Wednesday, October 13, 2010

Apa nak jadi...



Lebih 40,000 penonton di Stadium Shah Alam malam tadi, menyaksikan Kelantan mengikat tuan rumah Selangor tanpa jaringan pada perlawanan suku akhir pertama Piala Malaysia 2010. Sayang ia dicemari insiden baling mercun, pergaduhan dan kematian seorang penonton akibat sesak nafas. Apa nak jadi....

6 comments:

The Malaysian Imprezza said...

Arguement or fighting is like a culture to Malaysian fans. I totally hte this ones. Fanatic can but the fans has to be +ve in the term of supporting. In modern football, fans like to enjoy the way the team play and cheering the team to perform best.

Still wondering why the fire cracker been smuggled into the stadium? Is the authorities do their job at entrance gate? I dont know. If we want to stop this, we need to stop at the initial level.

rizal hashim said...

I agree MI...

Emmet Muhamad said...

sedikit ulasan ttg game semalam. perlawanan hangat di dalam dan luar padang.

pertama ttg pembahagian tempat duduk pleh FAS kepada penyokong kelantan. Kenapa bahagian belakang gol? tidak berbumbung? bila perlawanan bermula, tempat duduk disediakan hampir penuh, penyokong kelantan mula bergerak ke tempat duduk berbumbung yang KOSONG. tapi di halang.

kedua, jarak pemisah antara penyokong kelantan dan selangor? cuba lihat video2 yang diuplod di internet, amat lah dekat, bagi sesuatu perlawanan 'BIG CLASH' ni. semua dah tahu ttg ke'fanatik'an kedua-dua penyokong ini.

ketiga, respon kepada 'the malaysia imprezza'. ya, mercun masih wujud, di mana-mana stadium pun. tapi fyi, semalam BATU-BATA juga di bawa masuk. dan penyokong selangor membaling BATU-BATA ke arah penyokong kelantan. BATU-BATU? wth? smpai batu-bata bawa masuk stadium? nak tgk bola ke nak buat rumah?

keempat, khabarnya dua penyokong yang meninggal.satu sebab sesak nafas, satu sebab terkena botol kaca.kena tikam katanya? betul atau tidak, wallahulam.

kelima, MEDIA masih bias? laporan berat sebelah? mungkin media tak tahu cerita sebenar. hanya mahu mencipta kontroversi dan melariskan akhbar mereka. MENTALITI KELAS KE-tiga bagi wartawan malaysia. harap maaf.

ke enam, khabarnya ada 300 anggota FRU+RELA semalam. 300 untuk 45,000 orang? saya tak tahu jumlah sebenar, siapa ada jumlah angka yang betul, sila betul kan saya.

ya, saya penyokong kelantan, saya juga benci keganasan. saya juga kecewa dengan keganasan yang pernah dilakukan penyokong kelantan, tapi lagi kecewa bila nyawa melayang.

The Malaysian Imprezza said...

All,

as we know, Selangor and Kelantan has thousands of fanatic fans nowadays. I cant deny that. Therefore, when thousand meet thousand, there will be a lot of possibilities.

1) safety - the authorities know this one as early as a week at least. So, proper preparation towards control the fans is vital. They should do strict checking at entrance gate juz like what BPL and Dutch authorities does when any big and derby matches goes.

2) Fans separation outside stadium - we actually able to recognize which fans their are support. So, the authorities has to provide special entrance or corner for travelling fans outside

3) Fans separation inside stadium - yes, the authorities separate the 2 big fans but, they should put authorities at interval juz like what European countries did.

4) Fans mentality - we cant control on this ones but the fans has to know why they went for stadium for

Anonymous said...

Fireworks can be smuggled into the stadium with ease simply becoz the cops are checking the fans at the wrong place.
The checking should be done right at the tunnels before the fans take to their seating area.

MatRock said...

UCAPAN setinggi-tinggi tahniah dan syabas kpd para cerdik pandai JKPT FAM kerana selepas memerah otak selama hampir 3 jam, maka satu resolusi yang bernas dicapai.

JKPT telah membuat ketetapan mulai musim 2011, semua perlawanan liga super akan diadakan pada setiap Isnin dan Jumaat, manakala waktu sepak mula terpulang kpd pihak FA negeri sama ada memilih jam 5.00 petang atau 8.45 malam.

Seandainya cadangan main pukul 5.00 ini menjadi kenyataan, maka saya dengan rendah diri ingin menarik diri dari menonton liga tersebut atas sebab-sebab:
1. Isnin dan Jumaat merupakan hari bekerja saya dan habis kerja pukul 5.00 petang (selepas tu nak kena amek anak sekolah pulak)
2. Jika saya pergi ke stadium selepas selesai (1) di atas, confirm stadium dah kosong dah...

Saya yakin dan penuh percaya, walaupun hanya saya seorang saja yang tidak dpt dtg ke stadium, tetapi dengan jadual baru ini, puluhan ribu penonton lagi akan berduyun-duyun memenuhi setiap inci ruang stadium yang sekaligus akan menyaksikan matlamat JKPT itu tercapai.

Sekian dan harap maaf kerana tidak dapat bersama kalian pada tahun depan.

MatRock