Tuesday, August 9, 2011

"Disekolahkan" Raja

Isnin, lalu, 1 Ramadan, aku singgah di Wisma FAM. Tujuan bersembang dengan Datuk K. Rajagobal bagi mengetahui isi hatinya selepas kecundangnya anak didiknya di tangan Singapura.

"Who do you want to see?" katanya.

"You lah Datuk," kata aku.

"How come you didn't call me first?"

"I want to see you and discuss face to face."

"I'm going out for an appointment...how long?"

"Not long, 10-15 minutes."

"Come, come inside...what else do you want to know, you've already written...macam tahi"

"Itu macam tahi I wrote in general term la Datuk."

"OK what, you have been writing for 20 years, write la...is this for Kafe Sukan ka? You think I don't know, you speak like this, Akbar will speak like that...in the end tarok sama saya, saya ingat ah if you and Akbar played against the women players in futsal also you cannot beat..."

"Hahahahahahahahaaaaa"

So Datuk, the fans are angry and they cannot accept the defeat..

"You also cannot accept what...how many times do I need to tell you? We have to be patient. My objective is always from the outset to qualify for the Asian Cup 2015. The pre-World Cup came into the equation as a learning process...

"But Datuk, we lost to Singapore la, Datuk, not giants in Asia like Japan, Korea, Uzbekistan...some more we are the AFF Cup winners, SEA Games gold medallists..."

"Yes but the scenario is different. It is the pre-World Cup where the intensity and pressure are different...the rivalry is also intense.

"You cakap pasal defence since the game against Taiwan, but you kept faith in the same personnel?"

"We make changes not in terms of personnel but in training...do you know Rizal, I fine the players if they slackened or performed below par...RM1,000 each recently for a few...

"What do you do with the money?"

"We buy them stuff, presented to them after fun games during training sessions. If I can change the rules, I wish I can change 10 players in one game...but we can only change 3...Sometimes your players deliver, sometimes they do not meet expectations...

The players you mentioned in your blog, what have they done for the country? Have they won anything?

"Tak da" but in terms of international experience, they have in abundance! They could have provided the stability...

I used the same defence during the AFF Cup...

What if they perform below par, should you not make changes?

Can you explain your reluctance to use Ashaari Samsuddin and Baddrol Bakhtiar when they have a good scoring record?

Fuh panjang, daripada cadangnya nak duduk 15 minit, aku mendengar penjelasan Rajagobal lebih satu jam, sambil turut mengiringi dia ke keretanya...bagaimana aku "disekolahkan (meminjam istilah Datuk Hamidin Mohd Amin) oleh Raja...

Dalam ruangan gelecek Rembat Kosmo! minggu lalu, aku tulis

MINGGU lalu, buat julung kalinya FIFA menganjurkan upacara undian pra-Piala Dunia membabitkan semua zon kelayakan.

Orang kenamaan, legenda dan semua jurulatih terkemuka dunia hadir di Rio de Janeiro untuk majlis gilang gemilang itu.

Sayang sekali disebabkan kegagalan pasukan anak buah Datuk K. Rajagobal di tangan Singapura, Malaysia kempunan menonjol, memasar dan membawa nama negara ke mata dunia di saat media satu dunia bertumpu ke tangan-tangan yang mengambil kertas dari
dalam balang.

Sekalipun Malaysia bergelar jagoan rantau Asia Tenggara disebabkan kejayaan merangkul pingat emas Sukan SEA di Laos 2009 dan Piala AFF 2010 hasil bimbingan Rajagobal, Jalur Gemilang tercicir daripada acara berprestij di Brazil, sebaliknya nama tiga negara jiran, Thailand, Indonesia dan Singapura, diperagakan ke seluruh dunia.

Masih ramai dihimpit mimpi ngeri itu, hinggakan perbincangan hangat dalam dunia siber turut mendesak Rajagobal dipecat daripada kerusi panas berkenaan.

Namun penulis percaya Persatuan Bola Sepak Malaysia
(FAM) tidak akan melatah. Ura-ura melantik pengarah taktikal atau pengarah teknikal juga tidak harus timbul.

Ini kerana FAM sudah ada pengarah teknikal, Lim Kim Chon, yang ditugaskan merangka pelan pembangunan jangka panjang di peringkat akar umbi.

Jawatan pengarah taktikal pula tidak pernah wujud dan tiada jurulatih dalam dunia yang mahu urusannya dicampur tangan orang lain, kecuali jika FAM mahu Rajagobal melapor diri kepada seorang penasihat teknikal pasukan.

Bagi penulis, kita harus membiarkan Rajagobal menjalankan tugasnya, biarpun di
mata ramai bekas penyerang Selangor itu tersilap percaturan ketika Singapura dibiarkan membolosi benteng negara sebanyak enam kali dalam tempoh lima hari.

Dalam satu pertemuan eksklusif dengan penulis baru-baru ini, Rajagobal mendedahkan beberapa perkara yang jarang diperkatakan selain menjelaskan pemilihan pemain yang dipertikaikan banyak pihak.

Ikuti temu bual itu di muka 8-9.

Sekalipun Rajagobal menjawab soalan dan kritikan, penulis berharap dia terbuka kepada penilaian dari semasa ke semasa kerana sesiapa yang membawa pasukan kebangsaan berdepan
cabaran yang sama.

Bukankah bekas jurulatih Vietnam, Henrique Calisto, dijulang ibarat wira hinggakan wajahnya diletakkan di poster Ho Chi Minh pada 2008 tetapi jasanya dilupakan apabila gagal pada edisi 2010?

Nama Rajagobal terpahat dalam tinta emas kerana kejayaannya di Sukan SEA dan Piala AFF, satu pencapaian hebat yang belum pernah dicatat mana-mana jurulatih. Tetapi sudah menjadi tugas Rajagobal membentuk pasukan tanpa bergantung kepada sejarah dan prestasi lampau.

Sekalipun dia kerap menyebut sasarannya layak ke Piala Asia 2015, dia bukan
ditugaskan menjaga projek khas. Adakah pasukan kebangsaan tempat mengasuh bakat dan mendedahkan pemain?

Namun kita harus faham objektifnya murni dan dia ada dua tahun untuk mencapainya. Bagaimana pula jika anak didiknya gagal di Piala AFF tahun depan dalam laluan untuk ke Australia 2015? Kita harap tidak demikian tertulis skripnya.

Salam hormat,

Rizal.


INI HASIL TEMU BUAL DENGAN RAJA

TIADA BIBIT PENYESALAN: RAJA


Pengarang Rembat Kosmo! Rizal Hashim, menemu bual jurulatih kebangsaan, Datuk K. Rajagobal, yang dikecam hebat selepas skuad negara kecundang kepada Singapura 4-6 secara agregat pada pusingan kedua kelayakan Piala Dunia zon Asia, baru-baru ini.


Rembat Kosmo! Bagaimana Datuk lihat kecaman yang dilemparkan berikutan kegagalan pasukan negara ke pusingan seterusnya pada pra-Piala Dunia?


Datuk K Rajagobal Saya berasa sesetengahnya melampau dan tidak memahami senario bola sepak kita. Dari awal lagi saya menekankan bahawa sasaran saya untuk pasukan ini layak ke Piala Asia 2015. Kelayakan Piala Dunia hadir di tengah-tengah perencanaan kita. Kalau anda masih ingat, sejurus kita menang Piala AFF, saya tegaskan sasaran saya 2015. Sebab itu saya minta peminat dan penyokong agar faham kekalahan di tangan Singapura bukan titik noktah pasukan ini.


Adakah Datuk fikir sudah menggunakan sepenuhnya tenaga dan modal insan yang ada? Bukankah pra-Piala Dunia satu tugasan penting?
Kalau kita analisis betul-betul kombinasi yang ada, inilah pilihan yang saya ada. Ada beberapa nama yang dicadangkan oleh anda sendiri tetapi apa yang mereka lakukan selama ini? Empat pemain pertahanan yang tewas kepada Singapura adalah anggota yang menjulang Piala AFF. Juga lihat senarai kecederaan, antara yang terkeluar daripada percaturan saya Sabre Mat Abu dan Nasriq Baharom. Memang benar, pra-Piala Dunia satu tugasan penting. Saya sendiri menekankan pentingnya mencipta sejarah, sebagaimana pasukan ini menamatkan penantian untuk pingat emas Sukan SEA, mara sejauh pusingan kedua Sukan Asia sejak 1978 serta muncul juara Piala AFF buat julung kali. Tiada siapa mahu kalah. Kekalahan ini, biarpun pahit untuk ditelan, harus dilupakan.


Rata-rata peminat kecewa kerana pasukan negara bukan tewas kepada gergasi seperti Jepun, Uzbekistan atau Korea Selatan, tetapi negara jiran.
Peminat harus faham tradisi permusuhan Malaysia dan Singapura. Situasinya juga berbeza. Tekanannya berbeza. Anda juga harus ingat, saya bukan mahu memberi alasan tetapi kita hilang tiga tonggak pada saat genting, iaitu Safiq Rahim, Norshahrul Idlan Talaha dan Aidil Zafuan Abdul Radzak. Singapura juga dibarisi pemain berpengalaman selain daripada tenaga “import” mereka.




Bukankah Datuk menyebut masalah pertahanan sebagai lubuk untuk tiga atau empat perlawanan sebelum pertemuan dengan Singapura, mengapa tiada perubahan dibuat?
Saya buat perubahan bukan dari segi pemain tetapi menerusi latihan. Saya dan jurulatih lain sudah banyak kali memberi tunjuk ajar dan memperbetulkan cara bertahan. Tapi anda harus faham, kadang-kadang pemain memenuhi harapan, kadang-kadang tidak. Asraruddin (Putra Omar) masih berdepan masalah tidak konsisten tetapi jika menemui sentuhannya, memiliki kaki kiri yang boleh mengumpan, rajin dan bersemangat. Kadang-kadang dia ada beri “spark” atau sentuhan inspirasi, kadang-kadang tidak. Anda sebut mengenai Norhafiz Zamani Misbah, bukankah dia kapten pasukan pada Sukan Asia di Guangzhou tetapi kemudian dia
tercedera lama? Satu perlawanan menentang Chelsea yang dalam mode pra-musim dan tidak bermain 100 peratus bukanlah pentas yang ideal untuk mengukur kemampuannya. Faktor masa juga tidak mengizinkan. Berapa kali pula S. Subramaniam menghabiskan perlawanan musim ini?


Singapura, Indonesia dan Thailand mara ke pusingan ketiga tetapi kita sekadar menjadi penonton. Ada bibit kekesalan?
Tidak. Kita kalah dan kita harus terima kekalahan walaupun ia pahit. Misi belum disempurnakan!


Boleh Datuk cerita serba sedikit pemilihan kesebelasan permulaan dan kenapa Datuk seolah-olah berat untuk mengambil risiko dan memberi peluang kepada mereka yang cemerlang dalam liga?
Kita ambil contoh Amar Rohidan, tugasnya fetch and carry, lindungi benteng, buat bentesan, agresif. Shakir Shaari pun saya tahu kemampuannya. Saya beri dia peluang ketika menentang Myanmar dan dia beraksi baik. Kemudian saya teliti prestasinya dalam latihan. Saya juga ambil kesempatan dedahkan ramai pemain ketika bertemu Arsenal dan Liverpool kerana saya cuba berlaku adil kepada semua pemain dan mahu melihat sama ada mereka ada intensity atau kekuatan untuk mengharungi perlawanan antarabangsa. Ismail Faruqi (Asha’ri) adalah nadi Terengganu. Dia ambil sepakan percuma, dia ambil sepakan penjuru. Tekniknya kemas. Ketika menentang Liverpool dan Singapura, dia tunjuk bibit-bibit potensi, termasuk ada peluang menjaringkan gol. Kalaulah dia jaringkan gol, barangkali dia jadi wira dan susunan formasi serta taktikal saya tidak dipersoalkan. Saya juga sedar kita harus optimumkan kelebihan Ismail dan kemudian mengubah sedikit wajah pasukan pada babak kedua. Saya memilih 4-4-2 dengan menggandingkan Safee (Sali) dan Abdul Hadi (Yahaya) kerana memburu gol awal. Hadi penjaring terbanyak liga dan dia pandai membuat larian-larian yang baik serta jaringkan dua gol biarpun baru mewakili pasukan negara tidak sampai lima perlawanan.


Di saat pasukan menagih sentuhan kreatif memburu dua lagi gol, Datuk memilih memasukkan K. Gurusamy, seorang pemain tengah bertahan, dan Ahmad Fakri Saarani untuk membantu serangan, bukannya Ashaari Samsuddin dan Baddrol Bakhtiar, dua pemain yang sudah ada rekod menjaringkan gol?
Dalam kita memburu gol, bukankah kita terdedah kepada serangan balas pantas daripada lawan? Sebab itu saya masukkan Gurusamy menggantikan Ismail Faruqi. Dalam sekelip mata juga saya memutuskan menggunakan Fakri, bukan Baddrol atau Ashaari. Itu keputusan yang saya buat. Ashaari adalah pemain yang berat menyerang, sebab itu saya guna S. Kunanlan yang laju dan rajin turun naik, sebagai pilihan pertama di kiri bagi membantu Asraruddin. Baddrol saya bagi peluang menentang Liverpool. Percayalah, saya dan Tan (Cheng Hoe) dan Faozi (Mukhlas) yang menghabiskan siang malam dengan pemain, meneliti prestasi ketika latihan dan menghakimi permainan, akhirnya saya buat keputusan berdasarkan merit.


Tidakkah Datuk mencuba kombinasi lain?
Dalam latihan, kami cuba pelbagai kombinasi. Anda tidak tahu saya pertimbang letak Aidil sebagai pemain tengah bertahan untuk menentang Liverpool, manakala Ashaari untuk bermula di kiri manakala Kunanlan di kanan pada pertemuan kedua dengan Singapura. Banyak yang bermain dalam benak saya.


Bagaimana pula Sharbinee Allawee Ramli dan Khairul Fahmi Che Mat?
Saya mahu semua penjaga gol saya bekerja keras tanpa mengambil mudah kedudukan mereka. Kita ada tiga penjaga gol yang lebih kurang sama standard mereka. Sharbinee dipersalahkan kerana bocor lima gol tetapi ketangkasannya menyelamatkan beberapa percubaan seolah-olah dinafikan. Biarpun Fahmi berdepan masalah peribadi, mujur dia fokus dan cemerlang pada pertemuan kedua.


Apakah yang boleh kita garap daripada kegagalan ini?
Kegagalan ini sebenarnya memberi ruang kepada saya meninjau prestasi pemain dan meluaskan kelompok pilihan saya. Saya mahu lihat beberapa pemain sama ada mereka boleh bermain di pentas antarabangsa. Kita lihat pemain seperti Rizal Fahmi (Rosid) memiliki kekuatan tubuh tapi harus didedahkan lagi kepada perlawanan antarabangsa. Saya jangka antara 20 pasukan yang layak ke pusingan ketiga zon Asia tentu memerlukan “sparring”.


Sesetengah pihak menyebut perlawanan persahabatan dengan Arsenal dan Liverpool ibarat pertunjukan sarkas.
Mereka berhak mengeluarkan pendapat masing-masing tapi bagi saya ia satu ujian buat pemain. Kecederaan yang menimpa Norshahrul dan Aidil boleh kena bila-bila masa. Yang penting pemain belajar, melihat sendiri hasil sentuhan bintang-bintang itu bagaimana hantaran tepat, umpanan lintang dibuat dalam menyempurnakan peluang.


Kita terlepas enam perlawanan bertaraf A berikutan kegagalan ke pusingan seterusnya dalam pra-Piala Dunia. Bagaimana Datuk melihat cabaran 2012?
Kita ada misi mempertahankan Piala AFF dan seterusnya menempuh kelayakan Piala Asia 2015 pada 2013. Anda atau sesiapa tidak perlu beritahu saya bila waktunya saya harus pergi, saya jurulatih profesional, jika saya gagal, saya tahu bila mahu letak jawatan.

71 comments:

TUAN SPEAKER ZAHIR said...

dari artikel ni saya buat kesimpulan sendiri yang K.Rajagobal mempunyai satu buku tebal "bagaimana menangkis/menjawab soalan wartawan" atau buku tebal "cara2 memberi alasan munasabah bila kalah perlawanan" yang bukunya lebih tebal drpd buku "bagaimana nak mantapkan taktikal skuad kebangsaan"

Anonymous said...

OK, Rizal kita bagi peluang kat Coach Raja sampai target dia 2015 !

Tapi FAM, buatlah kerja sikit, takan friendly dgn Selangor saja, kat dunia ini ada lebih 200 negara. Macam mana nak maju bola kita - Friendly dgn Oman & Indon apa jadi?

harry ghozali said...

mmg trget piala asia tp singapore is asean country.. no reason y we should defeat based on our achievement at aff suzuki and sea games champ... u such a loser comment sanggopal... booooo...

Anonymous said...

funny...he did tried his best, but not good enough. Raja mesti mengotakan janji die untuk 'perform' pada 2015. lama lagi tu..selamat la dia untuk tempoh itu. ape pun coach mesti di nilai semula apabila kita mula kempen pertahan AFF dan Sea games thn depan. kalau gagal jugak....

Anonymous said...

Tak pasal-pasal kene "disekolahkan". Patutnye Rajagopal yang perlu "diuniversitikan"

Anonymous said...

jay_seventeen@yahoo.com

salam sejahtera . . .

Datuk K. Rajagobal, saudara rizal, peminat pendokong penyokong dan pengikut bola sepak malaysia telah menjalankan tugas dan peranan masing2.

sebagai coach, latihan tunjuk ajar teguran pandangan simulasi dan segalanya telah dicurahkan. sebagai pemerhati, seramai 90,000 telah menyatakan sokongan. memberikan pandangan. mengutarakan pendapat. dan tak kurang yang melemparkan tuduhan dan tohmahan malah cacian.

terima kasih semuanya. semua telah tertulis. kecewa siapakah yg lebih besar daripada Datuk K. Rajagobal dan krew. penat lelah, daya usaha, jatuh bangun semuanya demi negara. ayuh semua. beri peluang. sediakan ruang. waktu yang panjang. harap kejayaan dibawa pulang. kemenangan dijulang dan tuah kembali berulang.

peminat begitu dahagakan kemenangan. agar nanti boleh dikongsi. bersama mengalunkan negaraku. berpadu melalui sukan. maruah negara harus dipertahankan.

dan untuk itu semua, silakan Datuk K. Rajaobal. jalankan tanggungjawab. laksanakan amanat. bernafas seperti biasa. agar selesa segar dan sedia. dihadapan terbentang cabaran AFF dan kelayakan Piala Asia yang sering dilaungkan. moga negaraku ini terus maju. punya rakyat yang minga kelas satu. semangat rakyat berpadu dlm sukan. aman makmur. terus sejahtera. insyaAllah. mudah2an diberkati.

Anonymous said...

datuk, kalau pra piala dunia tu bkn target datuk, jadi... yg pegi main jugak tu kenapa? main dgn tak target mmg amat2 mendukacitakan. patut la persembahan amat teruk. puncanya pra piala dunia bkn target dia... jd utk piala dunia buat 1 team (coach mungkin loose cannon :)) untuk olimpik team ong untuk piala asia team datuk raja, untuk aff ? team team bak kot! $#$@#$%

Anonymous said...

Dia persoalkan Zamani yg cedera lama. Dia persoalkan Subra habiskan berapa game season ni.

Tapi dia tak persoalkan Aidil yang cedera baru dan tak fit tu?dia kasi main jugak kenapa...

Dia tak persoalkan Asrar tu, berapa kali dia main 1st eleven dengan Selangor?

Fakri Saarani, berapa gol dia jaring dalam Liga Super?adoiii..

Imran Nang said...

Ya .. memang kita semua keciwa kerana tumpas dgn singapura, dan inilah peluang terbaik nak layak ke World Cup kerana pusingan ke-2 ini hanya bertemu ASEAN, bukan gergasi Asia yang lain ..

Namun bagi saya, memang Coach Datuk sudah membuat sehabis baik perancangan taktikal bergantung kepada segala pemain yang ada, memang situasi AFF dulu & pre WC skarang sangat berbeza walaupun ramai pemain yang sama saja .. kita lihat faktor-faktor di bawah hasil kesimpulan peribadi saya:-

1-Malaysia sebenarnya sangat sukar untuk menang di gelanggang luar sejak AFF lagi... tahukah anda Malaysia muncul juara AFF kerana status jaguh kampung juga .. 3-0 Indo di SBJ. Dan punca tersingkir PialaDunia 2014 adalah KALAH di stadium lawan (3-5 di Singapore).

Untuk rekod, kali terakhir Malaysia menang melawan tuanrumah di luar adalah 4 tahun dulu = 24 Mac, Sri Lanka 1-4 Malaysia .. itupun barisan pemain lain daripada sekarang .. jadi Skuad Datuk Raja hanya menang di luar vs Laos, 5-1 di Palembang (masih tak dikira kerana bukan vs tuan rumah).. jadi mental pemain Raja masih belum cukup kuat untuk bermain di gelanggang luar ..

Jadi kita terimalah hakikat di mana Malaysia masih ketinggalan berbanding Singapura / Indonesia / Thailand daripada dulu hingga sekarang .. pemain kita hanya mampu seri sahaja bermain di luar, kalau nasib tak baik, tetap akan kecundang seperti di Jakarta & Singapura ..

2- Kita mengkritik Datuk Raja kerana beliau seperti tidak melakukan perubahan drastik pada pemain pertahanan dan midfields .. namun apakah lagi pilihan yang Datuk ada ..? Perlukan Datuk mengikut saja segala cadangan kita ..? Kita peminat, tahu atau tidak kemampuan dan prestasi sebenar pemain-pemain kita sekarang ..? Gagalkah perancangan taktikal Coach ...?

Pada saya - Coach Datuk TERPAKSA menurunkan pemain yang ada saja seperti vs Singapura, kerana itulah saja pemain terbaik masakini, dan sudah terlalu lewat untuk menukar segala perancangan dalam masa beberapa hari saja (terutamanya lepas 3-5 singapura) .. Bagi saya pemain baru seperti Ismail Faruqi / Gurusamy, Muslim Ahmad dan lain-lain yang below par, sudah mempamerkan kesungguhan yang bersungguh-sungguh .. cuma ITULAH sahaja tahap permainan mereka sebenarnya .. dan nasib tidak menyebelahi mereka semasa vs Singapura ..

-KESIMPULAN - berilah peluang kepada Datuk Raja untuk long term plan beliau, kita memang kecewa untuk Piala Dunia 2014, NAMUN mana tahu untuk WC 2018, kita diundi sekali lagi untuk ASEAN dan pasukan ASIA yang tak berapa kuat pula, YANG PENTING, ranking mesti dinaikkan untuk 4 tahun mendatang supaya mendapat undian terbaik nanti ..insha ALLAH.

Anonymous said...

selamat sejahtera dan salam..pendapat ikhlas dari saya..saya tidak menyalahkan pemilihan 11 pemain bagi melawan singapora di stadium bukit jalil.dan datuk K sendiri menyatakan pemilihan tersebut berdasarkan pemerhatian dalam latihan.perkara itu jugak saya sokong.tetapi kenapa apabila 45 minit perlawanan sudah berlangsung,datok K yang mempunyai pengalaman yang tiada tolok bandinganya tidak mengesan kepincangan pasukan dibahagian tengah.kenapa ismail faruqi tidak digantikan serta merta pada masa rehat dan digantikan dengan pemain lain.prestasi beliau pada 45 minit pertama sudah menjelaskan segala-galanya.bermain sebagai pemain tengah menyerang tetapi tidak menyokong bahagian serangan.tiada larian-larian kehadapan untuk menyokong penyerang.setelah membuat hantaran,hanya berjalan.manakala mohd hadi hanya menunggu dibahagian serangan,tidak turun kebahagian tengah untuk meminta bola.asrarudin hanya melihat pemain singapore menjaringkan gol. Tiada usaha langsung untuk membaca pergerakan lawan,hanya melihat dan mengharapakan rakan-rakan yang lain membantu.
manakala komen datuk K setelah malaysia kalah dengan selangor,komen beliau dalam berita harian inilah pasukan pilihan peminat.....
Kepada Datuk K.janganlah sombong sangat.terima lah komen-komen positif atau NEGATIF dengan hati terbuka.Bertanggungjawab dan jgn memberi alasan kurang pengalaman sekiranya kalah..fikirkan la wahai datuk K,,,,,

MZZ said...

Salam semua, Rajagobal ada tugasan & target nya sendiri tapi yang lebih penting adalah untuk "mendewasakan" pemain-pemain. FAM perlu membantu untuk menjadi agent bagi memasarkan pemain-pemain berpotensi ke luar. Ini akan banyak membantu pasukan dan di harap menjadi budaya dalam bolasepak Malaysia.

Mimya said...

Datuk KR pandai jwb.pertikai subra & zamani.ingat kitorang x tau ke mcm mana performance pemain2 kesayangannya season ni...fakri...aidil...hmmm???

Paling x best bila asyik2 menggunakan alasan piala asia 2015.

dah...aku malas nak comment...dia mmg pandai jawab soalan.kita tunggu dan lihat.

apa yg penting HM tetap dihatiku.

Anonymous said...

Dari interview ini maka saya tahu bahawa Rajagopal nie mmg jurulatih yang takut ambik risiko,, ada pulak "dia cakap kita chase 2 gol tapi kita juga terdedah kpd serang balas Singapore sbb tu dia masukkan Gurusamy",, Patutnya dia boleh ambik semaksimum risiko, jgn fikir singapore nak serang balas, yg penting cari gol... sbb yg penting menang n dah xder apa yg perlu dipertahankan lagi, Lagi satu rajagopal ckp pemain itu injured, pemain ini xperform,, abis fakri tu perform ke dato??, amar tu perform sgt ker?? Adil tu cergas sgt ker???... Senang mcm nie la Dato, Target laa bolasepak kita utk Sukan Asia 2018 xpun piala asia 2019, jadi lama lagi laa Dato boleh duduk kat kerusi jurulatih,, paling tidak boleh laa kumpul modal hingga 8-9 tahun lagi...2015 takut Dato rasa xpuas duduk kat kerusi jurulatih..

Anonymous said...

SAYA MASIH PERCAYA DENGAN RAJAGOPAL....SASARAN SEBENAR KITA IALAH PIALA ASIA 2015... JIKA MAHU LAYAK KE PERINGKAT YG LEBIH TINGGI DALAM PIALA DUNIA, LEBIH BAIK KITA MELANGKAH JAUH DALAM KEMPEN PIALA ASIA DAHULU BARU LA BERFIKIR TENTANG PIALA DUNIA... KEKALAHAN KEPADA SINGAPURA TELAH MEMBERI PENGALAMAN YG BERGUNA KPD SKUAD KEBANGSAAN.. SKUAD INI MASIH MUDA DAN MEMERLUKAN BANYAK PENDEDAHAN...ITU YG RAJAGOPAL SEDANG LAKUKAN IAITU MEMBERI "PENDEDAHAN" YG BERGUNA KPD PARA PEMAIN UTK MEMPELAJARI SESUATU DALAM BOLASEPAK.... JOM KITA TENGOK SAMA ADA RAJAGOPAL BERJAYA ATAU TIDAK...

Ribey said...

sesiapa daam dunia ni target nak layak piala dunia yang rajagopal nak target piala asia 2015 tu apa ke jadahnya, strategi sangat lemah...

Panjunk said...

Sorry Bro x Paham
Cube2 lah translet

Anonymous said...

saya cadangkan saudara rizal hashim ambik lesen kejurulatihan...supaya saudara boleh jadi coach then ganti datuk krajagopal....mana tau saudara boleh bimbimng skuad negara masuk world cup 2018...saudara mempunyai pengetahuan yang luas mengenai bolasepak malaysia....tapi kalo malaysia kalah di bawah bimbingan saudara saya harap saudara sabar dengan kritikan2 pedas wartawan dan penyokong2...dan saya harap saudara x melenting jika dijemput ke rancangan `dengan izin`...semoga berjaya....V(^^,)V

kop81@ynwa said...

Memang betul,sasaran datuk rajagobal sukan asia 2015,tapi perlawanan menentang singapura adalah perlawanan yang rakyat malaysia ingin lihat kekuatan pasukan sebenar malaysia...datuk rajagobal pernah mengatakan barisan pertahanan kita dalam keadaan yg beliau sifatkan "tidur"...kita lihat sahaja perlawanan menentang taiwan,arsenal dan liverpool..tak kan datuk rajagobal masih x nampak...bukan nak mengutuk atau mempertikaikan keupayaan datuk mengendali skuad kebangsaan,tapi kadang2 datuk perlu mengambil kira pendapat dan teguran dgn positif...

Anonymous said...

RIZAL,

jelas dari kesemua jawapan yang raja bagi,die mahu mempertahankan diri dia sahaja...takkan la dia nak cakap,ok saya xsangka percaturan saya silap pada malam tu..saya mintak maaf pada seluruh rakyat dan saya sendiri pun xjangka akan kalah..itu adalah jawapan yg akan menutup periuk nasi die sbgai coach malaysia..jadi alasan blh dicipta..siapa yg xnk world cup beb..team malaysia sbnrnye dah ok..cume..ini mengikut pemerhatian saya la..kesilapan raja hanya satu sahaja..beliau menurunkan sharbinie di singapura...itu sahaja...team malaysia mmg lbih bgus dari singapore..kalau xmcm mane team olimpik blh kalahkan lubnan...defend yg sama kan..waktu kita kalah 5-3 dua bijik gol hanya diperhatikan sahaja oleh sharbinie..kalau apek berbeza bai..mmg waktu lawan taiwan die perform..tp bpe bijik bolos?4 kan?die cume bernasib baek sbb dpt safe 1 penalti dah die dijulang pada match tu..xperlula tekan raja lagi..team tu dah ok..cume igtkan die tentang posisi penjaga gol dan elakkan kecederaan nor shahrul dan aidil..xlama lagi wan zack,irfan fazail akan masuk senior team..lagi mantap la..percaturan raja dah btol..kesilapan die hanya 1 sahaja..goalkeeper.sekian.

Tiger Mizie said...

Bro Rizal
Next time, kalau nak tag team panngil saya. Biar saya sekolahkan RG sampai tahap taska...

Sebenarnya saya muak hingga nak termuntah dgn alasan2 RG. Jawapan beliau berkisarkan pada perlawanan di bukit jalil sahaja. Dia lupa kesilapan besar berlaku di Singapore. Mmg giler dan tak pernah berlaku dalam pasukan mana2 bila bolos 5 kali takde barisan pertahanan ditukar. Tak kisah siapa penjaga gol atau pertahanan. Kalau dah kena belasah banyak gol seperti 4 boleh separuh masa pertama, mesti kena tukar 2-3 pemain.
Lagi satu saya dah muak dgn alasan pemain import singapore.. Peduli apa import atau tidak.. Kalau import apa kejadahnye?? Taknak main ke? Dengan pasukan penuh pemain import macam pasukan kelab EPL tak banyak ckp pulak. Menang dengan barisan import Indon takde kasi alasan pulak. Ini alasan budak2. Saya tak dgr pula pasukan2 yg kalah dgn Portugal atau Jerman atau France bising pasal ada pemain luar dari negara tersebut adalah dalam team tu.. Kalau sibuk sngt alasan pemain import.. Apa kejadah kalah dgn Selangor.. This is STUPID reason.
Sebut pula dgn target 2015, beliau bongkak.. Peluang depan mata dilepaskan .. peluang yg tak nampak lagi diharap2kan. Baru guruh dilangit, air tempayan dicurahkan.. Kalau sebut nasib.. giler apa. Dgn Singapore kalau tak lepas, ada hati ke Piala Asia.
Jika sebut pasal merit.. Lagi satu ludahan dimuka sendiri.. Adakah pemilihan pemain berdasarkan merit mereka di liga super.. Puii laa kalau betul. Asaruddin sendiri bukan pemain utama Selangor. Muslim, Mahali dan Fadli pun kena ayam dalam Liga Super. Statistik bolos pun besar.
Sebut pasal Ismail tonggak utama Terengganu.. Apa bukan Ashari tonggak Terengganu? Kalau lah sayang sgt pemain EMAS, patutnya dia tukar formasi defend, letakkan 5 defend masa separuh masa ke 2 di singapore dan letakkan Safee penyerang tunggal. Rasanya RajaGopal tak sempat 2015 kalau terus bongkak mcm ni. Kalau silap perlawanan kelayakkan haritu akuilah.. Inform akan baik pulih pasukan, dan bukannya pertahankan alasan tah apa2..
Rizal, I nasihatkan u kalau nak sekolahkan RG, prepare betul2. Jgn bawa 1 peluru.. Bawa lah mesin gun. By the way, I tak setuju perkataan Tahi dalam tulisan U. Sungguh pun aku marah dgn RG, takdelah tulis perkataan itu. Ia sesuatu yg merendah2kan sgt maruah jurulatih. U patut minta maaf secara terbuka kepada RG n anak2 sayang dia. Mgkin bila U rendah diri, dia pun boleh rendah diri.

karisma said...

coach Raja tidak lg kreatif.. beliau sudah kehabisan idea.. dari segi taktikal nampak berterabur.. coach Ong lebih hebat dr segi taktikal...

Naguib Kaki Lima said...

Malaysia played so badly and that is the point, at home too. Something is off for sure.

Naguib Kaki Lima said...

We played badly, at home too and that is the point. Singapore is hardly a strong side, their players are hardly Park Ji Sungs or Nakatas. Something is off for sure, no need to deny. Personally I think we ought to really start taking our football absolutely seriously/honestly. I don't understand why the other senior coaches are keeping mum. Surely they must have some opinions, hardlined ones. Come on Malaysia!! Come on you Kabut!!

Anonymous said...

Rajagobal tetap ego. Masih pilih pemain ikut perkembangan masa latihan bkn prestasi pemain masa main dlm liga. Klau mcm tu pilih jelah mane2 pemain pastu tgk mereka berlatih. Bila dh bagus berlatih masukkn terus dlm game betul. Tak payah nk pusing mana2 cari pemain. Bila kalah ckp saya kenal pemain saya, dlm latihan cukup bagus, ini sahaja pilihan yang saya ada. Aku pun boleh jadi coach mcm tu! Berubahlah. Taktikal kene berubah setiap game. Tapi yg aku lihat tetap sama sejak game lawan taiwan lagi. Pastu bila lawan selangor masih lagi guna taktik yang sama n gunakan pemain yg x perfome langsung masa game lwn singapura. Punyalah ramai pemain dlm malaysia ni, masih lagi guna pemain yang sama. Sebab tu kalah dgn selangor. Tolak tepi soal puasa sbb pemain selangor pun berpuasa.

Malaysia perlu ikut contoh negara hebat dlm bola sepak. Mesti ade base yg supply pemain. Contoh: sepanyol base dia ialah barcelona, italy : juventus, portugal : porto, belanda : ajax. Jerman : bayern muich. Kite bolah jadikn selangor, kelantan, terengganu atau kedah sbg base input pemain. Persefahaman pemain lebih mantap bila mereka selalu bermain bersama. Jika pasukan negeri atau kelab itu kuat, tak salah utk kite ambil ramai pemain dr negeri atau kelab yg lain.


Harimau malaya junior

Anonymous said...

Ternyata standard dan mutu bolasepak diperingkat Piala AFF dan Sukan Berbeza jika dibandingkan dengan Kelayakan Piala Dunia.

Indonesia, Singapore dan Thailand lebih memberi Fokus kepada Kelayakan Piala Dunia.

Jadi, Kejayaan yang diberikan oleh DRGopal sebenarnya tidak boleh dibanggakan sangat.

DRGopal masih ego dan pandai bermain dengan kata-kata. Kita Rakyat masia sudah dapat menilai dengan jelas tentang kualiti sesuatu pasukan dan pemain. DRGobal perlu dipecat dan diganti dengan Jurulatih Asing yang berwibawa.

Saya percaya mutu Bolasepak Masia tidak akan meningkat keperingkat yang lebih tinggi, mungkin hanya setakat Piala AFF dan Sukan SEA saja.

Kalaulah ini yang kita ada, kita tidak boleh pergi jauh. Target Terlalu lama, 2015. Sepatutnya setiap jurulatih hanya diberi target hanya untuk sesuatu Kejohanan saja.

Anonymous said...

As Salam,

Setuju DKR dipecat dan cari jurulatih asing. Target 2015 sekadar memberikan gaji kpd DKR, sekurang2nya utk 4 tahun dia tk perlu risau tk der kerja. Sambil2 tu, boleh cari alasan setiap kali Mas tewas. Tewas tu biasa la, Brazil, Jerman, Argentina pun kalah. Bezanya Argentina kalah Copa, Batistuta dipecat. Mas klh ngan Spore, kalah dgn cara main mcm TAHI (pinjam kata2 Rizal) DKR masih boleh cakap belit2 lagi. Keras keng kata org Ktan.

Tgk WC under 20 pun, pasukan2 spt Arab Saudi, Egypt, Guatemala pun ada corak mainan dorang. Masia lwn Spore? Berapa kali kita tgk gerakan menarik, hantaran bola tepat, kawalan bola kemas? Apa yg kita nampak, main sondol, clearance merap, hantaran 10 ela yg tersasar, kawalan bola pakai lutut, tulang kering. Asas permainan bola sepak perlu dilihat, bknnya player Kunanlan lps ni elok masuk 400m olahraga, belum terlewat nk p Sukan Sea kot. Laju tp mcm lembu, menyondol. Lemas baru nk passing.

Kesimpulannya, tukar je DKR ngan jurulatih luar yg celik. DKR pegi la coach MP Muar ke.

Anonymous said...

adoi..bila menang puji datok k itu, dato k ini, bila kalah kena hentam like there's no tommorow..rileks la kawan-kawan..
dia dah cuba sehabis baik dia..termasuk player-player..kalau macam tu aku cadangkan ganti dato k dengan coach lain..amacam?

Atan Shearer said...

Saudara Rizal tak terasa terhinakah tulisan anda digelar 'TAHI' oleh RG??

Anonymous said...

Kenapa tak jemput sj RG dalam rancangan Dengan Izin? Disitu barulah penonton satu Malaya boleh tengok siapa sekolahkan siapa!

Masih banyak persoalan yang belum dirungkaikan oleh RG rentetan kegagalan kita ke pusingan ke-3.

Anonymous said...

tolak ketepi semue isu defend.mmg dah diakui bermasalah..stop
cume masalahnye ialah alasan rajagopal dalam xmnurunkan ashaari dan baddrol xleh diterime..die ckp die xpilih ashaari sbb xlaju so die masukkan kunalan.hey,si fakri tu gantikan kunalan ke???si fakri tu perform ke??sy y tgah bersemangat tgok malaysia mndahului terus hilang smangat bile tgok fakri yg dibawa masuk..alasan masukkan gurusamy?xleh terime..kite chase gol..play at home..sokongan ramai..spatutnye kite boleh pressure lagi..seriously rase mmg sgat2 kecewe dgan tindakan xmsukkan ashaari..that boy really good and creative..winger that score goals..lots of goals..sy ingatkan rajagopal akan masukkan die..he deserve more chance..but,after all,not event play in friendly against selangor..enough said..sekian~~

AmirAsyraf said...

pd pndapat sy,bkn hye pemain yg perlu 'disekolahkn' di luar negara..malah barisan kejurulatihan dan pengurusan harus juga di hntr mnimba ilmu ke luar negara..trutama RG! law player cm rooney,messi skalipun tp coach mcm skola convent,wtpe???

AmirAsyraf said...

knape RG mempunyai rmai pemain tgh brthan? yakin 1st game dpt leading dan 2nd game brthn?haha itulah hakikatnye yg trjadi pd prlawanan menentang singapura...safiq xley main,trus Harimau Malaya jd Harimau Sarkas..npk sgt bkn brmain bola..arp nasib je gol..drpd hntr safee ke bundesliga,baik hantor RG! bg jd ball picker...

saxo69 said...

musykil dgn kriteria pemilihan DKR. kyril muhaimeen yg x konsisten persembahannya dipanggil. begitu gak faizal muhammad , yg spt izzaq faris & faizal abu bakar byk memanaskan bangku simpanan skuad olimpik.

DKR x usah mengomel isu pemain import spore. sistem import/ neutralisasi pemain diizinkan oleh FIFA. jerman, spain, portugal,jepun, poland, oman pun dh amalkan sistem ini.

Malah indonesia lg giat merekrut pemain2 luar utk mewakili skuad garuda. pemain2 yg diberi kerakyatan ini tidak hanya berdarah belanda, malah ada dari afrika & amerika latin. bilangannya sudah cukup utk membentuk kebelasan utama sang garuda. ini belum mengambilkira sejumlah lagi pemain luar menunggu lampu hijau FIFA utk mewakili indonesia. dah jadi tinmas MULTIINDO!!

Apa2pun saya akan tetap menyokong HM kendalian DKR. cuma sedikit ralat kerana HM tiada perlawanan2 kompetitif dlm tempoh terdekat ini bagi kami memberikan sokongan.

Anonymous said...

dia rasa rizal fahmi(ade kekuatan tubuh) aku rsa subra lgi pnting (pasal dia laju) rizal slow sgt...
tp slalu xabis men sbb cedera..
sma je cm aidil...so bia dia men dlu
lau cdera bru msuk aidil...

La Masia said...

Salam,

Saya amat bersetuju dengan Anonymous August 10, 2011 12:24 PM.

Saya tak nak sentuh pasal kredibiliti rajagobal sbb ramai yang dah mentioned. Cuma saya nak anda semua menyedari asas untuk kita melayakkan diri ke Piala Dunia adalah dengan melayakkan diri dulu ke World Cup U 20 yang sedang berlangsung sekarang ini. Kita pernah layak atas tiket tuan rumah pada 1997. Melalui platform tournament inilah lahirnya bintang2 seperti Theirry Henry/Owen/ (1997), Xavi(1999), Messi (2005). Jepun juga pernah masuk final pada 1999 tewas kpd Spain.

Cukup pasal World Cup U20. Sekarang ini saya nk sentuh pasal corak permainan Harimau Malaya. Saya bukanla pandai pasal taktikal dan teknikal tapi kalau diperhatikan corak permainan kita takde pattern. Tidak keterlaluan kalau saya kata Vietnam,Thailand & Indonesia lagi kemas dan ada rupa corak permainan. Kita hanya guna flank saja menyerang itupun susah nk penetrate. Midfield lebih kepada defensive duty bukannya nk merencanakan permainan. Ramai player kita takut nak pegang bola lebih 5 saat dan tak berapa comfort kalo dapat bola asyik nk cepat passing je itupun bersepah. Daripada situ,kita boleh tau confidence level player kita yang takut2 dapat bola, tidak heranla kita susah nk control game. So, apa petuanya dan cara mengatasi?

> FAM perlulah mengubah 'kiblat bola sepak'daripada England kepada Spain. Sebab apa Spain? Spain merupakan Euro & World Cup Winner, Euro Under 21/Under 19 Winner & World Cup Under 17 Runner Up. Tapi bila kita zoom betul2,macam mana Spain boleh perform dan mana datangnya limpahan produk berbakat?jawapannya adalah dari Akademi La Masia daripada FC Barcelona.

Akademi inilah yang melahirkan Messi,Xavi,Iniesta (Barca Trinity) dan ramai lagi yang bersaiz player Harimau Malaya. Cuba tuan2 tengok saiz mereka ini adakah mereka lagi besar dan tinggi daripada Safiq Rahim,Safee Sali,Badrol Baktiar,Norshahrul? Kerana adanya Akademi La Masia la Spain berjaya menjuarai World Cup/Euro serta Barca menjuarai Champions League sebanyak 3 kali dlm tempoh 5 tahun.

Saya tidak pernah pergi ke Spain atau Barca,tidak tahu macam mana rupanya Akademi La Masia dan apa silibus yang diajar di sana tapi apa yg saya pasti mereka diajar untuk mengawal dan menerima bola dengan baik,membuat hantaran yang tepat,mencari rakan yang berada dalam keadaan comfort untuk membuat passing..Pendek kata, mereka dilatih untuk 'adore the ball' di mana mereka dididik untuk tidak sesuka hati melepaskan bola kepada pihak lawan.

Kepada pihak FAM, persetankan la Akademi Bola Sepak di negara kita yang berteraskan EPL seperti Akademi Cardiff,Arsenal ataupun Everton yang diwar2kan untuk menjalin usahasama dengan FAM yang tidak lebih hanya bermotifkan keuntungan semata2.

Mulai sekarang, hantarla pegawai/exco FAM atau barisan kejurulatihan FAM melawat Barcelona/Akademi La Masia dan belajarlah rahsia kejayaan daripada mereka. Isu bahasa bukannya masalah besar,boleh ambil kursus dulu.

Untuk tempoh jangka masa pendek,FAM hantarla Rajagobal berkursus di La Masia dulu dalam tempoh 6 bulan sekuran2nya dan rehatkan dia buat sementara daripada tugas jurulatih. Biarkan dia berkelana di sana dan sedar bahawa masih banyak lagi aspek kejurulatihan yang perlu ditingkatkan.

Kalau FAM atau Rajagobal atau Saudara Rizal atau tuan2 semua tidak percaya dengan cadangan ini, takpela..tapi cuba buat satu Friendly Game diantara Harimau Malaya lwn dengan Spain Under 19 atau 21 atau lwn dgn Barcelona B atau C..tujuannya bukan untuk tengok sapa yang menang tapi untuk tengok sapa yang main ada pattern dan sapa yang dominate..itu sahaja.

Sekian dan Selamat Berbuka

Anonymous said...

x usah sombong la rajagopal..nasib pasukan malaysia kau kene tanggung..sbb kan ko masukkan ismail faruqi habis midfield mesia x hidup..sedangkan ashari samsudin ngn badrul bahtiar boleh main lg baik

TIGER_FAN said...

DATO' R'GOPAL
AMBIL IKTIBAR GAME MAN U (YANG DATO' MINAT SGT TU) VS MAN CITY.TGK MACAMANE SIR ALEX FRQUSON X PLIH BULU DALAM PLIH PLYER.2ND HALF TRUS TKAR PLAYER2 YG X ON FORM BTL2 MSE 1ST HALF.HASILNYE BLH DPT BLIK DEFISIT 2 GOL & MENANG..AMBIL IKTIBAR & PANDUAN UTK SEMUA COACH2 KT MESIA NI

Anonymous said...

malaysia maen terok satu sebab je penat penat penat....kalo fam reti susun jadual liga super player mlaysia xkan injured...skang fokus lwan syria 21 november ayuh penohkan stadium bj...

jemuan kabuten said...

Sdr Rizal, Jurulatih kenal prestasi sebenar setiap pemainnya. Dan pemain pula mempamerkan prestasi cemerlang semasa latihan, sebab tu dia terpilih untuk kesebelasan utama. Tetapi apabila bermain, kesalahan yang dilakukan amat ketara seperti passing bola kepada lawan. Jika pemain tidak bermain pada prestasi sebenarnya DRG patut MENGESYAKI ada sesuatu yang tidak kena? PERLAWANAN INI SEPERTI DIJUAL.Jika DRG tidak nampak... sebabtu tindakan mengeluarkan pemain berkenaan tidak dibuat, DRG juga boleh disyaki terbabit. Saya cadangkan Sdr Rizal dan SPRM meneliti semula rakaman perlawanan dari sudut ini.

Lord Fazli said...

Rajagobal silap pilih player.bole guna taktik sama.tapi player harus ditukar kerap.player sama je yang tinggal nanti hanya nostalgia.game dgn Singapore aritu sepatutnya biar player yang pernah rasa kehangatan super derby.Saya tak mahu ulang tapi jika benar Piala Asia ialah sasaran dan pre-piala Dunia hanya jongosan maka 60 player itu perlu ada spark derby seperti Akmal Rizal,Shukor Adan dan yang tersohor lagi terbilang tapi semakin dilupan Indra Putra.player sebegini yang pasti membaham Singapore.pasti!!kerana Piala Asia hanya 2015(lagi 4 tahun).Amar Rohidan,Muslim Ahmad dan rakan-rakan hanya patut duduk dan tengok sambil belajar sahaja game aritu.kerana apa?kerana Piala Asia lebih utama.bukan begitu Rajagobal?

Anonymous said...

Salam,ok.cuba kta bezakan pemilihan skuad negara dgn pemilihan skuad pemain dari negara yg pempunyai ranking yg tinggi dalm fifa spt spain or german.pemain mereka dpilih disbbkan prestasi semasa mereka di kelab.bukn atas dsr jasa yg penah mereka lakukan sblum ni.

contoh, marcos senna tdak mendpt tempat didalm pasukan spain ke afrika selatan walaupun mnjdi tunjang tengah spain di euro 2008.majoriti pemain spain dtg dari kelab juara barcelona dan naibnya madrid.situasi ini sama tidak kira di england ,italy dan brazil.

persoalannya skrg,kita lihat kuasa bola sepak negara kita skan. adakah pasukan pantai timur yg berjaya di piala FA dan liga super adalah satu kebetulan atau pun disebb prestasi pemain mereka yg meningkat naik. kami penyokong bersetuju dan menghargai pemain msia yg pernah berbakti sewaktu kejayaan di AFF dan sukan sea tahun2 lepas. Tapi adakah skuad negara adalah hak ekslusif kepada pemain yg pernah memberi kejayaan kepada negara terdahulu(memetik ayat TS anuar musa dgn izin) sehingga menutup peluang pemain lain yg lagi berkelayakan. Coach raja harus berani mengambil risiko dan risiko harus lah 'calculated risk'.

Dzulhelmi Mohd Razali said...

Rizal, semalam rancangan Formasi Azlan Johar berkias kata coach di Malaysia harus ambil contoh Alex Ferguson yang tidak takut menukar pemain (masa tu AF tukar Ferdinand dgn Vidic) kalau tak perform dan jangan berpandukan kenangan silam. Sekali lalu nampak AJ bidas Raja :). Ada pandangan?

Amar02Aug said...

Salam

Aduh penat betulla wa nk komen banyak kali ni.
(Yg. lama klh ngan Singapore & pasal Fakri, Guru, Ashaari & Badrol.)

Tak komen rasa bersalah (x lepas) pulak.

Asik2 alasan AFF dan Sea games thn depan & Asia Cup 2013 --> 2015.

Jadi sementara tu Player & Supporter nk buat ape.

Dulu boring2 bleh watch HM games sbl buat keje, mkn dll.
Kite training bola n games pun makin semangat.

Takkan nk makan, tido, bangun & Liga M je? Ramadhan sebulan ni pun dh x thn nk main/ tengok bola tp lain hibernate.
Inikan nothing BIG to achieve dlm 1-2 thn ni.

Mana competitive match nyer mana detail planning nyer?????

Target 2015 mb target yg selamat to secure the post (Head Coach)ONLY... Sori to say that.. just my 2sen for
DRG & FAM think n give the BEST for HM & NEGARAKU MALAYSIA.

Conclusion - Waste of time & talent until 2013...???

Lupa - defender-defence too deep hingga dlm box. Rajinla la skit kalu nk pangkah pun biarla luar box, tula banyak kene penalti.

Anonymous said...

setuju dengan Dzulhelmi Mohd Razali~~

Anonymous said...

DKR mungkin da kene rasuah,siapa tahu?FAM dan SPRM tlg siasat

mimya said...

gua setuju dgn Dzulhelmi.formasi best tgk bila ada org yg berani cetuskan komen2 mempersoalkan taktikal DKR mcm azlan johar buat tuh.ini tidak...bila masuk tv semua tukar pegangan.cayalah....

asifadio said...

cam bodoh la aku tengok mentaliti org2 malaysia ni.. jatuh sikit dah nak melenting.. patut la ramai terpedaya ngn malaysiakini.. haha

lek la time aff n sea dulu sume puji.. kontrak raja lambat disambung mengamuk.. org tua tu tau la apa dia nak buat..

kalau korg kata 'ala apa salahnya kritik ntuk kebaikan diorg gak'.. pikir la baik2 kritik = pressure.. sebb tu chong wei sampai skang tak dapat juara dunia.. sebb tu nicol lari g overseas.. sebb korg pemikiran singkat n just pandai merungut walhal diri sendiri tak cukup pun ilmu.. aduhai..

cakap pandai la wehh

Anonymous said...

From hero to zero.. Its always been and always will be.. ITS MALAYSIA! Dont blame the individual.

Anonymous said...

wa setuju sama asifadio!

this rizal hashim rasa dia cukup hebat ka, amik hang kritik depa main macam taik,hang sendiri tulis mcm taik!

and ramai pulak tuh yang sokong tulisan taik hang regarding performance below par anak2 rajagobal...kah kah kah!

serious wa tak paham!

blame the football league system kita yang mcm taik! blame soltan bola dan fam yang mcm taik, fa fa negeri yang macam taik, cause depa nie the real root causes why our football stay the same,albeit ada sikit achievement..but overall still taik!

rajagopal just follow the system taik yang hang sendiri tau betapa taik nya sistem tu!

rizal hashim said...

anon 8.39pm,

saya dah banyak kali tulis mengenai kelemahan struktur FAM, sama ada dalam berita harian, kemudian the Malay Mail, kolum Garis Tepi Kosmo dan kemudian Rembat Kosmo! selain menyoal pelbagai aspek bola sepak tempatan dalam pelbagai program tv. Saya juga menulis sejurus selepas menang Piala AFF, cabaran mengurus kejayaan...saya tidak melambung pemain atau jurulatih, sekadar menceritakan sumbangan mereka, bukan kata mereka pemain terbaik dunia dan harus dikekalkan sampai 2015...

isu di sini sama ada Datuk K Rajagobal benar-benar telah mengoptimumkan pilihan dan bakat yang ada di bawah naungannya! Bukan isu FAM! Ini kerana apabila team K Rajagobal menang di Sukan SEA dan AFF, tiada pihak yang menceritakan proses pembangunan bola sepak tempatan. Jadi bila kalah, kita harus siasat dan persoal sama ada kekalahan itu wajar atau tidak...kepada sebuah negara jiran yang baru memanggil semula beberapa pemain senior setelah gagal di AFF.


Untuk makluman saudara, dalam Rembat Kosmo! isu awal Januari, saya siarkan dua surat pembaca menyentuh Liga M syok sendiri dan kelemahan bola sepak Malaysia...itu lepas beberapa hari menang Piala AFF tu...itu menunjukkan kita tidak terlalu memuji melampau...

Jadi saya tidak seperti yang saudara tuduh...satu lagi, saya menulis menggunakan nama saya, bukan bersembunyi di sebalik profil anonymous atau google profil yang baru dicipta.

rocky said...

bro rizal jngan bnyak komen...sume org bole komen cube saudara brada ditmpat rajagopal msti mlnting...lgi satu norhafiz zamani misbah dah tua x lyak maen mlaysia lagi...

asifadio said...

btw, sy cuma minta tuan admin empunya blog tapis sikit komen2 yang terus menerus maki rajagobal yang sudah pasti akan membawa kesan buruk..

tulisan tuan admin tak la bias mana dah boleh dikatakan matang tpi yang wat menyampah tu komen2 bodoh yang gunakan emosi instead of kematangan..

sebb bila ada komen camtu dia akan jadi 'chain reaction' iaitu initiate komen2 mengarut lain..

so ntuk pembangunan sukan dan juga MENTALITI kita bersama, harap tuan admin mengambil tindakan..

Amar02Aug said...

Abaikan je anon2 yg x rasional.

Yg penting jgn. ego, kaji dan cuba laksanakan mana2 cadangan yg constructive krn majoritinya berniat kebaikan.

Mb dirg ni saje nk flame je or ada kaitan/tempias dgn pihak berkaitan & x dpt terima pendapat org lain.

Dan kemungkinan besar x main bola pun, jd kita yg main bola ni (UiTM, France embassy hehe..) lbh memahami n kecewa. Mng klh adat tp DGN SIAPA, TARGET dan TAKTIKAL bagaimana itu yg mengecewakan. Peace no war.

Anonymous said...

dia kata xleh judge norhafiz n subra based on 1 game ngn chelsea. yg dia judge ismail faruqi time game ngn liverpool bleh plak. 1 game non-competitive ngn liverpool boleh mnyebabkan ismail faruqi main 1st eleven preWC lwn singapore, away plak tu.

Anonymous said...

lwn selangor pun KALAH..ada ati nak msk piala asia..FAM cari la jurulatih lain..

Anonymous said...

Rizal Hasim eko poie tomankan DKRG tengok bola Pala M'sia la lopas nie. Kobar kek dio mana satu yang layak main M'sia kalau dio tak tau..Laie pun den malas nak cerito pasal team M'sia buek maso ni..DKRG ada setaun nak pertahankan Pala AFF kalau dalam masa setaun dia tak boleh monang jugak eko sekeh je pala dio..

XABI ALONSO
LARKIN

Anonymous said...

salam sdr rizal,

Sy slalu ikuti blog sdr tmasuk di tv menerusi kafe sukan dan dgn izin.bg sy sdr adalah antara wartawan sukan terbaik pd masa kini.keep up ur good work.

Tiada salah kita menegur,jika dalam islam pun org kalo buat silap kita tegur utk apa?utk kebaikan dia dan peringatan pd kita dan yg lain.almaklum,manusia x pnah lari dr berbuat silap.jd jadikanlah sbg iktibar.

peminat bola said...

cuba highlight sikit bakat budak ni
wan kuzain wan kamal

http://www.youtube.com/watch?v=ICNJEfCgHn4&feature=mfu_in_order&list=UL

asifadio said...

tegur boleh bro kalau mengutuk dalam islam mana boleh bro.. islam ajar kita ntuk memahami bukan nyer mencaci..

empunya blog ni tak la mengutuk tapi para pemberi komen yang lebih2.. kalau macam ni, no wonder la malaysian punya mentaliti teruk..

kau main bola ke apa ke, kau tak layak nak caci org.. tu je konsep dia.. pikir matang sikit.. jgn ikut emosi..

sportsmalaysia said...

Salam Ramadhan,

Pihak kami berada di Guangzhou melihat dari tepi padang perlawanan menentang Kyrgyzstan, Jepun, China dan Iran.

Pihak kami berada di Jakarta, Palembang, Bukit Jalil melihat dengan mata sendiri perlawanan menentang Indonesia, Thailand, Laos, Vietnam.

Kualiti permainan oleh pasukan latihan Rajagobal semasa mementang Taiwan dan Singapura kurang berkualiti dari perlawanan semasa di Sukan Asia dan Suzuki Cup.

Kesilapan paling BESAR sebelum menentang Singapura di tempat lawan adalah ketiadaan perlawanan persahabatan kompetitif di atas padang tiruan. Kenapa tiada? Sebab sibuk digunakan untuk perlawanan dengan kelab-kelab EPL.

Anonymous said...

Susah nak cakap pasal pembangunan bola sepak ni.Ada negara kecil tapi team bolanya bolek gi wc.Ada negara besar samapai skrang x gi wc.Ada negaranya liga bertaraf lima bintang baru jadi champion wc(spain)ada negara liga low class tapi dah pernah jadi wc.Ini semua bergantung kepada
1.Minat yg mendalam terhadap bola
dan juga bakat-bakat semulajadi
2.Usaha dari kerajaan serta
syarikat koperat contohnya JAPAN
dan KOREA berjaya bab mempunyai
bantuan dan dana dari syarikat
koperat mereka sendiri.
3.Pemain-pemain perlu bersedia dan berani(Inilah masalah yg dihadapi oleh jurulatih dlm menetapkan first 11khususnya m'sia.Ramai yg mempersoalkan kenapa pemain yg bagus dlm lg tapi pemain yg x bagus dipilih.Ini disebabkan pemain yg menyerlah di lg tidak bersedia dan x ada pengalaman dlm perlawanan kompetitif.Ini kelemahan kita.Ramai pemain yg bagus tapi tidak ada ketahanan dm perlawanan kompetitif.
Kita kena bersabar kita bukanlah Brazil (yg dikatakan negara anugerah bola)mana tahu samapai masanya m'sia mungkin akan jadi spain yg mencuba dan mencuba sampailah ada peluang.(for information spain adalah antara negara eropah lama dan ekonominya x begitu baik dari jiran eropah mereka malah mereka pernah malu dgn itali serta jerman yg pernah musnah dlm perang dunia 2 tapi x pernah kempunan mengucup wc)

pzie said...

Rajagobal adalah antara coach yang terbaik kita ada di Malaysia...cuba kira berapa banyak kejayaan pasukan malaysia di bawah coach tempatan..even alex ferguson pun leh salah strategi masa champion league final.. org tak suruh dia resign pun .. memang tabiat org Malaysia.. menang disanjung , kalah di"ludah" lagi ada lah.. harap org di FAM jgn melatah... go king Raja

HSKAMAL said...

The performance lacked creativity and vision. As a coach, his tactical and technical input was not shown by the player during the game.
The players performance made the coach look very ordinary and not capable.

I agree with rizal-we are playing singapore, a team from south east asia. We are not able to overcome them. What standard are we talking as the champion of the region?

Singapore is no different then malaysia. To compare the standard they are also a laughing stock like us.
If we are not able to overcome simgapore, what about Thailand and Indonesia where the footballing standard is much better and consistent.

Datuk, pls think about it and use your wisdom correctly when u speak.
Don't get emotional and accept when you do mistakes.Players movement and behavior during play.(tactical & technical)

Anonymous said...

Pemain-pemain seperti Ashaari,Manaf dan yang lain-lain tu patut diberi chance untuk perform.Dah terbukti mereka cemerlang dan satu lagi,disaat-saat kita memerlukan gol sepatutnya kita serang habis-habisan dan bukannya bertahan!!?

dbk network said...

aku sejak game Singapork vs Malayisa aritu dah mula benci coach Raja nih... ingatkan dah kalah besar mase game kt tmpt lwn... nak la ade perubahan mase kt bkt jalil... tapi hampeh gak...

aku berharap malaysia kalah mase AFF 2012 nnt... biar padan muke coach ego nih

Anonymous said...

salam bro..sy rase lbh baik ltk kunalan di sayap kanan ...pluang utk kunalan wat 'cross' mmg bnyak dan peluang utk sscore pon bnyak...kita terlalu harapkan kunalan utk masuk dan mencipta gerakan...ltk seorang natural left footed utk wt crossing ....kunalan mmg laju ...tp bila kiter trlalu hrpkn die..kite berat kat wing kiri..dan kunalan perlu mnggunkn kki kanan utk wat cross

Anonymous said...

Hairan juga bila ada sebilangan yang tidak mahu umum peminat terus menerus mengecilkan Rajagopal.

Jika betul Rajagopal jurulatih profesional, dia tidak akan kisah@ambik hati dengan kritikan keras peminat.

Hakikatnya saya percaya, jika Malaysia menang pun dengan Singapura, tidak ramai yang mengharapkan Harimau Malaya beraksi di WC.

Cumanya itulah peluang untuk bermain dengan pasukan kelas premium dunia seperti Jepun dan Korea Selatan.

Peluang menggamit pengalaman berharga sudah terlepas.

Dalam perjalanan ke Piala Asia 2015 nanti, ada ke peluang nanti merasa melawan pasukan kelas premium ni?

Jika Jepun atau Korea Selatan terima friendly game dengan kita, dema akan hantar 1st team ke?

Satu lagi, Rajagopal kata, bila tak perform maka apa yang dibuat adalah LATIH (DENGAN DENDA) DAN BUKAN tukar pemain.

Kononnya lebih berkesan latih dan denda berbanding menimbang pertukaran pemain.

Wau! Pertama kali saya jumpa coach profesional yang mampu memberi jaminan tempat kepada pemain sehingga tempoh 4 tahun.

Satu lagi, yang saya tahu, coach melatih kebolehan pemain untuk bermain mengikut kehendaknya.

Bukan dengan menyesuaikan strategi permainan mengikut kebolehan pemain.

Contoh senang, Shahrul Idlan terkenal sebagai pemain yang suka pergi cari bola dan bukan tunggu bola walaupun sebagai striker.

Makanya, striker yang support midfield.

Bila Shahrul Idlan cedera, adakah striker dilatih dengan kebolehan dan stamina yang sama untuk menyokong midfield?

Bila Shahrul Idlan cedera, adakah midfield dilatih untuk menyesuaikan diri dengan striker pengganti?

Nampak tak dimana silapnya bila coach menyesuaikan strategi berdasarkan kebolehan pemain dan bukan sebaliknya?

Barcelona muncul kelab bolasepak terbaik kerana mereka ada "pool" pemain yang besar. Bila terpilih ke pasukan utama, pemain sudah ada teknik dan kederat. Coach cuma bentuk fleksibiliti pemain dalam menggunakan BEBERAPA formasi pilihan.

Pertahanan yang suka jadi penonton, midfield yang berjalan selepas passing bola dan forward yang tidak ada footwork semasa menukar dari mode menggelecek kepada mode merembat.

Kawan-kawan boleh nilai sendiri, berapa ramai yang tidak ada "kualiti" seperti diatas.

Sayang kerana berapa besar pool pemain sepenuh masa di Malaysia.

Rizal tolong bagi statistik, berapa ramai yang bermain untuk Liga Super dan Liga Perdana.

Ini kerja FAM. Jika dari liga anjuran FAM tidak dapat membekalkan kualiti kepada pasukan Harimau Malaya, kerja coach la tu! Kan ada 4 tahun lagi nak sampai 2015!

Sebab itu coach kena latih pemain supaya mampu menjalankan arahan dan melaksanakan strategi. Jika bukan kerja coach, siapa lagi?

Lagipun masa AFF, seingat saya banyak set-piece diamalkan baik semasa tendangan percuma mahupun masa tendangan penjuru.

Masa kelayakan Piala Dunia ni, ada berapa banyak set-piece?

p/s saya cadangkan, sebagai kolum "post-mortem peminat", Rizal terbitkan PETIKAN KOMEN terbaik "pro" dan komen terbaik "con" dari blog ini samada sebagai artikel dalam blog ini ataupun lebih baik lagi di KOSMO. Maklum saja pasukan Harimau Malaya milik negara, bukan milik FAM dan bukan milik coach. FAM dan coach hanya diberi amanah. Sudah sampai masa peminat diberi tempat yang sesuai.

Kamar

Anonymous said...

Aku tak puas hati langsung jawapan dia berkenaan Baddrol Bakhtiar dgn Shaari Samsudin. Mengelat!!

PENASIHAT jurulatih malaysia said...

ape kate rizal hasim tu betul jugak,rajagobal perlu guna khidmat ashaari shamsudin yg sudah terbukti mampu membuat hantaran jauh kpd rakan yg boleh menghasilkan gol seperti menentang indonesia FINAL PIALA AFF SUZUKI yg disudahkan oleh safee sali...

pd perlawanan menentang singapura tempoh hari didapati Malaysia cuba mempraktikkan hantaran pendek tetapi gagal kerana singapura sudah boleh membaca gerakan yg dilakukan pemain malaysia...

dlm keadaan ini rajagobal sepatutnya menggunakan khidmat pemain yang boleh membuat hantaran jauh yg tepat kpd rakan seperti ashaari shamsudin dan badrol bakhtiar...

sperti rajagobal katakan ashaari berat menyerang(more on attacking).sebagai jurulatih,sebenarnya tugas jurulatih adalah memberitahu pemain tentang corak permainan,ini bererti rajagobal perlu memberitahu ashaari yg dia perlu juga turun ke bawah untuk membantu bahagian pertahanan... tidakkah begitu tugas jurulatih??????????????

kelebihan S.Kunanlan adalah kepantasan tetapi hantaran dia tidak begitu tepat kpd rakan di bahagian serangan.... tidakkah begitu????????????????

Amar02Aug said...

Salam Aidilfitri...0-0 laye

Cadangan berkenaan:

SUKAN SEA
OPTION1:
Hantar je skuad Harimau Muda B + MSL lain:-
i. Elak injury/fatigue (Olympic team) coz:
--> Too many games b4 olympic
qual
--> Semua team mesti nak taruk
M'sia nyer coz def champ, so
they will go by hook or cr...
ii. Mentally (Olympic team) very
critical coz:
--> Player injury
--> Kalu kalah ... susah nk
comeback ... moral 0 again
iii. Exposure untuk new set of
players (later- backup for
senior team)
iv. Kalu kalah Sukan Sea with HM B
org x kesah sgt coz priority
is higher level (bukan cam
World Cup vs Asia Cup ...hehe)
v. Kalu menang sgtla best

For me this is the best options.

OPTION2:
Hantar reserved olympic player + skuad HM B + MSL Lain:-
i. Exposure to competitive game
--> Coz payah nk dpt 1st eleven
olympic squad t4 less
opportunity to play
--> Ready for promotion/
backup for olympic squad
ii. Kalu kalah Sukan Sea pun
org x kesah sgt
iii. Kalu menang sgtla best

OPTION3 & NOT AN OPTION (supposedly):
FULL Olympic Qual Squad - Playing with FIRE - Kamikaze mission

Amar02Aug said...

Salam Aidilfitri...0-0 laye

Cadangan berkenaan:

SUKAN SEA
OPTION1:
Hantar je skuad Harimau Muda B + MSL lain:-
i. Elak injury/fatigue (Olympic team) coz:
--> Too many games b4 olympic
qual
--> Semua team mesti nak taruk
M'sia nyer coz def champ, so
they will go by hook or cr...
ii. Mentally (Olympic team) very
critical coz:
--> Player injury
--> Kalu kalah ... susah nk
comeback ... moral 0 again
iii. Exposure untuk new set of
players (later- backup for
senior team)
iv. Kalu kalah Sukan Sea with HM B
org x kesah sgt coz priority
is higher level (bukan cam
World Cup vs Asia Cup ...hehe)
v. Kalu menang sgtla best

For me this is the best options.

OPTION2:
Hantar reserved olympic player + skuad HM B + MSL Lain:-
i. Exposure to competitive game
--> Coz payah nk dpt 1st eleven
olympic squad t4 less
opportunity to play
--> Ready for promotion/
backup for olympic squad
ii. Kalu kalah Sukan Sea pun
org x kesah sgt
iii. Kalu menang sgtla best

OPTION3 & NOT AN OPTION (supposedly):
FULL Olympic Qual Squad - Playing with FIRE - Kamikaze mission