Wednesday, November 26, 2008

Surviving England

The Towkay who played as if he owned the pitch

We all miss his marauding runs, work ethics, nose for goals and above all the person in him, dearly

The midfield maestro who once shared the pitch with Uli Hoeness and Ottmar Hitzfeld

Sudanese-Malaysian who enjoyed Karl Weigang's implicit trust

An opportunistic marksman

A reader Julian Kok writes:

"There was an argument not too long ago regarding some Malaysian footballers who can play in the English league. Top of the list, if I am not wrong, is Mokhtar Dahari. Many people agreed that he had the right physique and mental attitude to take on the hardest and toughest defence in the then English First Division.

"The issue is this: Who else from Malaysia's footballing past (and present, if I dare) could have made it. I have broken them down into the divisions in which they could have played years ago... Feel free to add, subtract and offer your kind (or sarcastic/caustic) remarks.

1) English 1st Division (before Premier-ship)

- Mokhtar Dahari

2) 2nd Division

- Soh Chin Aun
- Arumugam
- Santokh Singh
- Shukor Salleh
- Wong Chun Wah
- Jamal Nasir

3) 3rd Division

- Isa Bakar
- James Wong
- Zainal Abidin
- Ong Yu Tiang
- Rosmaini

4) 4th Division

- Khalid ali
- Abdah Alif

I believe there are many others who would have plenty to say about this list.

Best Regards
Julian

20 comments:

Anonymous said...

Syed Ahmad - 1st Division but not given much opportunities at national level.

Namat Abdullah - 2nd Divison

M.Chandran - 3rd Division

Abang_Manja said...

Nama-nama seperti di bawah turut bermain dibibir peminat bolasepak tempatan pada akhir 70an dan awal 80an.

Chow Chee Keong (Keeper - Sngor)
Lim Fung Kee (Keeper Perak)
Looi Loon Teik (Sayap kanan Kedah)
Hamidon Abdullah (Striker Pahang)
Hassan Sani (Striker Sabah)
Wong Hung Nung (Midfield Sngor)
Leong Teong Kim (Midfield Melaka/KL/Sngor)
Marzuki Ismaun (Terengganu)
Abdulllah Ali (Terengganu)
Yahya Jusoh (Terengganu)
Bakri Ibni (Perlis)
Zainuddin Hussin (N. Sembilan)
Tukiman Bahari (Johor)
Chen Wee Hoi (penang)
James Yaakub (Sarawak)
Kamaruddin Md. Nor & Salim Mahmud (Kelantan)
Khor Sek Leng @ Azrai Khor Abdullah (kedah)


Mereka ini pernah mengalahkan pasukan Kuwait 3-0 (penjaga golnya, Ahmad Al-Taraburshi pernah mewakili Kuwait dalam musabaqah Al-Quran), China 3-0, Arab Saudi, Jepun yang hebat dengan K. Kamamoto nya turut kita belasah 2-0.
Hanya Korea yang dibarisi oleh Kim jae Han, Cha Bung Kean yang satu kelas dgn kita. Kadang-kadang kita menang, kadang-kadang dia menang. Tapi korea ni, terkenal dengan 'taktik korea'nya jika dapat mendahului malaysia (pura-pura cedera)

Singapura (yang dibarisi oleh Samad Alipitchay, Quah Kim Seong, adiknya Quah Kim Swee, Dollah Kasim, Mohd. Nor - Bekas suami kpd penyanyi Rahimah Rahim, T. Patmahnathan, Suriamurthi, Nasir Jalil, Eric Paine) Thailand (Piyapong Pue-on), Vietnam, Indonesia dan Myanmar (pernah kena belasah 0-11 dengan kita) bukan tandingan Malaysia pada masa itu.

Malah pada suatu ketika, pasukan-pasukan ini tidak mahu dijemput oleh FAM untuk Pestabola merdeka kerana 'tidak standard'.

Selepas 20-30 tahun berlalu, mengapa Arab Saudi, China, Korea, Jepun dan Kuwait terlalu jauh meninggalkan kita?

Mengapa pula Thailand, Singapura, Indonesia dan Myanmar yang sebelum ini kita jadikan 'budak belasahan' dapat meningkat dengan mendadak sedangkan kita jatuh menjunam?

Di mana silapnya?

Anonymous said...

Mengapa kita perlu asyik memandang kepada sejarah, kenapa kita tidak pandang akan keadaan semasa Bolasepak negara sekarang
Dah tak larat brainstorming tapi tak ada jalan penyudahannya

di mana kita berpijak di situ langit di junjung dan kita harus menerima kenyataan yang kita lemah
that all

Anonymous said...

sdr rizal
which league ...real or fantasy. lets be practical ...none of them will make it on the league.

Trashed said...

What about Chow Chee Keong, Wong Kam Fook and Lim Fung Kee, all of whom actually played professional football overseas ?

Arnaz M. Khairul said...

Us Malaysians seem trapped in the wonder of what might have been. So much so that we forget to work on what we want to be.
This is one of the major ailments in our sport. Everybody goes on and on about the greats of the past. Okay, they were once great. But we never played in the World Cup, let alone win it.
Rizal, I guess you too have heard over and over again from the veterans (no disrespect to them) about how it used to be, how hard it was "back then"..
But come on, what worked then would not work now. We won't find what works now if everybody keeps on thinking about how it worked in 1970!!!!

Anonymous said...

Matlan Marjan (Sabah)

He is the only Malaysian professional player whom managed to score 2 goals against a full England team while playing for Malaysia on the 12 June, 1991.[

Ada bantahan?

nstman said...

Arnaz, pse dont insult our veterans. The reason why we are dwelling on the past is because we have no future. If we have no future what recourse do we have except to wallow in the sweetness of an era which has given us so many wonderful memories. To cut a long story short, ask any football fan to name even a present national player. I can bet you, you will draw a blank. So Arnaz, let's look to the past, not the future. Memories are always sweet.

Abang_Manja said...

Trashed...
Benar Chow Chee Keong,Lim Fung Kee, Wong Kam Fook dan adiknya Wong Hee Kok pernah bermain secara profesional di Hong Kong. Jika tidak silap South China FC.

Lain-lain pemain yang begitu hebat dulu ialah Wan Zawawi Yusof (Kelantan & Pahang), Salleh Ibrahim Perak, Khalil Hashim Penang, D. Devendran Pahang,Wong Hung Nung Selangor, Bahwandi Hiralal selangor, Sulaiman Rejab & Harun Jusoh Terengganu.

Masih teringat nama-nama itu.... hebat...

Anonymous said...

Pengadil nyaris kena serang
Oleh Lokman Zainal Abidin
lockman@nstp.com.my

ENTAH di mana silapnya, seorang pengadil yang tidak mempunyai lesen boleh dipilih untuk mengadili satu perlawanan di peringkat kebangsaan dan akibatnya, satu laporan polis terpaksa dibuat selepas pengadil terbabit hampir diserang pemain.

Insiden itu berlaku dalam perlawanan separuh akhir kedua Piala Bardhan, Sabtu lalu di Stadium Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) dan pengadil yang berasal dari Sarawak itu, George Wise dikejar beberapa pemain Pulau Pinang yang tidak puas hati dengan keputusan yang dibuat.

Semuanya gara-gara keputusan Wise yang menghadiahkan penalti kepada Selangor pada minit ke-89 untuk disempurnakan D Surendran, sekali gus memberikan kemenangan 2-1 buat tuan rumah dan melayakkan Selangor ke perlawanan akhir.

Pada perlawanan separuh akhir pertama yang berlangsung di Pulau Pinang, kedua-dua pasukan terikat 2-2.

Wise yang berasakan keselamatannya terancam, membuat laporan di Balai Polis Kelana Jaya pada hari sama.

Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Azzuddin Ahmad ketika dihubungi berkata, walaupun pertandingan berkenaan mendapat pengiktirafan serta diluluskan badan induk kebangsaan itu tetapi pemilihan pengadil sudah diserahkan kepada persatuan (FA) negeri.

“Kami sudah menyerahkan kepada FA negeri untuk melantik pengadil perlawanan itu. Kami menganggap perlawanan ini masih lagi di peringkat awal dan FAM akan menghantar pengadil apabila memasuki perlawanan akhir,” katanya.

Difahamkan, tindakan FAM itu ialah untuk mengurangkan beban kos yang perlu ditanggung FA negeri jika badan induk kebangsaan itu memilih sendiri pengadil.

Berdasarkan polisi FAM, seseorang pengadil itu tidak akan diberikan lesen atau dianggap tidak aktif apabila tidak lulus ujian kecergasan tahunan atau tidak hadir untuk mengikuti ujian terbabit.

Sekiranya itu berlaku, pengadil terbabit tidak boleh mengadili sebarang perlawanan di peringkat kebangsaan dan di dalam kes ini, Piala Bardhan dikategorikan sebagai satu pertandingan kebangsaan kerana membabitkan negeri.

Sumber Majlis Sukan India Malaysia yang menganjur kejohanan, berkata Jawatankuasa Pertandingan badan induk itu akan bermesyuarat untuk mendengar kes membabitkan Wise, malam ini.

*** MCM MANA PERKARA INI BOLEH BERLAKU?

Anonymous said...

Rizal,

We always speak about what our past greats can do.

The present batch of players can't even lift a finger to help themself. What is the root of the problem(s)? If the match fixing allegations in MM yesterday true? If match fixing is still practised by the players, Malaysian football is in trouble. It is just like the hockey team spiraldown turn due to this where the case is closed due to high level interference.

What are major causes?

Anonymous said...

Rizal

apa ramuan yang perlu kita buatkan untuk menaikkan nama pasukan negara dan juga kedudukkan ranking pasukan negara, no 151 tak boleh kita banggakan sebab kita tak bermain banyak game

Berapa ramai anak-anak kita yang boleh menamankan barisan pemain kebangsaan sekarang, kenapa tidak macam zaman kita dulu, tanyalah pada mana-mana kanak2 masa tu semua kenal pemain-pemain kebangsaan dan juga beberapa pemain negeri saya masih ingat lagi kebanyakkan nama-nama Khalid sahan, salleh mhd noor,arwah zaid jamil,kamaruddin mohd noor, salim mahmood,hamid ramli, arumugam,angabalan,jalani wilastra, salahudin che ros mana mereka semua sekarang

sekarang nama pemain bertugar ganti tak ada yang lama dalam pasukan

kat siapa yang kita nak tanya, mengapa jadi begini, sapa yang salah, kenapa tak di betulkan,kenapa ambil dia dan macam macam pertanyaan

Anonymous said...

True Malaysian Final 18. 50's,60's&70's.Unforgetable 18. They played for the country. Now the players are playing for money and some can sell games includes also hockey players.
1.Arumugam/Chow chee keong/LimFung Kee
2.Soh chin aun
3. M.chandran
4. Santokh Singh
5. Wong Choon Wah
6. Namat abdullah
7. Isa Bakar
8. Krisna samy
9. Sharuddin Abdullah
10. Syed Ahmad
11. Mokhtar
12. Thanabalan
13. Ghani Minat
14. Arthur Koh
15. Govindasamy
16. Ali bakar
17 Bhavandi Hiralal
18 Shukor Salleh

Anonymous said...

Apasal Lockman tu?? Salah forum daa..

Mala said...

Azzuddin - Div 4 ???

Ada ke?

Botak said...

Belum pun main Suzuki Cup, Gen Sec dah cakap pasal ada pemain rasuah.

Belum main , moral pemain dah jatuh ......

Macam mana???????

X National said...

Refer to Bardhan Cup. It's look General Secretary don't know what happen in FAM.

Padam muka.

Anonymous said...

ini ..apa yg terjadi pada 1972

The 1972 Summer Olympics, officially known as the Games of the XX Olympiad, were an international multi-sport event held in Munich, in what was then West Germany, from August 26 to September 11, 1972.

football

Men’s Team Competition

* First Round (Group A)

* Lost to West Germany (0-3)
* Defeated the United States (3-0)
* Lost to Morocco (0-6) → did not advance, 10th place over-all

* Team Roster

* Bahwandi Hiralal
* Osman Abdullah
* Salleh Ibrahim
* Mohamed Bakar
* Zawawi Yusoff
* Harun Jusoh
* Shaharuddin Abdullah
* V. Krishnasamy
* Ali Bakar
* Rahim Abdullah
* Wong Kam Fook
* Looi Loon Teik
* Khoo Luan Khen
* Lim Fung Kee
* Soh Chin Aun
* Wong Chun Wah
* Namat Abdullah
* Hamzah Hussein
* Dell Akhbar
* Santokh Singh
* Chow Chee Keong (gk)
* syed ahmad
* M.Chandran

kesimpulannya….malaysia hanya berjaya layak ke olimpik 1972 dan 1980….1980 pulak kita x dapat memperbaiki keputusan sampah di olimpik 1972 sebab politik x bagi kita main….yg kelakarnye…peringkat tertinggi bola sepak ialah piala dunia bukan sukan olimpik..setiap negara hantar pasukan terbaik ke piala dunia…

so jangan banggakan sangat pencapaian lalu….walaupun lagi bagus dari skarang…kalah 3-0, 3-0, 6-0…kalao tanya penonton zaman skang.. nak bangga celah mana?
* First Round (Group A)

* Lost to West Germany (0-3)
* Defeated the United States (3-0)
* Lost to Morocco (0-6) → did not advance, 10th place over-all

ayoh maju ke depan dan depan lagi…sebab… selagi malaysia x layak piala dunia….bola sepak kita masih sampah lagi

Anonymous said...

ini ..apa yg terjadi pada 1972

The 1972 Summer Olympics, officially known as the Games of the XX Olympiad, were an international multi-sport event held in Munich, in what was then West Germany, from August 26 to September 11, 1972.

football

Men’s Team Competition

* First Round (Group A)

* Lost to West Germany (0-3)
* Defeated the United States (3-0)
* Lost to Morocco (0-6) → did not advance, 10th place over-all

* Team Roster

* Bahwandi Hiralal
* Osman Abdullah
* Salleh Ibrahim
* Mohamed Bakar
* Zawawi Yusoff
* Harun Jusoh
* Shaharuddin Abdullah
* V. Krishnasamy
* Ali Bakar
* Rahim Abdullah
* Wong Kam Fook
* Looi Loon Teik
* Khoo Luan Khen
* Lim Fung Kee
* Soh Chin Aun
* Wong Chun Wah
* Namat Abdullah
* Hamzah Hussein
* Dell Akhbar
* Santokh Singh
* Chow Chee Keong (gk)
* syed ahmad
* M.Chandran

kesimpulannya….malaysia hanya berjaya layak ke olimpik 1972 dan 1980….1980 pulak kita x dapat memperbaiki keputusan sampah di olimpik 1972 sebab politik x bagi kita main….yg kelakarnye…peringkat tertinggi bola sepak ialah piala dunia bukan sukan olimpik..setiap negara hantar pasukan terbaik ke piala dunia…

so jangan banggakan sangat pencapaian lalu….walaupun lagi bagus dari skarang…kalah 3-0, 3-0, 6-0…kalao tanya penonton zaman skang.. nak bangga celah mana?
* First Round (Group A)

* Lost to West Germany (0-3)
* Defeated the United States (3-0)
* Lost to Morocco (0-6) → did not advance, 10th place over-all

ayoh maju ke depan dan depan lagi…sebab… selagi malaysia x layak piala dunia….bola sepak kita masih sampah lagi

Anonymous said...

ini ..apa yg terjadi pada 1972

The 1972 Summer Olympics, officially known as the Games of the XX Olympiad, were an international multi-sport event held in Munich, in what was then West Germany, from August 26 to September 11, 1972.

football

Men’s Team Competition

* First Round (Group A)

* Lost to West Germany (0-3)
* Defeated the United States (3-0)
* Lost to Morocco (0-6) → did not advance, 10th place over-all

* Team Roster

* Bahwandi Hiralal
* Osman Abdullah
* Salleh Ibrahim
* Mohamed Bakar
* Zawawi Yusoff
* Harun Jusoh
* Shaharuddin Abdullah
* V. Krishnasamy
* Ali Bakar
* Rahim Abdullah
* Wong Kam Fook
* Looi Loon Teik
* Khoo Luan Khen
* Lim Fung Kee
* Soh Chin Aun
* Wong Chun Wah
* Namat Abdullah
* Hamzah Hussein
* Dell Akhbar
* Santokh Singh
* Chow Chee Keong (gk)
* syed ahmad
* M.Chandran

kesimpulannya….malaysia hanya berjaya layak ke olimpik 1972 dan 1980….1980 pulak kita x dapat memperbaiki keputusan sampah di olimpik 1972 sebab politik x bagi kita main….yg kelakarnye…peringkat tertinggi bola sepak ialah piala dunia bukan sukan olimpik..setiap negara hantar pasukan terbaik ke piala dunia…

so jangan banggakan sangat pencapaian lalu….walaupun lagi bagus dari skarang…kalah 3-0, 3-0, 6-0…kalao tanya penonton zaman skang.. nak bangga celah mana?
* First Round (Group A)

* Lost to West Germany (0-3)
* Defeated the United States (3-0)
* Lost to Morocco (0-6) → did not advance, 10th place over-all

ayoh maju ke depan dan depan lagi…sebab… selagi malaysia x layak piala dunia….bola sepak kita masih sampah lagi