Wednesday, March 3, 2010

SPA FC, SDFC add colour to FAM League

That's Zulkifli Affendi Zakri in the middle, squatting. He's the skipper for SPA FC

Minding the net is former Penang, Perlis, Malacca Telekom and national keeper Kamarulzaman Hassan...

known in the football circles as Ayoi

SPA FC rearguard will be helmed by Nidzam Jamil (left), here with Fabien Barthez and Azmin Azram Aziz (pic 2001)

This season's FAM League offers an intriguing prospect. No doubt it's the third division under the M-League hierarchy but with the presence of SPA FC and SDFC, prepare for fireworks.

Interestingly, SPA, its not SPA where you go for rejuvenation eh, it stands for Suruhanjaya Perkhidmatan Awam or Public Services Commission in English, and Sime Darby FC, will feature ex-internationals in their line-up.

SPA FC, the first ever government agency to take part in the domestic league, were unveiled at Putrajaya two days ago, featuring three ex-internationals Kamarulzaman Hassan, Nidzam Jamil and Zulkifli Affendi Zakri as the backbone. The trio were very much part of Allan Harris' set-up in 2000-2002.

SDFC, with former FA of Malaysia treasurer Datuk Seri Mohamad Sulaiman as chairman and Tengku Ahmad Shah as team manager, boast of Mohd Nor Ismail, former Kuala Lumpur, Perak and KM Naza forward, as the skipper.

Now let us see how a Government agency and the country's leading conglomerate perform starting Sunday!

5 comments:

Rajookudupan said...

Selamat datang SPA FC ke ladang yang kian menghijau ini. Mintak-mintak pihak pengurusan tidak lupa membayar upah kepada peladang peladang anda.
Nak cakap pasai upah ni, maaf lah sebab nak masuk campur sikit ni... Diriwayatkan ada rungutan pekerja pekerja ladang tidak dibayar upah dah nak masuk tiga bulan dah. Ulang suara TIGA BULAN...
Pengurus ladang memang sedia maklum perkara ini dan telah menyerahkan kpd Mandor Mat Musang untuk menyelesaikannya.
Tapi macam biasa la, Mat musang ni mana ada hati perut punya mandor...
Peladang2 ini dikabarkan terpaksa mengikat perut ketika menjalankan kerja2 bercucuk tanam. Paling kesian, ada yang terpaksa tidor di bawah pokok besar ditepi ladang kerana dah tak terdaya nak menyewa tilam2 empok dari tokey Wong.

Mengapalah penat lelah dan titik peluh peladang2 tidak dihargai dan diambil perhatian? Dibimbangi nanti, peladang2 itu akan bekerja sambil lewa kerana sudah hilang kepercayaan kpd majikan.

Tak kan la benda macam ni pun kena tuan punya ladang nak masuk campur baru nak bayar?....

Anonymous said...

INi petikan dlm Blog Raja Ahmad Zainuddin Pengerusi Pengadil Malaysia....

Baitulmal harus segera dalam memberi bantuan kepada mereka yang berkenaan.Sebarang kelewatan akan hanya menyulitkan lagi pemohon, terutama keluarga yang miskin.

Begitupun, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Yang diPertua Jabatan dan Setiausaha Majis Hal Ehwal Agama Islam Perak, Datuk Mohd Noor ahafis yang telah sudi meluluskan permohonan seorang penduduk di Batu Kurau, Roslan Ali yang rumahnyan terbakar hangus.

Diharap masalah kelewatan bantuan baitulmal dan rungutan orangramai mengenai permohonan mereka mendapat perhatian Jabatan berkenaan demi mengelakan sangkaan negatif.

Ada juga rungutan mengenai mereka yang tidak layak menerima bantuan, tetapi diberikan keutamaan.

Justeru diharap pihak Baitulmal melihat balik perkara ini dengan serious dan barangkali sudah tiba masanya kaedah pemilihan dan penilaian bantuan tersebut dirombak dengan cara yang lebih mudah dan berkesan.....

APA KOMEN DATO' BILA ELAUN PENGADIL YANG DATO PENGERUSIKAN MASIH BELUM DIBAYAR DAH MASUK BULAN KETIGA INI? TIDAK KAH INI JUGA AKAN MENIMBULKAN MASALAH KPD MEREKA YANG BERKENAAN?

peon ladang said...

Bukan kah pengurus ladang dengan mandor mat musang kamceng giler? Jadi apa saja yg dibuat oleh Mat musang tetap didiamkan oleh si pengurus...

Anonymous said...

Bro,

Mana nak dapat profil pemain & senarai coaching staff tim2 yang beraksi dalam Liga-M. Laman Web FAM hanya paparkan senarai pemain, tiada DOB mereka misalnya. Laman web MSL hancus, tak pernah updated. Jauh beza dengan laman web S-league yang lebih menarik. Tu belum saya bandingkan dengan laman web Liga Profesional Eropah.

Apa yang saya perhatikan kebanyakan blog forum sembang peminat bolasepak lebih fokus kepada nak defend tim masing2, kutuk tim lawan. Tu tak salah. Apabila saya join diskusi tanya tim ni sapa coaching staffnya dan perkembangan terbaru player tim ni yang dah bersara, tak ada sapa yang nak jawab.

Saya ni jenis suka melayari laman web klub2 bola seluruh dunia termasuk tim Liga-M. Malah klub2 tak terkenal dan negara2 kerdil bolasepak pun saya suka mengambil tahu sapa barisan jurulatihnya. Nak buat macamana kesukaan saya begitu. Sekurang2nya kita boleh tau yang latarbelakang coach klub/ negara tu. Mungkin dulu dia pemain yang hebat sewaktu masih aktif beraksi.

Saya juga suka membaca perkembangan terkini bekas2 pemain bolasepak tempatan. Apa yang perkembangan mereka selepas mereka besara. Sudah tentu info macam ini kurang diberi tumpuan. Hanya WISEL PENAMAT yang ada segmen mengenai bekas pemain Malaysia

Anonymous said...

Hadoiiii... apa nak sesusah sgt ref? boikot saja la liga tu kalau pengurus ladang masih degil nak bayar hutang. Kena buat sesuatu la ref... jgn dok diam & hari2 check akaun ada masyuuk ka tadak...
Kalau along, dia main kasar ref... dia tak main boikot2 tapi terus simbah cat merah atau tarolk kepala ayam kat ladang tu...TApi lu orang takyah le sampai ke situ pulak.

Gua dgr mandor mat musang siap sound korang, kalau tak cukup sen nak pi buat game, tolak saja. Betul gak kata mat musang tu kan... tapi isunya, adakah itu akan menyelesaikan masalah?

perkara pokok yang dipertikaikan ialah BILA NAK BAYAR HUTANG? Soal suruh tolak game kalau tadak duit nak pergi, tak timbul kalau hurtang piutang tu dilangsaikan....