Wednesday, December 29, 2010

Pasti ada rusuhan!

To Asean Football Federation (AFF) security officer Datuk Dell Akbar Khan, be prepared for chaos in Gelora Bung Karno! History suggests a ruckus, commotion and chaos are embedded in the psyche of Indonesian fans. Its in their DNA. Bacalah Istora Senayan 1994 dan pengalamanku. Following the 2-1 win over Indonesia, courtesy of a splendid double by Liew Kit Kong on Dec 28, 2004, Bertalan Bicskei and his boys were only allowed to leave Stadion Utama Gelora Bung Karno two hours after the final whistle!

14 comments:

Kurast said...

Di harap semoga persatuan sepak bola seluruh indonesia mengambil tindakan sewajarnya bagi menjamin keselamatan pemain negara kita di Jakarta.

MALAYSIA BOLEH!!!

Nur Shafiq said...

Pemain dan pegawai pasukan Malaysia harus diberi kawalan ketat dalam perlawanan malam ini.Benar,penyokong kita menggunakan laser dan mercun ketika final pertama..namun kita dapat lihat penjaga gol Malaysia ketika perlawanan pertama ketika kita tewas 5-1 juga dihalakan laser,adakah kita membantah sekeras-kerasnya dan menimbulkan kekecohan? Situasi ini memang agak sukar dibendung..malahan ketika membeli tiket pun penyokong indonesia sudah merusuh,apatah lagi ketika menonton...inilah dikatakan lumrah dalam bola sepak..sedangkan dalam Piala Dunia pun bunyian Vuvuzela pasti akan menimbulkan gangguan dalam permainan,inikan pula pancaran laser yang hanya sedikit sahaja berbanding bunyian Vuvuzela yang bergema satu stadium sehingga kelab-kelab eropah kebanyakannya mengharamkan penggunaannya di stadium mereka..diharap pemain dan pegawai-pegawai Malaysia dapat menempuh semua ini dengan selamat...

Bob Luthfi said...

team indonesia main kat malaysia, diberi layanan vvip. mcm mana layanan indonesia thdp team malaysia kat sana? Harap kawalan ketat diberikan kepada pemain & pegawai serta penyokong yang berada di stadium GBK mlm ni...

Anonymous said...

SEMANGAT YANG TAK LUNTUR ITU PENTING. BAYANGKAN MACAM MAIN KAT KELANTAN JE

JOHN............ HARIUS

Hakim Amir said...

...and we gave them such VIP treatment that day ... with red carpet, police outriders, hospitality etc ....

Anonymous said...

from: -pakurO-

Pada pendapat saya, isu mengenai rusuhan/kekacauan ini tidak harus kita pandang mudah dan enteng ini kerana ia melibatkan soal keselamatan pemain dan maruah negara. Bagaimana jika sesuatu yg tidak diingini berlaku kpd pemain2 kita, ini sudah tentu bakal menimbulkan masalah yg lebih besar, bahkan ia akan menjadi isu antarabangsa kerana melibatkan dua negara. Oleh itu, saya berharap agar keselamatan pemain2 bolasepak baik negara kita mahupun sesiapa sahaja (penyokong), berada dlm keadaan baik agar mereka berasa selamat untuk bermain. Usahlah bersikap terlalu emosi hanya kerana sebiji bola kerana sukan harus dijadikan medium untuk merapatkan hubungan sesama manusia/negara dan bukan medan untuk bersengketa.
"ayuh harimau malaya, buktikan pada rantau asean bahawa kita adalah kuasa baru bolasepak rantau ini"..salam!

FIRMAN BIN HARUDDIN said...

Rasanya kalau Malaysia jumpa mana-mana kelab dunia seperti Chelsea atau Manchester United, mereka dah tak pakai jersey kelab tu dah..Bangga dengan jersey Harimau beli 2 set 1 kuning 1 biru..

Anonymous said...

Pihak berwajib di kedua2 negara harus memainkan peranan dlm memastikan panggilan 'serumpun' itu sebenar-benar kata diungkap. Usahlah kerana sukan kita bertelagah.. hanya krn sebiji bola.. sungguh memalukan! jika rebut teluk atau telaga minyak ada juga masuk akalnya... minta campurtangan Pemimpin negara dlm menyelesaikan perkara ini agar tidak berlanjutan dan menjadi sejarah hitam sukan bolesepak di asia.. Jika perkara sebegini tidak dpt ditangani, usah berangan2 utk masalah lain yg lebih besar & penting... Mendoakan yg terbaik utk Harimau Malaya!!! - Belia TASPER

Anonymous said...

BRO, MY POST-MATCH COMMENT

FIRSTLY, I MUST CONGRATULATE THE MALAYSIAN TEAM.
SECONDLY, THE INDONESIAN FANS IN PARTICULAR PRESIDENT SBY AND THE NATION FOR TOP CLASS SPORTMANSHIP DURING THE MATCH.
CONTRARY TO WHAT YOU HAD SAID BRO, I'M INDEED VERY PROUD TO SEE THE GAME BEING PLAYED IN HIGH NUSANTARA SPIRIT WITH PLAYERS FROM BOTH SIDES SHOWING COMMENDABLE FRIENDSHIP.
FINALLY, TO MALAYSIAN FANS AND PEOPLE WHO FOR THE FIRST TIME AFTER SO LONG BROUGHT SMILES AND HOPE TO THE GAME IN OUR BELOVED COUNTRY.
ALSO NOT FORGETTING OUR NO 1 SUPPORTER AND 1-MALAYSIA PM DATO SERI NAJIB TUN RAZAK.
NB: RAJAGOBAL SHOULD BE ACCORDED A DATOSHIP. HE FULLY DESERVE THE TITLE. CONGRATS MALAYSIA!

KAWAN

mat said...

Harap pasukan Malaysia yang pulang hari ini ,diarak dengan bas KL hop on dari KLIA ke Kuala Lumpur baru best tq

muteaudio said...

Ada rusuhan ke? Flare dan mercun pun gua tak nampak. Ataupun terlepas pandang lensa kamera tv. Despite the jeering and boo-ing, rasanya pasukan keselamatan kita pulak kena belajar mcm mana nak kawal keselamatan di stadium. Kita tengok nanti situasi di Std Shah Alam perlawanan Piala Sumbangsih nanti.

hati senang said...

Salam ..Saya nak cadangkan pihak FAM wat perlawanan persahabatan antara Pasukan Malaysia lwn Pilihan Liga Malaysia or mana2 pasukan bagi rakyat/penyokong Malaysia meraikan kejayaan pasukan Malaysia di tanah air sendiri.cadang wat kat bkt Jalil n masuk free je..Wat majlis penyampaian piala oleh Agong or PM..Wat live di ...TV...Baru meriah meraikan kejayaan pasukan Malaysia...

Anonymous said...

Sama macam pemain dan penyokong kelantan lah .... tak berubah. Nak pukul orang je kalau kalah ....

Annuar Musa take note... jgn nak ckp je berapi-api

saiful said...

Assalamualaikum,

secebis pandangan saya... http://www.saifulazrul.net/v1/?p=1368