Thursday, August 18, 2011

Malaysian badminton sisters in Strasbourg


Strasbourg - the birthplace of Arsene Wenger and once home for Malaysian footballer, Akmal Rizal Ahmad Rakhli. Apparently the city in the region of Alsace is also home for Malaysian-born sisters - Sashina and Teshana Vignes Waran.

My facebook friends alerted me to the presence of a pair of sisters who has taken the region by storm. Not only she's the French University champion, Sashina is also second only to France's no 1 lady shuttler, Pi Hongyang in the land of egalite, fraternite and liberte. Teshana is No 12. Read here

When Akmal was putting on his scoring boots for FR Haguenau that impressed footy mag France Football so much, my main source of his exploits came from dna.fr, the online version of Dernieres Nouvelles d'Alsace, a top newspaper in the region of Alsace. So I googled their names and VOILA...


Sashina (the taller one) and Teshana given due recognition by Strasbourg university. Pic dna.fr


Climbing the podium...




I'm not too sure if the Vignes Waran sisters intend to follow the footsteps of another pair of siblings who sought pastures anew here.

Also there's another Malaysian with a badminton background, Izuan Ibrahim, plying his trade overseas - in Japan.

Sashina or Teshana, are they the answer to our lack of women shuttlers? Or are we resigned to losing them to the French? What does BA of Malaysia (BAM) think of this, I wonder!

11 comments:

alongading said...

Bro Rizal..

saya berpendapat sudah tiba masanya BAM mengambil langkah drastik dengan menukar jurulatih beregu utama negara (REXY), dan menghantar seramai mungkin pemain pelapis menyertai kejohanan utama daripada menghantar pemain yang sama dan sudah tahu kekalahan yang akan terjadi..(ataupun mungkin player2 dah besar kepala?)

juara dalam pembikinan "Zulfadli Zulkifli"

AmirAsyraf said...

Mnx maaf sy katakan,bhw BAM hye akan brdiam diri dan hye mngharapkn kpd LCW utk m'bawa nama bdminton M'sia..mrk x akn mncube player2 sebegini.sdgkn gandingn pro yg layak pun x d layan,inikan pula player yg ntah dr mne dtg..

Percaya la..BAM xkn ambil mrk utk jd national player..

Anonymous said...

laa iwe smpai ke jepun dh skrg..kwn 2..satu team bdmntn kelantan dlu..rase jd cikgu ari2..dh p jepun dh..ish ish ish..satu kg..xpela..gudluck bro!

Anonymous said...

Bro - biarkan mereka wakil France mana tahu boleh jadi juara dunia ? At least orang akan sebut pemain kelahiran Malaysia. Kalau main kat sini dibawah BAM, jadi jaguh kampung je!

bila prestasi kita menjunam, yang salah pemain dan coach. pegawai BAM semua OK - pandai & cerdik belaka.

Anonymous said...

Bagus sangat ke adik beradik ni? how far is the standard dengan pi hongyan? Please dont be carried away as we know the standard in France is not good. Pi Hongyan pun pemain import.

Lwan dengan pemain Malaysia yang sedia ada dalam perlawanan ujian. Kalau bagus boleh cerita, bukannya dengan status nombor dua kat France dah guarantee dia punya standard dah bagus sangat.
Apalah korang komen tak guna akal. Korang tak tengok ke BAM punya ada barisan palapis, atau korang ingat LCW aje yang main.
Anak MIsbun pun kat sana, apa bapak dia tak reti nak train dia kat rumah sebagai tambahan ke? Cuba buka mata dan telinga dulu, baru comment. Barulah matang sikit, takat nak bagi komen sedap mulut aje, itu standard kedai kopi. haprakkkk!!!!

Anonymous said...

Ko tu y haprak... Mmg la anak misbun ader dlm BAM, tp cukup ke sorang? Persoalannnye skrg knp ade player malaysia y maen utk kelab luar plak? Apekah krateria y diperlukan BAM untuk mewakili kelab itu?

cikgu said...

Tabiat Persatuan sukan kita ialah bergantung pada seorang dua atlet yang betul-betul berada di ambang kejuaraan. Kita tidak melihat pembangunan atlet pelapis sebagai satu keperluan yang serius. Janganlah mengharapkan Majlis Sukan Negara sahaja berusaha untuk membekalkan atlet pelapis kepada mereka.

saya berpengalaman menjadi juruatih di sekolah dan terlibat dengan program Tunas Cemerlang. Sepanjang penglibatan saya dengan program tersebut, tidak ada langsung penglibatan persatuan dalam program tersebut. Mereka lepas sepenuhnya kepada sekolah dan MSN.

Jika kita lihat sekarang, juara-juara dunia kita, adakah pengantinya. Selepas LCW siapa? Selepas Datuk Nicol siapa?

Begitu juga dengan olahraga kita. Semasa Watson Nyambek berada di puncak, adakah sesiapa yang setanding dengan beliau di trek? Selepas Nasmizan, kita sudah tidak ada lagi pelari pecut yang boleh diketengahkan.

Ali Je said...

ali je said.....

x stuju wt kputusan drastik mnukarkn rexy mainaxy...kerana bukan salah dia sorang mengenai kegagalan skuad beregu......kita sudah tahu prestsi koo & tan yang ala yoyo....mgkin rexy perlu diturunkn jawatan dngn mlatih skud pelapis.....dan skuad utama perlu cari orang lain.....mgkin razif sidek k

Ali Je said...

ali je said....

BAM wt sesuatu.....

Anonymous said...

Anon 121 memang bangang, kau tu cakap kelab tahap apa tu? Tahap gaban ke? Memang haprak lah ko ni, tak cerdk2 nak bagi komen.

Apa semua kelab kat luar negara itu bagus ke? Apa standard Perancis dalam badminton dunia? Kalau takde pemain asal China, Pi Hongyan, nama Perancis langsung tak ada dalam badminton dunia.
Bukak mata, bukak hati kecuali kalau memang dah dungu sangat sampai tak reti nak check fakta dulu

Bangang+ bodoh!!!

Antoni said...

Interesting conclusion. I landed here by googling sashina vignes and misbun sidek. A french article on badzine.org states that Misbun approached Sashina offering her to play for Malaysia. On tuesday she qualified for the main draw in the French SS and yesterday she nearly made it to the second round.
Do you know anything about Misbun approaching Sashina ?