Sunday, May 20, 2012

ISN bergolak?


Datuk Dr Ramlan Abdul Aziz sedang menghitung hari-hari terakhir sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Institut Sukan Negara (ISN).

Doktor perubatan itu akan dipindahkan mengetuai Adamas, iaitu Agensi Anti Doping Malaysia, bermula 1 Jun ini.

Satu jawatan khas akan diwujudkan buat Dr Ramlan.

Ini berikutan pendedahan Nadi Arena yang memetik Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek, sebagai berkata bahawa perkara itu sudahpun dibentangkan dalam mesyuarat Jemaah Menteri.

Sebelum ini, timbul pelbagai spekulasi mengenai kedudukan Dr Ramlan. Baca
di sini

Khabarnya, ada sekelompok enam individu dalam ISN yang menuduh Dr Ramlan sebagai tidak mampu mengurus agensi itu.

Khabarnya bekas pengarah perubatan ISN, Dr Victor Feizal Abdul Shatar Knight, menjadi antara calon menggantikan Dr Ramlan.

Cabaran besar menunggu pengganti Dr Ramlan kerana ISN wajar diperkasakan. Baca pandangan bekas Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN), Datuk Wira Mazlan Ahmad, di sini.


31 comments:

Anonymous said...

Bolehkah sesiapa justify kenapa Ramlan 'dikeluarkan'??
Kerana dia tidak politik?

Anonymous said...

Bro tlg explain.

http://hareshdeol.blogspot.com/2012/05/another-coup-detat.html

Anonymous said...

rizalhashim,

saya bukan isn n bukan msn jugaa tp saya difahamkan bahawa enam individu (digelar 6 jahanam di isn) itu jugalah merupakan di antara orang kuat ramlan masa mula jadi kp isn (now ceo isn)hingga sekarang tapi telah berpaling tadah bila kehendak 6 jahanam tidak dipenuhi . pelik juga bila mereka menuduh ramlan tidak mampu urus isn. maka 6 jahanam pun bodoh sama. itu sebab dr. ramlan yang memang bengap lagi tambah bengap laa...dapat pegawai macam 6 jahanam yang memang suka menjahanamkan masa depan orang lain. so mana-manaaa organisasi di luar sana jangan bagi peluang kepada 6 jahanam ini yang sememangnya masih lagi berjawatan kontrak. orang macam ni memang tidak ada masa depan....

isn memerlukan individu yang benar-benar ikhlas untuk menerajui organisasi bukannya ikhlas menerajui periuk nasi sendiri macam msn.......hahahahaha.....

kepalabola said...

Menarik perkembangan ini.Harapan saya sesiapa saja yang akan ambilalih jawatan itu nanti akan bersungguh-sungguh memperkembangkan ilmu aplikasi sains sukan kepada pasukan-pasukan negeri juga dan bukan saja fokus kepada National Teams.
Sebagai contoh Final Piala FA yang baru-baru ini. Kita menyaksikan dua pasukan yang begitu jelas tertekan dan takut untuk bermain. Jadi ajarlah ahli2 sains sukan dinegeri2, bukan saja dari aspek fisiologo tetapi juga psikologi.

Anonymous said...

saya pun bukan isn dan bukan msn...

Apa2 pun...bos always right. Kalau dah pandai sangat..jadi bos...

Anonymous said...

semua boleh cakap tapi sapa boleh kerja???

Hidom Ketet said...

Salah satu daripada 6 orang tu merupakan seorang perempuan yang dikenali sebagai memakai baju low cut yang boleh menampakkan buah dadanya. Dia hanya pakai macam tu bila dia pergi jumpa KSU setiap minggu.

Kau tahu siapa?

Menteri KBS tak ada tulang belakang la bro.

Anonymous said...

Salam, Saya sebagai Tax Payer ingin bersuara di sini. Kronologi...dahulu DDR adalah KP MSN dan diambil alih jawatanya oleh dato zolkeples dan DDR diarah menerajui ISN di mana pada masa itu tidak ade own budget..semua bergantung pada msn yang budget secuput utk isn sehingga adakalanya nak beli ubat pun tidak cukup..tetapi ISN berjaya melaksanakan tugas2 dan tanggungjawab dan projek dengan baik dan efektif. Even Dato lee chong wei, dato nicole and a few other top athletes like his job and his treatment. Ini adalah kerana ketukunan, kegigihan dan kebijaksanaan dan vision DDR! Beliau bekerja tidak kenal penat lelah dan masa. Beliau bekerja demi sukan, bangsa dan negara. Now, Why only now they are so curious about his credibilities and question his kepimpinan? is it because after ISN got its own budget ke?! sehingga tak sempat2 nak lucutkan jawatan beliau sebagai CEO ISN? (beliau baru ><6 bulan jadi CEO with 2 yrs contract)tak abis kontrak lagi dah dituduh dan difitnah macam2. Tidak semua manusia menongkat langit, tidak ade yang kekal didunia, akan tetapi bukan inilah caranya! Ini adalah satu peanyayaan! Allah swt maha adil...setiap insan di dunia yang teranyaya akan dilindungi ALLAH dan yang meanyaya orang lain akan dibalas setimpal di dunia dan akhirat. Berebut2 nak kan kedudukan CEO ISN untuk ape? nak letak kroni die di situ untuk ape? Untuk kuasa? untuk kepentingan diri sendiri? Kita sebagai tax payer, sedih sangat dan rasa tertipu oleh orang atasan yang sebegini. En Rizal yang bijaksana, please tell me, is this how `those people' up there utilize our money? What will happen to our next generations? Wassalam.

HSKAMAL said...

Datuk Wira, lebih bagus ke?

Kalau bagus dan bijak, kenapa beliau di pencenkan? Sukan malaysia zaman dia dulu bagus ke?

Semasa ada di dalam tak nampak apa2 pun, bila dah tak ada di dalam mcm2 komen ye...

Cuba kita bandingkan pencapaian mereka semasa menerajui badan tersebut?

MALAYSIA TAK BOLEH!!

Anonymous said...

si menteri tuh...ade agenda die ke? tergesa2 nak lucutkan jawatan orang..ceo pulak tu..jika jawatan driver sekali pun mesti ade tunjuk sebab..ini...tergopoh2! pasal GE dah dekat ke? dah takde duit nak kempen ke? duit kita lagi di karaunya. ish ish ish.....cam mane nak menang? sukan susah..GE pun susah nak menang...tak berkat!

Anonymous said...

It is not right to take a swipe at the Minister without comfirming facts. In NO manner or way has the Minister told or stated that Dato'Dr.Ramlan is removed as CEO of ISN. The appointment of Dr.Ramlan as the new Head of ADAMAS is merely an empowerment to give him more excutive power to put ADAMAS where it belongs. The new appointment is inline with teh ISN act;
'Kuasa dan Kewajiban KPE'
(4) Ketua Pegawai Eksekutif hendaklah melaksanakan apa-apa kewajipan tambahan sebagaimana yang diarahkan oleh Menteri dari semasa ke semasa.

The matter got worse because some High ranking individuals within KBS and its agencies have seen it as the best opportunity to put their agenda at work, which is supported by member of media.

The Minister is aware of this situation and will put things right after the Himpunan Jutaan Belia which is a massive programme under KBS.

Anonymous said...

kita yang xberapa tau mengenai hal ini dan bukanlah kerja directly di bawah kepimpinan beliau jangan terburu-buru memberi komen negatif anda..saya percaya apa yg berlaku ada reason nye..
1.
Anonymous said...

Bolehkah sesiapa justify kenapa Ramlan 'dikeluarkan'??
Kerana dia tidak politik?

May 20, 2012 11:50 AM

jawapan: kenapa nak kena justify...mungkin pertukaran ini adalah yang terbaik dan mungkin juga tak perlu nak justify sekiranya justification itu hanya akan mendatangkan aib kepada Ramlan...

2. siapa yang fahamkan anda dengan gelaran 6 jahanam tu dan betul ke cuma 6 jahanam ke or mungkin 10 jahanam or mungkin 50 jahanam or mungkin 100 jahanam or mungkin semua staff jahanam dan hanya ramlan sahaja yang merasakan dia tak jahanam.

3. ya btul tu apa-apa pun bos always right and saya percaya menteri dan ksu adalah boss kepada ramlan.

4.hidom ketet: kau pernah jumpa ke perempuan pakai baju low cut yang nampak buah dada tu?or kau jeles perempuan tu tak jumpa kau seminggu sekali.

5.tax payer awak bukan lah di only one dalam malaysia yang bayar tax...macam mana awak tau bajet ciput..btul isn masih boleh melaksanakan tanggungjawab itu adalah kerana isn bukan hanya ramlan semata-mata tetapi kekuatan dari staff lain dan bantuan msn juga.saya yakin orang akan question his creadibilities selepas sekian lama diberi peluang menunjukkan leadership skill and yet dia still tak mampu untuk memikulnya.kalu isn dapat his own budget pun itu bukan budget untuk dibelanjakan dengan sewenang-wenangnya.anda cakap ini satu penganiayaan kepada ramlan tapi mungkin kebahagiaan kepada beratus yang lain..betul tu allah akan balas sekiranya kita menganiaya org...jangan cakap pasal kroni dan kuasa kerana saya rasa anak ramlan turut bekerja di isn..awak jangan lah rasa tertipu sorang2 kesian kat awak nanti..mungkin duit tax yang awak bayar tu akan awak nikmati sari segi mendapatkan kemudahan lain seperti pendidikan atau pun kesihatan...so jangan lupa bayar lagi tax tahun depan ya...

Anonymous said...

1. Kenapa nak kena justify..mungkin kalau dijustify akan membuka aib ramlan..
2. macam mana awak tau 6 jahanam..mungkin 10 jahanam..mungkin 50 jahanam...mungkin 100 jahanam atau mungkin semua jahanam dah hanya ramlan sahaja yang tak jahanam...atau ramlan yang jahanam yang akan menghancurkan masa depan orang lain...tak ada sesiapa yang tau...kau tau? Aku pun tak tau...
3. ya betul tu boss always right..saya rasa menteri dan ksu adalah boss kepada ramlan...
4. hidom ketet: kau pernah jumpa ke perempuan yang pakai baju low cut nampak buah dada tu? Ke kau cemburu perempuan tu tak datang jumpa kau setiap minggu..
5. tax payer: bukan kau seorang sahaja yang bayar tax le...mana kau tau bajet ciput..suami or isteri kau keje kat kewangan isn ke? Isn berjaya laksanakan tugas bkn semata-mata ramlan tetapi sebab beratus-ratus lagi staff isn yang bagus dan dengan bantuan msn...aku rasa mereka baru sekarang nak curious kreadibiliti ramlan sebab dah boring sangat bagi peluang bertahun-tahun kat ramlan to show that he is a good leader tapi dia tak mampu juga...kalau isn dapat bajet sendiri pun kena ingat itu bukan bajet masuk poket sendiri itu untuk kegunaan isn yang sebelum ni memang mendapat ehsan bantuan dari msn dan kbs...kenapa nak cakap dituduh dan difitnah mungkin ini bukan fitnah tetapi fakta..ya mungkin ramai berebut nak jadi ceo isn...sekarang ni pun ramlan letak kroni dalam isn..kau mesti tak tau yang anak dia staff isn kan...kau sebagai tax payer jangan sedih-sedih sangat kau tak tertipu pun mungkin kau bayar tax untuk kau nikmati dari segi kesihatan dan pelajaran...takde effect pun ramlan bukan ceo dengan hidup kau sampai nak sedih-sedih sangat...kau jangan lupa nak bayar tax next year tau...

Anonymous said...

As outsider n didnt directly working with him,better jgn campur with this kind of politic.
We didnt know exactly which side is right or wrong.

Anyway,yg pasti, Sesiapa pun pun yg akan lead ISN selepas ini mempunyai tjwb besar untuk dipikul.

Anonymous said...

Korang boleh pikir tak kenapa ISN bergolak?
Aku rase sbb CEO korang.. Kalau kita sayang CEO kita, tak akan wujud 6jahanam ke 50 jahanam ke 100jahanam ke.. Betul tak? Ada sebab 6jahanam tu buat macam tu. Contoh: CEO pilih bulu ke? CEO seleweng duit ke? CEO ingkar perlembagaan kerajaan ke? CEO ada skandal dalaman ke? CEO da nyanyuk ke? CEO pemalas ke? CEO selalu main golf langsung tak jenguk office? Mane kita tahu kan? Bagi la peluang kat 6jahanam tu bersuara.. Jangan risau Ramlan, Allah sentiasa ada kalau kita betul. Kalau tak betul, pandailah kau jawab nanti dgn staff ISN.. Bukan itu sahaja, dengan Allah pun kau kene jawab.
Ini kita pikir logik la yek... Tak payah nak kecoh macam ni.. Buat malu jek.. Saya dari Kementerian lain pun dari tak tahu cerita terus tahu. Mohon kerjasama staff ISN untuk buat yang terbaik bagi menaikkan nama baik Malaysia.
Ramlan, tolong jangan ingkar kata Menteri. Kau pegi saja ke ADAMAS. Take it as your challenging. Kenapa kau takut tinggalkan kerusi CEO ISN tu? Ingat, kita mati nanti semua sama.
6jahanam, hentikanlah tuduh menuduh ini. Biarlah Allah tentukan semua ini. Kalau dia tak reti jadi pemimpin, orang akan nampak, tak perlu nak berkroni semua ni.
Harap ISN akan maju ke hadapan di bawah pimpinan CEO baru.

Anonymous said...

Tax Payer: orang yang beri komen to my comments must be one of the culprits la!! or the 6 jahanam. U think I don't know you? 6 jahanam shd shut up and let the DDR do his important job to treat DLCW....DDR is smart keeping quiet...and continue doing his job. Yang lain yang kepoh takut tak sempat `karau' duit tu before GE agaknya...habislah sape nak bayar kereta mewah diaorang tu. Haiyo! Anyway the truth will be revealed sooner or later. Wassalam.

Anonymous said...

aib ape? ape yang die buat salah? kerani cabuk kalau buat salah pun diberi peluang untuk tunjuk sebab..ini takde sebab. If he's been transferred for betterment, why they've been so worry and speculate things like hell? Bapak dan anak boleh keje di tempat yang sama...takde masalah..kan? Saudara KSU di HR? hemmm..

Anonymous said...

Thumbs up to Dato Dr Ramlan who is just continue doing his professional job ignore all speculations. Keep up your good job! I believe truth speaks by itself. Allah lindungi kamu Doc!

Anonymous said...

si pompuan yang tak kawin yang pegi aji tuuu buat2lah bertobat nasuhah jangan nyaya orang. kalau ko dah keje tak bagus..memanglah kene transfer..tapi nangis2 jumpa ksu bypass boss kau. eeeeeeee gelilah. pegi mekah buang hasat dengki ko tu lagi, lagi baik.

google said...

hahah yang beri komen tu mesti staff ISN yang tak disambung kontraknya sebab tak perform, malas keje. Lepas tu mengamuk sane sini, mengadu sane sini. Or he or she must be the culprits, tak puas hati ngan CEO sebab kene transfer.

Anonymous said...

wow sungguh dasyat komen2 di sini, ala mengumpat pun ade...jom istaghfar!!! ;)

Anonymous said...

wow sungguh dasyat komen2 di sini, ala mengumpat pun ade...jom istaghfar!!! ;)

Anonymous said...

Tumpang lalu... Bila baca topik n komen kt sini rasa ada yg x kena.. Kalo yg komen ke arah menentang tu dianggap 6 jahanam...so yang duk defend DDR tu anaknya kah?@bininya kah?@ diri sendiri kah?..

Anonymous said...

Ini ke staff ISN? Agak rude komen2 kalian..

Anonymous said...

Tak sabar nak tunggu DDR bla... Die mmg tak reti nak manage ISN. Selama ni, akta ISN semua Dr.Victor yang bertungkus lumus. DDR? Dulu Hajah Supiah bnyk berjasa dgn ISN, die langsung tak appreciate, lepas tu Dr.Victor die buang mcm tu jek... Lepas ni siapa pulak?
Tolong jangan sampai aib DDR aku tulis kat sini.. Sudah2 la tuh. Bla je la. Jangan nak aib orang lain. Sedar je la diri tu mcm mane?
Yang anak die tu nak marah2 kenapa? Chill la bro. Eh salah chill la sis. Eh bro ke sis? Konfius sat.
Allahuakbar!

Anonymous said...

Astagfirullahalazim....mulut masing2...cukup2 la tu....biar Allah yang tentukan semua...diri sendiri pun byk kelemahan....mana letak diri kita sebagai makhluk Allah..malulah sikit pada kaum lain.

Anonymous said...

if u ask my opinion,hidup ni umpama pusingan roda...perkara yg baik akan dibalas dengan baik. kita sebagai umat islam, jgn terlalu takbur, besar diri, jgn suka mengumpat, dan menjatuhkan maruah org. kelak memakan diri sendiri. ingat balik apa yg telah kita buat pada org lain. harap CEO isn dapat berubah......

Anonymous said...

Well done YAB shabery!d reason of this issue is really reasonable.ramlan should b proud of himself coz d minister trust that he will b able to lead Adamas. hope that everyone happy.shabery knows what best for Isn.a candidate with high skills in management is really needed in Isn.whoever b d CEO of Isn,we will respect!thank u yab shabery for solving this matter professionally.n thank u Ramlan for everything u did for isn.

Anonymous said...

bodoh la bila orang gomen bagi komen... hahaha

Anonymous said...

Rub said....

Mak ai... Penting sgt ke DDR ni? Bila kuar tv pun msti Dato' Zolkples n Datuk Shabery Chik. X penah lak tgk hamba Allah ni. Kuar la dlu dr ISN tu. x yah gaduh-gaduh. Mane th dok kat ADAMAS lg syok.

Anonymous said...

Saya adalah bekas staff ISN dan saya juga yg telah memulakan term `6 Jahanam` di dalam ISN..seperti yg sedia maklum..hampir 90% staff ISN adalah kontrak..dan sepatutnya 1st thing yg perlu dilakukan oleh DDR adalah membela periuk nasi semua staff ISN..`6 jahanam` ini dahulu adalah org kuat DDR tapi berpaling tadah..apa yg paling sy kurang berpuas hati adalah `sedikit ISU di dalam Bahagian` maka perkara kontrak akan dibangkitkan..ada yg antara staff kontrak yg hampir 12 tahun di ISN..dan peluang untuk melanjutkan pelajaran memang tak ada di bawah skim kontrak kecuali tetap..sy sendiri terpaksa mengambil jalan jauh untuk melanjutkan pengajian saya...saya sokong komen en rizal..jika ingin memperkasakan ISN...staff2 perlu dihantar menyambung pengajian..dan brlah new knowledge boleh diperolehi..advance research byk di negara maju..ambil peluang..pada pengalaman saya..meeting di ISN hanyalah seperti melepaskan batuk di tangga..meeting dekat 3jam..pelaksanaan zero...