Wednesday, January 18, 2012

Surat buat FAM dan kawasan sekitarnya

Kepada tetuan di Wisma FAM,

Sebagai pengikut setia bola sepak tempatan lebih 30 tahun, 20 tahun daripadanya selaku wartawan, pengkritik dan penganalisis, saya terpanggil untuk memberi pendapat dua sen saya berhubung beberapa siri kontroversi yang melingkari FAM dan bola sepak tempatan secara amnya.

Sejak kebelakangan ini, kontroversi di FAM seolah-olah tidak bertepi. Yang terbaru, isu Terengganu dan surat pekeliling bertarikh 23 Disember 2011 berhubung tarikh tamat pendaftaran pemain import sehingga membawa kepada ugutan saman daripada Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBSNT). Ini belum sentuh premium insurans yang lewat dibayar tahun lalu.

Ini membawa kepada persoalan - wajar atau tidak jika perjalanan Liga M dikendalikan sepenuhnya satu badan bebas dianggotai ahli profesional dalam mengatur jadual perlawanan dan mengurus liga?

Atau kalau ikut perlembagaan FAM sekarang, jawatankuasa pertandingan kekal diberi kuasa menganjur dan menentukan hala tuju Liga M tetapi pengerusinya bukan seorang pemegang jawatan yang aktif di peringkat negeri?

Opsyen pertama menuntut kehadiran petugas sepenuh masa yang mencanai idea dan melaksana dasar agar liga berjalan lancar. Opsyen kedua merelakan sukarelawan untuk menentukan hidup mati liga.

Datuk Hamidin Mohd Amin (yang sudi menjemput saya secara peribadi ke majlis ramah mesra dan hari keluarga di FAM Ahad lalu) setiausaha agung Persatuan Bola Sepak Selangor (FAS), sekali gus mencetus satu persepsi ada konflik kepentingan dalam merangka dasar dan membuat keputusan. Betul dan cekap macam manapun dia dalam mempengerusi mesyuarat yang menentukan peraturan Liga M, puak pembangkang luar kelompok mesyuarat mesti mahu pertikai keputusan dan sentiasa mencari kelemahan atau konflik kepentingan membabitkan Selangor.

Masih teringat zaman Datuk Redzuan Sheikh Ahmad dan Datuk Seri Raja Ahmad Zainuddin Raja Omar jadi pengerusi jawatankuasa pertandingan. Memanglah timbul pelbagai isu tetapi tiada masalah typo error. Yang penting, mereka tidak pegang jawatan di peringkat negeri! Apapun, baca artikel ini. Mungkin FAM juga perlu perkasakan jabatan pertandingan agar sekretariat tidak terus-terusan menanggung persepsi negatif!

Ugutan Terengganu untuk menarik diri daripada Liga Super dan menyaman FAM pula sekadar menampakkan ada lagi puak yang kurang arif. Ketika jawatankuasa pertandingan diterajui Che Mat Jusoh, pun banyak isu timbul.

Politikus macam Ahmad Said nyata tidak faham senario bola sepak dunia, apalagi tidak diberi nasihat yang betul oleh Che Mat Jusoh dan pegawai lain. Apa mahu takut, ini bola sepak, bukan gelanggang politik. Kalau salah tolong tunjukkan! Kalau politik, sudah kena cantas. Baca ahli bersekutu boleh saman

Dalam peraturan FIFA (walaupun FIFA pun tunggang-langgang dari segi moral), proses aduan satu ahli gabungan terhadap persekutuan memakan masa panjang dan mengikut prosedur tertentu, termasuk timbang tara. Apapun, baca artikel ini

Dalam pada itu, Tan Sri Annuar Musa, pengerusi MSL Sdn Bhd, berdegar-degar mahu perubahan tetapi perkara asas seperti sepak mula perlawanan membabitkan Kelantan dengan Selangor PKNS ditangguh sehingga 9.18 malam semata-mata menunggu kehadiran Sultan Kelantan. Eh mana punya undang-undang ini? Takkan Tan Sri tengok saja dan relakan?

Dengar khabar pula Annuar dan KAFA dipulau media di Kelantan. Kasihan kawan-kawan media di Kota Bharu. Khabarnya mereka diberi layanan acuh tidak acuh. Mereka sekadar "happy" buat liputan Peter Butler dan skuad TRW saja.

Tiada siapa dapat nafikan Kelantan antara punca bola sepak Malaysia kembali meriah tetapi kejayaan itu harus diurus dengan baik dan profesional agar satu lonjakan besar dapat dilakukan.

Berbalik kepada isu FAM-Terengganu, sebenarnya, FAM silap, PBSNT pun silap. Kalau FAM tersilap tulis, mana-mana ahli gabungan tak pasti atau yakin, apa salahnya kirim SMS, telefon, hantar private message menerusi media sosial, betulkah ini tarikhnya? Bila tarikh tutup pendaftaran? Adakah dilanjutkan? Piala AFC atau Liga Super?

Untuk golongan yang menjerit mahu perubahan, kita harus jadi contoh pembawa transformasi dan bukan penghasut yang mengamalkan pendekatan populist!

Selagi FAM dikendalikan secara cacamarba sebegini, kurangnya budi bicara dan kurangnya lelaki budiman sezaman Kwok Kin Keng, Lim Kee Siong, Koe Ewe Teik dan Teoh Chye Hin (generasi facebook tak kenal empat nama ini), selagi itulah drama bola sepak Malaysia berkisar sekitar skrip yang sama. Pelakonnya dari 70-an memang berbeza tetapi perwatakan sesetengah pelakon baru kekal bersifat memperjuang kepentingan  peribadi. Selagi keputusan dibuat jawatankuasa tanpa mendapat nasihat yang profesional daripada kakitangan sepenuh masa, skrip yang sama akan berulang 20 tahun dari sekarang.

Tidak lama selepas Malaysia menjulang Piala AFF, saya tulis dalam akhbar Rembat Kosmo!, akhbar yang masih berhutang dengan saya berpuluh ribu ringgit dengan jutaan alasan (harap bosnya tolong settle, tak settle adalah caranya), mengurus kejayaan. Usahlah kejayaan di peringkat serantau menyembunyikan pelbagai kelemahan dalam FAM.

Saya, seperti biasa dan tanpa jemu tetapi sekadar tersenyum sinis, menjadi penonton setia!

Yang tak pernah bosan,

Rizal Hashim
(Juri antarabangsa FIFA Ballon d'Or)

148 comments:

Anonymous said...

bro, bukan saja hamidin, tapi sec gen juga kena orang yang cekap dan dihormati kerana pengetahuan mendalamnya. aku heran kenapa presiden tak ambil berat hal ini.

Anonymous said...

Assalammualaikum,

Bro Rizal...

Well writen and said... all states FA and FAM should move forward and be 100% pro.... Jgn libat kan politik dlm bolasepak..... seorang alhi politik kalo pegang apa jawatan pun tetap akan selit unsur politik..becoz thats in their blood...

Bro lepas ni saya cadang kan bro tulis surat terbuka buat KLFA plak...hahaha...kesian btol dia org...

p/s : Hutang emas bole bibayar...hutang gaji?...see u in court hahaha

Miura Nakata

Anonymous said...

well done bro Rizal!!!...wa salute...ini pandangan peribadi, kita tak perlu takot...

FAM, PBSNT = DUa2 sama sengal...

Kemahkemim...

Unknown said...

that's the way i like it..ahak ahak.
RH; JKPT FAM cuba berLAGAK PRO, tetapi hanya tinggal LAGAK je. Jelas dan nyata LAGAK PRO itu lebih menjurus kepada PROBLEM bukan PROFESIONAL. Datuk Midin mungkin secara individunya adalah baik, tetapi sebagai pentadbir bola sepak Selangor, beliau mungkin sedikit sebanyak ingin mendapatkan sedikit keuntungan buat Selangor menerusi jawatannya sebagai JKPT.
Kes tiket final Piala Malaysia 2011 berharga RM 50.00 itu boleh dijadikan contoh. Tahun ini telah diumumkan harga tiket Final Piala FA dan Piala Malaysia berharga RM 40.00 sahaja. SEBAB APA? Sebab ianya akan berlangsung di SNBJ bukan di SSA.
So, RM 10.00 ringgit bezanya itu untuk siapa? Untuk membaiki padang SSA ke? Kalau begitu, Selangorlah yang untung, bukan?
Eloklah Datuk Midin tinggalkan satu daripada dua jawatan bola sepaknya sekarang ini. Mungkin aman sikit kot?

khairul said...

saudara rizal, saya cuma nak komen mengenai perlawanan kelantan dengan PKNS,
memang betul, dalam era profesional kononnya, masih berlaku lagi perlawanan tidak boleh dimulakan hanya kerana nak menunggu VVIP tiba. cukup melucukan apatah lagi perlawanan disiarkan secara langsung. buat malu saja!!! itu belum dikira perlawanan yang lain, sepatutnya 8.45 mlm tapi hampir pukul 9.00 mlm baru nak sepak mula.

Anonymous said...

Apa fungsinya MSL S/B jika keputusan masih perlu dirujuk dan mendapat kelulusan Sec Gen FAM?

wakenabeb said...

Bukan di SSMK4 sahaja layanan media acuh tak acuh, bahkan di semua stadium pun sama. Lihat sahaja keadaan media box penuh dengan taik burung. Kerusi dan meja pula pecah. Tiada pula wi-fi disediakan walaupun pada setiap kali sesi 'brainstorming', perkara-perkara ini di'highlight'kan.

Takkan nak tunggu media boikot Liga Malaysia baru nak ambil tindakan? Mentang-mentang la sekarang bola tengah naik dan Astro Arena sponsor juta2. Dulu masa bola merundum dan sebelum adanya Astro Arena, siapa yang tolong cover dan bagi exposure kepada sukan bola?

Anonymous said...

Rizal, your views are absolutely right. But, this is the same old story every year. Datuk Reduan, Dato Seri Raja Ahmad and now Dato Hamidin, what is the difference? No difference! To make a mistake is one thing,but to insist that Trengganu FA misinterpreted the letter on player registration is the most foolish thing Dato Midin made, whether he knew or not that Sec-Gen had already admitted that it was FAM's mistake (typo error)!!
As Ahmad Nizam said, it is definitely not a good idea to hold a state position & and an important position as Comp. Chairman in FAM. This is a clear conflict of interest although he will deny it.
Anyway, who knows what peoples' personal agenda is??
We will just have to wait & see...

Nizar Irman Nordin (NIN) said...

MSL SBperlu diberi kuasa penuh menganjurkan liga super. Jawatnkuasa pertandingan hanya bertindak sebagai pembuat dasar dan menilai kpi liga. Utk berhijrah ke liga gred B atau A, golongan profesional yg berpengetahuan dan berkhidmat sepenuh masa perlu diberi kuasa dan disokong tanpa gangguan. Kpd mereka yg mempunyai jawatan di peringkat negeri atau kelab, tidak wajar mempunyai sebarang jawatan di FAM atau MSL. Saya kerap berharap billionaire di Malaysia sudi melabur di peringkat kelab dan juga mengambil alih MSL dan menggerakkan bolasepak Malaysia sama seperti menggerakkan jentera korporat. Sudah tiba masanya bolasepak Malaysia bebaskan diri dari cengkaman politikus

Abang Zul said...

Salam Sdr Rizal...semoga sentiasa mendapat perlindungan Allah SWT hendaknya. Sebenarnya saya ni dah lama tidak mengikuti perkembangan semasa bolasepak tempatan, busy with my own things lately. Nevertheless...everytime surat terbuka dtgnya dari Sdr, sy seolah-olah terpanggil sama utk memberi komen or perhaps...berkongsi pendapat serta pengalaman yg tidak seberapa. What being mentioned in ur letter, points or recommendations...depending on how ones look at it...mmg ada asasnya. Cuma sy nak tambah sikt jer...with ur permission, I hope. Pengendalian major competition such as M League bukan satu tugas yg enteng, its one hell of a BIG thing...some job that requires knowledge, experience, innovation and above all PASSION!! Everyone acknowledge all these elements...cuma yg bezanya; PENGIKHTIRAFAN mesti dtgnya dari penggiat mahupun penggemar bolasepak tempatan, not self proclaimed!!! This is actually what happens to our football administration & management nowadays. Semua mengaku layak!!! To be a true professional in football industry memerlukan seseorang itu bergiat secara sepenuh masa….persepsi sebegini mmg diterima pakai sekarang, cuma bezanya; keperluannya disebabkan oleh jawatan, glamour, pengaruh, imbuhan, privilege dan sebagainya…Hakikat true professional adalah seseorang itu mesti bersedia untuk menjadikan dirinya sebagai collateral dalam memastikan tanggunjawab mampu dilaksanakan secara sempura serta mencapai matlamat. Grow with the system and be prepared utk dinilai samada dipuji atau sebaliknya. This will give an assurance that the official concern is purely subject to results oriented. To have an independent body to runs M League is a tiny step to a better future….patut dah lama dah buat. Selagi pengurusan ni kekal kat FAM, selagi tu lah wujudnya elemen YOU SCRATCH MY BACK, I’LL SCRATCH YOURS & menjaga kepentingan certain teams will be hard to resists. Bukan itu sahaja, menjaga kepentingan pemimpin dalam FAM walaupun hakikatnya tak betul pun masalah jugak. I raised this point over and over again during my 20 years with football, and it is not too wrong to say that I lose my job as General Secretary with Sarawak FA in year 2007 because of issue such as this. When a wrong officials being allowed to runs FAM, creating new regulations (most of the time regulations yg tak masuk akal) that they themselves failed to understand (how do we expect them to implement it?)…blame will go back to others. Sarawak kena potong 3 mata pada 2007 disebabkan protes yg dikemukakan oleh SU Penang FA yg juga merupakan AJK Pertandingan FAM atas alasan Sarawak menurunkan pemain import yg menyalahi peraturan FAM. Funny indeed…FAM jugak lah yg meluluskan pendaftaran pemain import yg dimaksudkan…even licence pun dah dapat skali. Inilah masalahnya, bila dia org yg tak faham peraturan yg dibuat sendiri . Too many loops hole, satu peruntukan tidak selari dgn peraturan yg lain…saya leh agak keadaan sama yg berlaku dalam isu PBNT recently.

Sdr Rizal….satu saje pesanan saya. Jangan bila dah ada pengurusan pertandingan yang berasingan, pegawai baru yang diambil/rekrut datangnya dari golongan mereka yang lebih teruk. Bercakap saje lebih…bila jumpa VVIP dialah paling ke depan, bila jumpa media dialah yg paling celoteh…kononnya FIFAlah, AFC lah…tp bila suruh buat jadual, habuk pun tak tau!!!! Ni belum lagi nak interpret rules and regulations …apalah lagi Laws of the Game. Not even ex player can guarantee you success in football administration & management….remember what I’ve said to u back in 2007? Bitter to swallow? Na…not really…my ex-boss used to tell me, there are times when we just have to be cruel in order to be kind. Just my 1 cent worth of comment….Regards, Abang Zulkarnain Abang Abdurahman aka Azaar Abdurahman

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Sdr Loose Cannon...

Tahniah kerana sdr berani, benar, sinis dan berasas. Pandangan ada memang ada betulnya... Ambo respek demo, ambo setuju 100%. Tapi sdr juga harus terima teguran. Nak tegur anak berbahasa, tegur bini berkias, tegur yang tua kena berhalus... Tidak manis sdr yang berbangsa dan berbahasa Melayu, berlaku "kuang hajo" kepada Tuanku Al Sultan Kelantan. Keno ado caro boh.. Malas doh nok elaborate. Apo pun, sori n tq. Wslam...

Jollyredder

" I see RED..
In my eye's..
In my mind..
In my heart.."

Anonymous said...

Buat pengetahuan saudara Rizal, Sultan Mohd ke V menunaikan solat isyak terlebih dahulu pada malam itu..harap maklum ;)

ABA said...

Dalam banyak-banyak komen, bagi saya teguran "Wakenabeb" terhadap FAM paling menarik! Sebagai orang media di negara yang dikatakan nak maju ini, rasanya kita tidak boleh terima lagi kawasan kerja "taik burung" di stadium atau kerusi meja pecah-pecah, kotor. Jangan sampai media boikot Liga Malaysia? Itu kita tak pastilah; tetapi FAM harus melihat peranan media (dari dulu lagi sebelum Astro taja FAM)dengan lebih objektif dan ikhlas ke arah kemajuan bolasepak negara. Bukan sekadar anjur Hari Media semata-mata. Takde 'wi-fi' di stadium mungkin boleh dimaafkan lagi tetapi keseluruhannya, FAM jangan pandang remeh kehadiran media, terutamanya media arus perdana, membuat liputan. Ada kalanya, FAM guna nama FIFA untuk melarang media itu dan ini tetapi realitinya, banyak lagi aspek media FAM yang tidak FIFA langsung!

ABA.

john GG said...

tAHNIAH ABANG ZUL
Itu lah kenyataan dalam FAM, sapa yang tanda tangan surat ke PBNT dan sapa yang draft surat itu, tak kan yang tanda tangan main tenyeh je bro........

kalau berkenaan MSL apa yang Tan Sri Anuar Musa nak buat perubahan, cuba saudara perjelaskan sapa yang menggangu perancangan berkenaan, saya rasa saudara tahu apa yang sebenarnya berlaku antara MSL dan FAM

Perubahan dah memang di canang-canangkan oleh semua jawatankuasa baru FAM, tapi kalau jawatankuasa (pengerusi) tak bercakap/ berkomunikasi dan di hormati oleh pengendali FAM (yang bergaji) macam mana ianya hendak di lakukan. Tan Sri Anuar Musa tunggu masa macam mana Khairy kena dengan Pengurusan FAM.............

Benda tak akan selesai kalau, permainan tikam menikam dan penggunaan titah tuanku di pergunakan begitu sahaja...........

harious

Anonymous said...

betul ke kebanyakan team terlibat rasuah? kalau betul, baik saja supend lig dan but siasatan menyeluruh.

Anonymous said...

bang, saya nak menyampok sikit. semua yang ditulis memang betul, tapi yg pasti semuanya lalu begitu saja, tapa ada sedikit usahapun untuk berubah. jadi, saya cadang presiden yg ada sekarang berundur dan beri lalu kepada pemimpin yg hands-on.

Anonymous said...

aku suka pasal kelantan tu...pasal media boikot KAFA...cuba bro perjelaskan lagi dan lagi...mcmana jadi media tak suka KAFA..mesti best bro citer ni klu bro bongkarkan..

Kelab bola flip flop said...

Salam bro,ramai anak2 muda dlm bidang sains sukan,pernah jadi atlit negara dan bersekolah di sekolah sukan boleh handle kerja2 FAM.Tapi mereka ni tak dicari dan diberi peluang utk memimpin.Kita perlu ada generasi "pengurusan bolasepak" yg profesional,bukan sahaja pemain berbakat.Sama penting tu.Jurulatih2 pun kita tgk pusing2 muka2 yg sama.Sedih2.Jgn kelabu dgn kejayaan serantau yg kecil & tak bawa kita ke mana2.

Anonymous said...

Alhamdulillah Sultan solat dulu.

Tapi kenapa perlu lambatkan permulaan? Jika ikut jadual sepakmula 8:45mlm, mulalah jam 8:45mlm.

Saya pasti Tuanku telah dimaklumkan masa sepakmula oleh penasihat baginda dan juga oleh Presiden KAFA.

Anonymous said...

untuk pengetahuan anon 3:10am, bola sepak patut dimainkan pada waktu ditentukan. jika tetamu kehormat, dalam hal ini KDYMM Tuanku Sultan Kelantan, akan hadir lewat, perlawanan sepatutnya dah dimulakan dan Tuanku menonton sebaik tiba.
Tidak boleh kita gunakan alasan Tuanku Sultan datang 9.15mlm, sebab itu sepakmula kena ubah. Bola sepak ni universal. Jangan kita guna Isyak sebagai alasan, kerana nak sembahyang, mana-mana pun bole. Cuba bayangkan, kalau Tuanku Sultan Kelantan hadir untuk menonton di Stadium Nasional, adakah sepakmula perlawanan akhir akan ditunda semata-mata kerana baginda mahu hadir lewat? sudah tentu tidak. Harap anon 3:10am buka minda. kita setia pada raja, tetapi dalam hal ini, jika rakyat penyokong jelata hadir lebih awal dan tahu menghormati peraturan waktu sepakmula perlawanan, Tuanku Sultan tidak harus menjadi punca sepakmula lewat jika kehadirannya memang diketahui akan lewat.

Anonymous said...

Dalam pada itu, Tan Sri Annuar Musa, pengerusi MSL Sdn Bhd,berdegar-degar mahu perubahan tetapi perkara asas seperti sepak mula perlawanan membabitkan Kelantan dengan Selangor PKNS ditangguh sehingga 9.18 malam semata-mata menunggu kehadiran Sultan Kelantan. Eh mana punya undang-undang ini? Takkan Tan Sri tengok saja dan relakan?.....
"bukan tgk sahaja tapi respect Tuanku Sultan Muhammad V solat isyak berjemaah dlu"

Anonymous said...

Bro - inilah punca kita jadi bahan lawak diperingkat tempatan & antarabangsa, FAM and geng yang tak reti pasal bola. Yang jadi mangsa kitalah yang dahagakan kemajuan & kejayaan.............

Anonymous said...

Orang Kelate jangan emo..pk positif..ni bukan masalah tegur sultan. Ni nak tegur Anuar Musa,dia cakap soal tranformasi,tapi dia sendiri tak professional.. memberi arahan kepada reff untuk melewatkan game..apa punya bangang ni..Aku amat sokong cadangan Raja Zainordin sebelum ni..Pemegang jawatan dalam persatuan negeri wajib letak jawatan apabila dia pegang FAM..memang akan ada conflict of interest..

ariffin_Bdr Baru Bangi said...

blunder blunder blunder

midin, kau dah selalu sangat buat blunder. dulu kau letak harga tiket mahal, timbalan presiden FAM sendiri merayua, menteri jaga sukan merayu, FA negeri merayu, kau buat muka sengal kau.
sekarang kau buat sengal lagi, typo error? takkan tak de sorang pun boleh semak surat tu, ni mesti kerja last minute.

tapi nasib baik di malaysia kucing tak bertanduk kalau tidak kau orang letak jawatanlah.

mcm ni nak jadi pro?

Anonymous said...

bro..maaf ckp..ok sy salute awak punya exprience dlm journalist sukan..tp bab bro bg pandangan ttg kelewatan tuanku muhammad v tak perlu dijadikn isu..bro pun ada sultan..pasal tuanku lewat nk jd isu..knp x ckp kat FAM suh Allah swt brenti kn hujan sbb bola dh lewat..penonton ramai tunggu...sy bg kias tu bro..jd pikirkn..ok knp tak suh FAM buat SOP bg standardize kn semua..setiap perlawan x boleh lewat n ditundda..biar hujan ribut sekalipun..pklh bro jgn ingat more than 20yrs exprience dlm bidang sukan..suka2 nk isu itu ini..
maaf ye bro... sekadar pandangan :)

Anonymous said...

Koya mu rizalhashim..muko n rambut supo org asli..

Anonymous said...

sepak mula lmbt sebab SULTAN kami datang....ko ade?? ade SULTAN ko trun padng tgk team ko bola???

penyokong kelantan said...

Hoi rizal..lu kalau nk ckp pon biar la bertapis..smpaikan sultan muhammad ke 5 dtg lwt pon lu nk bising..lu thu x..baginda solat isyak dlu sblm dtg ke stadium..agak2 la nk sbitkn tan sri annuar musa pon..lu ckp berdegar2 tp org lain yg ssh pyh buat kerja..

Anonymous said...

Kami rakyat Kelantan menjungjung kasih kebwh duli Tuanku..Allahuakhbarr!!!!
in TSAM we trust ;)

Anonymous said...

nk kutuk bnda lain aku x kesah.. tp bila dh masuk bab sultan, aku marah beb.. salahke hormat kpd sultan?? dia tu raja kami.. klu x reti nk hormat sultan baik x pyh dok malaysia.. dia sultan kami, dan byk jasa kpd bola sepak kelantan jd mmg patut la kami hormat dia.. saudara rizal ada jasa kpd kelantan?? kutuk kelantan byk la yg aku tgk..

Anonymous said...

askum bro rizal..
pandangan anda memang bagus.. dan saya mahu bertanyakan pandangan anda mengenai kejadian yang berlaku di ssmv:-
apa tindakan en. rizal sekiranya diberitau TUANKU mau solat dulu..MAKA ANTARA ALSULTAN,SOLAT DAN PROTOKOL BOLA,yg mana nak didulukan?

medical said...

halo brooop..ko ni ckp mcm ko tu cam bagus jer..duk komen org sn sini.apa prubahan yg telah ko dpt buat..pndai ckp jer..cam seb get sigh tu.apo pn xblh..

Anonymous said...

Saya sependapat dengan TSAM dalam kes kehadiran Tuanku Al Sultan Kelantan mencemar duli ke Stadium menyaksikan perlawanan Kelantan dan PKNS.. kami rakyat Kelantan menghormati dan menyanjungi Sultan kami. Kritikan saudara ada benarnya tapi kami tidak dapat terima bila nama baik Tuanku Sultan Kami dibabitkan sama dengan kes yang berlaku.. Utk pengetahuan saudara, Tuanku Al Sultan Kelantan, Sultan Muhamad V menunaikan solat Isyak terlebih dahulu sebelum hadir mencemar duli ke stadium. mana penting bola ataupun solat. kami pilih SOLAT dan sudah semestinya Al Sultan Kami... Raja kami. Allahuakbar.. Allahuakbar.. Allahuakbar..

Belon d R.O
Yang menyanjung Al Sultan dan tidak pernah2 letih tengok bola.

Warie Gemx said...

Asslamualaikum BRo.
Saya cukup gembira dengan kehadiran kelibat saudara dalam kancah media massa sukan di Malayasia. Namu post saudara kali ini buat saya terkilan dgn kenyataan kelewatan perlawanan semasa Kelantan mlwn PKNS tempoh hari.
Untuk pengetahuan saudara yang budiman Sultan telah menunaikan solat isyak dahulu dan begitu juga sebahagian dari penyokong sebelum sepak mula. Kedaulatan Sultan hendaklah dijaga wahai saudara. Saya harap saudara dapat mengelakkan dari membabitkan institusi kesultanan di Malaysia. Kita berda di tanah beradat..jika saudara rasa saudara sudah moden dan mengikut arus masa sehingga melupakan adat dan adab bumi melayu..tidak mengapa..semoga Allah membukakan hati saudara untuk dipenuhi dengan ADAB..sekian.

Anonymous said...

Buat pengetahuan saudara Rizal, Sultan Mohd ke V menunaikan solat isyak terlebih dahulu pada malam itu..harap maklum... Dahulukan lah solat dr segalanya sbb itu yg akan ditanya bila mati. Kalau VIP nak bersolat so hormatilah. Hormatilah raja, kan dah termaktub dlm rukun negara..

Anonymous said...

askum bro rizal..
pandangan anda memang bagus.. dan saya mahu bertanyakan pandangan anda mengenai kejadian yang berlaku di ssmv:-
apa tindakan en. rizal sekiranya diberitau TUANKU mau solat dulu..MAKA ANTARA ALSULTAN,SOLAT DAN PROTOKOL BOLA,yg mana nak didulukan?
Apa akan jadi sekiranya protokol bola didahulukan?? sepatutnya Astro pada malam itu tidak menayangkan pada umum apa yang berlaku pada malam itu.. itu adalah profesional jgk kan sebagai pihak media..

Anonymous said...

Koya bagus rizal

miji said...

Melihat kepada penulisan saudara,bolehkan saudara bertanya dulu kepada tan sri anuar musa,kenapa sepak mula dikota bharu tempoh hari lewat seperti yang sepatutnya.Kami menghormati Sultan Kami,kami juga menghormati orang yang ingin bersolat.Kami tahu siapa Sultan kami.Pernahkah saudara melihat seorang sultan yang kerap kali solat berjemaah & tidak mengikut protokol.Sebagai balasan,salahkah tan sri anuar musa berbuat demikian?

miji said...

Melihat kepada penulisan saudara,bolehkan saudara bertanya dulu kepada tan sri anuar musa,kenapa sepak mula dikota bharu tempoh hari lewat seperti yang sepatutnya.Kami menghormati Sultan Kami,kami juga menghormati orang yang ingin bersolat.Kami tahu siapa Sultan kami.Pernahkah saudara melihat seorang sultan yang kerap kali solat berjemaah & tidak mengikut protokol.Sebagai balasan,salahkah tan sri anuar musa berbuat demikian?

TSAM said...

Nama rizalhashim nie dari dl lagi nie ambo benci koya bijok pandai.kritik pandai lh tp. Apa pun xblh.tan sri tlg set skali ngan rizalhashim nie dlm program dgn izin sek kito trw nok debat ngan dio ko guano....senang2 sruh semua player sembahyang dlu sblm bermain.. lg Afdal kalu TSAM yg mnjd imam utk mereka smua... lps main bola penat n lewat mlm ade kemungkinan player tertinggal solat... kita Insan bialagu2 manopun kito pakat doa blako biar sultan kito cepat buleh permaisuri hok solehah skali......biar beranok putera-puteri yang beriman dan boleh jadi contohko rakyat.......Ameen ya Rabb.....pakat Ameen blako deh......hahahahahahaahahase...

kITO PAKAT TIMBUK RIZAL HASHIM GILO BABI....

Anonymous said...

jgn nk biadap la bro...lu xreti ke atau jahil? sultan klantan smp lambt sbb solat isyak dulu. lu nk mengata jgn main serbu. kang aku kata bodo ko melatah

Anonymous said...

hahaha..bro...nuar musa dalam fb nyer duk hentam ko pasal tungu sultan tu... bro ko tau kan yang nuar musa cuba tabalkan sultan pada tahun 93 dulu klu tk silap aku... so.. skang bkn main nk ambik ati lagi kat anak sultan yg dia cuba murka dulu.. balas la bro...aku bukan pecaya sangat kat nuar musa nih...ko jgn post lak comment aku ni...

Anonymous said...

sultan solat... game jln jela! apadahal.

Anonymous said...

saudara rizal hasyim nk kritik tu bia la brguna biala mengikut ajaran islam.,sy nk ulas perlawanan klantan dan pkns.,cba saudara rizal fkir skit bandingkan solat dan jga bola mane yg pnting dlu.,ibadah dan protokol bola sepak mane yg d perlukan dlu.,sultan muhammad ke v,ingin menunaikan solat berjemaah solat isyak dahulu barulah pergi utk tgk perlawanan bola.,namun begitu sultan klantan telah mngarahkan tan sri supaya sepak mula dahulu namun begitu ats sikap perikemanusiaan dan hormat akan sultan kelantan serta hormat jga akn ibadah yg kte slalu buat 5 kali satu hari,keputusan d buat utk bersama2 al sultan klantan utk tgk skali perlawanan klantan dan pkns..,jgn la saudara rizal mngkritik seakan2 krana nafsu yg jahil dan tdak mngikut lunas2 islam..,arap tarik balik ayat tuu.,ngeri kami bkan mcm ngeri lain,org azan pun tgh main lagi bola.,tp ngeri kami bkn mcm tuu..arap faham..

Anonymous said...

saudara rizal hasyim nk kritik tu bia la brguna biala mengikut ajaran islam.,sy nk ulas perlawanan klantan dan pkns.,cba saudara rizal fkir skit bandingkan solat dan jga bola mane yg pnting dlu.,ibadah dan protokol bola sepak mane yg d perlukan dlu.,sultan muhammad ke v,ingin menunaikan solat berjemaah solat isyak dahulu barulah pergi utk tgk perlawanan bola.,namun begitu sultan klantan telah mngarahkan tan sri supaya sepak mula dahulu namun begitu ats sikap perikemanusiaan dan hormat akan sultan kelantan serta hormat jga akn ibadah yg kte slalu buat 5 kali satu hari,keputusan d buat utk bersama2 al sultan klantan utk tgk skali perlawanan klantan dan pkns..,jgn la saudara rizal mngkritik seakan2 krana nafsu yg jahil dan tdak mngikut lunas2 islam..,arap tarik balik ayat tuu.,ngeri kami bkan mcm ngeri lain,org azan pun tgh main lagi bola.,tp ngeri kami bkn mcm tuu..arap faham..

Anonymous said...

Saya hormati penulisan ini. Tapi penulisan berkaitan dgn sepak mula kelantan dan pkns, saya rasa tidak adil utk terus menghukum tanpa mengetahui sebab sebenar. Tlg buat research dulu sebelum menulis atau bercakap mengenai sesuatu dan menghebahkan kepada umum.

Terima kasih.

Anonymous said...

Salam bro..ape yg sy tau psal kelewatan kel vs pkns mlm tu sbab nk tggu sultan kami solat isyak..kalo btol itu sbabnye, kami rakyat kelantan menyokong kelewatan itu malah lebih berbangga kerana sultan kami pentingkan solat dan presiden kami menghormatinya..kami teguh di belakang baginda dan presiden..wallahualam

Anonymous said...

WOI BODO! SOLAT DGN BOLA MANA LG PENTING?????? AL SULTAN KLTN SOLAT ISYA DULU.DIA XSURUH PN TANGGUH GAME. PEGAWAI2 PRLWNN YG TRLIBAT MEMILIH UTK TGGUH DEMI MNHORMATI TUANKU N SOLATNYA. BODO!!!

Lagenda Buaya said...

Tan Sri Annuar Musa
Kalau ada yg salah atas kelewatan sepakmula ADALAH SALAH SAYA kerana TUANKU tidak titahkan supaya dilambatkan..namun saya diberitau TUANKU mau solat dulu..MAKA ANTARA ALSULTAN,SOLAT DAN PROTOKOL BOLA,yg mana nak didulukan?SAYA MEMILIH UTK MENGHORMATI SULTAN SAYA DAN SOLATNYA..lagi pun kalau ALSULTAN boleh memberi penghormatan pd bola dgn mencemar duli tanpa PROTOKOL(yg jarang di buat mana2 sultan)TAK BOLEHKAH PENGANJUR BOLA BERI PENGHORMATAN PD SULTAN???

Lagenda Buaya said...

Tan Sri Annuar Musa
Kalau ada yg salah atas kelewatan sepakmula ADALAH SALAH SAYA kerana TUANKU tidak titahkan supaya dilambatkan..namun saya diberitau TUANKU mau solat dulu..MAKA ANTARA ALSULTAN,SOLAT DAN PROTOKOL BOLA,yg mana nak didulukan?SAYA MEMILIH UTK MENGHORMATI SULTAN SAYA DAN SOLATNYA..lagi pun kalau ALSULTAN boleh memberi penghormatan pd bola dgn mencemar duli tanpa PROTOKOL(yg jarang di buat mana2 sultan)TAK BOLEHKAH PENGANJUR BOLA BERI PENGHORMATAN PD SULTAN???

Ameen said...

Assalamualaikum,

Berkenaan kelewatan di Kota Bharu, jika en rizal dan seluruh warga peminat bola rasa ia amat serius, maafkan kami dan Sultan kerna ingin Solat dulu sebelum sepak mula.

Bukan ingin mengcampur adukan politik dan agama dalam bola, tapi yang sebenarnya bukan dibahu TSAM sahaja, malah kami Warga kelantan semua dibelakang sultan kami yang ingin solat dahulu dan ia bukan isu bagi kami.

Khalifah Allah Swt said...

Saudara Rizal..
Kalau nk tulis pon study la dulu sebab kelewatan PKNS Vs Kelantan...jgn main tulis jer..Antara Solat ..Pemimpin (Sultan) dan Hiburan (Bola Sepak) mane lagi penting?Sama-samala kita fikirkan..jgn main tulis jer..

Anonymous said...

saudara rizal...maaflah kalau saya mencelah...anda tidak kena mengkritik sebagai orang melayu yang ada tahu adat menghormati sultan...yang KAFA tunggu tu bukannya artis...bukannya penghulu kampung...baginda sultan kami...saya sebagai rakyat baginda tuanku sultan muhammad ke 5 sangat taat setia kepada sultan...nak kritik biar beradab...ad tempat kita boleh kritik..buat pengetahuan...sultan kami sembahyang isyak sebelum turun menyaksikan rakyat jelata...itu sultan kami...orang ke 2 paling besar dalam Malaysia...tidak salah kita menunggu orang yang banyak jasa..bagi sy..adab melayu perlu hormat sultan bro rizal...sy mahu bro membuat permohonan maaf secara terbuka kepada al sultan kami..kami sayang sultan kami bro rizal..kita dah rakyat biasa..tidak salah menunggu Naib Yang Dipertuan Agung..

Anonymous said...

woit bodoh pnye blogger !! kau nih agama apa huh ?? sultan solat dulu larh sebelum dtg stadium..kau ingat kau Juri Antarabangsa FIFA Ballon D'Or tu boleh bwk mau masuk syurga ke huh ?? kepala hotak kau la RIZAL HASHIM !!

Anonymous said...

kalau kau tak approve comment aku tadi..mmg aku godam blog kau smpi jahanam..jahanam !!

Raihan Saari said...

woiii baso bodo...mu x hormat sultan ko rano..baso manusia bodo...otak bewok menate ni...kalu sultan demo g stadium mesti tunggu dio sapa..bodo tok habis mu ni..otak sumbakk..gilo babi baso bodo...sete mu ni...baso tok hormat sultan...lamoke sek klate buat laporan polis pasal mu ni..tak pasal-pasal keno tido dale LOKAP...baso mulut celupar...menate berok...xpuah hati gapo gak mu ko klate...baso mok tok ajar mu ni...BEROK BABI SETE LAKNAK

Maya said...

one more things...satu benda yang sy mohon saudara utk bg nasihat pd org media...kalau nak buat komen berkenaan bolasepak...jangan simply buat aje...pemain bolasepak pun tak kenal....berita pasal si A, tapi gambar pergi letak si B...bukan sekali...a few times dah...

Maya said...

one more things...satu benda yang sy mohon saudara utk bg nasihat pd org media...kalau nak buat komen berkenaan bolasepak...jangan simply buat aje...pemain bolasepak pun tak kenal....berita pasal si A, tapi gambar pergi letak si B...bukan sekali...a few times dah...

Addy said...

i think ur letter better sent directly to Sultan Ahmad Shah....

Anonymous said...

biarkan rizal hashim terjun dengan labu labu nyer... sudah menampakkan kebodohannya skrg.. nak kritik boleh tp jangan nak pertikai sultan kelantan.. hilang respek aku terhadap rizal skrg... mintak maaf.

Anonymous said...

bro, lu tulis macam ikut perasaan saja..ape kes?lu jangan nak bangga diri la dalam penulisan ni, lu ingat lu hebat sangat ke? pliz la jangan libatkan Sultan Muhammad V dalam hal ni...

Anonymous said...

Kenapa hang duk Kritik Sultan depa.Sultan Kelantan duk solat pun hang nak kutuk..

Anonymous said...

sultan kelantan solat le bro...sultan dh pesan jgn tggu dia solat tp TSAM pilih untuk tunggu...ko ni melayu jenis ape ni x hormat sultan?...xde adab ko ni...fan kelantan kt stadium pun x bising...ni kan pula ko yg hanya tggu depan tv...ko ni jenis pandai mengkritik je...banyak sgt mengkritik blh nmpk bodoh bro...

Anonymous said...

Kami rakyat kelantan tidak pernah jemu atau bosan untuk menunggu kedatanga Kebawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Muhammad ke-5,bagi kami,ianya suatu rahmat untuk kami bersama-sama Tuanku Al-Sultan pada malam itu.Harap saudara rizal lebih berhati-hati dengan kenyataan-kenyataan seperti di atas tadi.Saya tidak menafikan bahawa ketulusan dan keberanian saudara dalam menyampaikan sesebuah agenda atau isu yang mana boleh menambah baikkan lagi mutu sukan di tanah air kita adalah wajar dan saya menyokong ketegasan itu,tetapi apabila berkaitan dengan institusi beraja,harap dapat lebih berhati-hati lagi di masa akan datang...Selamat Maju Jaya Bro... :)

"RedWarrior's"
"KelantanWarrior's"
"KipasSusahMati"

Anonymous said...

Pengalaman byk pun tiada guna kalau main cakap jerk xde nk siasat kenapa sepak mula lmbat,ko org melayu org islam raja mencemar duli sudi hadir perlu la dismbut.undang2 bola hanya dibuat manusia.undang2 Allah SWT perlu diutamakan.human rules made to be broken wut, wpun baginda al-sultan bukan sultan anda sekali pom hormat mhormati tu ajaran islam. Wallahua'lam

p/s: jgn tunjuk sgt kejahilan tu,eak malu diri sdri jer kan.byk pengalamn xsemestinya byk ilmu.

baso bodo rizal hashim said...

woiii baso bodo..celako menate berok ni..nok sabit ko sultan kelate plok..sultan kelate sembahyang dahulu baru pergi tgk bola..mu ni bengo ko rano..org biasa pom sebahyang..ke kau ni tak sembahyang...berokkk ni celako...

baso bodo rizal hashim said...

woiii baso bodo..celako menate berok ni..nok sabit ko sultan kelate plok..sultan kelate sembahyang dahulu baru pergi tgk bola..mu ni bengo ko rano..org biasa pom sebahyang..ke kau ni tak sembahyang...berokkk ni celako...

Anonymous said...

Sedangkan undang2 Allah dipertikaikan, inikan pula undang2 manusia yang memang boleh atau kata2 bodohnya, senang2 untuk diubah. Jangan samakan permainan bola sepak d negara eropah, Asia yang bukan dikalangan negara Islam. Waktu Azan pun diorang akan main sbb terang2 sudah kafir. Jika anda kritik sbb Al Sultan kami lewat datang kerana sedang menunaikan solat. anda silapp.. Kalau anda kata anda tidak pernah bosan, maka kami disini sangat2 tidak TAKUT untuk mempertahankan RAJA kami, AL SULTAN kami dari kata2 pihak anda.. jangan kerana mulut, habis maruah bro rosak diserang.. kritikan anda kami terima tp jangan berlebih lebihan sehingga menyentuh KETUA NEGERI yang MENAUNGI SEKALIAN RAKYAT KELANTAN DARUL NAIM.

Anonymous said...

‎-bakpo rizalhashim brehi cari pasal kaitan bola sepak Kelantan???,doh kalu demo tu biso sgt jd pengkritik...acu demo tera train so team,ambo pulop nok kritik demo pahni....kecek jah panda,bo setakat kecek g2...budok2 pom buleh,baso gong...tegamok+xmikir panje rizal nyabik kih KELANTAN seri lawe pkns baru ni adalah sebak DYMM AL SULTAN,SULTAN MOHD V yang kito semo sayangi mari lewak....game delay buke sebak AL SULTAN suruh delay tp Tan Sri Annuar Musa wak nok tggu mugo kito menghormati AL SULTAN yg sedang menunaikan solat,so kpd rizalhashim laem kali tu mikir gak sikik....bendo2 gini jange dok wat maen2 koksir,kea keno igat ko poklih baru tahu.....


"jange pernah cubo nop cucoh okok d'stesen minyok"-

Anonymous said...

‎-bakpo rizalhashim brehi cari pasal kaitan bola sepak Kelantan???,doh kalu demo tu biso sgt jd pengkritik...acu demo tera train so team,ambo pulop nok kritik demo pahni....kecek jah panda,bo setakat kecek g2...budok2 pom buleh,baso gong...tegamok+xmikir panje rizal nyabik kih KELANTAN seri lawe pkns baru ni adalah sebak DYMM AL SULTAN,SULTAN MOHD V yang kito semo sayangi mari lewak....game delay buke sebak AL SULTAN suruh delay tp Tan Sri Annuar Musa wak nok tggu mugo kito menghormati AL SULTAN yg sedang menunaikan solat,so kpd rizalhashim laem kali tu mikir gak sikik....bendo2 gini jange dok wat maen2 koksir,kea keno igat ko poklih baru tahu.....


"jange pernah cubo nop cucoh okok d'stesen minyok"-

Anonymous said...

nah amek la. bca la bro rizal!!!

Kalau ada yg salah atas kelewatan sepakmula ADALAH SALAH SAYA kerana TUANKU tidak titahkan supaya dilambatkan..namun saya diberitau TUANKU mau solat dulu..MAKA ANTARA ALSULTAN,SOLAT DAN PROTOKOL BOLA,yg mana nak didulukan?SAYA MEMILIH UTK MENGHORMATI SULTAN SAYA DAN SOLATNYA..lagi pun kalau ALSULTAN boleh memberi penghormatan pd bola dgn mencemar duli tanpa PROTOKOL(yg jarang di buat mana2 sultan)TAK BOLEHKAH PENGANJUR BOLA BERI PENGHORMATAN PD SULTAN??? from Tan Sri Annuar Musa

The Fakhirin said...

For You :
http://faizfakhirin.blogspot.com/2012/01/penjelasan-anuar-musa.html

Anonymous said...

sultan ajak semayang dulu pun nk emo..apeda..sepatotnye perlawanan2 bola bermula selepas selesai tunaikan solat..bia mohon pertolongan dari Allah.mane la tau game tu akan jadi sgt menarik

Si Buruk Rupa said...

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=311855385524703&set=a.153625808014329.29007.153614471348796&type=1&theater

Nazri Yusoff TRW said...

Nak tunggu SULTAN yang dahulukan solat.. Salah ke? Pikir dan cari fakta dulu baru boleh nak hentam! Jangan sampai MENGHINA kedaulatan sesebuah NEGERI semata-mata kerana bola. You lost my respect. Stupid statement.

Anonymous said...

kepada saudara rizal hashim,sultan kami(sultan muhammad ke V) memilih untuk menunaikan solat isyak dahulu sebelum game bermula..tidak salah untuk saudara untuk menegur tentang kelewatan sepak mula Kelantan melawan PKNS tapi menegur biarlah bertempat.sebagai seorang islam saya rasa saudara rizal perlu sedikit sensitif.bagi saya kalau saudara rizal tidak membangkitkan hal ini,perkara ini akan berlalu begitu sahaja.memang tidak kena pada tempat untuk saudara rizal hashim menegur tentang kelewatan sepak mula tersebut.SENANG BAGI SAUDARA RIZAL UNTUK MENCETUSKAN KONTROVESI TAPI FIKIRKAN LAH TENTANG SENSITIVITI UMAT ISLAM DI KELANTAN YANG MEMENTINGKAN WAKTU SOLAT WALAUPUN MINAT MENDALAM TERHADAP BOLA.CUBA SAUDARA RIZAL DATANG BERTANDANG KE STADIUM KAMI SEBELUM WAKTU MAGHRIB DAN RASAI SUASANANYA.jangan sekadar cakap dan membuat kontroversi sahaja.


p/s:SAUDARA RIZAL PENTINGKAN SOLAT KE PENTINGKAN BOLA?

Anonymous said...

Kepada sdr Rizal..
Dengan izin Allah saya menulis di sini. Ini kali pertama saya baca tulisan saudara.

Sebagai anak melayu yang tentunya muslim, sewajarnya saudara tidak perlu mengulas isu kelewatan sepak mula perlawanan kelantan pkns tempoh hari. Biar ada rasa hormat kepada Sultan dan Timb YDP Agong kita. Lebih manis kiranya sedara cadangkan setiap game perlu dilewatkan bergantung kpd waktu solat Isyak supaya dapat beri peluang kpd penonton menunaikan solat. Lagipun kita di negara Islam, bukannya negara kafir. Jika tidak pun, lebih baik saudara DIAM.

Anonymous said...

Kalau ada yg salah atas kelewatan sepakmula ADALAH SALAH SAYA kerana TUANKU tidak titahkan supaya dilambatkan..namun saya diberitau TUANKU mau solat dulu..MAKA ANTARA ALSULTAN,SOLAT DAN PROTOKOL BOLA,yg mana nak didulukan?SAYA MEMILIH UTK MENGHORMATI SULTAN SAYA DAN SOLATNYA..lagi pun kalau ALSULTAN boleh memberi penghormatan pd bola dgn mencemar duli tanpa PROTOKOL(yg jarang di buat mana2 sultan)TAK BOLEHKAH PENGANJUR BOLA BERI PENGHORMATAN PD SULTAN??? (copypaste dr fb Tan Sri Annuar Musa)
sy fhm dr sudut kritikan saudara ttg keprofesionalisma fam tp mgkn cara berbahasa krg sesuai n menimbulkn kemarahan org klantan.

Rafidi said...

Biar bola tiada jika ianya menyebabkan anda biadab kpd sultan.

Anonymous said...

Saya cuma nak tegur satu perkara sahaja, adakah saudara tahu kenapa perlawanan TRW dgn pkns terlewat? Cakap xkena bayar satu sen tu pasal main sedap mulut jer hentam. Lain kali siasat dulu, Sultan Muhd ke5 solat isyak dahulu sblm sepak mula. Kami bertuah ada raja yang mendahulukan akhirat dan kami bangga dengannya.

Anonymous said...

owh kena tunggu approval eh, takut kena hentam ker? ^_^

Anonymous said...

demo gak..AlSultan mari lewat sebab gi solat dulu.

musafir may said...

sdr...rizal

saya rasa jadual pertandingan bolasepak kita yg salah.kita negara islam tapi pemerintah,penganalisis serta pengkritik sukan tidak menghormati jadual solat. adakah jadual perlawanan bolasepak lebih utama dari solat anda kepada tuhan anda. sultan kami lebih utamakan solat dari tuhan untuk mendapat keberkatan negeri kami. tak tahulah sdr dgn sultan anda..mungkin lebih utamakan keduniaan dari mengingati tuhan anda. ingat pesan orang tua2 sebelum mengkritik. jangan menampakkan kebodohan dalam kecerdikan kita.

terima kasih.

gaijinaegyo said...

bro rizal..i like dis post n it is 100% true!... semua pihak kene bukak mata bukak ati untuk trime ape yg sedara rizal ney cakap..ape yg belia coret d sini melambangkan kecintaan beliau kepada bolasepak Malaysia...keep it up bro!

Anonymous said...

cara saudara membangkitkan isu kelewatan perlawanan kelantan vs pkns agak keterlaluan dan kurang beradab (melainkan saudara menulis dlm keadaan mabuk brendi) kerana ianya melibatkan individu yg berstatus KETUA NEGERI KELANTAN yg disanjungi oleh rakyat.

salahkah TSAM/pihak penganjur memperlewatkan perlawanan kerana memberi hormat kpd Tuanku Muhammad 5 yg ingin menunaikan solat? SULTAN KAMI MENGUTAMAKAN SOLAT, anda pula bagaimana?

jgn cpt berburuk sangka lbh2 lg kpd Sultan Kelantan yg baik budi pekertinya.

negara akn kucar kacir jika semua org meniru cara saudara menulis dan memperlekehkan Sultan..bkn dgn semua org anda blh bermulut celupar takkan itupun mak bapak anda tak ajar kot..undang2 mana yg anda guna utk tdk menghormati KETUA NEGERI?

harap saudara dpt memohon maaf secara terbuka.

Anonymous said...

kau ni macam lalang...sekejap sokong FAM sekejap tak..bler org lain kritik FAM kau jd anjing FAM tetibe..pelik betol aku tgk kau ni..bajet buat muker kerek kau dah cukup bagus..kekadang kau cakap tade otak..kau nak kau sorg jer btl..org lain jer salah..

Anonymous said...

salah ke tunggu sultan kami solat dulu n delay match beberapa minit..apa pulak nk malu.,,kami kt stadium pun x kecoh,.

Anonymous said...

Rizal Hashim jangan main kritik tanpa mengira sensetiviti..Cari fakta yang tepat dahulu yg tidak melibatkan agama, isu kesultanan dan perkauman.Cuba komplen Sultan Johor @ Sultan Pahang kalau berani. Mentang2lah Sultan Kelantan rendah diri, sultan berjiwa rakyat tak bermakna boleh di pijak2. Jangan jadi mcm student yg kritik dan mencela YAB PM. sampai ditangkap polis wahai Rizal Hashim.

Anonymous said...

Assalammualaikum,

Bro Rizal...

pendapat saya..saya rasa baik teruskan pentadbiran FAM dibawah Al8ultan jika tidak mahu perkara yang terjadi terhadap KOAM berlaku terhadap FAM..fikir-fikirkan..

Anonymous said...

blog murahan!

Anonymous said...

solat dan bola,solat lagi penting..sultan kelantan solat dl bro..kalau mati Allah xtanya bola stat kul brapa...Allah tanya psal solat...

Anonymous said...

maaf..Allah tanya pasal solat

Anonymous said...

Di malaysia nie jer.liga bolasepak malaysia diurus cam liga estate ..then ada hati nak import players ke liga antara bangsa..org fam,jangan la buat kerje syok sendiri. .kemungkinan malaysia kena ada breakaway league ..br. org fam ni bukak mata..selagi liga malaysia diurus mcm parti politik dan pemain bola sepak di anggap cam badut menghiburkan vvip dan diurus oleh pak dalang yg dungu bolasepak dan berkepentingan sampai bila2 la liga ni cam liga super lawak

Anonymous said...

Salah-kah lewat sepakmula bolasepak KELANTAN VS PKNS FC kerana menunggu SULTAN SOLAT ISYAK dulu...?? Mohon Rizal Hashim Berfikir..!!!!



Layakkah Rizal Hashim untuk mengkritik???

Anonymous said...

Assalamulaikum..
nampaknya rizalhashim akan menerima serangan bertali arus daripada penyokong red warriors..
sebaliknya bagi saya, kritikan yang dibuat harus diterima kerana perkara ini adalah hakikat yang perlu dihadapi oleh semua pihak..
Dalam era profesional, pengurusan harus menitikberatkan semua aspek2 yang telah ditetapkan..
Kalau tak silap saya, Coach sathianathan pernah mengkritik disebabkab kelewatan memulakan perlawanan liga super 2 tahun lepas. Selapas memanaskan badan, kita terpaksa 'menyejukkan' badan disebabkan menunggu VVIP yang lwewat tiba..
TETAPI apa yang lebih mengujakan saya adalah sebab perlawana lambat dimulakan, tuanku Sultan Muhammad V ingin mendirikan solat terlebih dahulu.. Reason yang diberikan telah mematikan semua hujah profesional oleh rizal hashim..
Kalau dengan manusia kita berikan pelbagai alasan supaya tepat pada waktunya, apatah lagi dengan ALLAH. Fikir2kanla.. Hubungan dengan Allah dan juga hubungan dengan manusia.
Sekian..


MOJPDHOSHAS..

Anonymous said...

salam saudara rizal..
utk pengetahuan saudara, kelewatan Sultan Mohd ke V kerana menunaikan solat terlebih dahulu sebelum berangkat ke stadium..sbg org Melayu kita seharusnya menghormati Sultan kita..betul x? dan 1 lg, mana yg lebih penting antara bolasepak dan solat? anda beragama Islam kan..jadi anda fikirlh sendiri..jgn hanya pandai mengkritik, tp mestilah pandai berfikir..

Anonymous said...

sejak bile pulak main bola sepak lebih penting dari melewat2kan solat? peraturan FAM dan saudara rizal ni lagi kebal dari ayat2 Allah dan rasulnye ke. sebab setahu saya tidak elok melewat2kan solat. sultan sebagai ketua agama kenalah bagi contoh yg baik..nanti rakyat cakap "rilekla, baru pukul 12pm, isya lambat lagi nak habis. sultan pun solat lambat". macam tu?

kalau nak jadi org media x boleh bias, lagipun banyak je media buat liputan, interview coach sampai pemain, jgn main cakap je, cube buktikan

Anonymous said...

setakat nak approve komen yg memuji dan mengagungkan diri sendiri xpayahla buat blog

Anonymous said...

"Dalam pada itu, Tan Sri Annuar Musa, pengerusi MSL Sdn Bhd, berdegar-degar mahu perubahan tetapi perkara asas seperti sepak mula perlawanan membabitkan Kelantan dengan Selangor PKNS ditangguh sehingga 9.18 malam semata-mata menunggu kehadiran Sultan Kelantan. Eh mana punya undang-undang ini? Takkan Tan Sri tengok saja dan relakan?"

jgn ikut sedap mulut bro....stupid!

jakostardust said...

kok yer pun nak fire sultan kelantan, siasat alasan kelewatan baginda al-sultan.... baginda lewat kerana solat isya'... tak salahkan?? bak kata TSAM "MAKA ANTARA ALSULTAN,SOLAT DAN PROTOKOL BOLA,yg mana nak didulukan? ?SAYA MEMILIH UTK MENGHORMATI SULTAN SAYA DAN SOLATNYA..lagi pun kalau ALSULTAN boleh memberi penghormatan pd bola dgn mencemar duli tanpa PROTOKOL(yg jarang di buat mana2 sultan)TAK BOLEHKAH PENGANJUR BOLA BERI PENGHORMATAN PD SULTAN???"

jakostardust said...

kok yer pun nak fire sultan kelantan, siasat alasan kelewatan baginda al-sultan.... baginda lewat kerana solat isya'... tak salahkan?? bak kata TSAM "MAKA ANTARA ALSULTAN,SOLAT DAN PROTOKOL BOLA,yg mana nak didulukan? ?SAYA MEMILIH UTK MENGHORMATI SULTAN SAYA DAN SOLATNYA..lagi pun kalau ALSULTAN boleh memberi penghormatan pd bola dgn mencemar duli tanpa PROTOKOL(yg jarang di buat mana2 sultan)TAK BOLEHKAH PENGANJUR BOLA BERI PENGHORMATAN PD SULTAN???"

jakostardust said...

Per bangang laa blog loose cannon nih.... kok yer pun nak fire Al-sutan Kelantan , TSAM & KAFA, siasat laa dulu naper game Kelantan vs PKNS baru nih lambat mula.... Baginda lambat pasal solat isya'.... Bak kata TSAM "SAYA MEMILIH UTK MENGHORMATI SULTAN SAYA DAN SOLATNYA..lagi pun kalau ALSULTAN boleh memberi penghormatan pd bola dgn mencemar duli tanpa PROTOKOL(yg jarang di buat mana2 sultan)TAK BOLEHKAH PENGANJUR BOLA BERI PENGHORMATAN PD SULTAN???".... True story...

Anonymous said...

erm...mengapa bro mempersoalkan kelewatan perlawanan kelantan dgn pkns...vvip yg dimaksudkan saudara rizal tu bkn vvip biasa tp sultan...xkan tunggu ketibaan pun nk buat isu jgk..harap saudara rizal peka sensiti masyarakat...sblom sultan tgk bola sultan sembangyang isyak dahulu..so harap rizal menghormati....

Anonymous said...

BRO...DAH SULTAN KAN VVIPNYER..MAJLIS YE KENE TUNGGU BAGINDA...

Tepi Sungai Batu said...

Bro,
Campur tangan Astro Arena kenapa you tak cerita?
Tempat cari makan.......
Jangan nak tunjuk berani....rupa-rupanya ada penakutnya juga kalau melibatkan periuk nasi.
Kenapa jadual Kelantan vs PKNS dianjak ke depan?
Sebabnya malam esoknya Astro nak siar Badminton.
Itu saya agak saja. Kalau salah cuba cerita yang sebenarnya.

JANGAN NAK KURANG AJAR DALAM KES KELEWATAN SEPAK MULA KERANA SULTAN LEWAT. SEOLAH-OLAH TAK PERNAH BERLAKU DI TEMPAT LAIN.
Teruskan stail kurang ajar anda itu sekiranya cara itu boleh buat anda murah rezeki......

Anonymous said...

BOLA atau SOLAT lagi penting.. fikirkan dan selamat beramal :)

Anonymous said...

Tlg jgn hina sultAn kelantan.sultan datang tanpa protokol

nazy said...

Saudara rizal...
Berkaitan isu "perkara asas seperti sepak mula perlawanan membabitkan Kelantan dengan Selangor PKNS ditangguh sehingga 9.18 malam semata-mata menunggu kehadiran Sultan Kelantan. Eh mana punya undang-undang ini? Takkan Tan Sri tengok saja dan relakan?(Petikan blog Rizal Hashim)"...Mana yg lebih penting antara undang-undang duniawi dan undang-undang akhirat..Kurang2 selidik dulu nape keberangkatan lewat duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Muhammad V(Diseabakan Tuanku Solat Isya' dahulu)..Nak jadi pengkritik pun biarlah bertempat,isu2 mcm ni x payah la nk perbesarkan..Sepatutnya saudara m'beri pujian pd Tan Sri Anuar Musa kerana memberi penghormatan Duli Yang Maha Mulia Tuanku menunaikan solat dahulu dan bukan hanya tahu mengkritik jerrr....Tulisan anda sedikit sebanyak boleh menyinggung Tuanku Sultan Muhammad V..Jgn smpai Tuanku Murka dan KRITIK ANDA BALIK..

Anonymous said...

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera..
Hanya mahu respon berkenaan perlawanan Kelantan lawan Selangor PKNS yang di mulakan agak lewat.

Tak salah mengkritik tapi biar pada perkara yang sudah diselidiki sedalamnya.Kami rakyat Kelantan sudah biasa mengenai sesuatu acara jika di hadiri Tuanku AL-Sultan kami baginda akan menunaikan solat fardhu dahulu sebelum menghadiri upacara tersebut.

Kami menghormati pendirian AL-Sultan kami apatah lagi baginda seorang ketua negeri,harus menunjukkan teladan baik untuk rakyatnya.Solat di awal waktu dan mengutamakan solat berbanding apa jua perkara adalah termasuk dalam salah satu sikap yang wajar diteladani. Baginda AL-Sultan kami bukan hanya menjadi makmum malah menjadi Imam.

Solat adalah perkara utama dalam agama dan kewajipan solat di awal waktu adalah tuntutan agama.Kritikan saudara terhadap presiden Kafa dan AL-Sultan kami amat mengguris hati kami rakyat Kelantan.Sekuramgnya hormatilah AL-Sultan kami kerana baginda Sultan negeri kami yang berdaulat.

"Raja dan rakyat berpisah tiada"

Sekian,terima kasih.

Ridzuwan said...

Sdr Rizal, Salahkah nak tunggu Sultan? Itu beza rakyat setia dgn rakyat derhaka. Tengok Terengganu, terus ugut nak keluar FAM. Tapi penyokong Kelantan tetap setia, walaupun Sultan terlambat. Ini adalah satu ujian. "Adakah kamu fikir kamu beriman, jika tidak diuji". Beza orang ada sikap setia dan ada sikap derhaka boleh diuji di peristiwa ini.

BARU said...

EGO dan TAKUT. Mungkin ini perasaan yang ada dalam FAM hinggakan bolasepak Malaysia menjadi seperti yo-yo...

dek kerana egolah....FAM cepat melenting bila ditegur. tak dinafikan ego juga perlu kearah pembentukan jatidiri tapi dlm keadaan tertentu ego perlu dikurangkan andaikata ianya membawa kebaikan ke arah kemajuan bolasepak Malaysia.Tapi FAM banyak bertindak ke arah ala orang berpolitik. Kaedah ini kurang sesuai dlm menguruskan organisasi bolasepak.Tahap bolasepak di Malaysia boleh diibaratkan masih diperingkat remaja.perjalanan masih jauh untuk bolasepak Malaysia menjadi dewasa.Dalam proses ini FAM sendiri perlu bijaksana menguruskan organisasi agar FAM menjadi 'aman dan damai' dan seterusnya mengelakkan FAM dari menjadi objek kontroversi.Bila ini berlaku, barulah banyak masa boleh difokuskan kpd pembangunan bolasepak. Tapi yg terjadi kini, FAM byk menghabiskan masa dgn isu-isu kontroversi krn FAM bertindak seperti orang berpolitik..selalu menjadikan FAM sebagai objek kontroversi.Keaadaan ini tidak sihat untuk pembangunan bolasepak Malaysia.

TAKUT..bila kita takut kadang2 kita bertindak secara tidak rasional hingga membawa kerugian kpd banyak pihak seperti takut dikatakan tidak tegas,takut kehilangan populariti...takut kehilangan keistimewaan. Untuk menjaga perasaan takut ini..kadang2 kita bertindak bermotifkan ke arah memberi keuntungan kpd diri sendiri..contohnya memberi kenyataan berkontroversi bermotifkan meningkatkan populariti seterusnya mendapat `political mileage'.Ini sering terjadi dlm politik. Justeru itu orang politik tidak berapa sesuai menerajui organisasi bolasepak krn sering menjadikan organisasi sebagai objek kontroversi.

Anonymous said...

mugo ruzal nii jenis tok semayae bae atau berjemaah .. mana nak hormat sultan yang semayang berjemaah.....

Anonymous said...

wey bro , sultan lambat tgk bola sebab solat dulu.jgn maen sedap je komplen. KAFA hormat sultan sebab sultan hormat agama

Anonymous said...

Menuduh membabi buta..tulis blog sesukahati.. Blogger sukan terbaik? Boleh blahhhhhh...

Anonymous said...

Salam Rizal,
Sebagai rakyat Kelantan saya mohon maaf kerana game Kelantan vs. Sel PKNS bermula lewat kerana menanti kehadiran Sultan yang bersembahyang Isyak berjemaah di masjid berdekatan. Minta maaf banyak-banyak. Isyaalah lain kali saya akan nasihatkan baginda "jangan sembahyang dulu" kerana bola lebih penting dari suruhan tuhan.

Anonymous said...

Bro meriam buruk. .jgn kerana mulut bdn binasa bro. .kita sebagai bangsa yg ada adab jgn mudah lupa diri . .dan jgn perasan sgt kita tu pengulas antarabangsa dh nk kurang ajar!!!!!

Anonymous said...

jaga mulut tu celaka. jgn main2 dengan org kelantan. agama tu lebih besar dari bola...kau mati kau tak bawak bola dalam kubur.

Anonymous said...

Bila kita komen dengan api kemarahan, beginilah jadinya.

Saya rasa bro LC tak pertikaikan Sultan datang lambat (atas apa2 sebab sahaja) tapi apa yg dipertikaikan adalah penganjur yang melambatkan sepakmula mengikut jadual yang telah ditetapkan.

Sekiranya TSAM yang memberi arahan sepakmula dilambatkan kerana Tuanku hendak solat dulu, sepatutnya TSAM yg juga Naib Presiden FAM, memastikan bahawa peraturan sepakmula ditukar kepada jam 9.30 malam agar semua boleh solat Isyak dahulu. Seragamkannya. Kuasa telah berada di tangan TSAM, sebagai Naib Presiden, untuk melakukan perubahan. Tapi jangan hanya di negeri sendiri sahaja. Buatlah untuk seluruh Malaysia. Kami mahu Islam diutamakan, bukannya sukan. Peraturan FIFA (Law of the Game) pun ada menyebut bahawa setiap penganjur boleh menetapkan masa sepakmula mengikut kesusaian sesuatu tempat itu.

Dan jangan lupa pula, membuka aurat semasa main bola tu berdosa. Kita yang tak tegur merekapun dapat dosa subahat. Mencaci dan memaki hamun dengan kata-kata kesat pun berdosa. Bertindak baling botol kepada pemain, pengadil etc pun berdosa. Ingatlah saudara seIslamku, Islam itu pakej 100%. Solat kena jaga, mata kena jaga, mulut kena jaga, telinga kena jaga, ikut janji dan tepati masa kena jaga, tindakan kita pun kena jaga.

Wallahualam

Anonymous said...

Assalammualaikum bro

Kepercayaan kepada Tuhan
Kesetiaan kepada Raja dan Negara
Keluhuran Perlembagaan
Kedaulatan Undang-undang
Kesopanan dan Kesusilaan

Renung-renungkanlah..
Daulat Tuanku..

cakkuew

Anonymous said...

rizal hashim ko masuk sekolah balik la...belajar blk agama ISLAM & dalami lg apa maksud yg ada dalam rukun negara yer...ckp byk dgn org mcm ko ni xde gunanya..

Anonymous said...

kure ajar nate babi ni kecek straight to the point, xdok agamo nate anok hasim neh! jupo tgh jale molek pakat ludoh atah muko skit2 sore.

Anonymous said...

molek lepas nuklear atah rumah rizal hasim

Anonymous said...

FUCK RIZAL HASYIM

Anonymous said...

lu langsi lu mati

Anonymous said...

dalam hal ini, apa yg ingin disampaikan oleh rizal adalah ketidakupayaan tuan rumah menepati ketepatan masa sepakmula perlawanan tersebut. dan saya tidak nampak mana2 kritikan dr rizal ditujukan kepada tuanku al-sultan apatah lagi dgn niat mempersoalkan keutamaan tuanku untuk menunaikan solat terlebih dahulu.

berbalik kpd punca kelewatan sepakmula perlawanan...sepatutnya perkara ini boleh dielakkan drpd berlaku.

alangkah baik jika tuanku al-sultan dengan berlapang dada menitahkan kpd pihak yg berkenaan agar perlawanan tersebut diteruskan mengikut masa & waktu yg telah ditetapkan sementara baginda ingin menyempurnakan ibadah solat terlebih dahulu.

ianya agar kedua2 perkara yg baginda ingin utamakan iaitu mendahulukan solat & ketepatan masa sepakmula sesuatu perlawanan (apatah lagi melibatkan pasukan negeri kesayangan tuanku) dapat dipelihara. terbit drpd ini juga sudah tentu kelancaran susun atur program yg ingin dijayakan bersama dengan perlawanan tersebut.

tidakkah mengelakkan & menghindari dpd perkara yg boleh menimbulkan masalah serta menyukarkan pihak2 lain adalah sesuatu yg dituntut dalam Islam??

(ini adalah sekadar pandangan, jk menepati kehendak komentar2 yg lain, abaikan shj :)

Anonymous said...

Bertenang jangan emo la..kena bezakan orang kritik sultan ke kritik anuar musa..Bukan orang kritik sebab sultan sembahyang..orang bukan kritik sebab sultan datang lewat. Orang kritik Anuar Musa, ANUAR MUSA TAK PROFESSIONAL..memberi arahan ikut suka dia atas kapasiti TIMB President FAM melewatkan game..Sultan pon tak meminta game dilewatkan..Allah kurniakan akal,baca betul2 apa yg rizal tulis..jangan tunjuk kebodohan,nanti orang tau kita tu bodoh..Pengampu2 anuar musa jangan emo baca komen aku..

HSKAMAL said...

Dato Hamidin, telah berada dlm fa selangor dlm ingatan saya lebih 15 tahun.
Anjuran liga mereka amat2 memalukan sekaligus mmembawa kepada kehancuran standard bola negara.
Dulu sel dan team malaysia tidak boleh di pisahkan. Sel set standard bola negara-itu dulu...skrg, kita sendiri lihatlah, betapa memalukan.

Bangga sangat dgn aff dan sea games.
Dulu apa standard pertandingan ini buat team malaysia, kita mampu sekolahkan negara2 serantau-jgn lupa,mesti ingat!

Kita bronze medalist di peringkat asia da... 1984 Asian footballer of ther year award kita dapat da- Tahu siapa? The one and the only "Spidermen"

So, tak payah nak mengharap, org2 yg ada dlm fam skrg dpt buat seperti dulu. Rumah mereka sendiri pun hancur dgn salah guna kuasa, pilih kasih,phd,pentadbiran yg menjijikan dan banyak lagi...

Saya rasa, pegawai2 sukan bolasepak kita makan nasi 4 waktu.
Tak sekali max dua kali makan cukupleh. Elakkan drpd otak menjadi lembab. Kesedaran dan wawasan kena jaga da, kalau tak mcm skrglah.

Mesti mahu ada perasaan malu, rendah diri tapi tegas! tegas bukan tunjuk kuasa, tapi untuk bangunkan bola.Jgn tidur, cepat bangun...

guyclassic said...

Salam...saudara Rizal..even ada perlembagaan dalam FAM dan KAFA..Malaysia juga ada perlembagaan Persekutuan..dan dalam Rukunegara Malaysia telah menyebut:
1) Kepercayaan kepada TUHAN
2) Kesetiaan kepada RAJA dan NEGARA
3) Keluhuran PERLEMBAGAAN
4) Kedaulatan UNDANG UNDANG
5) KESOPANAN dan KESUSILAAN.
Sama-samalah kita menghayati RUKUNEGARA tersebut yang telahpun kita diajar untuk menghayatinya dari peringkat awal pendidikan anak2 Malaysia.
Terima kasih.

guyclassic said...

Salam...saudara Rizal..even ada perlembagaan dalam FAM dan KAFA..Malaysia juga ada perlembagaan Persekutuan..dan dalam Rukunegara Malaysia telah menyebut:
1) Kepercayaan kepada TUHAN
2) Kesetiaan kepada RAJA dan NEGARA
3) Keluhuran PERLEMBAGAAN
4) Kedaulatan UNDANG UNDANG
5) KESOPANAN dan KESUSILAAN.
Sama-samalah kita menghayati RUKUNEGARA tersebut yang telahpun kita diajar untuk menghayatinya dari peringkat awal pendidikan anak2 Malaysia.
Terima kasih.

guyclassic said...

Salam...saudara Rizal..even ada perlembagaan dalam FAM dan KAFA..Malaysia juga ada perlembagaan Persekutuan..dan dalam Rukunegara Malaysia telah menyebut:
1) Kepercayaan kepada TUHAN
2) Kesetiaan kepada RAJA dan NEGARA
3) Keluhuran PERLEMBAGAAN
4) Kedaulatan UNDANG UNDANG
5) KESOPANAN dan KESUSILAAN.
Sama-samalah kita menghayati RUKUNEGARA tersebut yang telahpun kita diajar untuk menghayatinya dari peringkat awal pendidikan anak2 Malaysia.
Terima kasih.

Anonymous said...

Rizal Hashim....DEMO NI ORG ISLAM KE?

RZ said...

Pengurusan FAM Kena Kemas dulu baru Boleh Kemaskan PBS negeri2...

R.H aku mmg byk x setuju dari setuju ttg pendapat kau ni.

Pendapat kau lebih kepada emo dari nak bagi ideal utk kembangkan bola sepak kita.. byk kepada keburukan dari kebaikan..Fikir2lah sbelum buat pendapat.. MAJULAH LIGA MALAYSIA utk semua bukan utk individu jer...))))

daimpressive said...

Salam, perkongsian dengan tuan tanah:

http://suaraserak.blogspot.com/2012/01/dengan-izin-pandangan-untuk-encik-rizal.html

joe said...

antara smaye ngan bola hak mano mu penting dulu?ko mu tgk bola xajim smaye?kecek2 nulis2 tnya buah orang dulu..baso beruk...babi..mu hina sultan kelate,mu hina bapa bolasepak kelate tsam supo mu hina seluruh rakyat kelate..KAWE NOK DEMO MITOK MAAF SECARA TERBUKO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!BASO BERUK XRETI AJAR..KECIK2 XSIR MAPUH BESAR2 NYUSOH KOKRE...

joe said...

BAKPO DEMO XKOMEN KALU DELAY KES HUJE LEBAT LA KES GAPO2 LA?TAKUT KENO PANAH KILAT KO?PAH NIE SULTAN NK NGADAP TUHAN SEBETAR DEMO NK KOMEN?MU SAPO?AKU NK TNYA SKALI LG MU SIAPA???MU TUHAN KO???ORE NK SEMAYE MU NK KONDEM?NI LG2 SULTAN?BERANI MU DEH...MEME GANAH LA MU...GANAH LAJOK BULEH KONDEM ORE NK SOLAT LG2 SULTAN...SULTAN XDOK TITAH PUN SUH LEWAT KAN BOLA SBB BAGINDA NK SOLAT..PAH TSAM NK HORMAT DIO,KETEPI PROTOKOL BOLA DEMI HORMAT SULTAN HAK MARI DGN XDOP PROTOKOL PUN PAH SABIT APO KAITAN NGAN MU???ORE LAIN XGEGE,PENYOKONG XGEGE GUANO MU NK KONDEM SULTAN NK SOLAT?MU MATI ESOK2 SELAGI MU XMITOK MAAF NGAN SULTAN MU TANGGUNG LA DALAM KUBUR NNTI..MU OYAK DALE KUBUR PROTOKOL BOLA LG PENTING DARI MENDAHULUKAN SOLAT...XTAW PALO EKOR NK COCOH KOKSE KOKDE..MITOK2 DEMO BERJAYA JAWAB SOALAN DALE KUBUR NNTI..IGT SKIT,MATI XTGGGU MU TUA..MU EXSIDENT PAHNI KALU UMUR XPANJE BULEH MAPUH KIOK JUGOP...WAT MASUK NGAN BLOG2,BOLA2 DALE LUBE KUBUR DEH..TU PESANAN AKU..BEREH

Anonymous said...

game patut start dulu tak payah tunggu sultan.. game 90 minit bai... kesian la derang berdiri lama2 lpas warm up.. puiii

The Fakhirin said...

KALAU KAIL PANJANG SEJENGKAL, JANGAN LAUTAN MERAH CUBA DI DUGA ...

THE RED WARRIORS FANS

Anonymous said...

SURAT TERBUKA KEPADA SEDARA RIZAL HASHIM

Kami masih menunggu permohonan maaf saudara kepada Sultan Muhammad ke V dan seluruh rakyat Kelantan. Lain kali kalau nak menulis tu fikir la dulu semasak-masaknya, bukan main hentam saja. Tak ada maknanya sekadar jadi juri belon kalau benda basic macam tu pun tak boleh nak nilai.

HAMPEHH..PUI !

Anonymous said...

You were to blame the Sultan. He had already told TSAM to start the game. What ever went on after that is TSAM's responsibility. Can't help to think that it's ur karma due to the way u handle ur show. Hope that wipes the smirk of your face.....

Anonymous said...

Adakah perlawanan itu perlawana penting? Suku akhir pun tidak.

Maknanya Sultan pergi tengok bola secara random. Maknanya Sultan berkongsi minat tinggi kepada TRW sama seperti rakyatnya.

Kini jelas, Sultan dah minta perlawanan dimulakan. Kini jelas, Anuar Musa yang "mengada-ada" nak tunggu Sultan selesai berjemaah. Pengakuannya sendiri.

Your apology is due.

Sedihnya kami rakyat, jika selepas ini, Tuanku sudah tidak lagi mahu mencemar duli, turun ke stadium bersama rakyat jelata, memberi sokongan baginda.

Kamarul

Anonymous said...

Saya mohon TSAM melewatkan masa permainan pada jam 9.30 malam..ini penting supaya semua orang boleh sembahyang isyak sebelum hadir ke stadium..

takkanlah sultan je nak masuk syurga...penonton macam saya pun nak masuk syurga jugak.

Anonymous said...

maknanya tengok bola lg penting dari solat???????

Anonymous said...

as usual..if u r kelantanese then u r born stupid..i rest my case...gud job rizal..

Anonymous said...

Saya suka tengok bola, tapi tidak pernah pergi stadium. saya suka tengok penonton tapi bolasepak saya suka. main bola suka sangat tapi emak saya marah, pergi baca buku, Ramli suka main bola, sampai main M.U.

Anonymous said...

bila lagi FAM nak ambil tindakan ke atas pemain KEdah yang bertindak memijak pemain kelantan ghaddar. ? FAM ni tak tegas, bodoh, sikap pilih bulu kaki. yang utama FAM tak professional, orang lain punya usaha FAM dapat nama. ambil kesempatan atas kejayaan orang lain taruk nama FAM.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Balotellimungkindigantungempatperlawanan/Article

Anonymous said...

Assalam

Byk komen, banyak jg yg komen ikut marah tak pakai akal.

Salah Annuar Musa, Sultan dah kata boleh start tak payah tgu Baginda. Ngapa lewat jg, Nuar nampak sgt nk bodek. Ngapa Nuar tak gi semaye sekali. Bodek la sgt, padahal dulu dia la ngan Awang Adik, Stopa derhaka ko ayahanda baginda lantik Sultan Ibrahim bawah pokok d Ketereh.

Rizal bkn kritik Sultan, Rizal wak ngaying ko Nuar Musa tu, paham la sikit. Tulis Melayu tu, tak paham2 lagi.

Statement "as usual..if u r kelantanese then u r born stupid.." berdoah ni bro, ni sebenarnya hina kejadian Allah. Dah Allah tentukan di mana, bila lahir dan mati manusia. Ni namanya jahil.

Sebut pasal Rukunegara. Kesopanan dan Kesusilaan. Dah tu yg maki hamun, pekong bedil, botol dlm padang tu bukankah tak ada kesopanan dan kesusilaan.

Akhir sekali, bukan isu sultan semaye, isunya tak ikut jadual.

Anonymous said...

kalau sultan nak solat,go on la...ni game tangguh bukan sbb tunggu sultan sbb solat,tapi tangguh sbb nk bodek sultan...sultan pun suruh go on..woi kelate2,bukak la palotok tu...kenapa slhkan rizal?kenapa mu tak slhkan annuar musa?puihhh kelate!bangsa hipokrit

Anonymous said...

Salam, saya memang setuju pentadbiran sukan bolasepak di Malaysia memang perlu perubahan besar dan diantaranya adalah jadual waktu bolasepak sepatutnya dibuat selepas solat isyak memandangkan sekiranya dibuat selepas waktu maghrib, ramai juga akan lalai menunaikan solat maghrib dan isyak kerana fasiliti surau di stadium adalah begitu mengecewakan.

Sekian terima kasih