Monday, August 15, 2011

The wait continues...


So near yet so far for Datuk Lee Chong Wei en route to becoming only the second Malaysian after Wong Choong Hann to enter the men's singles final of the World Championship last night. Lin Dan is virtually unbeatable when he puts his mind to it. Many would suggest Lin Dan, or Super Dan, is badminton's best ever. So happened his emergence occurs when Malaysia has its best prospect for years... The only way to clear Chong Wei's path to the Olympic gold is to chain Super Dan up somewhere...

Kudos for Chong Wei, nonetheless. For all his antics, Lin Dan has the ability to raise his game at the right time.

Satu cara bikin laluan Chong Wei lebih mudah ialah culik Lin Dan dan jangan bagi dia main...ajak dia main baseline, dia sapu, ajak dia main net, dia licik...footwork tangkas, fitness cukup cergas...last-last, Malaysia melepas.


26 comments:

alongading said...

Bro Rizal...

Betul la apa yang dibincangkan dalam kafe sukan yang lepas..
Team malaysia samada peseorangan atau beregu tidak mampu untuk menghadiahkan kejuaraan dunia untuk rakyat malaysia...
mengharapkan juara dalam pembikinan

"Zulfadli Zulkifli"...

ainanain said...

chong way .... lembab sangat ... bersara je la......... buang karen je....

ainanain said...

lembab sangat chong way.... bersarajer.....

ainanain said...

lembaab sangat lin dan

ZLATANERA x said...

Lin Dan dah rampas emas Olimpik+Asia+Kejuaraan Dunia yang sepatutnya milik Chong Wei..bukan mudah nak hasilkan player sehebatnya'..player pelapis tak muncul2..
Tahniah Dato' Lee Chong Wei..aku tetap bangga dengan kau..

http://simple-mzs.blogspot.com/

Anonymous said...

jay_seventeen@yahoo.com

menjadi antara rakyat malaysia yg menonton langsung dari Arena Wembley.

berpendapat Chong Wei lebih tangkas daripada
Lin Dan. kebanyakan smash dapat dijawab. namun faktor kekuatan mental terus menghantui Chong Wei. 6 mata berturut dilepaskan pada set kedua serta 2 kali di mata kejohanan ( 20 - 19 ; 21 - 20 ) tidak mampu disudahi dengan positif.

namun ia merupakan persembahan terbaik daripada Datuk Lee Chong Wei. antara Chong Wei - Lin Dan kini hanya dipisahkan dengan satu garisan yg amat halus. antara mental, nasib dan rezeki yg belum kunjung tiba. dan garis itulah yg menentukan pemenang mutlak.

Anonymous said...

setuju 101%, LCW ranking 1 dunia tapi juara dunia 4 kali Lin Dan?

padan muka BAM hanya harapkan LCW, player lain mana? kat Olympic 2012 boleh menang pingat gangsa ke?????

Anonymous said...

padan muka LCW yg cakap besaq. Sat sokong Misbun; bila Misbun dah rujuk tak nak plak jadi coach....

Kalau player Korea dah nangis kat court psal kalah; ni selamba ajer... Langsung takdak rasa kecewa....

mimya said...

gua setuju dgn lu bro.LCW adalah antara pemain terbaik pernah kita lahirkan, namun kebetulan zaman beliau bermain adalah pada ketika ada yg lebih terbaik i.e. Lin Dan.

hampir dan sgt hampir mlm td.seperti cerita cheah soon kit-yap kim hock tewas dlm final olimpik 1996 dgn rexy-ricky.

kudos LCW!apa lagi mahu dikata?come on BAM...dah brp lama kita bergantung dgn LCW sorang je nih?cerita nak cari backup players yg bagus aku dah dgr hampir 5 tahun dah tp satu hapa pun tarakk.

Malaysiaku said...

Teringat pada bekas jurulatih nya.. Datuk Misbun Sidek,, yg tenang, relax n memberi perangsang pada chong wei.. yg skrg ado bsamanya sungguh gelojoh n x bpengelaman nak serap tekanan yg chong wei hadapi.. Gandingan Misbun-chong Wei terbaekk

Anonymous said...

Memang ditakdirkan LCW akan menjadi pemain rangking no 1 dunia yang lama bertahan tetapi tidak akan memenangi Kejohanan Dunia, Olimpik dan Asia. Tahniah BAM kerana masih mahu menjulang LCW dan 'Beregu Emas' pada mana - mana kejohanan. Tiada usaha langsung untuk mencari pelapis...Elok lupakanlah emas di London 2012, cubalah nanti kat Rio 2016..itu pun kalau Badminton masih dipertandingkan di Olimpik.

Tiger Mizie said...

Rizal,

Pertembungan Lin Dan & Chong Wei tak ubah seperti pertembungan Federer dan Nadal. Dua-dua pemain ini ada kehebatan tersendiri. Tanpa berselindung mmg benar Lin Dan lebih hebat dari Chong Wei. Walaubagaimanapun kalau ikut perkembangan semasa, cengkaman Lin Dan semakin kurang dan tak mustahil Chong Wei boleh menang emas di Olimpik London. Walaubagaimanapun, utk berjaya di Olimpik, LCW perlu pemain2 yg hebat membantunya. Kalau pergi lone ranger, alamat bungkus. Kita perlu bersedia terima LCW kandas pusingan awal di Olimpik andai LCW berseorangan di Olimpik. Lihat di World Champion ini.. Cheng Jin berjaya mengerah tenaga LCW sehingga LCW ibarat tiada darah di Final.
Pada BAM, buangkan EGO dan berkerjasamalah dengan kelab2 badminton di Malaysia andai ingin menuai hasil Emas di Olimpik.

Tiger Mizielyn

Mushroom said...

Salam..

Tidak perlu kita malu atas kekalahan LCW.Badminton at the highest level and entertaining. Siapa berani tampil mengatakan beliau tidak berjuang habis habisan walaupun hakikatnya beliau kalah.

Bagaimana pula dgn KKK & TBH?
Ashamed and disgusted not bcoz they lost, but the way they lost.

Some other day, some other time, LCW will eventually the champion.

Mushroom said...

Hello;

Astro Supersport & Astro Arena menyiarkan live perlawanan akhir BWF. Saya memilih Astro Supersport kerana pengulasnya, Gillian Clark & Morten Frost yg professional and knowledge badminton yg mengkagumkan.

As for Astro Arena, mengapa memilih Sharon Wee sbg penulas kerana pengetahuan dia dalam sukan badminton begitu cetek. Pengulas sukan seharusnya memyampaikan ulasan yang bernas, memberi pendapat professionalnya serta fakta fakta yang penonton tidak tahu... dan bukannya seperti Sharon yang hanya mengulas apa yang dia nampak kat TV, kadang kala senyap kerana tidak tahu apa untuk diperkatakan kerana tidak tahu apa yang sedang berlaku.

Alan said...

sakit telinga bila sharon mengulas

Yuzam said...

LCW kena belajar dari pengalaman lepas, dah berapa kali harapan untuk beliau menang ke atas Lin Dan tidak dapat digapai dan dilunaskan. Pokok pangkalnya mental kena kuat dan kurangkan buat silap terutama di saat kedudukan mata tidak berpihak kepada beliau . LCW kena belajar cara Lin Dan hadapi tekanan dan saat-saat getir semasa dalam perlawanan. Kelebihan masih berpihak kepada Lin Dan walaupun kedua-duanya hebat dan ada kelas tersendiri. Di segi kemenangan dan kejayaan dikecapi Lin Dan lebih mantap (4 kali jadi juara dunia)....

Anonymous said...

Dato Lee Chong Way sbb kena sumpahan tok gurunya kot, patut dah boleh menang dah. Pengajaran kpd semua atlet dan yang sewaktu dengannya supaya jangan lupa jasa guru yang pernah memdidik anda sebelum ni.

Anonymous said...

kalah melawan takpe....tp masalahnya mana bakat baru? xkan nak harap dato'LCW je? sampai bila...player no 2 kita Chong Han pun dah berumur...yg ade Hafiz Hasyim yg entah rangking ke brape tah.

Anonymous said...

ooii jangan dok kutuk LCW lah ! dia dh all out kot mlm tu..cuma nasib dan rezeki je x memihak..mari kita berdoa agar LCW will be first ever malaysian to win gold olimpic next year !

umaga said...

pada saya, LCW telah menunjukkan corak permainan beliau lebih awal ketika diperingkat pertama sehingga semi final, jadi mudah untuk lindan dan jurulatih china membuat analisa. cuba tengok ketika menentang pemain korea, setiap pukulan LCW adalah begitu menarik, namun dia seakan hilang punca bila bertemu lin dan kerana segala pergerakkan beliau telah diketahui...sepatutnya bila lawan final baru habis-habisan, bukan masa lawan pemain lemah.


"kingcarlos"

mimya said...

gua masih heran...pemain2 remaja china,korea dan jepun yg berjaya pada peringkat kejohanan remaja agak senang mereka maintain sehingga menyinar di peringkat senior.tgk lah chen long,du pengyu,kinchi tago dan beregu2 muda korea yg nama pun tak pernah dengar berjaya mencipta nama dan gah di peringkat senior.wpun chen long kalah mengejut itu hari tp kita perlu ingat rekod dia dlm setahun dua ni hingga dia jadi pilihan ke-5 kejohanan.

tp pemain kita yg menyerlah waktu remaja ke mana pergi semua ya?beregu2 yg pernah jd juara dunia remaja tu nak masuk pusingan pertama super series pun berhempas dan berpulas.asyik2 dgr kenyataan yg sama drp rexy yg tetap yakin dgn "beregu emas".

kesimpulannya...bagi gua, kita dah ok dari segi pencarian bakat2 muda. ini terbukti dgn lahirnya pemain2 remaja yg berjaya. cuma yg dlm sistem badminton kita ada masalah dlm transisi drp peringkat remaja kpd senior.

mintak bro rizal tanya2kan org BAM psl benda ni.dan mintak2 tak jd perkara yg sama kpd adik ZZ kita.

Anonymous said...

Geng, tak salah kalau Sharon mengulas, tapi dia kena jadi asistan la bukan yang utama. Ini World Championship ma...Mana pergi yang senior-senior atau yang hak pengulas jantan kat Arena haritu??? Atau memang Arena dah sideline diaorang ni dan dah nak push Sharon??

hok aku wat said...

tkar barisan kepimpinan BAM..sume xley pki..sume nk kne ikt ckp pngurusan BAM,lwn je kne gntung..pngurusan BAM diktator!!!

Anonymous said...

setuju bahawa sharon wee belum layak lagi jadi pengulas utama...lagi satu, buat astro arena, sila ambil perhatian: skuasy dalam bahasa melayu disebut "skuash" dan bukan "skuasi" seperti yang disebut-sebut oleh sharon wee...sejak bila la jadi skuasi ni...aku belajar dulu2 xde pun terjumpa skuasi ni...

Anonymous said...

suruh rtm jgn live... mesti menang punya... dulu kkk and tbh menang all england kerana rtm tak live...

rtm kalau live, boleh kata 80 to 90% mesti kalah punya termasuk bolasepak, badminton dll...

dulu lcw belum dapat gelaran datuk, lcw bermaksud let china win... lepas dapat datuk, lcw jadi dlcw- don't let china win tapi adakali don't itu jadi "do" pulak... bagi ja lcw pangkat tan sri... tslcw maksudnya fikir sendiri...

munkin kkk and tbh patut bagi gelaran datuk juga.. supaya jadi dkkk- don't kalah kau kau
dtbh- don't tak boleh harap

Anonymous said...

Saya sangat setuju dengan Mushroom tentang Sharon Wee. Maaf, saya tidak pernah dengar ulasan sukan olegh mana-mana pengulas yang tidak mampu diterima oleh telinga saya melainkan pengulas sukan ini. Astro main ikut jumpa aje ke?