Tuesday, November 30, 2010

Final jadi buruan


FINAL JADI BURUAN

PADA satu ketika, pasukan negara diwakili pemain-pemain terbaik negara.

Malangnya apabila skuad senior dicampur aduk dengan pemain Bawah 23 tahun berikutan munculnya pertandingan di pelbagai peringkat yang terhad kepada pemain kategori itu, ada jurulatih mengambil kesempatan menampilkan pemain muda.

Skuad senior dijadikan mangsa. Ada sesetengahnya masih berbisa tetapi dikorbankan atas nama pembangunan dan pendedahan buat pemain muda.

Jika tahap permainan di Sukan Asia dianggap terlalu sukar dijangkau, secara realistiknya, Piala Suzuki AFF bermula minggu depan adalah detik dan pentas pasukan negara merasai nikmat kemenangan.

Dengan impian layak ke Piala Asia secara merit dianggap jauh panggang daripada api, platform terbaik anak-anak buah K. Rajagobal untuk membuktikan keupayaan ialah kejohanan serantau yang diperkenalkan pada 1996.

Sejak acara bola sepak Sukan SEA dihadkan kepada pemain Bawah 23 tahun, Piala AFF menjadi buruan utama 10 negara Asia Tenggara mengejar prestij.

Biarpun Safiq Rahim, Norshahrul Idlan Talaha dan rakan-rakan menaiki podium untuk dikalung pingat emas Sukan SEA di Laos tahun lalu, bola sepak senior menghidangkan cabaran berbeza.

Sejarah penyertaan Malaysia pahit untuk ditelan. Negaraku tidak pernah bergema di mana-mana stadium di rantau ini.

Di Singapura pada 1996, penyerang Thailand, Kiatisuk Senamuang, mengelak terpaan Zainal Abidin Hassan lalu meledakkan jaringan tunggal untuk mengecewakan anak didik Wan Jamak Hassan.
 
Dua tahun kemudian, kelibat Wan Jamak tidak kelihatan. Tugas membentuk pasukan yang menggabungkan anak muda dari pasukan Olimpik 2000 dan tonggak berpengalaman digalas Hatem Souissi di Vietnam. Malaysia tewas di peringkat kumpulan.
 
Di Songkhla/Bangkok pada 2000, Abdul Rahman Ibrahim menggandingkan rangkaian penggempur terbaik - Rusdi Suparman, Azman Adnan, Hairudin Omar dan Nizaruddin Yusof sambil dibantu kapten Ahmad Shahrul Azhar Sofian namun kesudahannya Malaysia tewas kepada Thailand pada separuh akhir sebelum menewaskan Vietnam untuk menduduki tangga ketiga.

Sekalipun membuat permulaan yang menggemparkan dengan membelasah Singapura 4-0 dan menewaskan Thailand 3-1, pasukan kendalian Allan Harris yang menampilkan Akmal Rizal Ahmad Rakhli, Indra Putra Mahayuddin dan Tengku Hazman Raja Hassan serta K. Nanthakumar tumbang di tangan Indonesia pada separuh akhir.

Pada 2004-2005, Malaysia bungkam lagi apabila tewas kepada musuh ketat, Indonesia, menerusi timbal balik walaupun menamatkan kemarau kemenangan di Jakarta selama 25 tahun menerusi dua jaringan Liew Kit Kong. Di Stadium Nasional pada Januari 2005, jaringan Kurniawan Dwi Yulianto, Charis Yulianto, Boaz Salossa dan Ilham Jayakusuma menghancurkan harapan Bertalan Bicskei untuk mara ke final.

Misi Malaysia yang dibimbing Norizan Bakar, tersekat lagi pada separuh akhir pada awal 2007 apabila pemain muda dari Kedah, Khyril Muhymeen Zambri gagal menyempurnakan penalti selepas terikat dengan Singapura 2-2 secara agregat.

Beberapa bulan selepas membawa anak buahnya memenangi Pestabola Merdeka, B Sathianathan melihat Malaysia sekadar menduduki tangga ketiga kumpulan di belakang Thailand dan Vietnam.

Bagi menghadapi edisi 2010 yang dianjur bersama oleh Indonesia dan Vietnam, Rajagobal harus merencanakan strategi pasukan tanpa pasangan kembar, Aidil Zafuan dan Zaquan Adha Abdul Radzak, selain Norhafiz Zamani Misbah dan Ahmad Fakri Saarani.

Malaysia diundi bersama juara tiga kali, Thailand yang dilatih oleh bekas kapten England, Bryan Robson dan Indonesia kendalian Alfred Riedl serta Laos, pemenang kumpulan kelayakan.

Robson menyaksikan anak buahnya mara ke suku akhir Sukan Asia di Guangzhou sebelum tewas tipis kepada Jepun, manakala Riedl menyenaraikan pemain kelahiran Uruguay, Christian Gonzales untuk menerajui serangan di sisi Bambang Pamungkas, Budi Sudarsono, Irfan Bachdim, Boaz Salossa dan Yongki Aribowo selain Oktavianus Maniani di tengah.

Rajagobal memecah tradisi apabila menjadi jurulatih pertama sejak Trevor Hartley menjuarai Sukan SEA. Di Guangzhou, sekalipun diulit kontroversi pengadil Ben Williams yang dilihat beat sebelah, Rajagobal membawa Malaysia ke pusingan kedua buat kali pertama sejak 1978.

Jadi tidak mustahil anak kelahiran Setapak ini mengukir sejarah sekali lagi. Ayuh Malaysia!


  Dalam Box

Jadual

Rabu
Indonesia lwn Malaysia
(Gelora Bung Karno, Jakarta, 7.30mlm)

Sabtu
Malaysia lwn Thailand
(Gelora Bung Karno, Jakarta, 5.0ptg)

7 Disember
Malaysia lwn Laos
(Jalak Harupat, Bandung, 7.30mlm)



  Rekod Malaysia dalam Piala AFF

 Singapura 1996  naib juara, tewas kepada Thailand pada final

 Vietnam 1998 peringkat kumpulan

 Thailand 2000 tempat ketiga

 Singapura 2002 tempat keempat

 Kuala Lumpur 2004 tempat ketiga

 Singapura 2007 separuh akhir

 Thailand 2008 peringkat kumpulan

17 comments:

Tengku Firmino said...

melihat kepada senarai pemain.kita sebenarnya mempunyai peluang yang seimbang walaupun tanpa 5 tonggak utama..Diletakkan sebagai pasukan underdog dibelakang Thailand dan tuan rumah Indonesia, tiada yang mustahil kerana persembahan pada hari perlawanan yang akan diambil kira..ayuh MALAYSIA!!! tunjukkan Pingat emas sukan sea Laos dan layak ke pusingan ke-2 Sukan Asia bukan sekadar nasib...

Anonymous said...

..... anggaplah perlawanan pertama malam ini, Malaysia vs Indonesia umpama hidup mati skuad negara kita dalam kancah AFF Suzuki Cup 2010... insyaAllah, anda semua boleh lakukan yang terbaik untuk negara tanah tumpah darahku..!

Anonymous said...

malaysia 1 vs Indonesia 5

Percaturan Rajagopal membawa padah.Pertahanan yang lemah termasuk penjaga gol.kenapa khairul fahmi x diturunkan.Sarbini Alwi terlalu lemah.

Anonymous said...

episod kalah berterusan 5-1 pulak tu

Anonymous said...

Kali ni kalah sebab ref juga?

Anonymous said...

Jawapan dari Rajagopal "pasukan kita masih muda, dibarisi pemain - pemain Bawah 23 tahun, lagi pun kita mempunyai ramai tonggak yang mengalami kecederaan"....

XABI ALONSO
LARKIN

Tengku Firmino said...

Saya juga tertanya kenapa rajagopal tidak membawa pertahanan tengah berpengalaman.Walaupun kita tahu Aidil, Nasriq, Subramaniam, Azizi Che Ros, Zamani injured, tp kita juga mempunyai pemain seperti Shukor Adan (versatile), marzuki yusoff,Khairul anuar baharum(walaupun agak berusia tp beliau boleh membimbing pemain muda).

Anonymous said...

tuan blog ni buat lambat pulak nak update.

belasah le referee tu yang bagi menang kat team indoensia tu


Mat Cintan

harry ghozali said...

sy percya msih ade skuad senior y mmpu beraksi lbih hbt dr skuad harimau muda... kalo xkberatan, bleh kh sdara list plyer2 y sdara rsa msh brbisa utk dserapkan dlm skuad snior kbgsaan...

Anonymous said...

Mr Harry...sekiranya anda mengikuti perkembangan b/sepak tempatan anda sendiri boleh senaraikan....


XABI ALONSO
LARKIN

Anonymous said...

Malaysia sebenarnya lebih baik dari semua negara serantau tetapi mereka tidak pernah didedahkan permainan mental...
Cara menjatuhkan mental lawan :
1. Mengawal bola seberapa lama yang boleh

2. Membiarkan pemain lawan terkial-kial kepenatan mengejar bola

3. Apabila kehilangan bola mesti segera rebut

5. Apabila berlatih, jurulatih sepatutnya mengadakan perlawanan persahabatan dengan kelab besar dan melatih pemain mengawal bola.

6. Pemain perlu laju dan kasar tetapi bermain bersih

7. Pemain Malaysia perlu diajar ilmu mempertahankan diri terlebih dahulu seperti silat, taek won do dan sebagainya.

8. Setelah mendahului lawan, kawal bola dan bermain mudah... biarkan pemain lawan terkial-kila mengejar bola sehingga tamat permainan.

Anonymous said...

MALAYSIA BIASANYA KALAH CONTROLL BALL

Anonymous said...

Apabila tertekan... Malaysia perlu mengawal bola selama lima minit untuk meredakan tekanan...

tokman said...

Malaysia berjaya keperingkat semifinal dalam pertandingan AFFC dalam Rajagopal perlu ikhlas yang mutu permainan pasukan Malaysia masih terumbang ambing. Dengan Indonesia dan Thailand kita kalah kepada Indonesia dan bernasib baik seri dengan Thailand kerana 80% masa kita mempertahankan gol Malaysia. Jurulatih kena perbaikki strategi dan perlu banyak serangan daripada pertahan. Selamat berjaya....

penyokong tegar harimau malaya said...

bro harap buat liputan tentang pemain bola sepak kelahiran malaysia yang tidak dipanggil untuk mewakili negara. kami peminat bola sepak tempatan sangat berharap agar isu ini diketengahkan oleh pihak media agar KBS dan FAM bukak mata. pergi sini: http://www.facebook.com/pages/Kami-Menentang-Tak-Benarkan-Pemain-Berketurunan-Beraksi-Untuk-Malaysia/165322096843001

azLaN said...

malaysia menang 2-1 final nanti

Anonymous said...

malaysia menang 2-1 final nanti