Tuesday, January 24, 2012

Mohon ampun Tuanku Sultan Kelantan

Terlebih dahulu saya merafak sembah memohon ampun dan maaf kepada Tuanku Sultan Kelantan dan kaum kerabat Tuanku jika surat terbuka saya bertajuk Surat buat FAM dan kawasan sekitarnya disalah tafsir hinggakan ada pihak yang menuduh saya derhaka kepada Tuanku Sultan.

Saya sedikitpun tidak berniat menujukan perenggan itu kepada Tuanku Sultan. Selain menghormati institusi diraja, saya ada kenangan manis dengan Tuanku. Saya bersama tiga lagi sahabat secara peribadi terserempak dan bersalam dengan Tuanku Sultan yang ketika itu Tengku Mahkota Kelantan, di Hotel Grand Makkah ketika sama-sama menunaikan umrah pada bulan puasa, Oktober 2007.

Sebelum pembaca blog ini melontarkan kata-kata nista, mencaci dan mengugut saya, saya ingin mengajak semua berbincang dengan lapang dada dan minda terbuka tanpa perlu menghasut mana-mana golongan berhubung komentar saya mengenai sepak mula pertemuan Liga Super di antara Kelantan dan Selangor PKNS yang lewat selama 33 minit, 13 Januari lalu.

Impak daripada sepak mula di Stadium Sultan Muhammad ke-IV yang dijadual 8.45 malam tetapi bermula jam 9.18 malam, cukup besar.

Antaranya

1. Pemain terdedah kepada kecederaan sesudah melakukan warm-up

2. Soal airtime. Perlawanan itu disiar secara langsung menerusi saluran berbayar Astro Arena dan tamat pada jam 11.15 malam. Sebenarnya tiada stesen televisyen, sama ada berbayar atau percuma (free-to-air seperti RTM dan TV3, TV9) yang gemar berdepan situasi ini kerana ia membabitkan kos airtime dan rancangan seterusnya. Isunya bukan saya menulis kerana saya ada program di Astro Arena, saya tetap tulis kalau perlawanan disiarkan di RTM...menyatakan fakta bukan satu kesalahan. Setiap pemimpin sukan harus faham isu airtime sebagai satu komponen penting dalam industri sukan. Jika perlawanan antarabangsa, tentu sekali hos penyiar akan diberi ganti rugi mengikut nilai airtime. Ini antara tuntutan dunia profesional.

3. Kelewatan ini menyebabkan sesetengah media cetak arus perdana tidak sempat menyelitkan laporan untuk edisi pertama.

4. Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) berdepan kemungkinan dikenakan tindakan. Ini berdasarkan pengalaman saya yang kurang arif ini. Pernah menjadi pegawai media selama dua bulan di Wisma FAM, mengurus tuntutan media untuk dua perlawanan besar - Malaysia lawan Chelsea di Stadium Shah Alam dan final Piala Malaysia 2008. Sebelum menyertai FAM, pernah menjadi pegawai media Piala Antara Benua di Stadium Petaling Jaya dan Stadium Kuala Lumpur, Cheras pada Mei 2008, ketika Safee Sali menjaringkan tiga gol menarik sepanjang kejohanan. Kita tidak boleh lari daripada protokol pengelolaan perlawanan, sebab itu semua pegawai maklum ada apa yang digelar sebagai OTP...pengelolaan perlawanan mengikut Organisasi Teknikal Perlawanan.

Mana-mana pihak yang gagal mematuhi mana-mana tatacara OTP boleh dikenakan tindakan lanjut mengikut perkara 2.1.2 dan Perkara 5.7.5 manual Liga M 2012. Pasukan, pegawai pasukan, pegawai pertandingan seperti match commissioner (MC) dan general co-ordinator (GC) boleh dikenakan tindakan lanjut oleh FAM.

Skop OTP meliputi padang dan kawasan sekitarnya, lampu limpah, kelengkapan bilik persalinan.

Perkara 5.6.10 menetapkan pasukan tuan rumah atau GC hendaklah memaklumkan kepada MC/RA (penilai pengadil) kehadiran tetamu diraja atau tetamu kehormat.

Tetamu Diraja
1. Sultan Negeri
2. Yang Dipertuan Negeri
3. Pemangku Sultan
4. Tengku Mahkota/Raja Muda Negeri

Tetamu kehormat
1. Presiden FAM
2. Timbalan Presiden FAM atau wakil presiden FAM
3. Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri
4. Mana-mana tetamu yang ditetapkan FAM

Tetamu Diraja atau Tetamu Kehormat hendaklah berada di venue pertandingan selewat-lewatnya 15 minit sebelum masa perarakan bendera Fair Play (perarakan biasanya lapan minit sebelum sepak mula).

Perkara 2.1.1 dalam Pematuhan Peraturan dan Piala pula menyebut kejujuran dan keikhlasan untuk mematuhi semua peraturan persatuan dalam pengelolaan Liga M adalah menjadi tanggungjawab dan tertanggungjawab kepada pasukan, pegawai dan pemain. Mana-mana pasukan, pegawai atau pemain yang mengingkari mana-mana perkara dalam Perkara 2.1.1 boleh dikenakan tindakan atau hukuman. Pasukan boleh didenda maksimum RM100,000, pegawai denda maksimum RM50,000.

Jadi adalah malang jika the Red Warriors - barisan sang juara yang mencetus satu fenomena sejak 2009 - terpaksa menanggung kesukaran dan masalah akibat kelewatan sepak mula tempoh hari.

Prosedur pengelolaan perlawanan anjuran FIFA pula memberi ruang sepak mula dilewatkan sehingga dua jam atas sebab kilat, padang dinaiki air, lampu limpah dan ancaman keselamatan dan kesihatan. Sepak mula dan penundaan/pembatalan perlawanan pula adalah dua perkara berbeza!

Ini sekadar hujah yang simplistic dan tidak intelektual daripada saya...

Bersambung...

114 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum sekali lagi sdr Loose Cannon...

Alhamdulillah.. Last last surrender juga. Menderhaka and then simple2 mohon ampun. Hanya kerana 15 minit 'kick-off' lambat, sudah cukup untuk seorang Melayu biadap pada Rajanya. Terlajak kata buruk padahnya.. Kemudian siap nak educate orang pulak. Tulis impak itu, impak ini. Boleh datangkan kecederaan la, ape la. Yang hairannya, tiada satu pun player yang injured malam tu. Ni plak lagi tulis KAFA boleh di kena kan tindakan. Ape? Denda Rm 100,000... Rm 50,000. Hehe.. Macam tak biasa sdr, selama ni pun dah berapa banyak dah KAFA bagi kat FAM (atau sdr pun dpt habuan dari FAM kalau KAFA kena denda. Memang semua dah maklum, FAM tak senang klu Kelantan berjaya). Nampak benar nak bodoh2kan orang kat sini. Sekolahkan diri sdr dulu.

Untuk si Astro yang bagi makan kpd anda dlm program2 terbitannya, tak perlu la anda kecoh2 nak bodek diorang pasal 'kos air-time' tu. KAMI BAYAR UNTUK SIARAN ASTRO TAU... Bukan tengok free!

Ape pun, sori and tq. Kita cerita lagi ye sdr. Wslam...

jollyredder

"i see RED.. AGAIN..."

Anonymous said...

PKNS sepatutnya buat bantahan.

Anonymous said...

What goes around comes around.....

Anonymous said...

As salam,

Bila agama dijadikan alasan atas kejadian sesuatu isu,agak sukar untuk kita komen krn nanti ada yg mengatakan kita membelakangkan agama kita sendiri sedangkan dlm semua aspek Islam mesti didahulukan.Tetapi harus diingat bhw Islam itu sempurna dan cukup indah dan tidak membebankan penganutnya.Islam menyediakan kita jalan yg lurus tapi kadang2 kita memilih jalan berliku untuk mengamalkan ajaran Islam.

Saudara Rizal telah berjaya menjalankan tanggungjawabnya dgn menyatakan fakta ttg prosedur perlawanan.Manakala penyokong Kelantan mengingatkan kita ttg sembahyang fardu.Ketepatan waktu adalah sgt dituntut dlm Islam. Kelewatan perlawanan dimulakan akan membawa kerugian kpd byk pihak . Menunaikan sembahyang Fardu bila masuk waktu sembahyang adalah lebih afdal.Kita nak ulas panjang lebar ttg isu ini tak bolehlah sbb kita bukan ustaz.tapi dari membiarkan isu ini tergantung, rasanya eloklah FAM merujuk kpd mereka yg pakar dlm bidang agama...IsyaAllah segala kemusykilan akan terjawab...dan seterusnya FAM bolehlah mengambil tindakan yg perlu.

Anonymous said...

aritu agak kasar statemen saudara..arini lembut je statement.. mendayu2..

Anonymous said...

Bolasepak dan sukan di Malaysia tidak akan jadi professional selagi dipegang dan diberi keutamaan kepada ahli politik dan institusi beraja

Anonymous said...

aritu agak kasar statemen saudara..arini lembut je statement.. mendayu2..

Anonymous said...

Salam sedara..

FAKTA :

1. Tiada pihak yang mempertikai isu kelambatan kick off itu kecuali saudara Rizal yang memang hebat dan terror..FAM tak kata apa2, PKNS tak buat bantahan, pemain tak ada yang membantah, penonton tak ada yang buat rusuhan macam felda vs NS (saudara tak nak buat statement ke suruh FAM ambik tindakan ?), astro pun senyap jer, tetapi saudara pulak yang bising dan cuba keluarkan kenyataan yang BIADAB ! kalau tak babitkan sultan rasanya bolehlah diterima..

2. sedara kata bahaya sebab pemain boleh cedera. ada berapa belas pemain yg cedera mlm tu? (sedara tk nak komen ke pasal pemain kedah THIRU yang pijak pemain kelantan tu?) Eh, mana punya undang-undang ni ?

BERSAMBUNG.

Anonymous said...

Sebenarnya Bro Rizal tak salah, hanya cuba untuk melihat bolasepak dari sudut profesionalisme.. ada betulnya apa yang diluahkan oleh Bro rizal ini.. Cuma apa yg dimaklumkan Tuanku Sultan tidak menitahkan utk dilewatkan game tersebut krn menunggu baginda.. Baginda dikenali oleh rakyat Kelantan sebagai Sultan yg ringkas dan tanpa protokol menjadi kebiasaannya utk bersolat Isyak terlebih dahulu sebelum menjalankan apa2 aktiviti slps waktu isyak.. Namun kita sebagai org melayu dan rakyat kelantan keberatan hati untuk memulakan sepak mula tanpa menunggu ketibaan baginda yang terlebih dahulu menunaikan solat isyak,, walaupun baginda menitahkan tiada perlunya menunggu baginda tiba.. Ia adalah pertembungan sikap dan kompromi seorang raja sbg payung negeri yg tidak menitahkan supaya dilambatkan sepak mula semata-mata menunggu baginda dan kompromi rakyat jelata yg tetap menunggu ketibaan baginda walaupun lewat..

Anonymous said...

"Dalam pada itu, Tan Sri Annuar Musa, pengerusi MSL Sdn Bhd, berdegar-degar mahu perubahan tetapi perkara asas seperti sepak mula perlawanan membabitkan Kelantan dengan Selangor PKNS ditangguh sehingga 9.18 malam semata-mata menunggu kehadiran Sultan Kelantan. Eh mana punya undang-undang ini? Takkan Tan Sri tengok saja dan relakan?"

Eh, pandai2 pulak tuduh orang lain salah tafsir tulisan kau tu. KALAU KAU TAK TULIS " semata-mata kerana menunggu kehadiran Sultan Kelantan" tu, takdela kami sibuk2 nak komplen..nak bukak blog kau pun kami tak hingin !!

Setakat jadi juri belon dan pegawai media tu pun nak bangga..macam hebat sangat. perasan lebih ko ni..

Anonymous said...

saya rase semua ada pandgan masing2,,saya rasa isu ini tak perlu diperbesarkan cool down semua,xnak kerana satu isu,,semua jd rosak binasa

Anonymous said...

akhirnya...

Anonymous said...

lain kali..cakap siang pandang2, cakap malam dengar2..jadikan iktibar

Anonymous said...

asyik buruk kn kelantan je.. hal kt negeri 9 tu mcm mana?? mgkn sedara lupa nk tgk tv kot hari tu smpai xtau lgsg pasal insiden kt negeri 9 tu..

Anonymous said...

xde yg cedera pon . , so tu x bleh dijadikan alsan utk backup dr sndri . and en.rizal ape komen anda ttg Thiru yg pijak Ghaddar ari tu ? xkan lar FAM relakan bgtu saje ?

Anonymous said...

salam...
saudara Rizal..saya sendiri pun cetek pengetahuan dalam agama ini..

cuma satu saya selalu diingatkan..
siapa yang buat peraturan di dunia ini (in case FAM nak saman KAFA)? manusia kan..

so, siapa yang buat syarat dahulukan solat daripada apa pun tugas dunia??

nnti kat akhirat nak jawab depan ALLAH ke..owhh saya terpaksa solat lambat sebab peraturan FAM kena berada di stadium sebelum 8.45 malam?

ALLAH atau manusia? pilihan ada ditangan sendiri..

tepuk dada, tanya iman...

sekian..

-saling mengingati bukan saling menuding jari-

Anonymous said...

Apa2 pun suadara rizal adalah musuh kelantan...

Anonymous said...

saudara rizal,

boleh pulak astro mintak awalkan game ke hari jumaat hanya sbb nak buat live..memang betul astro sponsor terbesar liga M tp peraturan tetap peraturan..klu team lain main sabtu maknanya smua kena main sabtu..jgn pandai bodek astro ja bro..

kakanda krishnan said...

saudara rizal,

boleh pulak astro mintak awalkan game ke hari jumaat hanya sbb nak buat live..memang betul astro sponsor terbesar liga M tp peraturan tetap peraturan..klu team lain main sabtu maknanya smua kena main sabtu..jgn pandai bodek astro ja bro..

Paul Frank said...

fak u RH

Nazri Yusoff TRW said...

Yeah.. Perlawanan ini sepatutnya dijalankan semula.. kita start dengan 0-0.. PKNS, SILA BUAT BANTAHAN! Buat kat stadium berkecuali pun tak pe. Hehehe..

drvn said...

spesis klate hulu ni memang bodo sket bro x habis2 duk ulang2 mende same sultan sembahyang dulu kah3 apa punya bangang

Anonymous said...

Keselamatan TUAN kemungkinan tidak terjamin jika tuan terus memprovokasikan perkara berkenaan sultan kelantan. Perlu diingatkan RAKYAT KELANTAN begitu menghormati ALSULTAN. Diharap tuan tidak mendatangkan masalah kepada KAFA, maka secara tidak langsung, tuan juga tidak akan menghadapi masalah dimasa akan datang.

Don't Try Jolok2 Sarang Tebuan
~Penyokong The Red Warriors~

Anonymous said...

dh xde isu lain ke nk highlight, bunyi bodoh je nk bangktkan isu2 remeh mcm ni, byk lg isu lain patut dibincangkan kalau nak majukan bola sepak malaysia ni.

Anonymous said...

allooo la...syahdu nyo post kali ni.ulas la lg.ulas bnyok2.demo kan hati kering.mano pengomen tegar negeri lain?tanpa TRW, x penuh stadium.demo keno ingat tu!

bamboo cannon said...

syabas saudara rizal kerana memohon ampun pada tuanku sultan dan menjelaskan implikasi kelewatan sepak mula perlawanan tersebut.

Sultan adalah dikira VVIP dalam sesuatu majlis dan sultan kelantan sebelum ini sudah banyak kali datang ke stadium menonton bola, di bukit jalil dan di kota baru. tetapi kali ini adalah pertama kali beliau datang lewat. tidak dinsengajakan, dan tidak perlu diperbesarkan isu ini.

Posisi TSAM sebagai naib presiden FAM sudah tentu menyedari protokol, peraturan dan isu 'airtime' siaran langsung, namun demi menundukkan hormat dan taat setia pada baginda sultannya yang memaklumkan ingin menunaikan solat isya' dahulu, maka rasanya kita semua boleh memahami tindakan yang diambil oleh TSAM untuk menunggu baginda sultan.

astro ialah satu media eletronik, jadi masa adalah 'segalanya' bagi mereka namun kelewatan atau 'over run' dalam sesuatu siaran langsung adalah perkara normal dalam industri TV. perkara2 diluar jangkaan sering berlaku semasa siaran langsung dan ini menuntut kebijaksanaan penerbit dan krew penerbitan sesuatu program itu untuk menyesuaikan permasalahan ini dengan 'airtime' tersebut.

lagipun astro ialah siaran berbayar yang kurang jumlah iklan berbayar berbanding dgn tv swasta spt tv3, ntv7 dll.

Saudara rizal amat prihatin dgn sebarang permasalahan yg timbul dalam badan2 sukan negara kita namun saya kira FAM kebelakangan ini sudah pun menjalankan tugas mereka dgn begitu baik sekali, disokong pula oleh prestasi pasukan negara yang cemerlang, jadi sedikit kesilapan dalam urusan pendaftaran pemain import dan kelewatan sepak mula masih boleh dimaafkan.

tumpulah perhatian saudara rizal pada badan2 sukan yang 'kronik' seperti KOAM dan PSM. sudahlah prestasi atlitnya merudum, pemimpin nya pula sibuk bermain sandiwara politik dan drama opera.

TSAM, dato hamidin dan dato azudin telah menjalankan tanggungjawab mereka pada FAM dan bolasepak negara dgn cemerlang, lihatlah sahaja minat dan sokongan peminat yg kembali pulih pada sukan ini. TV, radio dan surat khabar juga semakin hari juga berlumba2 menyiarkan program berkaitan dgn bola sepak negara. 'bookie' pun sudah mula memberikan perhatian pada bola sepak kita..heheh.. itu petanda bola sepak kita semakin mendapat tempat.

Anonymous said...

manusia hanya hamba Allah di muka bumi. Sultan juga hamba Allah. begitu juga anda rizal.salahkah jika sultan kelantan amat mementingkan solat dan solat di awal waktu? Sultan kelantan amat di hormati di kelantan kerana agamanya. namun baginda juga meminati sukan bola sepak. tapi tidak lbih dari cintanya terhadap Allah S.W.T. tpuk dada, tanya iman sebelum menulis sesuatu.

Unknown said...

MRH: anda telah melaksanakan satu tugas mendidik bab protokol perlawanan bola sepak dengan jayanya. SYABAS! Aku pernah menonton statement TS Annuar Musa di Astro [ Kafe Sukan or Formasi, aku dah lupa ] bahawa, perlawanan bola sepak Liga Malaysia bagi KAFA adalah satu EVENT. Jika ianya adalah EVENT, pastinya ada aturcaranya. Ada Protokolnya. Anehnya, KAFA juga yang memulakan acara yang lewat.

Kepada rakan komentatur sekelian, bacalah setiap posting dengan HATI bukan dengan KAKI Kematu.

Anonymous said...

buat saudara rizal
saya mohon saudara mengkritik N9 atas insiden tempoh hari
tak kan FAN buat dek je...

Anonymous said...

Tahniah saudara rizal...anda berani minta maaf walaupun saudara tidak bersalah sepenuhnya...saya setuju dengan saudara berkenaan penangguhan perlawanan kelantan vs PKNS tempoh hari...sudahla perlawanan disiarkan secara langsung....berlaku kelewatan pula tu..memalukan...kita di era profesional...bagusla sultan nak solat dulu tapi game on...dahla asyik team kelantan je yg dpt live dan siaran tertunda...org negeri lain pun minat bola dan byr utk perkhidmatan astro... peace...

Anonymous said...

biasa la..bila dah kena gertak,mula la goyang nak minta maaf.tp masa nk tulis tu ikut nafsu kepala lutut sendiri.Ingat ASTRO kami tngk FREE KE??bayar la ngokk..Harap2 Sultan Muhammad V amik tindakan pd org Derhaka pd sultan..Kasi ajar sikit pd org mcm ni.

Anonymous said...

Sepak mula hari tu mungkin lewat sikit sebab tunggu Tuanku selesai solat Isyak dulu..

Salah ke?

Anonymous said...

Besar sangat ke salahnya kalau sepak mula lewat hanya 15 minit je?

Tu pun nak jadi isu..

Kurast said...

Bola sepak tidak perlu sultan! Teruskan sahaja tulisan-tulisan sebegini wahai saudara rizal...YNWA!

Anonymous said...

lepas ini pihak kafa bole mohon untuk mulakan perlawanan jam 9 malam pulak..senang nanti tak lewat lagi..

kat malaysia nie bnyak hati nak kena jaga..payah..

bukan jollyredder said...

Sdr Rizal,
saya merasa amat kasihan kepada saudara. saya mmg pengunjung blog ini,tapi tak pernah nak comment apa2.tapi pasal perkara ini, saya hanya ingin memberikan sokongan kepada saudara.
kasihan sadara rizal terpaksa memberikan sebab2 yang tidak perlu pun diberikan pun.
tapi apa nak buat, mentaliti orang malaysia, senang dihiris tak boleh terima kritikan.
komen seperti jollyredder, mmg hampas, aku yakin kalau jollyredder jadi manager atau president bolasepak kelantan, kelantan akan main liga FAM sekali lagi.
jollyredder, rizal hashim tu pergi sekolah bro. sekolah "pengalaman di bidang sukan"..bukan sekolah emosi tak bertempat.

berbalik kepada perkara ini, saya rasa yang salah adalah pegawai FAM, hak Tuanku untuk datang pukul berapa, cuma FAM perlu professional dan sepatutnya tidak melewatkan perlawan tersebut kerana menunggu VVVVIP.

Anonymous said...

erm..hebat betul saudara ni. Syabas! Tapi bila banyak sangat itu ini jadi menyampah pun ade. Sorry ye! FAM yang layak untuk bagi statement, saudara jangan le lebih²...

Anonymous said...

Assalamualaikum

Saya bersimpati dengan anda. Meskipun saya tidak melihat artikel itu bersifat derhaka, tetapi tidak bagi kebanyakan yang lain. Lebih-lebih lagi membabitkan soal agama dan Sultan yang disayangi rakyat. Mungkin kalau anda menulis pada tahun 1993, senarionya berbeza ...

ahmad farhan said...

salam saudara, saya ingin bertanya apa komen saudara dengan kelewatan memulakan separuh masa kedua kerana masalah lambu limpah di stadium alor darul aman ketika kedah lawan kelantan? dan juga tolong komen kes V thirumurugan pijak M Ghaddar.. apa pandangan saudara dari segi tindakan yg patut diambil oleh FAM. saudara kan rapat dgn FAM dan dah hafal semua peraturan.. fasa brape kes thiru tu? sila komen balik.. tq

aBU NAWAS said...

bUANG YNG KERUH AMBIL YANG JERNIH LAAA...

Anonymous said...

lembut lh..dah org ugut nk saman..hahaha..

Anonymous said...

lembut lh..dah org ugut nk saman..hahaha..

Anonymous said...

sy sudah lme perhatikan sdr rizal yg ske mgkritik mbuta tuli..sume owg len msti ad cacat cela..yg hang wt sume kira btoi la..Tuanku sultan juz nk slt je pn..2 pn hang xle pk yg mne btoi n slh..ak nk tnya hang antr perkara agama ngn dunia yg mne lbeh utama...hang jwb sndri!!

musafir may said...

sdr sedar tak dalam rukun negara kita apa senarainya. cuba lihat disini saya perturunkan.

1.Kepercayaan kepada Tuhan
2.Kesetiaan kepada Raja dan Negara
3.Keluhuran Perlembagaan
4.Kedaulatan Undang2
5.Kesopanan dan Kesusilaan

dimana anda berpegang sebagai rakyat malaysia?

Anonymous said...

langkah bijak bagi penjelasan. ebookpanduan saham maybank2u www.labur2u.blogspot.com

Shahril Halim said...

Dalam pada itu, Tan Sri Annuar Musa, pengerusi MSL Sdn Bhd, berdegar-degar mahu perubahan tetapi perkara asas seperti sepak mula perlawanan membabitkan Kelantan dengan Selangor PKNS ditangguh sehingga 9.18 malam semata-mata menunggu kehadiran Sultan Kelantan. Eh mana punya undang-undang ini? Takkan Tan Sri tengok saja dan relakan?

Penggunaan "eh" itu menunjukkan saudara agak biadap.Sudah2lah dan mohon ubah cara, mohon juga saudara panjangkan permohonan maaf kepada rakyat jelata al-Sultan Kelantan kerana komen saudara telah mengguris hati rakyat Kelantan yang amat menyayangi Sultan Muhammad V.terima kasih.

Anonymous said...

macam mana pula main bola pakai seluar pendek....nak bagi tahu kpd
Allah itu protokol bola?

Anonymous said...

kepada semua mangkok ayon yang bagi komen kat atas seolah-olah rizal bersalah menegur sesuatu yang terang-terangan bodoh dan tak betul serta kelakar, insaflah dari memperbodohkan diri sendiri dan keluarga anda khasnya. bayangkan game arsenal vs man utd hari tu tertanggguh sebab prince william datang lambat.. jangan jadi kayu dan layu sebab blind loyalty tak membawa ke mana dol!

anti mangkok ayon @ roger milla

Anonymous said...

janji mesti ditepati. kalau sembahyang tapi janji tak tepat, berdosa besar serupa munafik. eloklah tepati janji dan jangan lupa semayang. kalau ingat nak semayang, mintak FAM buat kelantan punya game lewat, pukul 9:15 start, selesai masalah. sultan saya mohon ampun, tetapi kita semua equal to God, semua kedudukan pangkat darjat harus diketepikan dalam semua hal. sifat rendah diri lagi dihormati drpd kena tunduk dan takut kerana pangkat. nabi muhammad saw pun duduk semeja dengan tetamunya, turun pimpin tentera masa perang bukan duduk dalam vip box. tapi ini bukan isu dia. kalau janji and profesional, suma orang senang, agama pun tuntut macam tu. and agama tak tuntut orang maki hamun orang lain. so kepada orang kelantan yang marah dan lempar kata2 nista buat kata rizal, insaflah.

menjunjung sembah ALSULTAN KELANTAN said...

SAUDARA RIZAL yang budiman.
impak impak yang saudara rizal nyatakan 'agak' melucukan buat saya.kalau saudara rizal berfikir lebih panjang sedikit sebelum membuat kenyataan,bagi saya isu ini tidak akan berlaku.hormati lah solat seseorang walaupun dia bukan raja sekalipun.itu yang dituntut oleh seorang umat islam.bagi saya soal solat sultan kelantan tidak perlu saudara persoalkan.KESILAPAN BESAR yang saudara lakukan ini mengakibatkan bagi saya seluruh rakyat kelantan bencikan saudara.tergamak di hati saudara rizal ye.saya tahu saudara rizal jenis orang yang gilakan kontreversi murahan namun saya tidak sangka sampai ke tahap itu.

seperti yang disebutkan bagi siaran astro yang saudara war war kan yang saudara katakan bakal memberi impak itu,saya tidak pernah miss untuk bayar tiap2 bulan.

ada sedikit pantun buat saudara,

Rizal hashim nak jadi penderhaka,
Penderhaka kepada sultan Kelantan kita,
Lain kali buat kenyataan pakai la sikit kepala,
Jangan lepas tu pulak nk BERMUKA-MUKA.

Wassalam.

Rajagopal said...

Dari pengetahuan saya yang tidak meluas tentang Islam, saya tahu 3 perkara ini:

1) Islam mengajar saya bahawa solat fardhu itu wajib dan hendaklah disegerakan

2) Islam juga mengajar saya bahawa sebagai Muslim kita hendaklah menepati masa sebaik mungkin dan menghormati masa orang lain

3) Islam mengajar saya bahawa kepimpinan itu bukan diwariskan melalui susur galur keturunan atau keluarga. Muhammad SAW tidak pernah mewariskan kerasulan Baginda kepada keturunannya, Khulafa al Rashidun tidak juga pernah mewariskan kepimpinan mereka kepada keturunan mereka kerana dalam Islam tidak ada institusi raja, tidak ada orang yang kononnya lebih berdaulat dan berdarah istana lebih dari yang lain.

Maka yang boleh saya simpulkan:

1) Tunaikanlah solat fardhu jika kamu Muslim

2) Tetapi hormatilah masa orang lain dan dalam menganjurkan sesuatu majlis tepatilah masa yang ditetapkan

3) Tidak ada sultan, raja atau maharaja dalam Islam melainkan apa yang diwarisi oleh bangsa Melayu dari amalan agama Hindu mereka dulu jadi tidak perlulah saya bersumpah taat setia kepada orang yang kononnya berdaulat sedangkan dia manusia sama seperti saya

kamarul arifin said...

terbaik.saya sokong anda.yg anon first tu jollyredder tu poyo gila.

"menyatakan fakta bukan satu kesalahan. " u can quote that jollyredder.

mimya said...

Bro,haritu keras...kali ni lembut je.taktik baik bro...memeriahkan kembali blog Sports' Loose Cannon yg dah lama suram.mcm komen member bro akhbar shaari haritu - bro rizal kdg2 lama tak update blog.nampak gaya blog ni meriah sekiranya bro beri komen yg sangkut paut ttg trw ataupun Datuk rajagobal.

utk kebaikan semua,ambil yg jernih...buang yg keruh tu.kafa dan semua pihak boleh ambik iktibar.sekurang2nya gua bersyukur ada sultan mengutamakan solat jemaah.

Anonymous said...

>Tight Cannon<
Kenapa ramai sangat otak sempit..gunakan agama nak halalkan tindak tanduk..memang pedagang agama betul la..masalah agama pon tak ajar macam ni..RIZAL HASHIM KRITIK ANUAR MUSA BUKAN SULTAN(huruf besar)..ada faham!!Orang salahkan anuar musa sebab delaykan game..anuar musa bg alasan sultan lambat..Anuar Musa patot disalahkan,Anuar Musa telah bagi imej negatif kat Sultan.. sedangkan sultan tidak meminta demikian..Tapi takpe korang jangan risau korang takkan kena denda.. Anuar Musa timb. pres Fam sekarang..tiada conflict of interest punya..KahkahKah...Anuar Musa professinal..KahkahKah..pengampu anuar musa panas telinga..kahkahkah..

RADHIE said...

lenkali nok tulis tuh, pakai otak pk dulu.. jgn ada dlm fikiran klu salah boleh mintak maaf. nasib baik je nyawa lu tak melayang sbb sound sultan & mempersendakan hukum yg di fardhukan utk kita, bro.. serious lu main api bab ni.. pegi mampus lah dgn denda dunia tu.. jgn bg alasan bodek murahan mcm tu lg..

selamat~

Anonymous said...

"TANPA PEMINAT, SIAPA LAH ATLIT'...dengan izin...

kemahkemim...

Balun dek Nyior...

Anonymous said...

"TANPA PEMINAT, SIAPA LAH ATLIT'...dengan izin...

kemahkemim...

Balun dek Nyior...

Anonymous said...

Salam...

Inilah serba sedikit pandangan aku sbg anak Kelate, anak Malaysia n Peminat Sukan.

1) Komen pedas Saudara Rizal mungkin ditujukan kpd TSAM, namun dikaitkan dgn AlSultan Kelate. Maka menaikkan api kemarahan rakyat Kelate yg amat menyayangi Al-Sultan (ambo pn samo)...

2) TSAM mengaku Al-Sultan ada manyuruhnya memulakan perlawanan tanpa menunggu Beliau. Nampaknya AlSultan tidak bersalah disini.

3) Kerana hormat dgn Al-Sultan, ditambah sbbnye pulak adalh kewajipan sbg makhluk Allah, iaitu SOLAT maka TSAM membuat keputusan utk menunggu Alsultan..

So, persoalannya siapa yg bersalah???Bagi aku, komentar2 dgn bahasa yg begitu keji samada kpd peminat Kelate ataupn kpd Sudara Rizal yg BERSALAH...kalo ye pn nk Saudara Rizal mohon maaf, komen dgn pedas ttp berbahasa...n kalo btl pn peminat kelate bersalah dgn kata nista, jgn pulak dibabitkan semua rakyat jelata kelate...

Apapn, aku rase Saudara Rizal x sepatutnya mengaitkan AlSultan dlm hal ini, namun memberi seribu pertanyaan kpd TSAM..n TSAM seharusnya emmohon maaf kpd FAM n ASTRO di atas keputusan yg beliau ambil..

Buang yg keroh, ambil yg jernih...

kemahkemim...

p/s: aku rase KAFA kena denda ngn FAM...cam biasela bro..lain la FAS...

Anonymous said...

Saya berterima kasih kepada Al-Sultan kelantan kerana dia lambat samapi, saya sempat tengok game tersebut fulltime. sebabnya saya pergi sembahyang jemaah dulu dan tergesa balik, ingatkan dah lama start rupanya belom lagi..fuh! lega..haha.

jadi, kesimpulanya adalah elok jika perlawanan dimulakan pada jam 9.30 malam supaya sume org bole semayang isya dlu.

saya just nak sentuh dari segi kos yang telah dinyatakan serta siaran bermula, biasanya astro arena akan bermula dari jam 8mlm kn? so, kalau nk jimatkn kos, knapa dia tak start betol2 jam jam 845?makanya kos tersebut tidak rugi kn? satu lagi, untuk transmission biasanya astro akan pakai MAXIS punya facilities, so tak ada istilah rugi pn, sebab MAXIS dan ASTRO adalah orang yang sama...pimiliknya tetap sama, kalo ASTRO byr lebih kt MAXIS, MAXIS jg untung dan pada masa yang sama BOS MAXIS n BOS ASTRO pn untung..

Anonymous said...

macam manalah bola sepak negara ini nak maju kalau semua kelemahan tidak boleh dtegur, tegur sikit, dikatakan biadap, menderhaka..bekas mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin dalam blognya pernah menyatakan sultan atau raja bukannya nabi yang maksum sehingga tidak boleh ditegur..kalau ada salah boleh tegur..tak ada masalah..dalam hal ini cik Rizal hanya menegur soal protokol saja,dia juga sertakan faktanya sekali..itu pendapat saya..terima kasih

Malaysian Football Pitch said...

Blog Padang Bolasepak Seluruh Malaysia

Anonymous said...

Untuk si Astro yang bagi makan kpd anda dlm program2 terbitannya, tak perlu la anda kecoh2 nak bodek diorang pasal 'kos air-time' tu. KAMI BAYAR UNTUK SIARAN ASTRO TAU... Bukan tengok free!>>>>>sebab kami bayar astro lah kami nak perlawanan start on time.bukan kena tunggu mcm tu.

Anonymous said...

kerja..kerja jugak.raja kena la respect bro..lu kena la sedar diri..pasal kos air time mau kecoh ka? gua tanya lu sikit..kedaulatan raja penting ke..kos air time penting?..jgn jadi melayu yg biadap..ingat sikit kita ni org melayu..

Anonymous said...

Bro Rizal, I salute your stand.

One thing though, since football fan in Kelantan insist that it does not matter to delay the kick off just because HRH nak solat dulu, let them be. ASTRO Arena can always choose to exclude matches involving kelantan when it comes to screening live matches of MSL.

My 2 cents.

Salam Bro.

Anonymous said...

bangang betul sek sek kelate ni komen...bukan main cerita pasal solat awal waktu...abestu main bolo sua pendek tu mende?

nak kena tendang?

Anonymous said...

FAM xckp ape2 pom psl denda dan peraturan,yg hang nk lebih2 plak pe hal??? FAM 2 lu ader syer ke kawan???

Tiger Mizie said...

Rizal,

Pada saya, ada kebaikan dan ada keburukkan pada artikel anda sebelum ini. Mungkin niat anda baik, tetapi mungkin juga cara salah.
Kita semua ambillah teladan dari issue ini. Mungkin issue ini mengajar kita menepati masa dan perjanjian disamping ketaatan.

wasalam

Anonymous said...

tulis la kasar sikit macam Dengan Izin tu!

Anonymous said...

sebelum2 ni pun game di kelantan start lewat ke? bagaiman jika penonton yang lambat datang stadium kerana ingin solat,adakah game itu akan ditunda ? bukankah solat itu wajib untuk semua umat islam.

peace yo !

Anonymous said...

ini bukan soal solat. sila baca komen rajagobal, sedangkan nama rajagobal pun boleh bagi basic agama. malu la orang kelantan yang maki hamun. malu la orang yang baca tapi tak faham. ini soal TSAM bukan ALSultan. p belajar agama balik. yang solat sultan bukan pemain bola, so jalan je la.

aku tengok TSAM punya FB, kelantan punya FB, aku malu jadi orang kelantan, macam tak berpelajaran dan tak reti hidup bermasyarakat. kuar bodo, maki hamun, malu la skt brader ni cakap baik dari awal lagi. mana ada keras sebelum ini.

ini juga bukan soal astro. nama pertahan Islam, tapi sebenar pertahan adat gama Hindu. malu la kelantan.

komen rajagobal...

1) Tunaikanlah solat fardhu jika kamu Muslim

2) Tetapi hormatilah masa orang lain dan dalam menganjurkan sesuatu majlis tepatilah masa yang ditetapkan

3) Tidak ada sultan, raja atau maharaja dalam Islam melainkan apa yang diwarisi oleh bangsa Melayu dari amalan agama Hindu mereka dulu jadi tidak perlulah saya bersumpah taat setia kepada orang yang kononnya berdaulat sedangkan dia manusia sama seperti saya

Anonymous said...

kafe sukan or dengan izin patut jemput anuar musa dalam kes ni
bagi penjelasan.Dengan kuasa yang anuar musa ada.. tunda la semua perlawanan jam 9.15 malam,bukan sultan saja yang nak solat berjemaah..rakyat yang menonton bola pon nak jemaah jugak kan..? jangan rosakan akidah dengan komen memaki hamun org

orang dah mintak maaf, korang dok sibuk nak menyindir, maaf la.. tapi ini la mentaliti orang kita


regards

mata-mata

Anonymous said...

kalo Sultan kata hari tu game taklah main..mintak dibatalkan, so Anuar Musa pon batal lah game tu eh ?

lucu la demo ni ore klate

Anonymous said...

Salam..
Alhamdulillah..saya tidak nak memihak kepada mana-mana pihak, walaupun saya anak jati Kelantan, sebabnya, saya pn sedar dgn ketidaksempurnaan diri saya, saya diciptakan oleh Allah s.w.t yang Maha Sempurna, Maha Hebat, tiada yang lebih hebat dr Allah..saya rasa anda semua sebagai orang Islam mengakuinya.

Secara ringkasnya, yang rasa bersalah tu, baguslah dia da menyesali dgn kesalahannya, seharusnya kita meraikan, bukan menafikan. Kita sepatutnya mendoakan supaya sahabat kita insaf dan berhati-hati dgn penulisannya untuk topik yang akan datang. kita ni perfect sangat ke sampai nk condemn org..rasenye kita pn pernah terbuat bnde2 sebegini, cuma xdihighlightkan je kan..so, sedarlah..nak komen org bole, tp jangan menimbulkan fitnah pada islam yang begitu indah ini, xmalu ke berbalah sesama islam dengan bnde yang boleh diselesaikan, sedangkan penganut agama lain bertepuk sesama sendiri..

yang komen ttg solat tu bagusla..solat di awal waktu, mengutamakan solat, alangkah bagusnya semua yang komen dlm blog ni 'bikin serupa taip'..tapi jangan hanya dijari yang menaip, semua tu perlu kpd perlaksanaan...

Maafin daku :-)

~Muhasabahlah diri kamu sebelum kamu dimuhasabahkan~

- WRS 1601 -

artakus said...

Saudara Rizal,saya berada 100% dibelakang saudara.masih ramai manusia diluar sana yg gagal memahami profesionalisme.sedangkan nabi yang mulia pun boleh ditegur,inikan pula kita yg hanya manusia biasa.teruskan memberi teguran membina demi kemajuan sukan negara.teguran kritikan hanya diambil oeduli jika ianya bernas dan rasional.

Anonymous said...

aku suka tengok team Kelantan main..memang power. betui seperti ramai orang cakap, Team Kelantan lah yg buat Liga M jadi best balik cam zaman2 80's dan early 90's dulu.
tapi fans...janganlah gini. rata2 kita nih aku rasa orang Melayu, yg katanya kaya budi pekerti... janganlah kita emo tak tentu pasal der.

-Budak KL-

Anonymous said...

Dari penjual daging bakar

saya 100% di belakang rizal hashim, saya tahu apa yang disampaikan , dia tak berniat nak nak derhaka atau kurang ajar dengan sapa2 , tapi apa yang disampaikannya adalah mengikut peraturan / rules yang telah ditetapkan . Klu boleh mmg tak nak masuk cmpur soal agama dan bola sepak tapi dah berlaku mcm nie , tiba2 ja nak hentam orang yang tak bersalah .. siasatla dulu Semua orang Islam mmg wajib solat tak kira sultan ka apa ka ..nanti depan tuhan semua serupa , takda beza .. klu mcm ni punya hal , gua syor semua game bola start kul 9.15 la , takda hal nak kecoh2 dah lepas nie .. boleh la anuar musa bt jadual perlawanan baru ...untuk kelantan ja pun ok ..mesti kena start 9.15,yang penting pastikan semua orang solat dulu ...anuar musa pun kena solat sekali k... solat mesti wajib ditunaikan tak kira la apa alasan sekali pun...bagi gua game patut diteruskan pukul 8.45 ,tak payahla nak tunggu sultan habis solat ... klu gua rakyat kelantan pun , gua jga harap , game mesti dijalankan seperti waktu yang ditetapkan .. itu bukan derhaka namanya ... itulah manusia , selalu tgk kesilapan orang , tak pernah tgk kesilapan sendiri ..

Anonymous said...

Dari penjual daging bakar

saya 100% di belakang rizal hashim, saya tahu apa yang disampaikan , dia tak berniat nak nak derhaka atau kurang ajar dengan sapa2 , tapi apa yang disampaikannya adalah mengikut peraturan / rules yang telah ditetapkan . Klu boleh mmg tak nak masuk cmpur soal agama dan bola sepak tapi dah berlaku mcm nie , tiba2 ja nak hentam orang yang tak bersalah .. siasatla dulu.. semua orang Islam mmg wajib solat tak kira sultan ka apa ka ..nanti depan tuhan semua serupa , takda beza .. klu mcm ni punya hal , gua syor semua game bola start kul 9.15 la , takda hal nak kecoh2 dah lepas nie .. boleh la anuar musa bt jadual perlawanan baru ...untuk kelantan ja pun ok ..mesti kena start 9.15,yang penting pastikan semua orang solat dulu ...anuar musa pun kena solat sekali k... solat mesti wajib ditunaikan tak kira la apa alasan sekali pun...bagi gua game patut diteruskan pukul 8.45 ,tak payahla nak tunggu sultan habis solat ... klu gua rakyat kelantan pun , gua jga harap , game mesti dijalankan seperti waktu yang ditetapkan .. itu bukan derhaka namanya ... itulah manusia , selalu tgk kesilapan orang , tak pernah tgk kesilapan sendiri ..

Anonymous said...

Surat utk TSAM,

sebagai salah seorang timbalan presiden FAM, kuasa telah berada di tangan anda untuk melakukan perubahan seperti berikut:
1) wajibkan pemain Islam menutup aurat.
2) ubah masa sepakmula agar tidak clash dengan waktu solat. Kami para pemain, petugas dan penyokong nak juga pahala berjemaah dan solat di awal waktu.
3) rasuah dikalangan para pemain.
4) haramkan penjualan jersi-jersi dan barangan tiruan di luar stadium yang jelas bertentangan dengan ajaran Islam. Ianya membunuh peniaga yg jujur manakala menguntungkan peniaga yg tidak jujur - umpama rompakan disiang hari.
5) pastikan pemilik stadium memberi stadium yg bersih. Kami bayar untuk masuk dan duduk di kerusi yg bersih dari debu dan taik burung.

Anonymous said...

rakyat kelate neh mmg fanatik lagu tuh.. dok kiro lah pasa gappo pun.. sikit2 ugut sikit2 ugut... dok gheti nok sabo.. gedebe sngt le agok nyer raso jadi rakyat kelate? benda kecik nok beso2 malu nok ngaku ore kelate tengok komen2 demo neh...

Anonymous said...

tgk muka benci doh..

Anonymous said...

kalau tak kerana pasukan kelantan, rasanya astro pun tak nak taja sebab liga tak meriah. cuba lihat jersey team pasukan lain, hanya satu saja panaja, tapi kelantan, sampai penuh jersey ada logo syarikat2 penaja. itu buktinya tiada kelantan , maka lesu lah liga bola sepak negara.

Anonymous said...

TSAM yang salah !! dio yang pandai2 oyat suruh games start lambat... mu bodo TSAM

Anonymous said...

Asal kelantan je jd isu....pergaduhan n.sembilan-felda x jd isu plak....kekasaran thiru pijak ghaddar x jd isu plak....

Anonymous said...

Salam Bro,

Tak perlu minta maaf pun. Simple je...

Kalo Sultan nak dihormati, dia patut hormat orang lain.

Kalo dia tak boleh hormati masa perlawanan, patutkah kita hormati dia?

Patutkah dia jadi Sultan?

Kita perlu Sultan lagi tak? To me, ngabih boreh yo!

syahril ishak said...

jay_seventeen@yahoo.com

saudara rizal hashim . .

saya mengikuti blog saudara. senang dengan komen serta pandangan saudara melalui platform ini. saya sifatkan saudara 'ahli' dalam arena ini dan sebagai pengikut sukan malaysia saya sentisa menunggu ulasan melalui Malaysia Sports' Loose Cannon.

dalam era media alternatif, sukar untuk klasifikasi samada benar, betul, salah, biadap bahkan derhaka sekalipun. semua bebas mencurah rasa. caci - maki perkara biasa. mungkin ada yang rasa tidak berdosa.

ini media bebas. jika tidak suka. tak bersetuju. tidak lagi searus. maka tidak perlu baca. jangan ikuti. jangan sokong. saudara memohon ampun. saudara jawab dengan fakta. saudara dilabel ego. namun saudara terbuka. saudara siar jua kata caci.

saudara dilabel terlanjur kata di blog ini. saudara memohon ampun jua di blog ini. blog yang mana ia milik saudara. dan saudara dikecam di blog sendiri.

teruskan menulis. saya akan ikuti 'kiriman' terbaru nukilan saudara. saya yakin niat saudara itu tulus.

syahril ishak said...

jay_seventeen@yahoo.com

saudara rizal hashim . .

saya mengikuti blog saudara. senang dengan komen serta pandangan saudara melalui platform ini. saya sifatkan saudara 'ahli' dalam arena ini dan sebagai pengikut sukan malaysia saya sentisa menunggu ulasan melalui Malaysia Sports' Loose Cannon.

dalam era media alternatif, sukar untuk klasifikasi samada benar, betul, salah, biadap bahkan derhaka sekalipun. semua bebas mencurah rasa. caci - maki perkara biasa. mungkin ada yang rasa tidak berdosa.

ini media bebas. jika tidak suka. tak bersetuju. tidak lagi searus. maka tidak perlu baca. jangan ikuti. jangan sokong. saudara memohon ampun. saudara jawab dengan fakta. saudara dilabel ego. namun saudara terbuka. saudara siar jua kata caci.

saudara dilabel terlanjur kata di blog ini. saudara memohon ampun jua di blog ini. blog yang mana ia milik saudara. dan saudara dikecam di blog sendiri.

teruskan menulis. saya akan ikuti 'kiriman' terbaru nukilan saudara. saya yakin niat saudara itu tulus.

Anonymous said...

saya sokong saudara rizal hashim... memalukan bola sepak negara je isu ni..ini bkn isu menderhakan sultan atau isu solat.. perlawanan harus diteruskan ikut masa yang ditetapkan.. sungguh memalukan bola sepak kelantan.. tak profesional langsung.. macam mane bolasepak negara nk maju selagi di pegang oleh ahli politik dan institusi raja. Kita semua ada undang-undang dan peraturan. ikut je la peraturan yang telah ditetapkan...

-anak kelantan

Anonymous said...

"Kalo Sultan nak dihormati, dia patut hormat orang lain."

Masih ada yang dok bercakap pasal Sultan yang itu dan ini.

Tapi komen ke-84 "January 26, 2012 10:57 AM" seperti diatas memanggil saya membuat komen balas.

Fakta 1 : Rizal kata kenapa TSAM tak tegur Sultan - TSAM dah mengaku di FB, dia yang mahu menunggu Sultan walaupun Sultan sudah memberi titah sebaliknya.

Fakta 2 : Dari FB TSAM, jelas bukan Sultan yang mahu perlawanan ditangguh, maka tidak timbul soal "Kalo Sultan nak dihormati, dia patut hormat orang lain."

Fakta 3 : Penyokong TRW marah bukan sebab tak mahu mengaku yang delay perlawanan ada downsidenya, tapi marah sebab Sultan Kelantan digambarkan sebagai pihak yang meminta supaya perlawanan ditangguh.

Anon komen ke-84, anda kurang ajar. Malah jahil kerana tidak menyemak dahulu fakta.

p/s Komen la pasal insiden Stadium Paroi dan isu Thiru pijak Ghaddar. Itu lebih dekat dengan soal kadar fanatik penyokong dan tahap profesionalism pemain.

p/s Sebenarnya sudah meluat bila sampaikan pengulas astro sendiri dok suka ulang ayat "penyokong Kelantan fanatik".

p/s Jawapan kepada soalan, kenapa banyak live perlawanan Kelantan, kena tanya FA negeri; saya kata sebab FA nageri takut duit tiket tak mashuk. Jangan salahkan TRW.

p/s Lagipun, siapa yang aturkan Kelantan banyak game hari Jumaat? Main Selasa dan main Jumaat, berapa hari rehat? Main Selasa dan main Sabtu, berapa hari rehat?

p/s Adalah menjadi kesilapan bila ASTRO tidak membuat siaran tertunda (sekurang2nya jika tidak ada live) permainan sebelah petang.

Kamarul

Anonymous said...

Saya orang kelantan. Sy sokong 200% tulisan saudara rizal. Inilah cabarannya menuju era profesional. Ada orang mengaku profesional ttp masih duduk bawah tempurung. Loyalty is loyalty but keluarlah dari tempurung semberono.

Anonymous said...

Apa yang rizal ckp benar tetapi sebelum menulis patut selidik dulu. TSAM dah ckp Tuanku Sultan dah suruh game jalan dulu tapi yang enggan adalah TSAM. Mengapa dilontarkan lagi kesalahan itu pada baginda. Sukar untuk diperkatakan. Cuma saudara banyak2 berfikir sebelum menulis atau mengulas sesuatu. Jangan semata2 ingin terjah atau mencari populariti atau ingin menaikkan rating blog semata2 dan dalam masa yang sama menaikkan kemarahan sesuatu golongan.

Anonymous said...

Menanti FAM
1) denda KAFA kerana lewat 33 minit bermula perlawanan Kelantan/PKNS
2) denda PBNS dan FUFC kerana pergaduhan di STAR, Paroi

Rasanya tak akan berlaku kerana FA Negeri/FC dah pandai sekarang - UGUT JE NAK TARIK DIRI.

Selamat menuju ke era sukan profesional!

Anonymous said...

Salam semua.

Dah panjang berjela isu aka kontroversi ini..balik2 puncanya sama shj--> Sultan nk solat jemaah, TSAM kata Sultan x suruh tgu, bla..bla.

Sy rasa terpanggil untuk menyeru rakan2 pengomen/ pembaca/ sdr Rizal jg, agar isu ini kita PUT A STOP. Jika sy boleh conclude isu ini:
1. Sultan tidak bersalah kerana baginda x minta pn game dilewatkan. Done!
2. TSAM dgn rendah hati mengaku kesilapan itu berlaku dipihaknya dan beliau take full responsibility. Mgkin boleh jd lesson learnt kpd beliau & rakan2 yg sewaktu dgnnya. Done!
3. Rizal Hashim pula pd dasarnya ingin menyentuh soal profesionalisme pihak2 terbabit kejadian itu agar tidak lg berulang di masa hadapan. Done!
Pada sy, motif Rizal bagus tp cara penyampaian itu sedikit mengguris pihak2 yg berkaitan. Rizal dgn caranya tersendiri dalam mengutarakan isu2 sukan..takkan dpt pleased semua orang. Sy menghormati Rizal utk itu. Tp di masa depan sy harap Rizal lebih sensitif terhadap sensitiviti masyarakat.. maksudnya mengutarakan isu dgn lebih berhemah.

Kpd penyokong2 Kelate khasnya.. sudah2 la tu.. jika anda rasa Rizal telah menyentuh sensitiviti rakyat Klate, maafkan la dia. drpd komen2 yg berjela dari 2 post berbeza, sy rasa pengomrn & pembaca2 sudah nampak jelas perkara ini di mana letak duduknya. Jom kita sama2 muhasabah & berusaha mengubah diri menjadi penyokong dan rakyat yg lebih baik utk kebaikan semua pihak. Kita tidak boleh ubah org lain tp jika kita ubah diri kita menjadi lebih baik, insyaAllah org2 sekeliling jg akan berubah menjadi baik. isA :)

p/s. Kpd Rizal, sy rasa artikel ini lebih afdhal jika tidak ada sambungan. Caci maki yg dilontarkan pengomen tu biarlah ia berlalu. Yg kenal RH tetap kenal RH spt dulu jg tanpa menyerap cacian2 yg dilemparkan. Teruskan berkarya bcoz u deserved;) Last but not least, cepat2 la post artikel baru ye..pengikut anda sentiasa menantikan ulasan bernas anda.

Selamat maju jaya: TSAM, RH, penyokong2 bolasepak Msia.

Daulat tuanku!!!

Anonymous said...

Anonymous January 27, 2012 2:16 AM. Anda bagus.

Anonymous said...

SAUDARA RIZAL,

Saya mintak sangat anda tulis dan ulas apa sebenarnya yg belaku di dalam kes-kes berikut:

1. Pergaduhan di Paroi
2. Perbezaan tindakan Persatuan Bolasepak antara kes Thirumurugan yg memijak Ghaddar, kes Balotelli memijak Scott parker dan kes Pepe memijak Messi.

Saya yang ingin mengetahui.

Regards

Ir. Azizan Razak
Jurutera Professional

Ridzuwan said...

Aku sumpah kau jadi hitam legam hati kau, bila kau masuk negeri Kelantan. hik..hik.hik.

Kau jangan nak bakar semua sultan-sultan di malaysia ini supaya membenci bolasepak.

Pemain bolasepak akan lagi tak profesional kalau dengar kau bercakap. Batu api je. Nak main pun tak senang hati.

Anonymous said...

Macam mane la nk berhemah kalo TAKDE intelek..HAHA..:D die jenis ske attk secare personal..ske publisiti murahan..

Bak kata Pipistuta, bangang, bangang, bangang! hahaha..:D

Anonymous said...

Saudara Rizal,

Saya bukan mengambil kesempatan di atas isu ini.

Sebenarnya pada pandangan saya 'inilah diri sebenar saudara Rizal'.

Sesiapa yg menekuni cara saudara berkomunikasi dengan sesiapa sahaja terutamanya pemimpin badan sukan, mendapati cara saudara Rizal berkomunikasi agak kasar. Dengan memek muka yg mencuka,serius dan bentuk soalan yg penuh provokasi,kasar.....

Apa ni....?

Anonymous said...

denda 100ribu ke 1000juta ke kafa boleh dan kena bayar..tapi denda seorang tinggal solat smata2 nk tgk bola satu stadium pun blom boley cover bro..sedara tlalu ikut itam putih yg manusia buat..itam putih dr allah swt xder sapa yg nk sibuk terapkn pd insitusi kesukanan negara ni..

Anonymous said...

This is the state of Malaysian sport. Too many balls to carry. We will certainly go very far. World cup finals..here we come!

Anonymous said...

1.TSAM dalam kes ini dikira orang KAFA ke orang FAM; jadi KAFA ke FAM yang nak kena denda?

2.Bila Wan Jamak kutuk pengadil, ke banned 7 perlawanan. Jadi pada siapa Ghaddar nak tuntut berkenaan Thiru?

Saja-saja usik minda, mudah-mudahan boleh berbalik ke isu utama.

Kamarul

Khairul said...

Assalamualaikum wbt. Saudara Rizal.

Program yang dikendalikan oleh sdra Rizal di Astro Arena memang merupakan program yg bagus dan informatif. Tapi Sdra Rizal mengendalikan rancangan tersebut dengan cara yang amat berlagak, seolah-olah hanya saudara tahu segalanya, membuatkan orang menyampah nak tengok.

Bagaimanapun saya agak bersetuju dgn apa yang sdra tulis mengenai kelewatan sepak mula K'tan-S'gor PKNS. Salah sdra hanya kerana komen sdra menunjukkan sdra tidak langsung menghormati Sultan Kelantan yang menunaikan solat Isyak terlebih dahulu sebelum ke stadium. It is expected from you, actually. Berdasarkan kepada penampilan sdra dlm rancangan sdra di Astro Arena, sdra memang seorang yang, bagi saya, kurang ajar. Jadi tak hairan sebenarnya sdra menulis sedemikian.

Apa-apapun saya fikir adalah bagus perkara ini berhenti secepat mungkin sebab tak ada faedahnya kepada perkembangan sukan tanahair.

Satu peringatan untuk sdra Rizal. Loose cannon & kurang ajar tu adalah dua perkara yang berbeza. Jangan kerana kita terlampau nak tunjukkan kat orang yg kita ni spesis "loose cannon" dan tak takut sesiapa, maka kita menjadi kurang ajar. Biarlah kita bertertib

Anonymous said...

its all about respect. sometime when we want to talk or condemn sumthing, try imagine what would I do if I am in his shoe. for me TSAM more than pro enuf at least as a KAFA president to the TRW if not to others.

Anonymous said...

katakan lah situasi berubah. Kelantan vs.Terengganu. Sultan Kelantan x dtg tp Sultan Terengganu dtg. Sultan Terengganu solat Isyak dulu pastu game coordinator minta tangguh sampai Sultan terengganu selesai solat. Nak jd cerita, Kelantan kalah pulak mlm tu. So apa akan penyokong Kelantan katakan?

Anonymous said...

Yg hang dok bising tu apa pasal. Tak de org komplain pun. Mcm la nak tunjuk terrer. Dengan Izin pun program yg hampeh...tanya tetamu mcm samseng tapi action kosong...nak tunjuk terrer..suruh rizal hasim jadi coach harimau muda, coach harimau malaya, coach sepaktakraw, coach badminton,coach angkat berat, pengacara rtm1, rtm2, dan semua nya di dunia ini.

Anonymous said...

publisiti murahan

kaki sukan said...

Salam bagi semua.
Kita usahakan yang terbaik dan kiranya yang terbaik itu menjurus kepada salah langkah berpunca dari apajua sebabpun...yang penting kemaafan perlu dilafazkan dan seperti kehendak Yang Maha Berkuasa..kemaafaan patut diberikan ..manusia tidak boleh lari dari melakukan kesilapan dan berteraskan hikmah kurnianNya kita buat yang terbaik.
Berhubung dengan siaran yang bergantung kepada slot waktu siaran Astro, RTM ..semuanya secara langsung dan tidak langsung membawa wang tajaan kepada sukan bolasepak. kiranya terganggu waktu siaran maka penaja penaja lain juga tidak terlepas daripada gangguan tersebut. Pengiraan masa "prime time" sangat mahal dan masa inilah yang dibida oleh penaja2. Namun, perancangan adalah sangat penting. Atlet-atlet selalunya melakukan "warm-up" mengikut beberapa siri pergerakan mengikut turutan tertentu yang diiktiraf oleh ISN berberapa minit lebih awal permulaan permainan. Kiranya permainan tidak dimulakan pada masa yang ditetapkan maka atlet tersebut sudah bersedia tetapi tidak memulakan permainan tersebut akan menyebabkan mereka perlu menjalan siri pergerakan yang lain agar otot dan badan mereka tidak "cool down" . Atlet akan mengundang kecederaan kiranya dia masuk padang dan mula larian. Setaip Atlet mempunyai kecenderungan mengalami kecederaan yang berlainan maka anomali tahap kecederaan setiap atlet adalah tidak sama. Seterusnya dari aspek pengurusan perancangan yang rapi penting dan perlu memgambilkira juga penyediaan kemudahan bersolat di venue tersebut agar tidak menganggu para tetamu kehormat menunaikan tuntutan Yang Maha Esa. Sekiranya semua para hadirin kehormat sudah dimaklumkan lebih awal akan jadual permainan maka permainan boleh dijalankan tanpa gangguan kepada kesinambungan program-program tersebut. Ini akan menunjukkan profesionlisme Malaysia di persada dunia dalam mengelolakan pertandingan yang lebih berprestij di tanahair kita. Pengelolaan apa jua pertandingan di Malaysia bukan hanya berkaitan dengan wang ringgit sahaja tetapi menguji kewibawaan semua rakyat Malaysia menganjurkan dengan jayanya. Belum lagi pengelolaan acara gilang gemilang World Cup ,sukan Olimpik.. pengaturan langkah menganjurkan acara besar rakyat Malaysia bermula dari prestasi kejayaan pengelolaan acara-acara kecil dan sederhana tempatan.
WSalam Bro Rizal Teruskan usaha

kaki sukan said...

Salam bagi semua.
Kita usahakan yang terbaik dan kiranya yang terbaik itu menjurus kepada salah langkah berpunca dari apajua sebabpun...yang penting kemaafan perlu dilafazkan dan seperti kehendak Yang Maha Berkuasa..kemaafaan patut diberikan ..manusia tidak boleh lari dari melakukan kesilapan dan berteraskan hikmah kurnianNya kita buat yang terbaik.
Berhubung dengan siaran yang bergantung kepada slot waktu siaran Astro, RTM ..semuanya secara langsung dan tidak langsung membawa wang tajaan kepada sukan bolasepak. kiranya terganggu waktu siaran maka penaja penaja lain juga tidak terlepas daripada gangguan tersebut. Pengiraan masa "prime time" sangat mahal dan masa inilah yang dibida oleh penaja2. Namun, perancangan adalah sangat penting. Atlet-atlet selalunya melakukan "warm-up" mengikut beberapa siri pergerakan mengikut turutan tertentu yang diiktiraf oleh ISN berberapa minit lebih awal permulaan permainan. Kiranya permainan tidak dimulakan pada masa yang ditetapkan maka atlet tersebut sudah bersedia tetapi tidak memulakan permainan tersebut akan menyebabkan mereka perlu menjalan siri pergerakan yang lain agar otot dan badan mereka tidak "cool down" . Atlet akan mengundang kecederaan kiranya dia masuk padang dan mula larian. Setaip Atlet mempunyai kecenderungan mengalami kecederaan yang berlainan maka anomali tahap kecederaan setiap atlet adalah tidak sama. Seterusnya dari aspek pengurusan perancangan yang rapi penting dan perlu memgambilkira juga penyediaan kemudahan bersolat di venue tersebut agar tidak menganggu para tetamu kehormat menunaikan tuntutan Yang Maha Esa. Sekiranya semua para hadirin kehormat sudah dimaklumkan lebih awal akan jadual permainan maka permainan boleh dijalankan tanpa gangguan kepada kesinambungan program-program tersebut. Ini akan menunjukkan profesionlisme Malaysia di persada dunia dalam mengelolakan pertandingan yang lebih berprestij di tanahair kita. Pengelolaan apa jua pertandingan di Malaysia bukan hanya berkaitan dengan wang ringgit sahaja tetapi menguji kewibawaan semua rakyat Malaysia menganjurkan dengan jayanya. Belum lagi pengelolaan acara gilang gemilang World Cup ,sukan Olimpik.. pengaturan langkah menganjurkan acara besar rakyat Malaysia bermula dari prestasi kejayaan pengelolaan acara-acara kecil dan sederhana tempatan.
WSalam Bro Rizal Teruskan usaha

Ridzuwan said...

Banyaklah alasan, kalau nak jatuhkan sultan- sultan yang tengok rakyat. kalau yg minum arak tu dia tak kisah pun nak tegur. hipokrit.

Anonymous said...

masa ko cakap, bukan main lantang...bila nk mintak maaf, bukan main lembut...bijak ko rizal hashim....

Anonymous said...

betul tindakan bro rizal cuma mungkin bhs agak kasar.. profesional adalah keutamaan. jika sultan berfikiran profesional, sy fikir dia pun tahu akibat kelewatan sepak mula. mungkin silap annuar musa yg x profesional. Kelantan perlu keluar dr LIGA MALAYSIA & buat liga sendiri serta buat sepak mula liga diaorg jam 9.15mlm (setelah habis solat, tu pun klu solat ler). Klu main liga M, kita terikat dgn protokol. Wlupun protokol tu zionis, kena ikut juga. klu x suka boleh BERAMBUS...hihi. peace yor

Anonymous said...

betul tindakan bro rizal cuma mungkin bhs agak kasar.. profesional adalah keutamaan. jika sultan berfikiran profesional, sy fikir dia pun tahu akibat kelewatan sepak mula. mungkin silap annuar musa yg x profesional. Kelantan perlu keluar dr LIGA MALAYSIA & buat liga sendiri serta buat sepak mula liga diaorg jam 9.15mlm (setelah habis solat, tu pun klu solat ler). Klu main liga M, kita terikat dgn protokol. Wlupun protokol tu zionis, kena ikut juga. klu x suka boleh BERAMBUS...hihi. peace yor.

Anonymous said...

...

Anonymous said...

Kalau itu ugama menjadi oenghalang susah la

Anonymous said...

Time change no more vvip.. kata equal.. tapi dijunjung setinggi nilai lebih seorg vvip