Tuesday, September 1, 2009

Tomyam recipe

The FA of Malaysia can perhaps learn a thing or two on the need to market the league from the Thais. Read New Zealand-based Everton fan Afiq Rudzi's take here.

17 comments:

Anonymous said...

Khas buat orang-orang FAM,

Bacalah kat sini

http://dropoutbear.blogspot.com/2009/07/mari-mari-mari.html

Anonymous said...

Thailand has one thing that we are yet(or dreaming) to have - a sports industry.

Anyways Tomyam Recipe is a well written article. Good stuff.

And when was the last time anyone saw a poster promoting a local(any)match in Malaysia? Anyone?

aFiQ said...

Whoah!Promosi besar besaran ni bro!haha..x sangka plak..blushing la saya cmni..ingat td posting psal nk bg resipi tomyam ker aper..huhu..

Anonymous said...

Ya kadang kadang komen senang dari melakukan. Banyak masaalah didalam FAM sendiri yang pertama singkirkan org org yang telah lama dlm FA Negeri yang tidak mahu perubahan. FAM adalah FA, FA adalah FAM. Masing masing hanya menunggu masa utk mendapat gelaran Dato' bukan nya kerja dengan ikhlas. Apa yang penting maaaashuk itu je.......

Anonymous said...

Sdr Anon 8.44PM, saya SOKONG anda. Datukship lebih penting daripada pencapaian...Tahniah Dato'-Dato' FAM

cucumela said...

Sebenarnya benda-benda ni semua nya ada dalam perancangan MSL yang di "brainchild" oleh mantan deputy president FAM. MSL sepatutnya merupakan "marketing arm" FAM telah berdiri kukuh masa ini. Tetapi mentality yang duduk kat ofis Kelana Jaya tu lebih rela MSL tutup terkubur. Sedangkan di negara yang bolanya maju; korea bukan KFA yang run the league, Its K-League; Jepun bukan JFA yang run the league tapi J-league (president JFA sekarang Capt. Kawabuchi pernah jadi chairman nya), even England FA tak mengendalikan EPL, satu entiti lain di bawah perhatian FA, yang jalankan leaguenya.
Banyak lagi kalau nak dibandingkan, semua dah berubah Thailand, Vietnam semua dah ikut struktur tersebut, dan badan marketing inilah yang telah membuat promosi dan marketing utk liga mereka. Bolasepak sebagai wahana bagi dana persatuan sukan; inilah dinamakan sport industri. Banyak aktiviti marketing boleh dilakukan kalau benar-benar ikhlas hendak dilakukan. Bolasepak Malaysia ramai pengikutnya. apatah lagi kalau bagi syarikat pengeluar tiket,hanya ambil keuntungan RM1 bagi sekeping tiket, akan berpandapatan tak kurang RM1 juta dalam satu musim, itu dalam keadaan Bolasepak Malaysia yang amat teruk. Apa kata syarikat pengendali papan iklan?????, penyediaan logo semua itu wang. AFC jadi kaya raya hanya sekadar menjual pertandingan bolasepak yang dilebel dengan logonya, belum lagi kita kira wang FIFA. Dua-dua sekadar jadi promoter pertandingan. MU datang ke Malaysia bukan kah kerana mencari pelanggan untuk marketing nya. Produk MU habis terjual ketika itu. Hahaha rakyat Malaysia kesian FAM, recipe patin tempoyak pun meleleh air lior ooiii...

Wak Jono said...

Liga Indonesia dikendalikan oleh BLI - Badan Liga Indonesia atau ISL - Indonesia Super League.

Liga Malaysia - dijalankan oleh Former Army of Malaysia

Myanmar pun laksanakan pro league dia, Philippine nak mulakan ...

buah pala said...

Senang cerita la bro... FAM ni bagi la resipi tomyam ke, resipi sup ekor ke, resepi gulai nangka campur kepala ikan masin ke, resepi pucuk ubi masak lemak ke... tak kan ke mana kalau sikap peneraju-peneraju utamanya hanya bernawaitukan kedudukan dan kepentingan peribadi masing-masing. Semua nak jaga perut sendiri....

Bagi la sekoyan resipi atau selori sekali pun, habuk pun tadak.

Pe'el orang-orang di sekretariat FAM dah la satu hal... takde sapa pulak dari kalangan ahli EXCO yang sanggup menegur.

Jadi tak hairanlah FAM akan terus tunggang langgang....

SangKunang said...

swastakan liga bolasepak malaysia.
MSL memerlukan satu badan yg sentiasa dahagakan promosi, pasaran, sekaligus menjana kualiti bolasepak yg lebih gemilang

Anonymous said...

Saya amat bersetuju dengan CUCUMELA. Memang benar KDYTM yang memulakan semua nya di FAM bahkan ianya yang pertama di ASIA.(bermula dengan Supper League) Pada masa itu Jepun dtg ke Malaysia belajar dari FAM cara cara mengendalikan liga. Tetapi peneraju peneraju di negeri yang menjadi pemilik FAM tidak mahu berganjak. Mereka mengatakan tak kemana pengswastaan ini. Mcm mana pun org akan sokong negeri masing masing. Lihat aje apa jadi dengan Johor FC tiada siapa yang peduli dengan mereka dan mereka bertahan beberapa tahun walaupun sumbangan FAM kepada mereka hanya sedikit sahaja. It bolds up to one thing is the mentality of the board of FAM. Kita kene fikir kenapa Public Bank, EMKAY,dan syarikat lain tarik diri? Kerana sumbangan mereka tidak dihargai. Kita lihat aje apakan jadi tahun 2011 dimana semua penaja akan tamat kontrak. Adakah FAM akan mendapat kontrak yang lebih baik? Jika pihak penaja sentiasa mendapat gambaran yang negatif terhadap sukan bolasepak Malaysia. Pihak sekretariat tak boleh disalahkan semata mata kerana yang membuat keputusan adalah Jawatankuasa yang terdiri dari PB Negeri. Presiden akan sentiasa menerima apa jua untuk kebaikan FAM kerana tanpa Baginda habis FAM.FAM mendapat penaja kerana Baginda kalau nak harapkan produk FAM yang sediaada tiada siapa kan menaja. Saya rasa saudara "Meriam Longgar" boleh bantu kumpulkan beberapa orang yang berpengalaman sediakan kertas kerja menrevolusikan FAM dan sembah pada Presiden. Kita sama sama sedih melihat FAM kerana apa jua di perkatakan kepada FAM ibarat kita meludah kelangit. Maaf jika bahasa ini melampau. Tapi ini kebenaran bukan nya hanya menuding jari dan mengadap untuk dapat populariti dan kepentingan sendiri. Semua harus ingat bahawa FAM adalah kepunyaan 22 juta rakyat Malaysia bukan nya milik PB negeri sahaja.

Anonymous said...

Well said Cucumela. You must be someone who is very adept in the local football scene.
And until people in FAM wise up to their upcoming fate, the local football fortunes would remain in the dark.
The M-League is still regarded as the biggest event in the country, but has the lowest income ratio comparing it to the money that is required to have it running.
Unfortunately FAM does not see football as a business but rather a political playground or political platform.
For M-League to succeed, the marketing must control the competition, not the other way round.

Anonymous said...

Resepi paling mudah untuk mengubah FAM ialah dengan tidak menyambung kontrak SU Agung yang tamat 17 September ini....

Anonymous said...

Anon 12:55, serupa je kalau masuk SU yg baru. Bukanlah nak menangkan SU yg ada tapi SU barupun dirasakan tak mampu nak ubah FAM kerana FAM keseluruhannya dikuasai oleh State FA

XABI ALONSO
LARKIN

tukang kempen FAM said...

Berita panas dan menggemparkan. Sila layari laman web FAM sekarang juga - www.fam.org.my

Anonymous said...

Cubalah lamam web baru FAM
www.malaysiansuperleague.com

Saya dengar website FAM tengah construction.

Anonymous said...

bukan tengah constuction, tapi tak bayar kat company tu. hahahahahaha

Wak Jono said...

patut le aku dengar ada Indon dengan Bangla tengah mengerudi dan ketuk-ketuk.... rupanya under construction

company yg buat dulu pun haprak, yang ni mesti lebih canggih punye .... tengok lah beb