,kejohanan setiap negeri hendaklah diperbanyakakn mengikut peringkat usia, tiada kira syarat pemain negeri ataupun kebangsaan ,biarlah mereka bertemu di dalam gelanggang juga sebagai pendedahan kepada pemain lain melawan pasukan negeri mahupun kebangsaan juga dapat menarik kebanjiran peminat,seperti wujudkan kembali terbuka negeri,open shell port dickson,open tanjung bidara,dan lain lain untuk menaikkan kembali sukan sepak takraw ni,jika dapat diperhatikan sekarang kejohanan seperti semakin berkurangan,selain liga super,grand prix serat negeri dihidupkan kembali sebagai aktiviti dan lansdasan latihan berpanjangan untuk setiap pemain dan hadiah johan regu minima RM 15,000 dan johan pasukan RM 50,000 ke 100,000 barulah pemain sepak takraw bersungguh sungguh bermain disamping mengekalkan prestasi dan menjaga kesihatan diri,barulah keringat usaha yang jitu terbalas dengan habuan yang mengembirakan,ini maian macam nak putus nyawa dari pagi sampai petang tapi habuan tak setimpal belum kira cedera lagi,kita bukan melahirkan pemain bermata duitan tapi kesungguhan itu setimpal dengan usahanya,cuba rizal tanya bekas bekas pemain yang tercedera teruk sepanjang penglibatan mereka dalam sukan sepak takraw ,apakah kebajikan mereka dijaga dengan baik,mujur kerja ada...kalau tidak....

Dak Abol said...

6. dalam pemilihan pemain pasukan malaysia, saya harap psm dapat memilh pemain yang berpotensi seperti feeder yang boleh membuat rejaman disamping sebagai pengumpan,killer yang mempunyai lebih dari satu rejaman, contohnya lipat gunting,back stroke,lipat gulung,lipat pari dan l.ain lain disamping boleh mematikan bola dengan tapak kaki serta tandukan,ini dapat diperhatikan skuad sukan sea yang tidak mantap dan longlai ,memamglah patut kalah dengan pasukan indonesiatidak payahlah dibandingkan dengan pasukan thailand yang terlalu kuat buat masa ni,kategori pemilihan begini sepatutnya dibuat,serta cadangan bantuan pemain senior membantu seperti cadangan saudara shuhaimi yusuf perlu diambil kira,sebagai contoh tekong normanizam masih lagi perlu digunakan dengan pemain apit kiri dan kanan yang kedua duanya boleh menjalan tugas feeder dan killer bergilir gilir.

letih juga menaip lagi ya encik rizal ,tak terdaya lagi saya memberikan pendapat dan ada lagi pendapat hendak ditulis,saya bukan hendak mengkritik tapi ingin bersama sama menaikkan martabat sukan sepak takraw yang paling saya cintai dan membantu maruah sepak takraw Malaysia yang boleh diperkotak katikan oleh negara negara lain

Dak Abol said...

asalamualaikum saudara Rizal,saya terpanggil dengan perbincangan anda dengan Dato Ahmad ismail dan dalam kafe sukan bersama dengan mahat adnan,suhaimi yusof dan lain lain tak saya kenali..
dalam isu sepaktakraw ni memang cukup mengecewakan seluruh rakyat malaysia yang merasakan bahawasanya sepaktakraw ialah maruah sukan negara Malaysia dan sukan tradisional orang melayu zaman dan berzaman dan kita jugalah pencipta permainan sepak takraw yang dimainkan didalam gelanggang.
Dalam memperkasa sepaktakraw ni supaya tidak diperkotak katikkan oleh negara negara baru yang bermain sepaktakraw ni...
langkah paling utama ialah diharap dengan rasa malu wajibnya Dato Ahmad Ismail meletak jawatan dan janganlah bercakap macam orang pandaidan tin kosong. diikuti oleh yang lain lain yang tidak berguna dalam menjaga maruah sepak takraw ni...jika diperhatikan sejak tahun 1993 lagi, tiadanya kemajuan sepak takraw malaysia dan hanyalah kekalahan yang memalukan yang dicipta seperti kalah kepada myanmar,korea selatan dan terbaru kekalahan yang tidak boleh diterima akal oleh peminat iaitu kalah kepada indonesia ,kalah ketiga tiga regu yang mewakili sukan rakyat Malaysia.tidak masuk akal.....//?????? very poor dan low standard
adakah ke, alasan ini yang boleh kita terima dari seorang jurulatih yang agak berumur "pasukan indonesia telah dibentuk dari tahun 2001 lagi",kalau mereka telah membentuk pasukan sepaktakraw dari 2001 lagi,kenapa pula psm dan jurulatih jurulatih psm tidak terfikir dalam membentuk pasukan kebangsaan dan pelapis dan sentiasa membuat perancangan yang rapi terhadap pasukan sepaktakraw ni......sesuatu alasan yang menunjukkan kebodohan ketara jentera pengurusan psm dan anakbuahnya.

Dak Abol said...

saya ingin menyatakan pendapat saya agar dapat difikirkan kita bersama dalam menjaga maruah sukan sepaktakraw dan memperkasakan skuad kebangsaan kita ni sebagai penjaga maruah negara...

1. Program pembangunan bermula akar umbi melibatkan juga bangsa bangsa lain selain bangsa melayu lagi iaitu diperingkat sekolah rendah,sekolah menenggah,kolej,universiti,negeri dan negara dengan sokongan padu kpm,isn,msn,psm dan paling utama sekali kerajaan
peringkat sekolah rendah,kejohanan daerah dari peringkat bawah 10 tahun,12 tahun dengan permainan menimbang bola takraw sebanyak 3 kali dan mematikan bola bukannya cara main 'jaru' yang merosakkan permainan dan asas timbangan bola'control ball' dapat diterapkan...asas utama ini ialah perlu ditekan di peringkat sekolah rendah dahulu dan dilatih sejak awal lagi servis kuda ini dan bukannnya servis sepak yang banyak diamalkan lagi rata rata pemain sepaktakraw malaysia ni,ini dapat dilihat semasa kejohanan kfc-utusan,masih terdapat servis sepak yang diamalkan oleh pengiat sepaktakraw ,sebab tidak membantu dalam mempertaruhkan maruah sepaktakraw diperingkat antarabangsa,sepatutunya ada juga annugerah servis kuda terlaju dan anugerah servis kuda yang jarang kandas bukannya tekong terbaik.....

Dak Abol said...

2. mermatabatkan sukan sepaktakraw dengan bantuan dan sokongan kerajaan:

a) mengadakan satu stadium nasional tertutup khas untuk final kejohanan sepak takraw seluruh Malaysia dan kejohanan berprestij antarabangsa mahupun kejohanan dalaman sebagai satu penghormatan untuk sukan sepaktakraw itu sendiri iaitu stadium tertutup ,kubah berbentuk separuh bola sepak takraw.ini cadangan saya sepatutnya diwujudkan di negeri melaka sebagai asas sejarah yang terpahat disitu semasa kesultanan melaka dan sebagai industri pelancongan juga disamping terpapar juga gamabar zaman kegemilangan sepak takraw d setiap dindingnya sebagai pameran atau juga muzium kecil seperti sebagaiman kita pergi didalam setiap stadium pasukan bolasepak ternama di eropah,kenapa kita sendiri tidak menjunjung dan memertabatkan sendiri sepak takraw itu sendiri di bumi malaysia ini sendiri.

b) Dengan bantuan dan galakkan kerajaan juga dalam membantu psm mencari penaja seperti petronas,air asia,tm,celcom dan lain lain dalam mengwujudkan satu liga semi-pro dan profesional dengan asasnya pasukan negeri dengan pemantauan psm yang baharu,satu liga seperti liga super sepak takraw dimana ada permainan home dan away bukan je secara perlawanan satu tempat sahaja,dalam membentuk jati diri,psikologi menghadapi bermain ditempat lawan dan taktikal teknikal perlawanan profesional,bermain dihadapan penyokong sendiri berbeza bermain di hadapan penyokong pasukan lawan,ini sebabnya pemain sekarang bila bermain sambil lewa sahaja sebab just seronok bermain tapi ada hati yang satu didalam jiwa seperti dikatakan oleh suhaimi yusof,..yang paling ketara lagi pernahkah kita terfikir kali terakhir kita menjulang piala raja thai ,piala keagungan pemain pemain sepaktakraw thailand....kali terakhir di era zaman raziman dan adnan saidin selepas tu tiada lagi,pemain yang bermain tidak berdaya mengalahkan thailand dan kita mudah sahaja dikalahkan walaupun tempat keramat kita iaitu di negara malaysia.ini kita sentiasa berfikiran positif dalam menjayakan hasrat ini,jang fimkir ramai penonton dahulu,buat dahulu jadikan kemeriahannya dahulu..

c. Salah satu hasrat kerajaaan program satu malaysia iaitu kejohanan peringkat sekolah,kolej ,universiti dan kebangsaan iaitu kejohanan sepaktakraw yang melibatkan regu yang dibarisi oleh gabungan bangsa bangsa selain bangsa melayu bermain sepak takraw....saya rasa saudara faham dan memenuhi hasrat kerajaan yang murni dan boleh dimurnikan lagi dengan bantuan dan sokongan gabungan parti barisan nasional....

Dak Abol said...

3. Dalam memperkasa permainan sepak takraw ialah sistem permainan lama malaysia dan tak relevan lagi ialah iatu satu killer satu feeder satu blocking sepatutnya kita wajib praktikkan iatu dua killer dua feeder dua blocking yang sekarang banyak dipraktikkan oleh mana mana negara seperti korea selatan dan indonesia,semasa sukan sea indonesia,pasukan indonesia menggunakan sistem ni,bermaknanya bola dapat dimatikan oleh apit kanan dan kiri dalam keadaan terdesak,sistem satu killer satu feeder yang diamalkan oleh pasukan malaysiadah tak relevan lagi dan merosakkan keampuhan seseorang killer berdasarkan sistem kiraan mata sekarang dan permainan pantas era sepaktakraw sekarang ,ini sebenarnya hakikat jurulatih malaysia terima bukan memberikan satu alasan yang bodoh yang tidak dapat diterima oleh peminat,dalam corak bertahan semasa menerima rejaman dari pihak lawan,seharusnya
kita bertahan secara "zig zag" bukan kekuda "L",blocking oleh apit kiri,pemain lain hendak menghadap badan secara mengiring,peha dan kaki dalam keadaan bersedia untuk memetik rejaman bola bukan berhadapan dengan rejaman dengan kakangan kaki memang tidak sempat memetik dan takut rejaman yang laju tidak dapat dielakkan dan menimbulkan perasaan takut,kalau double blocking tekong akan menerima rejaman dalam kedaan mengiring ditengah tengah peha dan kaki dalam keadaan bersedia...
kenapa peratus servis kuda pasukan malaysia hampir 50% kandas dan kluar garisan dan peratusan 0% ke 3% servis kuda pasukan thailand yang tersasar dean 2% je yang kandas,ini patut difikirkan, sebenaranya kita kurang memperaktik servis ini dari peringkat akar umbi lagi masih lagi menggunakan servis sepak dalam kejohanan di setiap negeri...ini leh dibincangkan lagi rizal dan cuba perhatikan diseluruh tanah air kita ni kalu tidak percaya dengan komen saya ini..dan buat satu kajian terperinci servis kandas servis kuda dan servis sepak,pemain diserata malaysia masih lagi ada yang mengamalkan servis kira play safe tapi berguna untuk membantu keampuhan pasukan negara.

4. Menggunakan kepakaran tekonologi terkini sebenarnya dah lama digunakan oleh sukan sukan lain seperti besbol dan bolasepak(melatih penjaga gol) seperti mesin pelontar bola dengan kelajuan yang boleh laras, untuk sepak takraw psm dengan kerjasama isn dan encik zulkifli mencipta satu mesin servis kuda dengan kelajuan boleh laras serta sudut kaki/mesin melontarkan bola semasa untuk melatih satu regu untuk menghidupkan first ball,sebenarnya inilah kelemahan paling utama pasukan malaysia dalam sistem bertahan yang pernah dikatakan oleh encik mahat adnan,berlatih denagan servis yang agak laju berdasarkan servis tekong thailand sebagai panduan dan bukannya berlatih servis selalu sangkut sesama sendiridan semasa di kejohanan tempatan,ini saya dapat perhatikan di kejohanan tempatan kekerapan servis kuda tersangkut di jaring oleh pasukan pasukan negeri ataupun kelab.

Dak Abol said...

5. selain mengwujudkan pemain semi-pro dan profesional,kejohanan setiap negeri hendaklah diperbanyakakn mengikut peringkat usia, tiada kira syarat pemain negeri ataupun kebangsaan ,biarlah mereka bertemu di dalam gelanggang juga sebagai pendedahan kepada pemain lain melawan pasukan negeri mahupun kebangsaan juga dapat menarik kebanjiran peminat,seperti wujudkan kembali terbuka negeri,open shell port dickson,open tanjung bidara,dan lain lain untuk menaikkan kembali sukan sepak takraw ni,jika dapat diperhatikan sekarang kejohanan seperti semakin berkurangan,selain liga super,grand prix serat negeri dihidupkan kembali sebagai aktiviti dan lansdasan latihan berpanjangan untuk setiap pemain dan hadiah johan regu minima RM 15,000 dan johan pasukan RM 50,000 ke 100,000 barulah pemain sepak takraw bersungguh sungguh bermain disamping mengekalkan prestasi dan menjaga kesihatan diri,barulah keringat usaha yang jitu terbalas dengan habuan yang mengembirakan,ini maian macam nak putus nyawa dari pagi sampai petang tapi habuan tak setimpal belum kira cedera lagi,kita bukan melahirkan pemain bermata duitan tapi kesungguhan itu setimpal dengan usahanya,cuba rizal tanya bekas bekas pemain yang tercedera teruk sepanjang penglibatan mereka dalam sukan sepak takraw ,apakah kebajikan mereka dijaga dengan baik,mujur kerja ada...kalau tidak....

6. dalam pemilihan pemain pasukan malaysia, saya harap psm dapat memilh pemain yang berpotensi seperti feeder yang boleh membuat rejaman disamping sebagai pengumpan,killer yang mempunyai lebih dari satu rejaman, contohnya lipat gunting,back stroke,lipat gulung,lipat pari dan l.ain lain disamping boleh mematikan bola dengan tapak kaki serta tandukan,ini dapat diperhatikan skuad sukan sea yang tidak mantap dan longlai ,memamglah patut kalah dengan pasukan indonesiatidak payahlah dibandingkan dengan pasukan thailand yang terlalu kuat buat masa ni,kategori pemilihan begini sepatutnya dibuat,serta cadangan bantuan pemain senior membantu seperti cadangan saudara shuhaimi yusuf perlu diambil kira,sebagai contoh tekong normanizam masih lagi perlu digunakan dengan pemain apit kiri dan kanan yang kedua duanya boleh menjalan tugas feeder dan killer bergilir gilir.

letih juga menaip lagi ya encik rizal ,tak terdaya lagi saya memberikan pendapat dan ada lagi pendapat hendak ditulis,saya bukan hendak mengkritik tapi ingin bersama sama menaikkan martabat sukan sepak takraw yang paling saya cintai dan membantu maruah sepak takraw Malaysia yang boleh diperkotak katikan oleh negara negara lain

Anonymous said...

yg ambo tahu dlm PSM ni...hanya presiden je yg x pernah berubah-29....hahahaha jd sbnarnya siapa yg betul dan siapa yg salah...ALAHAI TOK MAT...KALAU DH KEKERINGAN IDEA BG LAA KAT ORG LAEN....hang ni kebal mcm KETURUNAN RAJA-29 PLOK....RAJA MANE EHSSS raja kapoor...jgn hanya pandai BERMAIN DGN KATA-29 JE..INI BKN MEDAN POLITIK INI MEDAN SUKAN YG mana jaguhnya di tentukan dgn prestasi bkn dgn MEMUTARBELITKAN fakta sbgaimana dlm dunia politik..hehehhe

Dak Abol said...

kepada keseluruhan anggota psm terutama janganlah jadi ayam jantan berkokok berdegar degar tapi ekor penuh diselaputi taik ayam candu....

kalau xfaham tak tahu saya nak kata lagi lah....

letak jawatanlah dan wujudkan generasi psm yang baru yang boleh meningkatkan martabat sukan sepak takraw malaysia..kalu cakap macam tin kosong tak yah lah nak jadi presiden sepak takraw....

kepada pengurus,jurulatih,pemain pemain sepak takraw sukan sea ,berdasar perhatian seluruh pencinta sukan sepak takraw malaysia...... bukan layak kamu semua untuk mewakili pasukan malaysia dengan tersemat jalur gemilang di dada untuk membawa maruah negara menentang pasukan sepak takraw negara lain....sedarlah kamu bermain untuk suka suka tapi kamu tidak menghargai penghormatan yang dianugerah dan tanggungjawab mewakili pasukan sepak takraw malaysia,

Rizal camna nak delete salah satu komen saya tu,terhantar dan terpost dua kali lak....

salmi said...

yang jelas, presiden PSM kena undur. Rasanya, dia tiada kemampuan minda untuk mertabatkan sukan takraw. Politik boleh la kot..sikit2

Anonymous said...

Rizal
Nak cerita badminton sikit.
Chong Wei dan beregu utama , asyik kalah memanjang , tak Ada pulak org kritik , dlm paper .

Kalau dulu kalah , sebab Misbun Dan Rexy , sekarang ni x da org kritik , kalah berturut pun tajuk dalam akhbar " Chong Wei terlepas jadi juara" , kalau masa Misbun latih tajuk dia Akan berbunyi "Chong gagal lagi " atau prestasi Chong Wei menurun" . Surat khabar. Melayu pun bodoh Dah terikut ikut rentak mainan org china, yg Ada agenda tersirat , tak nampak . Misi buang jurulatih Melayu Dan Rexy , lepastu letak china2 yg tak pernah aku dengar Dan tak Ada track records.
Unbelievable , " beregu kita Dah improve " itu kenyataan org BAM , selepas satu game pun tak menang.

Buang kedua dua jurulatih baru yg bodoh ni . Org Melayu (surat khabar) cerdikanlah diri sikit , diperbodohkan org china dibumi sendiri .