Wednesday, July 23, 2008

What's up, Doc?

Isu terbaru yang didedahkan oleh Berita Harian mengundang 11 juta macam persoalan.

Bacalah
di sini

27 comments:

Anonymous said...

When the "good" Doctor got into the pic some years ago, I thot he presented himself well & talked rather convincingly. So we were in good hands I thot, again.

But now how ah Doc? Here not right. There also not good? It's nauseating to think that you'd be doing the firefighting sh*t after every juicy revelation is out in the open.

Man...were we wrong....

Anonymous said...

Bro,
Been waiting for you to blog on this issue,what took u so long?
This is a serious matter la, i hope the ACA will come in and investigate this...too much money has been wasted on a useless software..kalau macam tu baik beli CD ciplak kat pasar malam?
Anyone knows anything about this company AiNB??? Is it a crony company??

Te

Anonymous said...

Bro,

This is what happens when meritocracy is not the guiding force, and when the govt insists that bumi companies should get the priority. When are we ever going to learn.

I wouldnt blame this company, i blamethe policy makers, and those who picked them.

God help Malaysia

Anonymous said...

Bro rizal,
dengar citer ada lagi twist dalam cerita nie...mungkin orang bh tu tak dapat atau tak boleh tulis...
dengar citer kontrak nie di sub-con kan kepada satu kompeni kecil, yang sebenarnya buat keje nie..
kompeni nie dengarnya dah 'dijanjikan' duit jika diorang tutup mulut dan tak dedahkan citer sebenar....menarik bro....apa kata orang bh terus korek lagi

sure kita sumer akan baca punya! ha ha ha

Anonymous said...

What to do....jadi pak sanggup so kena la bertanggungjawab

Anonymous said...

tapi si penulis tu pun tak leh caya gak..babak tak dapat kontrak..gerenti taruk orang.

Anonymous said...

Mengapa hendak tuduh Doc saja, walaupun beliau yang tandatangani kontrak, tetapi beliau telah pun di tukar ke ISN, bukankan MSN yang patut buat follow up. Sumber MSN mengatakan bahawa apabila kontrak di sign jumlah memang RM 1.8 million, tetapi dari 2006-2008 in menjadi 11 juta, jadi siapa yang ubah kontrak, tanyalah Datuk Zolpkles Embong KP yang berdrama sandiwara itu, apabila kesalahan yang di lakukan oleh org lain BH yang menulis, tetapi mengapa BH tak tulis apabila Zol buat silap, mengapa tak tanya wang MSN 320 juta lenyap begitu saja ... cakap la Zol .... Pentabir Sukan seperti Zol ini yang memalukkan sukan negara ...

MSN yang Korup !

Anonymous said...

Tepak Berduri penulis kedua itu yang bertungkus lumus untuk nak selamatkan PSM, apabila wartawan lain taruk PSM dan gelagat mereka, wartawan ini yang defend mereka,memang agak ganjil juga kelakuan wartawan ini .. senang dibeli kut .... wartawan yang pertama tak payah la cakap , ikut cakap bos saja .... semua ada agenda tu ..

Allah yang boleh selamatkan sukan kita ... apa tah lagi bila wartawan sendiri boleh dibeli. Saya hairan megapa BH tak minta Datuk Zol beri penjelasana ? Di jolok Kut

Salam

Anonymous said...

why dont we ask our datuk azlina othman said about tis
she know to answer
kenapa that datuk tak jawab the CYC punya kes

Anonymous said...

heheee.... kekadang geli hati baca komen dalam nee contohnya
-------------------------
Mengapa hendak tuduh Doc saja, walaupun beliau yang tandatangani kontrak, tetapi beliau telah pun di tukar ke ISN, bukankan MSN yang patut buat follow up. Sumber MSN mengatakan bahawa apabila kontrak di sign jumlah memang RM 1.8 million, tetapi dari 2006-2008 in menjadi 11 juta, jadi siapa yang ubah kontrak, tanyalah Datuk Zolpkles Embong KP yang berdrama sandiwara itu, apabila kesalahan yang di lakukan oleh org lain BH yang menulis, tetapi mengapa BH tak tulis apabila Zol buat silap, mengapa tak tanya wang MSN 320 juta lenyap begitu saja ... cakap la Zol .... Pentabir Sukan seperti Zol ini yang memalukkan sukan negara ...

MSN yang Korup !

-------------------
la dato zol kan jadi kp pada mac 2007. semua kontrak tu sign sebelum dato zol jadi kp msn.
duit 320 juta yang dato mazlan tinggalkan dalam saving msn habis seblum dato zol jadi KP. apa la bro. check your fax seblum komen. ne macam orang ramlan je ne..nak justify the shopping free by former minister.
sekarang msn dah jatuh miskin

Anonymous said...

Even their website takdak anything pasai who's who in the company. Such telusness. :)

Syafiq.

Anonymous said...

Saudara Hisham,

Jangan suka-suka hati nak menuduh kalau tiada bukti..Lebih hebat, saudara pandai menggunakan Allah dalam kata-kata, ketika saudara langsung tidak pernah mahu mencari bukti di sebalik dakwaan saudara.
Bagaimana saudara boleh menuduh saya ada agenda? asyik ikut cakap bos? Saudara ada bukti?
Bukankah menuduh saudara seIslam tanpa ada bukti itu, fitnah? Saudara boleh buktikan dakwaan saudara itu? Atau sediakah saudara mencari saya di tengah ratusan juta manusia di padang masyhar nanti untuk memohon maaf?
Saya dididik dan diasuh dengan etika kewartawanan - yang saya pegang dengan kuat - selain batasan peribadi seorang muslim.
Saya bukan melempar dakwaan melulu tanpa ada bukti, saya wartawan bertanggungjawab.
Bagaimana mungkin saya mampu tidur lena ataupun menyara keluarga dengan rezeki halal jika ianya dicambahkan menerusi fitnah yang saya tabur?
Saudara tepak berduri pula mahu menduga tanpa langsung ada bekal atau asas. Demi Allah, sehingga hari ini, tiada kontrak yang pernah saya minta daripada KBS ataupun MSN.
Saudara tempang, dakwaan saudara sudahpun dijelaskan oleh anonymous 12:56. Saya rasa tidak perlu menambah, kecuali jika saudara ada bukti yang boleh kita perdebatkan.
Saya tidak akan menulis jika artikel saya hanya bersikap serkap jarang atau berlandaskan fitnah atau tanggapan.
Jika saudara Hisham, Tepak Berduri atau Tempang punya keberanian melempar dakwaan, harus juga ada rasa tanggungjawab untuk menyokongnya dengan bukti. Itu baru pemilik peribadi sejati!
Bro rizal,
Sorry for the lengthy one... never intended to get involved, but you know that i will not simply keep quiet when my good name being tarnished with baseless accusations.
- khawari

Anonymous said...

Saudara Khawari, saya rasa saudara menulis artikel yg baik sebagai wartawan. Pendek tapi padat. Dan saudara berani mempertahankan hujah-hujah saudara di blog ni.

Saya juga wartawan, tapi bukan wartawan sukan. Saya tidak mengenali saudara dan saudara tidak mengenali saya. Saya suka tulisan seperti ini.

Anonymous said...

Saya rasa pelik paa sesetangah komen yang dinyatakan disini. Adalah kurang bijak untuk mengemukakan komen dengan kesalahan fakta yang serba sedikit mengelirukan masyarakat umumnya.

Saudara khawari telah menunaikan tanggungjawab beliau sebagai wartawan yang bertanggungjawab dan telus didalam mengupas isu ini. kepertanggungjawapan beliau seharusnya di hargai di era hari ini yang penuh cabaran. It is very rare indeed to find honest reporter such as him.

berkenaan MSN, saya rassa audit perlu berbuat sesuatu bagi membetulkan pengurusan kewangannya yang tampak terdedah kepada keputusan menteri dan pegawai kanan yang tidak bertanggungjawab. Jika kita lihat komen sebelum ini yang menyata MSN mempunyai tabungan sebanyak RM 320 juta dan dalam masa 4 tahun dibawah kepimpinan menteri terdahulu dan KP terdahulu habis begitu sahaja. Di mana pengurusan yang cekap dan telus. BPR juga seharusnya melihat perkara ini walaupun ianya melibatkan menteri dan pegawai kenan yang mempunyai kabel yang cukup kuat dan mampuh.

Anonymous said...

Encik Khawari

Anda tidak perlu berasa sensitif sangat kerana apa yang tulis di blog ini memang benar, anda dan editor anda Saudara Bakti sama, kerana anda berdua ada agenda tersendiri dalam BWF , kerana are penglibatan insan seperti Adlin, Taufik dan lain lain yang ingin mengeluarkan beberapa individu individu tertentu dari organisasi... memang anda agenda, apakag bakti ingin mengatakan bahawa beliau tidak berada di Jakarta semasa pilihan di lakukan, dan anda juga menulis untuk boss anda, malah sahabat anda di BH sendiri telah pun memberitahu perkara ini.. ia nya bukan satu rahsia ...... Kami di MSN juga tahu bahawa anda ini rakan karib Dato Zol, yang di dendam intu Dr Ramlan, anda dan rakan rakan anda sengaja hendak memburukkan nama Dr Ramlan .. kalau anda seorang muslimin yang takut pada tuhan, you tak kan tulis perkara perkara seperti itu sehingga membutar belitkan fakta ... Saudara Meor pun sama juga, Kalau di Sukan Korat, begitu rapat dengan pegawai takraw sehingga hendak pergi ke tempat zina dan mabuk, kami di MSN bukan buta .. jadi nasihat saya, insat la itu saja... apabila sesuatu komentar di buat , perlu ada kejujuran. Kalau tidak kembali ke FAM sebagai pegawai media .. or tak boleh itu kerana tempat itu di ambil oleah saudara Rizal Hashim kan ? Manusia Manusia ... pasal duit semuanya boleh ubah ...

Salam DariBukit Jalil

rizal hashim said...

Sdr Hisham, terima kasihlah kerana singgah di blog ini.

Biarpun pada awalnya saya tidak mahu melayani tuduhan saudara, biar saya jelaskan kedudukan saya dan Ahmad Khawari Isa dalam isu ini.

Khawari senior saya setahun di Berita Harian. Kami banyak dididik oleh pengarang sukan ketika itu, Encik Mohd Zian Johari yang menitikberatkan disiplin dan etika serta budaya kerja yang menuntut pengorbanan. Kami juga dikelilingi wartawan-wartawan tidak kurang hebatnya macam Badrulhisham Othman, Rosli Safar, Saodi Mat Atar.

Tidak seperti Saudara Hisham yang menulis banyak bersifat peribadi, saya dan Khawari tidak dididik sedemikian.

Cuba kaji penulisan kami, adakah kami menyerang peribadi seseorang atau menyerang keputusan, polisi dan dasar yang dibuat.

Dalam isu Sukma ini, Khawari mempersoalkan bagaimana MSN boleh membayar wang sejumlah RM11 juta untuk sebuah software keputusan.

Dia menjalankan tugasnya sebagai wartawan dalam mempersoal tindakan sedemikian. Itulah ciri-ciri wartawan sejati, berani kerana benar. Ciri-ciri ini hampir pupus dalam arena penulisan sukan, apalagi politik.

Tidak sekalipun Khawari menulis atau mempertikai keperibadian Dr Ramlan mahupun orang lain.

Kami bukan dididik cara Barat tetapi kami tetap berfikiran global. Kalau di Barat gaya hidup dan political connection seseorang itu sudah lama didedah dan ditelanjangkan. Si fulan ini brother in-law si fulan, anak kepada si polan dan uncle kepada si fulun. tapi kita di sini berpegang kepada adat ketimuran.

Kita tidak menuduh sesiapa pergi ke rumah zina atau bar tanpa bukti kukuh tapi saudara berbuat demikian dengan cara dayus. Sesiapa saja boleh melempar tuduhan, macam tepak bersulam menuduh saya bermain golf dan menggunakan kereta penaja serta mempunyai masalah tuntutan perbelanjaan dengan NSTP. Itu semua pembohongan belaka. Tidak pernah saya memukul kayu golf seumur hidup saya dan apalagi ditaja ke luar negara oleh sesiapa.

Untuk makluman semua, apabila Lt Jen (B) Datuk Azzuddin Ahmad dilantik sebagai Setiausaha Agung FAM pada September 2007, beliau menawarkan jawatan pegawai media kepada Khawari. Dia paling layak disebabkan pengalamannya.

Tugas pegawai media banyak berkisar kepada pengurusan yang tidak terhad kepada hubungan media.

Pegawai media bertanggungjawab mengatur dan menyelaras hal-hal berkaitan media dan kadangkala luar ruang lingkup media - daripada kad akreditasi, sehingga memberi taklimat terhadap penganjuran sesebuah kejohanan dan mengemas kini laman web.

Beliau menolak. Sedangkan gaji yang ditawarkan di FAM lebih tinggi daripada gajinya di Berita Harian.

Sesudah dia menolak, Datuk Azzuddin menawarkan kerja itu kepada saya. Saya masih bekerja dengan Malay Mail ketika itu. Saya juga menolak. Kerja dengan FAM bukan mudah. Selain berdepan tohmahan masyarakat, tugasnya cukup mencabar kerana sekretariat FAM profesional tapi dasarnya ditentukan oleh bukan profesional!

Apabila Datuk Azzuddin mendapat tahu saya mahu meninggalkan Malay Mail, sekali lagi beliau menghantar SMS kepada saya menawarkan saya kerja itu. Sekali lagi saya menolak.

Kemudian saya berhenti daripada Malay Mail pada 31 Mac 2008. Saya jadi ejen bebas.

Sepanjang kerjaya saya hampir dua dekad di BH dan MM, saya berpegang teguh kepada etika kewartawanan. Saya mengkritik FAM dan sesiapapun berasaskan fakta dan bukan menuduh secara melulu.

Kemudian Datuk Azzuddin menawarkan saya kerja secara sambilan. Selepas memikir semasak-masaknya, saya pun menyahut cabaran kerana niat membantu FAM. Lagipun saya tidak terikat dengan mana-mana organisasi. Kalau nak difikirkan elaun yang saya dapat tidak setimpal pening buat kerja di FAM.

Kini saya bukan lagi wartawan. Sekadar penulis sambilan yang tentunya mempunyai pendapat mengenai sesuatu isu.

Tuduhan bahawa orang seperti Khawari dan Rizal ada agenda bukan baru. Ini idea politikus dan konco-konconya yang tidak senang duduk dikecam, dihentam dan dikritik.

Memang benar kami ada agenda, agenda mengejar kebenaran. Yang menentukan mana haq, mana batil.

Persoalannya, saudara berada di pihak mana? Wallahualam.

Buat lah blog, dedahkan identiti sebenar saudara. Baru orang respect! Dan baru orang boleh judge sama ada saudara tergolong dalam kategori haq atau batil!

Anonymous said...

tahniah hisham; saya setuju sangat dengan komen anda, mengenali penulis tersebut, saya tau sangat beliau pendendam yang punyai agenda peribadi (kelakar lah wartawan ikhlas berbicara tentang padang mahsyar "malu dengarlah tuan"), terlalu rapat dengan Dato Zol yang mungkin pemberi maklumat, yang juga beragenda sendiri, janji labur berjuta kepada FAM kerana KJ. Ini semua bukankah sandiwara sukan di Malaysia. Orang semua tau, adakah saudara khawari masih perlu kan bukti dan fakta yang mungkin akan memalukan sendiri, cukuplah dari FAM dulu hingga ke MSN kini, tuan manusia biasa, Doto Zol pun gitu, kawannya singh FAM dah tak ada cerita ke untuk di tulis, macamana abang rizal pula kat media FAM, oh Dato SU agung punya agenda pula, hampir semua wartawan sukan kini main sandiwara agaknya, high class juga ye!!!!!

Anonymous said...

inilah politik di msn...sampai bila sukan nak maju. pegawai asyik mencari kesalahan dan mahu menjatuhkan antara satu sama lain...satu team zol, satu team ramlan..yang merana atlit..

Anonymous said...

Helo Saudara Rizal.

Terima Kasih atas lecture atau explanation yang begitu panjang sekali.
Tidak apa jikalau saudara tidak bersetuju dengan apa yang ditulis Saudara Rizal tidak berada di Korat, jadi anda tidak tahu apa yang berlaku. Baik saudara simpan saja komen anda yang bernilai 2 cen saja.
Saya tahu bahawa Suadara Rizal and Khawari adalah partners in crime, bukan saja dalam perkara yang baik malah dalam perkara yang boleh menghancurkan kehidupan sesorang itu.
Jadi tidak perlu hendak beremosi sangat, the truth will prevail one day bro.. jadi sehingga itu biarlah, saya tahu siapa sebenar Rizal Hashim dan Khawari yang bertalam dua muka biarlah masa akan menentukkan semua.... Allah it maha kuasa dan manusia yang hatinya bersifat racun tidak boleh lari dari hukumannya...

Salam dari Bukit Jalil

Anonymous said...

saudara hisham..

kami di MSN pelik juga org msn hentam bos sendiri lu ni menyamar ke atau ISN punye org.....

Anonymous said...

Uik.....orng MSN hentam MSN. pelik neee. setahu kami warga MSN...sehingga sekarang semuanya aman damai...tak tau la pulak kalau orang ISN. lain macam jee bela bekas KP MSN. aku pelik sangat nee..macam ada usaha melaga-lagakan dua KP ne.

Pasal etika kewartawanan- aku rasa sudah la...semua ada tugas masing-masing, wartawan tugas dia korek dan expose serta educate masyarakat. yang orang "MSN" kononya tu apa tugas you Hisham???? ne menyamar nee,,,sure bukan orang MSN..hahahahah kantoi....dah rindu nak balik ke MSN ke atau dah tak tahan jadi barua kat ISN.

Ataupun neee cyber tropper ISN..saya nak jawap isu-isu yang timbul akibat pemerintahan yang cekap dan telus last KP???

Pening-pening

Anonymous said...

Anon 9:23

Saya memang berkerja di MSN, yang kamu sibuk sangat apasal la, pergi la cari makan dengan buta kerja transportation, t-shirt, angkat boss punya bola, mungkin patut beli nasi lemak untuk dia dan macam macam lagi... Apa anda hendak tahu saya berkerja di bahagian yang man ke .. Tak Payah nak ber pura pura... Kamu pun Pariah Zol ....

Salam

Anonymous said...

Waduh-waduh jadi nya ngok lagi ribut....

Apa da hishan nee...I sure la dia orang luar MSN. Saja sahaja gunakan nama MSN. I dah check dengan orang MSN mana ada nama hisham. then i dah check dengn insider sure ni cyber tropper yang diupah oleh seseorang untuk membersihkan lumpur di muka... hahahahah

epain said...

relek semua brader sekalian...

buat apa nak kecoh?...amende yg brader semua dpt?...benang basah mampu ke ditegakkan kalau dah tau dia basah?...

arang dah hitam, takkan nak kata dia putih...

pd pandangan sy, biasalah, setiap kali penulisan berbaur negatif org akan ckp propaganda utk menjatuhkan sesuatu...kalau positif pulak dibayar...

so sampai bila nak habis?....n u all semua nak bertekak, benda yg didedahkan akan settle mcm tu shj?....

jd, setiap org ada judgement nya...cuma jgn sampai kita nak org mengiyakan segala judgement kita baru kita kata yang ianya betul...no body's perfect....

back to basic lah...sedara hisyam, kalau ada yg salah, betulkan, kalau dah betul, biarlah...biarlah org nak kata apa...

sedara rizal n khawari pun, sy dgn humblenya mintak benda yg sama...kalau sedara boleh laporkan "ketidak betulan" yg berlaku...apa kata sebaik segala benda yg telah di perbetulkan, sedara laporkan jugak....

at the end, kita berserah jelah pada Yang Maha Kuasa...

Anonymous said...

heheheh....neee mengaku kerja MSN tapi rasanya bukan nee.. menyamor lebih....aku pun pelik..setakat mengaku je berani declare la...bior senang kita "bincang" dalam MSN. kalaus etakat menyalak then emotional tak tentu pasal pun tak guna. Yang dok marahkan MSN tapi stay kat MSN pasal apa.kan ada option nak pindah ke tempat lain macam ISN kalau rasa tak puas hati...kalau orang dalam ..berapa banyak cawangan ada dalam MSN???

Anonymous said...

Everything includes payments made to reporters and sports editors. Go and check. I am sure you will find somethings interconnected. That's why it was covered up in the beginning.

Anonymous said...

kepada semua bro

sedap membaca cuma bagi saya kita tengok dalam msn banyak benda yang salah guna dan perancangan mengikut sapa boss masa tu

sama juga dalam fam banyak benda yg perlu di selesaikan

sukan kita takkan kemana-mana kalau kbs, msn fam dan semua badan sukan tak di jalankan dengan betul

maybe pesuruh jaya sukan kena selidik semua persatuan sukan punya kewangan dan aca selidik semua pembayaran dan perancangan dalam msn

semua tak betul beb

bagi wartawan kita telanjangkan mana-mana yag perlu di telanjangkan sebab duit sukan merupakan duit rakyat, biar rakyat tahu apa yang sebenarnya. jangan wartawan cuba nak adakan satu komplot bagi menjatuhkan satu kumpulan yang lain